Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Du bekrefter mine antagelser. Selv har jeg kun forsøkt trading i småskala, men har tilsvarende erfaring. Derfor forsøker jeg nå å finne selskaper jeg mener er undervurdert og har en rimelig stor oppside. PHO er absolutt et slikt selskap. Her bygges et nettverk av scope over det meste av USA, scope som jeg betrakter som seddelpresser. I dag går de fleste på tomgang, men det er et økende fokus på BLCC som har potensiale til å bli ny SoC. Det vil gjøre susen!

5 Likes

Jeg undres litt over antall utplasserte scope siste tiden, og ønsker litt tanker rundt det.

Først; jeg ser at det er øket utplasseringstakt de siste kvartalene og jeg ser at inntektene øker markant q for q.
Likevel undres jeg over utplasseringstakten.

I mine forsøk på å fremskrive antall salg har jeg sett for meg at vi nå etter hvert skulle få jevnlige og stadig hyppigere utplasseringer av nye scope. Det skjer ikke, og i hvert fall ikke i den takten jeg har sett for meg. Det er i dag 2 hele uker siden siste notering på cysview.com og det tyder for meg på at det ikke er mange nok klinikker som har vært i prosess i 9-12 mnd. Da ville det trolig materialisert seg i økende salg etter hvert som flere kom til sluttfasen av salgsarbeidet.

Det er godt mulig at det er solgt mange fleksible scope til dem som har rigide scope fra før, og kjekt er det i så fall (de vil jo ikke vises som nye klinikker/sykehus dersom de allerede har teknologien). Det får vi vite på Q2. Dette burde imidlertid ikke virke negativt inn på salget til de klinikkene som etter hvert har vært i prosess ang. rigide eller fleksible scope i “Schneiders 9-12++ mnd.” Disse klinikkene bør uansett etter hvert begynne å signere kontrakter. Vi ser for lite til dette på nevnte nettside.

I mine fremskrivninger er det etter hvert veldig mange klinikker i pipen (enkelt beregnet med at hver selger jobber mot en klinikk/ mnd., noe som jeg antar er lavt stipulert), men det materialiserer seg enda ikke i salg i den grad jeg har forventet. (Jeg hadde bl.a. forventet 2-4 scope de siste to ukene.)

Så hva er grunnen? Vi får stadig publisitet, både fra de som har kjøpt scope og fra KOLs. Vi vet at fase 3 studien ga helt entydig svar på at Cysview virker som det skal med blålys, og vi vet at selgerne stort sett ikke får nei når de presenterer produktet.

Jeg har absolutt troen på PHO fremover, og ser som sagt at både utplasseringer av scope og salg av Cysview er sterkt økende q for q. Jeg vil imidlertid også prøve å finne forklaringen på det som jeg opplever som lavere utplassering enn forventet. Setter pris på innspill på dette!

-Wannatri

7 Likes

Fint innspill, Wannatri.

Jeg har ingen annen kommentar enn at det virker som om oppdateringene på Cysview.com kommer i bolker.

Vi kan plutselig få 5-10 oppføringer to-tre kvelder på rad.

3 Likes

Nettopp. Dermed er det vrient å si så mye før Photocure legger frem 2Q-regnskapet. Forhåpentligvis bygger det seg opp et etterslep her som på et eller annet tidspunkt resulterer i en kraftig økning. Får Photocure fart på flexiskopsalget og 3-4 ganger hyppigere bruk av Cysview , vil mye fort se ganske anderledes ut.

1 Like

Hei, synes du har fine betraktninger, men jeg tror vi nå står midt i veiskillet og således at dine bekymringer er 1-6mnd premature:)

Dette skrev jeg tidligere i Mai som omhandler noe av det du reflekterer rundt.

3 Likes

For egen del trekker jeg ikke så mye annet ut av Cysview enn at så lenge det stadig oppføres nye regelmessig, ja så er vi i rute.
I april kom det vel ingen oppføringer og siden det har det kommet 12 stk i mai og juni. I tillegg har vi ofte snakket om etterslep og hvem vet, kanskje det kommer et lite lass i starten av q3 som er tilhørende q2.
Schneider sine disposisjoner vil vi nok ikke se særskilt til før utpå høsten i år og da forventer jeg en merkbar endring i utplasseringer.
I tillegg skal en ikke glemme at det nok fortsatt er slik at ikke alle nye klinikker lar seg oppføre på Cysview.
Samtidig snakkes det lite om inntekter og forventninger til den biten. Her tror jeg at PHO vil overraske positivt ift forventninger allerede nå i q2, hvorvidt det holder til overskudd skal jeg ikke mene noe om(lite sannsynlig basert på Dahl uttalelser)

5 Likes

Blue light brukt som innsalgspunkt i jobbannonse:

https://www.mdlinx.com/urology/career/job-listing.cfm/762016/urology-position-in-a-prominent-location

1 Like

They used the blue light cystoscopy to see if anything was growing, or if there was anything that a normal scope couldn’t see.

They went in the first time with Columbia Presbyterian, and they actually found one more tumor that the regular scope at the other hospital didn’t even pick up on.

7 Likes

Takk for et godt innlegg.

Jeg følger også med på antall scope, og har ulike beregninger i Excel for å finne/tolke gjeldende trender.
Når det gjelder oppføringer på cysview.com (som er bare rigide? ), så er jeg der at det er fint med flere, men jeg vektlegger ikke det veldig mye. Det har historisk sett vært vanskelig å koble antall nye direkte mot hva som ble fasit for kvartalet. For Q1 var til og med situasjonen at det kom flere oppføringer enn hva som ble installert.
Man skal heller ikke utelukke at Schneider har vridd på fokuset til salgsapparatet, og at dette får kortsiktig effekt for antall scope.
Bruksfrekvensen har vært uttalt for lav både av Schneider og mange på fora. Har de rettet innsatsen mot at utplasserte scope skal brukes mer, så kan det gå utover innsalget.
En annen sak er at stor økning i nyheter, mange sykehus på Twitter som skryter av blcc, aua med massivt fokus på blcc… Alt dette har nok også photocure vært medvirkende til. Det kan ligge betydelig arbeid bak, og det kan gå utover innsalg av scope nå, men kan vise seg å være en investering som på 6-12 mnd sikt kan medføre kraftig økning i nye scope.

Det er lett å tenke at antall scope er ekstremt viktig, og det er det i prinsippet, men de er kun verktøy til å generere inntekt. Et scope i seg selv har ingen verdi. Suksessen til pho måles i inntekter og overskudd.
Omsetningen i USA var rekordhøy i q1, og jeg mistenker høyere og veldig gode tall i q2.

7 Likes

Det arbeidet som Schneider (ansatt fra 01.11.18 hvis jeg ikke husker feil) har startet vil vi først se fruktene av tidligst i q1 2020, men noe vil gradvis komme til syne i løpet av resterende kvartal i 2019. Selgere som er ansatt fra q1 2019 og utover får vi først full effekt av fra q1 2020. Dette er kommunisert ut fra selskapet tidligere. Vi ser nå i q2 at ting begynner å skje, Schneider jobber på og for meg er han en svært riktig CEO på riktig tid. Ansettelsen av Schneider forteller mye om hvordan ‘nye’ Pho tenker slik jeg ser det. Dette er et nytt selskap som går en helt annen vei enn tidligere. Jeg gleder meg til Q2 19, det kvartalet jeg selv tror flere begynner å få øynene opp for Pho og hvilket fantastisk potensiale dette selskapet har…

5 Likes

???

Er du clairvoyant?

Vi vet overhodet ikke hvordan 2Q går. Det vi dessverre vet er:

Markedsføring/salg er enormt dyrt.

Vi får kvartalsvise underskudd i hele 2019.

Det vil ta diverse år å få opp salget.

Skulle ønske du hadde rett. Skulle ønske urologene jobbet for forskningens og pasientenes beste.

Men dessverre, slik er det ikke.

1 Like

Vi vet noe om hvordan q2 vil gå? Hvordan kan du si noe annet? Hvordan kan du være i tvil i hvor retning går? Den er jo åpenbar for alle som vil se…fra 2020 vil dette være åpenbart for de fleste…Du behøver ikke ønske noe som helst for min del, du har ikke fasit. Jeg har vært inne i Nel, Algeta før de eksploderte, jeg vet nå hvilke selskap man skal se etter…hva du tror du vet er likegyldig for min del…

1 Like

Det var da voldsom så bastant den karen kunne være i sine uttalelser samtidig som du hevder at Gunlove ikke kan vite hvordan det går i Q2 19. Pussig.

Gunlove har rett i at det skjer ting i Q2. I løpet av Q2 har der kommet to viktige meldinger.

25 APRIL 2019: Photocure - Urology Experts publish guidelines for best use of BLC with Cysview® in the surveillance of bladder cancer

Her gir en gruppe urologi eksperter sine retningslinjer for hvordan BLCC skal benyttes.

30 APRIL 2019: Photocure - Better patient outcomes for patients who received Hexvix®

"A retrospective study on 131 patients demonstrated improved cancer-specific
(CSS) and overall (OS) 5-year survival for patients undergoing at least one
TURBT (transurethral resection of bladder tumor) guided by BLC with Hexvix
compared to white light cystoscopy (WLC) alone for non-muscle invasive cancer
(NMIBC) prior to radical cystectomy (RC). "

Dette er to meldinger som er kommet i løpet av Q2 19 og som hver av de trolig vil ha betydning for anskaffelse av BLCC.

Som om ikke det er nok er det også komme frem at " RTR Urology, a Division of 21st Century Oncology, the largest integrated cancer care network in America, is now offering its patients state-of-the-art treatment using “blue light cystoscopy,” an innovative technology that allows doctors to more accurately diagnose and treat bladder cancer"

Her sier Dr. Carl Kutke, a urologist at RTR Urology følgende:
“An inaccurate diagnosis can result in incomplete treatment, which may lead to serious complications and a lower chance of survival for patients with potentially aggressive tumors. Blue light cystoscopy represents an important advancement in diagnostic technology, enabling more accurate diagnosis of superficial non-muscle invasive bladder tumors compared to the standard technique.”

Dette er meldinger og hendelser som har skjedd i Q2 19. Så å hevde at det ikke har skjedd ting i Q2 2019 er direkte misvisende.

At ingen av oss vet hvor mange scope som er solgt eller omsetningen av Cysview, det er noe helt annet og detaljene vil ikke bli offentliggjort før på Q2 presentasjonen i august.

Men det er fortsatt lov til å benytte hodet til annet enn pynt. Og når man leser børsmeldinger og andre artikler som er publisert gjennom Q2 19, så får man inntrykk av at det for tiden “blåser en meget sterk vind” i favør av BLCC. Da vil det være pussig om dette ikke vil ,gi seg utslag i utplassering av stadig flere scope i tiden som kommer.

Nei, Cysview.com forteller oss ikke hele bildet. Men etter at problemene med flexiscopene ble løst i løpet av Q1 2019, så er det all grunn til å tro at vi vil kunne se en betydelig økning i utplassering av flexiscope gjennom Q2 2019. Og ettersom ledelsen i PHO anser sykehus som allerede har erfaring med regide scope som “low hanging fruits” mhp innsalg av flexiscope, så kan her ha skjedd mange utplasseringer til de 122 sykehusene som allerede er registrert på Cysview.com, uten at vi får kjennskap til det.

En annen faktor som jeg finner svært interessant og potent, er det faktum at det pr desember 2018 var en brukerfrekvens på allerede utplasserte scope som lå nede på 1,2 pasienter pr scope pr uke. Dersom vi forenkler caset og kun regner med regide scope, så representerer det at kun 12% av kapasiteten til regide scope er utnyttet. Det betyr at der pr desember 2018 var en ledig kapasitet på 88% av allerede utplasserte scope!

Man skal ikke være veldig regnekyndig for å skjønne at det representerer en voldsom omsetning for PHO dersom denne kapasiteten ble utnyttet fullt ut. Vel, en 100% utnyttelse er nok mer enn vi kan forvente, men likevel ligger der et voldsomt vekstpotensiale. Og ingen skal fortelle meg at sykehusene har anskaffet regide scope for å ha dem stående til stas i en krok. Den ledige kapasiteten vil gradvis bli tatt i bruk.

Det er heller ikke slik at kapasitetsutnyttelsen er flatt 12% på hvert scope. De eldtse scopene blir nok utnyttet langt mer enn de nyeste utplasserte. Derfor vil utnyttelsesgraden stige akselererende etterhvert som bruken tar seg opp i de 53 scoepene som ble utplassert gjennom 2018.

I tillegg vet vi at der utplasseres stadig nye scope. Men nå vil vi ved Q2 presentasjonen trolig kunne se at andelen flexiscope vokser raskere enn andelen regide scope. Det er flere faktorer som taler for at så skjer. Men bekreftelsen får vi først ved presentasjonen av Q2 19 i august.

Vi går spenende tider i møte. Og ja, det har skjedd positive ting gjennom Q2. Trolig mer enn det vi pr i dag har innsyn i.

3 Likes

Og du snakker om å være clairvoyant? Og den om urologene, makan !!

For å bruke dine egne ord: Skulle ønske Merlin var en etterettelig debattant som vi kan ta alvorlig, men dessverre, slik er det ikke :wink:

3 Likes

Legger inn et innlegg jeg hadde på HO i dag i håp om interessant respons:

“100 000$ er relativt mye dersom utstyret ikke blir brukt. Dermed tror jeg den viktigste innsatsen fra PHO nå må være å få opp brukerfrekvensen på allerede utplasserte scope. Det er dårlig reklame for å få nye kunder dersom disse potensielle kunder ser at andre som allerede har investert har en svært lav brukerfrekvens. Det er jo brukerfrekvensen som dokumenterer om dette er en god investering.
Om jeg tenker riktig, så kan det vel derfor hende at fokus i dette halvåret har vært å få opp brukerfrekvensen mer enn det å selge til nye kunder?”

2 Likes

Nei. Ikkje enig. Det viktigste er å få ut mange fleire scope.
Vi har ikkje på langt nær fått ut nok scope.

2 Likes

Selvsagt må man få ut mange flere scope. Poenget er at den beste reklame man kan bruke for å få flere nye kunder, er å vise til at investeringen er lønnsom hos dem som allerede har kjøpt scope.

1 Like

Enig! Scope er litt det samme som brusautomater, få ut veldig mange så vil kundene komme! I tillegg er det naturligvis viktig å ha den beste brusen autmaten, dvs. cysview :slight_smile:

2 Likes

Dette her er ivertfall god reklame🙃

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.karlstorz.com/cps/rde/xbcr/karlstorz_assets/ASSETS/3557592.pdf&ved=2ahUKEwjY7bPy8YvjAhUGuIsKHTCvC9sQFjABegQIARAB&usg=AOvVaw0YMkU4VXlMmofgzuWVWuRB&cshid=1561715197196

En BLC brosjyre fra KS
(beklager den lange linken)

17 Likes

Dere som altså vet at 2Q og resten av 2019 går med overskudd - hvor har dere det fra?
Selskapet selv sier jo noe annet.

1 Like