Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Noen som har hevdet det i dag? Mer enn hva jeg kan finne. Selskapet har jo selv uttalt at bunnlinjen blir rød til godt uti 2020. Men det hindrer ikke at det kan skje mye positivt selv om bunnlinjen forblir rød.

1 Like

Mulig det er dette innlegget mitt fra igår du sikter til.
Skriver dog rimelig tydelig at det er liten sjanse for overskudd i q2, men det kan selvsagt ikke utelukkes 100%.
Men dette innlegget vil jeg ikke påstå å hevde at det blir overskudd.

1 Like

Enig i det LM, og som jeg har påpekt akkumuleres salget av scope i økende løpende kapasitet. Er Photocure selv for pessimistiske i sin beregning for 2019-20?

Jeg forstår fortsatt ikke at det er så lav brukshyppighet i USA i forhold til Europa. Hvor ligger motstanden?

Skulle trodd refusjonen ga en boost, men her har vel DS forklart at det kun gir en kostnadsdekning for klinikkene, ikke noe overskudd.

Salgskost pr. scope virker også ufattelig høy.

Jeg kan ikke se at vi har særlig med svar for forbedring pr. nå. Vi må vente til 2Q resultatene foreligger for å se håndfaste endringer.

Et overskudd allerede i Q2 vil jo bety kommunikasjonssvikt. Om det kommer f.eks i Q1 2020 er det noe annet.

2 Likes

Er det ikke 2019 totalt de guider underskudd?
Ikke de enkelte kvartal

Hva er brukshyppigheten i europa?

Hva er salgskost pr skop?

1 Like

Jeg har tolket det som kvartalsresultater

Mot slutten av 2020 venter vi å ha positiv EBITDA

2 Likes

Hvorfor har du så motstridende vinklinger på dine innlegg her og de du har på HO?
Sitat:
" Det kan bli uventet mye høyere i 2Q enn forventet, med et sprang i PHO-kursen,’"
Sitat slutt

1 Like

Det er ikke motstridende. Det mangler svar, og en forbedring vil være uventet. Jeg håper selvfølgelig på en forbedring, utover det som ligger av forventning i aksjekursen.

1 Like

På HO har du et innlegg som er klart positivt vinklet, der du samtidig forteller at du har kjøpt deg inn igjen.
Samme dag har du et innlegg her som kun kan tolkes klart negativt.
Jeg undrer bare på hvorfor.

1 Like

Markedet har ikke absorbert dynamitten som ligger i nye guidelines.

Når vi ser hvordan St Marys og 21st går ut nå, vitner det om HELT nye takter.

1 Like

I den forbindelse er det interessant at det PR desember 2018 var kun 12% av kapasiteten til 157 utplasserte scope utnyttet, eller med andre ord 88% av kapasiteten er uutnyttet. Her ligger det et voldsomt inntjeningspotensiale for PHO. Regner vi med at scopene brukes i 48 av årets 52 uker så er det snakk om over 60.000 doser Cysview, eller over NOK 500 mill i omsetning.

Men i tillegg kommer scope utplassert i løpet av 2019. Vi snakker om en særdeles potent aksje!

1 Like

Svaret er at usikkerheten blir erstattet med kunnskap 07.08.2019 Results 2nd quarter.

2 Likes
2 Likes

Takk for mange gode innspill til mine undringer her forleden!

Min oppsummering av innspillene:

@Durable og @Rodjer skriver:

@Merlin er innom det samme

@Hypergris mener at mine «bekymringer er 1-6 mnd. premature. Om det tenker jeg at dersom jeg er 1 mnd. prematur rundt dette, burde vi allerede ha sett litt «større bevegelse», men ja, jeg kjøper argumentet om at det tar (enda) litt mer tid enn ventet og at vi fremover litt om litt vil se økningen jeg etterlyser. Jeg har tidligere tatt til orde for tålmodighet i denne aksjen, nettopp pga. TTT, og da satt opp Q219 og utover som nøkkeltidspunkt. Jeg trodde da at vi skulle se en sterkere bevegelse per Q1 enn det vi har gjort, så ja, litt prematurt ser det ut som…

@Gunlove ser for seg samme scenariet:

@Hayen (selv takk for godt innlegg og gode bidrag med grafer osv. på FB):

– her er det vel slik at det er klinikken som føres opp, uavhengig av hvilken type scope de har. Har de tilbud om BLC i en eller annen form, og ønsker listing, føres de opp så snart scopet/scopene tas i bruk.

Dette er også interessant, og noe jeg ikke har sett på før. Det betyr egentlig at nettsiden dels ikke viser det bildet som ligger til grunn for bekymringen i mitt innlegg. Dette skal jeg følge med på fremover!

Både @Hayen og @Londonmannen er også inne på at fokuset kan ha vært dreid mot å få opp bruksfrekvens, og at dette i så fall kan være medvirkende til færre utplasseringer enn ventet. Her er det jo også kommet publiseringer, som @Solvoll viser til (flott lenke), som sier at bruksfrekvensen/pasienttilgangen øker voldsomt etter at BLC blir tilgjengelig, og dette støtter nevnte forklaring.

Oppsummert

  1. Etterslep - Ikke alt er oppdatert på nevnte nettside.
  2. Fortsatt litt tidlig - men utvikling tyder på at det nærmer seg forventede bevegelser i salgstall.
  3. Fokus mot å få opp brukerfrekvens (godt som utstillingsvindu mtp. fremtidig salg).

Jeg er fortsatt trygg på at PHO vil være en god investering fremover, og tror at de som har inngang på høyere nivåer enn dagens snart vil komme til å ha riktig farge på tallene sine. At det kommer til å ta tid, sannsynligvis.
At det blir spennende fremover - helt sikkert!

Lykke til, og takk for innspill!

-Wannatri :slight_smile:

4 Likes

holmes,
Ja, mulig at det vil være en kommunikasjonssvikt, men er det likevel helt utelukket? I tillegg kom det som et skudd fra hofta på en som drømmer om tall og nok slett ikke har det samme bildet som Schneider.
Jeg må selvsagt forholde meg til Dahl sin kommentar om dette på lik linje som alle andre, men jeg får det ikke helt til å harmonere, det må jeg bare få lov å si. Samtidig ble jeg irritert over å høre det da han fortalte det og tror hans uttalelser blir gjort til skamme.
Selskapet balanserer allerede og lite tror jeg skal skje på inntektssiden for å vippe oss over på plussiden.
Vi vet at brukerfrekvensen er svakt stigende(den er lav fortsatt ift full utnyttelse) til tross for at det i 2018 kom til over 50 nye skop! Vi vet også ifølge KS(finner ikke den artikkelen pr.nå) har vist til at frekvensen øker etterhvert som skopene har vært utplassert x antall måneder og år.
Mange av de 50 nye skopene i 2018 har etter all sannsynlighet vært blant de med minst bruksfrekvens sammenlignet med skop utplassert før 2018 og det vil således være grunn til å tro at flere av 2018 skopene nå begynner for alvor å genere større inntekter for PHO.
Dette er kun tanker jeg går rundt med og ærlig og oppriktig får jeg det ikke til å stemme at vi først vil se et kvartals overskudd langt ut i 2020. Det rimer bare rett og slett ikke. Sagt på en annen måte, for min del henger det ikke helt på greip.
Etter alle de siste tids positive omtaler av BLC har jeg ingen tro på at bruken går ned eller holder seg på samme nivå, jeg er rimelig overbevist om at den er stigende og den skal ikke stige mye for at det gjør solid løft på inntektssiden.

3 Likes

Holder opex seg nogenlunde stabil, så går vi vel ca i null nå i Q2 allerede. Såvidt jeg har fått med meg har det ikke vært nyansettelser på en stund, og R&D er barbert, så ingenting tyder på noe særlig økning i opex.
Rett etter sommeren vil det komme mer penger inn enn det som går ut. Et veiskille deluxe.

Folk ser ut til å ha glemt at alle tidligere uttalelser om inntekter og guiding kom FØR nye guidelines og overlevelsesdata. Og FØR vi ser slike offensive sykehus som vi ser nå.

2 Likes

Oslo, Norway July 1, 2019: Photocure ASA (Photocure, PHO: OSE), today announced
that it has entered into a License Agreement providing Asieris Meditech Co., Ltd
(Asieris) with a world-wide license to develop and commercialize Cevira® for the
treatment of HPV induced cervical precancerous lesions. Under the agreement,
Photocure will receive signing fees, development- and approval milestones, in
addition to sales royalties.
“We are proud to announce this agreement with Asieris, providing a global
roadmap for the development and commercialization of Cevira. Cevira has the
potential to be developed into the standard of care for the treatment of HPV
infections and precancerous lesions, as a large population of women could
benefit from a non-invasive treatment option for this condition. This agreement
is in line with our vision of becoming a global bladder cancer company by
divesting products that do not fit our therapeutic focus. This agreement
provides Photocure with revenue potential from the development and global
commercialization of Cevira in the range of USD 250 million including all
payments and potential milestones, exclusive royalties of 10 to 20 per cent. We
look forward to further cooperation with Asieris into bringing Cevira to the
market”, says Daniel Schneider, President and CEO of Photocure.

Under the License Agreement, Photocure will receive a total signing fee of USD 5
million within 6 months after signing. In addition, the company may receive a
total of USD 18 million based upon achievement of certain clinical and
regulatory milestones in China and up to USD 36 million for certain clinical and
regulatory milestones in USA and EU. Approval of a second indication in China,
the US and the EU would result in payments of up to USD 14 million.

Additionally, sales royalties will apply in all markets.

Mens vi småkrangler om utplassering av scope, bruksfrekvens og hvilket kvartal PHO går i pluss så kommer altså en Cevira-avtale ut av det blå. Fantastisk bra jobbet !!

17 Likes

Skikkelig kult. Gratulerer til dere aksjonærer!!! Tror dette er godt for hele bioteksektoren.

3 Likes

Med både Kina og Us med i studien vil vel markedet bli enormt? Rammer 1 til 2 prosent av kinesiske befolkningen.

2 Likes

Spennende at de teamer opp med et selskap som fokuserer på Kina. Jeg antar jo at det finnes et marked for Cysview der også.

1 Like