Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Er d billigere for selskap/stat å bruke hvit lys cystoskopi enn blått lys? Eller er kostnadene samme ved hvit og blått lys?

Noen ekspempler

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/23587507/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/28652875/

https://www.europeanurology.com/article/S0302-2838(14)00611-3/fulltext

1 Like

“Ja, det er feil at q2 vanligvis er svakt.”

For å si det på en annen måte,- det er Q4 som vanligvis er sterkest.

1 Like

Det er ingen dommedagsprofetier fra min side. Det er bare en påminnelse til de blåøyde om at “solskinnsprofetier” på diverse aksjeforum ikke er så mye verdt. Det vet vi som har sittet spesielt i denne sektoren i årevis. Skråsikre forståsegpåere som “kan regne” har kommet med den ene feilslåtte spådommen etter den andre. Men slike skribenter er ganske populære sammenlignet med sånne som meg. En som forteller deg at du vil bli rik blir selvfølgelig mer populær enn han som sier at du mest sannsynlig ikke blir det. Slik er vi skrudd sammen.
Jeg sitter som aksjonær i PHO fordi jeg kjøpte meg inn for noen år siden da jeg syntes det var mye spennende i PHO’s produkt-portefølje samtidig som en stor aktør kjøpte seg kraftig opp . Mine forventninger har fallt betydelig siden, men jeg skal gi Schneider ett par kvartaler til før jeg konkluderer.

2 Likes

Gudbedre så slitsomt det er med folk som skal kaste rundt seg med usaklige personkarakteristikker som “blåøyde” i mangel av ekte argumenter.

Faktum er at både regnskapstall og aksjekurs peker oppover for PHO, på tross av at aksjen kjemper i motvind fra den sureste indeksen på Oslo Børs.

Så kan folk velge om de vil fokusere på det, fremfor å grave seg ned over at i 2017 måtte to av de største aksjonærene i PHO dumpe aksjen av grunner som ikke hadde noe med selskapet å gjøre.

Strålende oppsummering av hvorfor det evige gnaget er så vanvittig irriterende.

3 Likes

Ja, det var et godt og saklig argument. :grinning:

Det har ikke falt deg inn at de fleste her er så oppegående at de har kjøpt PHO etter å ha gjort sine egne vurderinger og ikke etter å ha lest “hausseinnlegg” Quad?

Synes du forsøker å fremstille PHO-aksonærene her på TI som blåøyde og naive. Det tror jeg at flesteparten ikke er…

5 Likes

At det har vært gnag, misforståelser, mistro, hat, undervurdering og annet faenskap er helt OK.
Det har gjort handleturen billigere.

Innhøstingen begynner straks.

Hvis Quad siktet til meg (Ref «kan regne»), må han gjerne ta en titt på innleggene jeg skrev om ScanShip og Initiator Pharma tidlig. Så track-rek er nok bedre enn «markedet» generelt :chart_with_upwards_trend:

2 Likes

Litt større toleranse overfor at andre ikke har samme oppfatninger enn deg, hadde vært en fordel. Det har blitt tatt mye feil om Pho og det kommer sikkert til å skje igjen.

3 Likes

Q4 var meget bra i 2018, men veldig svakt i 2017 og svakt i 2016.

1 Like

Q3 er tid for sommerferie. Naturlig at salget dipper litt da.

1 Like

I fjor snudde vel trenden fra Q2 til Q3. Det ble vekst.
Men at veksttakten er lav/forventes lavere fra Q2 til Q3, sammenlignet med andre kvartaler, er vel mer korrekt å si/spå.

1 Like

Veksten fra q2 til q3:
2016 10%
2017 4%
2018 2%

… Men først skal vi få q2 i august

2 Likes

Nå er vel ikke sommerferie i USA like lammende som sommerferie i Europa… Har inntrykk av at begrepet “sommerferie” forbindes i USA med noe man foræres i Europeiske land.

1 Like

https://www.auajournals.org/doi/full/10.1016/j.juro.2018.02.1704

" RESULTS

Bladder cancer organoid cell viability was significantly reduced by 95% and 97% for HAL+Blue Light treated organoids at drug concentrations of 10uM and 100uM, respectively. HAL treatment alone reduced cell viability by 19% and 21% for concentrations of 10uM and 100uM, respectively. P-value < 0.0001 for all comparison groups (figure). Histologic staining for caspase-3 was sparse and did not show significant difference between saline controls, HAL alone, or HAL+Blue Light treated organoids but was increased in the camptothecin treated group.

CONCLUSIONS

The combination of HAL and Blue Light drastically reduces cell survival in patient-derived bladder cancer organoids. These results suggest that beyond the diagnostic utility of Blue Light Cystoscopy with HAL there is a potential for therapeutic benefit. Further investigation into the apoptotic pathway is warranted based on IHC staining results."

Kanskje en burde etterlyst hvor denne saken står i PHO systemet?

1 Like

Det er korrekt. Jeg hadde i sin tid en amerikansk sjef. Da det nærmet seg ferietid gikk en etter en av oss inn til ham og informerte om hvilke uker vi hadde planlagt å ta ut sommerferien. Da jeg kom inn og fortalte om mine tre planlagte uker, hevet han armene i forsvar og sa, “Stopp litt. Du er fjerde eller femte person som kommer til mitt kontor og sier du planlegger tre uker sammenhengende ferie! Du må ha meg unnskyldt, men jeg kommer fra en kultur der pulten din ville være opptatt av en ny medarbeider dersom du var borte mer enn to uker!”

Så ja, ferie i USA og i Europa er to vidt forskjellige ting. Men det hører med til historien at før min amerikanske sjef returnerte til USA etter tre år i Europa, uttalte han: " Jeg tror dere europeere har oppdaget noe verdifullt med ferie som vi amerikanskere fortsatt ikke har innsett."

Så det er aldri for sent å lære noe her i livet, selv for en amerikaner.

2 Likes

Enig.:wink:

Men enn så lenge kan vi som er aksjonærer i PHO trøste oss med at det neppe er særlig grunn for at “amerikansk ferietid” skal redusere aktiviteten av betydning.

1 Like

Det tror jeg du har helt rett i. Særlig på HO synes jeg det har vært tendenser til å “ta mannen” når noen argumenterer imot. Så jeg har stor sympati for din innstilling om å se etter kritiske vinklinger også.
Men bare når kritikken er saklig… og da har jeg ikke så mye forståelse for tendensiøse utsnitt av kursutviklingen for å vise at kursen har falt så og så mye - når hovedtendensen viser noe annet. (Egentlig synes jeg det ensidige fokus på kurs blir en avsporing)
Og det med at motparten er “blåøyd”, eller “snakker som du har vett til…” eller “du sier mye rart, du S…” burde være unødvendig i en saklig diskusjon.

1 Like

Jeg tror det kan være greit å ha to tanker i hodet samtidig når det kommer til PHO.
Ser man på de faktiske forhold er der ingen tvil om at der er et taktskifte i det funadamentale gjennom 2018. Vi ser en kraftig økning i utplassering av scope og det samme når det gjelder omsetning av Cysview. Her taller tallene sitt tydelige språk.

Samtidig så har markedet valgt å prise PHO aksjen flatt utover fra presentasjonen av Q2 18 den 8 august 2018. Den dagen ble sluttkurs kr 38,30. I ukene etterpå steg kursen og toppet ut på kr 63,20 den 11 sep 2018. Etter presentasjonen av Q3 18 fikk den seg en skikkelig dipp, godt hjulpet av shortere. Da var kursen nedom 33 tallet før den tok seg inn igjen. Siden har kursen lagt og surret mellom 38 og 53, hvorav mesteparten av tiden på 40 tallet.

Markedet har tydeligvis ingen tillit til at den fundamentale veksten vi har sett skje gjennom 2018 og til og med Q1 2019, skal fortsette.

Men da må man ikke glemme at PHO aldri tidligere i historien har hatt tilsvarende gode rammebetingelser som selskapet nå har.

Vi må heller ikke glemme at pr desember 2018 var utnyttelsesgraden på allerede utplasserte scope på skave 12 prosent. Heri ligger det en voldsom oppside. I løpet av april fikk vi to særdeles hyggelige meldinger fra selskapet. Den ene gikk på AUA sine oppdaterte rettningslinjer for bruk av BLCC. Noe som gikk klart i favør av BLCC og således har svært positiv effekt for PHO.
Den andre var vitenskapelige bevis på at pasienter som behandles med BLCC har 50% større sannsynlighet for å overleve de neste fem årene etter behandling enn dem som ble behandlet med WLC. Slikt gjør inntrykk på pasienter og ingen bør bli overrasket om dette gir seg utslag i pasientenes krav til å bli behandlet med BLCC.

Som sagt, dette er info som traff markedet i april 2019 men som markedet har tatt med et gjesp. Ut fra det kan jeg godt skjønne PHO aksjonærer med noen år på baken som mener at historien gjentar seg og at vi derfor ikke skal ha for store forventninger til PHO.

Samtidig så må vi ikke glemme den voldsomme kapasiteten som allerede utplasserte scope representerer og det faktum at det stadig utplasseres nye scope. Disse scopene er ikke anskaffet for å stå til pynt.

Ingen må derfor bli overrasket om PHO kommer med sterke tall også i Q2 19 og at selskapet bekrefter den veksten vi har sett skje gjennom 2018 og inntil Q1 2019. Men om det er nok til å vekke markedsaktørene er en helt annen sak. Mulig at de må få samme melding både i Q3 og Q4 før det begynner å trenge inn i hjernebarken hva det egentlig som er i ferd med å skje med HO i USA.

Men dersom man i caset PHO legger kursutviklingen til grunn for hva det er som skjer i selskapet, så vil man trolig bomme stygt. Samtidig som dem som velger å fokusere på det fundamentale og innta en avslappet holdning til aksjekursen, vil kunne få seg noen gledelige overraskelser i årene som kommer. For jeg er ikke i tvil om at PHO på ett eller annet tidspunkt vil bli priset i henhold til det fundamentale i aksjen. Og den dagen nærmer seg.

1 Like

Alt går ann , klar over det…men der må jo være litt logikk i verden

Det dør helt unødvendig mange mennesker som ikke får tilgang på PHO’s teknologi.
Betyr ikke dette noe?

De amerikanerene de amerikanerene
Hvorfor finner de seg i dette?
De pleier jo ikke å stå med lua i handa.

???

1 Like