Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Kan aksjekjøpet ha noen sammenheng med den ekstraordinære generalforsamlingen? :thinking:

«Each share represents one vote at the company’s general meeting».

Tja, drøye 1500 aksjer er jo ingenting, men.

Aksjekjøpet var ikke stort, men det sender et positivt signal om at selskapet har til hensikt å kjøpe aksjer i markedet som det skal bruke i intensivprogrammer. Dette i motsetning til de fleste andre selskaper som utvanner eksisterende aksjonærer sin verdi ved å utstede stadig nye aksjer.

Dersom dette har vært holdningen til ledelsen i PHO opp gjennom årene, så skjønner jeg hvorfor selskapet har relativt få aksjer utstedt.

2 Likes

Jeg har en kanskje lei egenskap og liker nå å sammenligne alt mellom himmel og jord og siden noen mener at Photocure er dårlige med meldinger fortsatt etter at Schneider har startet tenkte jeg å se hvordan kommunikasjonen med markedet har vært de siste årene.
Tatt utgangspunkt i news feed på Pho sin egen hjemmeside og gjeldende fra 1.jan - 18.juni:

2012 12 stk
2013 15 stk
2014 7 stk
2015 14 stk
2016 16 stk
2017 21 stk
2018 16 stk
2019 27 stk

Selvfølgelig kan en si at dette ikke forteller hele sannheten(tilfeldigheter etc), men jeg mener det forteller en hel del om at selskapet nå forsøker og vil informere oss aksjonærer på en annen måte enn før 1.nov 2018.

https://photocure.com/news/?page=1&pageSize=20

9 Likes

Her er hoppet i antall eldinger veldig stort fra fra 2018 til 2019, 11 meldinger. Så kan man gjerne si at fallet i antall meldinger i 2018 var av en slik art at delta mellom 2018 og 2019 blir ekstra stort. Men selv om man tar ggjennomsnittet av avtall meldinger i årene 2015, 16, 17 og 18, som faktisk er 16,75 meldiinger, så ser vi at det blir et voldsomt hopp i 2019.

Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg at dette viser at noe har skjedd siden Dan ASchneider tok over ledelsen. Men hans holdning til en større åpenhet blir jo understøttet av den gode dialogen du Rodjer har fått med Dan. så, nei, jeg tror ikke hoppet i 2019 er tilfeldig utslag.

2 Likes

Så er det jo slik at resultat ikke kommer direkte som en følge av hyppige meldinger, men vi liker alle at det kommer en jevnlig strøm av informasjon, det kan det aldri bli for mye av.
Så jeg er hvertfall veldig tilfreds med utviklingen.

3 Likes

Det viktigste er at hyppige oppdateringer kan være med på å dempe spekulasjoner og konspirasjonsteorier som kan være med på å skape usikkerhet blant aksjonærene. Og det er ingen stor hemmelighet at usikkerhet er som gift for aksjekursen. På den måten er det svært positivt, også for kursutviklingen at ledelsen inntar den holdningen Dan de facto har tatt.

1 Like
1 Like

Har PHO begynt med buyback?

1 Like
1 Like
4 Likes

Ok anbefalinger?

https://www.nature.com/articles/s41585-019-0184-4/tables/2

2 Likes

Skjønte ikke helt dette. Er det noen relevans til bluelight her?

Du må åpne litt for å få opp statement, den er dog kjent, mest for Twitter meldingen sin del at jeg delte den her.

EXPERT CONSENSUS DOCUMENT

Blue light flexible cystoscopy with hexaminolevulinate in non-muscle-invasive bladder cancer: review of the clinical evidence and consensus statement on optimal use in the USA — update 2018

https://www.nature.com/articles/s41585-019-0184-4

1 Like

Tror det var linken om økt bruk av cystoskopinåler som astrup (og jeg) ikke helt skjønte hvordan det påvirker salget av cysview.

1 Like

@Rodjer ser de prøver seg med ufunderte påstander på HO om at Q2 pleier å være et svakt kvartal, det er jo faktisk stikk motsatt. Q2 i fjor var helt konge, var Q3 som var bra ift normalen, men svakere enn det vi kanskje hadde tenkt siden vi ikke hadde sett den sesongvariasjonen.

Denne gangen kan fremskriving og estimat for q3 justeres ift det, men jeg ser all grunn til å realistisk håpe at Q2 blir en herlig opptur.

1 Like

Ja, det er feil at q2 vanligvis er svakt.

1 Like

Q2 nå blir knallbra. Nye guidelines må ha dratt opp brukerfrekvensen. Overlevelsesdata likeså.

Det er utplassert nok scope nå til å klare 2020 estimatene alene.
Så kommer alt som blir utplassert i H2-19 og hele 2020 på toppen.

Når man diskuterer aksjer med venner har jeg et safe råd. Det er å kjøpe Photocure, og sitte til august 2021, minst.

2 Likes

Det var de som sa noe lignende for noen år siden også. Dengang regnet man 2018 - 2019 som langt nok fram i tid til å sikre stor avkastning. Det er nok det som skremmer mange bort fra denne sektoren. Belønningen ligger alltid bak en fjern blåne.

1 Like

Takk for «advarselen»

Men er faktisk i stand til å regne , samt lese meldinger.

2 Likes

Quad er på plass med sine dommedagsprofetier igjen. Hvorfor så opptatt av historien, hvorfor skal den gjenta seg de neste to-tre årene under helt andre forutsetninger enn de man hadde for to-tre år siden? Det blir for enkelt.

5 Likes