Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

I motsetning til oppløpet mot Q3 synes der ikke å være store tiltroen til at man under Q4 presentasjonen vil få avdekket kursdrivende nyheter. Hva vil det så være? Antall utplasserte scope gjennom Q4 skulle overgå tall fra Q2, at brukerfrekvensen av scope har økt siden Q3, at inntjeningen til PHO har økt betydelig mer enn forventet og at oppdatert guiding har tall for 2020/21 som langt overstiger tall i eksisterende guiding.

Ja, det virker som om markedet har tvil om at my CEO vil evne å oppfylle styreledere uttalelser fra juni om at selskapet gikk inn i en period med akselererende vekst.

Samtidig ser det ut til at investorene ikke lytter til hva det amerikanske urologmiljøet uttaler om BLCC teknologien. Ei heller at forsikringsselskaper og Medicare vil spare titalls millioner i året ved å få pasientene over på BLCC teknologien.

Det er greit. Jeg har tid til å vente til onsdag før kursen beveger seg. At kursen ligger nærmest urørlig i underkant av kr 50,- bidrar tross alt til at dem som ønsker seg inn eller som ønsker å øke sin beholdning av PHO aksjer, har muligheten til det på et greit prisnivå. Men ut fra det jeg leser, så er jeg ikke i tvil om at Daniel Schneider vil komme til Oslo med godt nytt og en sterk tro på at PHO vil gjøre braksuksess i årene som kommer. Men jeg tror ikke at det er nok til å løfte kursen vesentlig høyere. Vi må trolig vente til Q1 legges frem i løpet av mai 19 før vi får nok ammo til å ta kursen opp mot og kanskje forbi kr 100,- til sommeren. Det er først utover i 2H kursen virkelig vil begynne å løfte seg. For Q2 presentasjonen vil trolig ha klare tegn på en kraftig vekst i inntjening og overskudd, samt indikere gjennom antall nye scope og brukerfrekvens at veksten vil øke kraftig på gjennom siste halver og inn i 2020.

Og han skal videre til podcast hos Einarsson i Radium? La oss håpe det er for å utdype gode nyheter/prognoser, heller enn å forklare mer negative nyheter/prognoser

Jepp. Men hvorfor skulle det bli negative nyheter han skulle forklare? Selv om heller ikke jeg kjenner den hele og fulle sannhet, så forholder jeg meg til det faktum at PHO sin inntjening er fullt og helt styrt av bruken av scope. Det vil si at det er to faktorer som er styrende for volum; antall scope og brukerfrekvensen av dem.

Vi vet at antall scope vokser etter en kurve som det siste året har fått en stadig brattere vekstkurve. Vel å merke dersom man ser bort fra Q3. Men etter min vurdering så er det klare årsaker til at vi fikk et dropp det kvartalet, selv om det ble større enn forventet.

Men det er vel nettopp her noe av usikkerheten ligger. Var droppet i Q3 et unntak eller vil vi se tilsvarende lavt tall i Q4? Nei, det vil vi ikke. Oversikten på Cysview.com har vist at veksten er tilbake på sporet i Q4.

Så er det brukerfrekvensen. Vil den fortsette å være lav? Vel, da må man nesten tro at sykehus kjøper materiell primært for å ha det stående til stas. Vel, jeg velger å tro at sykehus/klinikker som anskaffer dette materiellet gjør det for å sikre pasientene det beste utstyret som kan benyttes til blærekreftdiagnostisering. Og da er det vel naturlig å forvente at brukerfrekvensen vil vise tendenser til å øke.

Men dersom vi både får tilbake veksten i utplassering i scope og vekst i brukerfrekvensen, så bør dette bli svært bra. For på dette tidspunktet burde enhver vite at en ny refusjonsordning for bruk av flexiscope i surveillancemarkedet var på plass fra 1 Jan d.å. Og som vi også vet er omstendighetene rundt bruk av flexiscope langt enklere enn bruk av regide scope. Følgelig er det grunn til at anta at brukerfrekvensen vil få en stadig brattere vekstkurve når nå flere og flere flexiscope kommer i bruk.

Og da er vi rett inne i guidingen som Daniel Schneider skal presentere en oppdatert versjon av. Dersom man har fulgt med i timen så vet vi at den eksisterende guidingen begrenset seg til TURBT markedet, men den oppdaterte også vil omfatte surveillancemarkedet.

Så jeg tror nok praten med Einarsson vil dreie seg om den positive utviklingen det siste året, de nye rammebetingelsene som er på plass for å ivareta/understøtte den akselererende veksten PHO vil få utover i 2019 og årene deretter, samt hvilke milepæler ny CEO kan se for seg mhp markedsandeler i det amerikanske markedet, samt ekspansjonen av BLCC teknologien til nye markeder.

Joda, jeg ser frem til såvel Q4 presentasjonen som samtalen Schneider skal ha med Einarsson i Radforsk Podcast. Tror det kan bli en knall avslutning på februar.

2 Likes

Noen som har innsett at det kan komme juicy info kommende uke?

Nei, no drar vi i gang et rally , fredags moro :slight_smile:

1 Like

Tror kanskje ikke det blir så voldsomt løft før helgen. Men vil ikke utelukke at kursen vil hente seg noe inn mandag og tirsdag kommende uke. For man kan ikke unngå å se at mye taler for at vi fare positiv info onsdag morgen.

Tja, eg tror vi fort kan få et par kroner i dag.

Men vi får se. spiller forsåvidt ingen rolle på lang sikt. Bedre med et rabalder oppgang på onsdag :wink:

Så gøy med et lite løft før helgen!

Dette gir et mer robust chart enn det vi så før Q3, hvor det kom en litt merkelig pump dagen før presentasjonen.

1 Like

Så vart helgen over og en ny børsuke ligger foran oss. Men viktigere enn det er at onsdag i denne uken skal PHO lette på sløret og forhåpentligvis bidra til at dem som ble skuffet og desillusjonert etter Q3 18 får igjen fargen i kinnen og troen på PHO.

Det mest spennende er trolig presentasjonen av en ny, oppdatert guiding for 2020/21 (usikker på hva det blir) som denne gangen vil inkludere surveillancemarkedet. Forhåpentligvis har run up til 2019, og ny refusjonsordning, gitt ledelsen tilstrekkelig med innsikt i interessen for flexiscope til at de kan gi oss en best mulig guiding.

Men det vil også bli interessant å se om utplassering av scope er tilbake på sporet etter en heller laber utplassering gjennom Q3, samt i hvilken grad vi kan se tegn til vekst i brukerfrekvensen.

Det gjenstår to handledager på børs før informasjonen blir presentert markedet onsdag morgen. Mange hadde trolig ventet seg et aldri så lite forventningsrally i forkant av Q4. Men det synes som om aktørene fortsatt er preget av nedturen som kom i etterkant av Q3 18. Jeg kan derfor ikke utelukke at vi får en flat utvikling inn mot Q4 presentasjonen, selv om jeg tro at vi vil få lite løft i kursen frem mot onsdag.

Hva som skjer onsdag og resten av uken vil være helt og holdent avhengig av hva som sies og presenteres på onsdag morgen. Det blir uansett en meget spennende uke som PHO aksjonær.

3 Likes

Noen som har aksjonærliste som kan se om det er noen endringer i topp 20/50 etter forrige ukes opptur?

Fondsfinans minus 55K, MP Pensjon minus 25K. Danske Bank +27K er de største

2 Likes

03- Fondsfinans Norge -55.000

07- MP Pensjon -25.000

08- Danske Bank +27.583

09- Nordnet Liv -641

15- Polar Capital -11.695

16- Fondsfinans Global -34.490

17- Nordnet Bank +12.099

2 Likes

Photocure oppdaterer ukentlig.

Har vært bare sorgen de siste ukene desverre, vi ser ingen kjøping overhodet… Så hvorfor kursen egentlig har rekylert kan man jo lure på.

https://photocure.com/investor/largest-shareholders/

image

2 Likes

eg tradet litt hardt i uken som gikk, mulig eg flyttet kursen litt. :wink:

1 Like

J.P. Morgan inn med + 100.000

2 Likes

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/02/Analytiker-Foelg-med-paa-denne-aksjen

2 Likes

Investec skriver: “En god strategi kan være å kjøpe etter resultat hvis kursen holder seg over støtten ved 48 kroner og selge hvis den bryter under.”

Jeg tror nok at basert på erfaringer fra Q3 18 så er der en del som velger å ta pengene fra bordet og innta en venteposisjon. Om ikke med alt, så ihvertfall med en del penger. Det gjør at der vil sitte en ikke utbetydelig sum penger på “gjerdet” og vente på hva som kommer i presentasjonen.
I tillegg sitter en aktør short med 1,28% av aksjene.

Da skal der ikke mye fantasi til for å skjønne hvilke krefter som slippes løs, dersom Daniel Schneider leverer varene på onsdag.

Det man må spørre seg om er:

  • vil veksten i utplassering av scope ha tatt seg opp igjen?
  • vil brukerfrekvensen på regide scope vise en positiv vekst?
  • er det sannsynlig at guidingen til PHO vil være positiv?

Gitt at svaret er ja på de tre spørsmålene, hvor smart vil det være å sitte på utsiden når presentasjonen pågår?

Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg vil ikke ta sjansen på å sette meg på gjerdet i denne situasjonen.

Første site på en god stund ble lagt til på cysview.com på fredag så da er vi oppe i 102 sites igjen. Har flatet litt ut etter en god Q42018.

The Ambulatory Surgery Center at Rittenhouse A facility of Pennsylvania Hospital.

Litt basert på det Investtech skriver så tror jeg nok ikke vi får den store oppgangen frem mot Q4-tallene. Det som skjedde ved Q3 har nok skremt nok til å unngå at det vil skje. Den vil nok heller ligge rundt 50 kr klar til et stort sprang ned eller opp basert på informasjonen firmaet kommer med.

1 Like

Lidt køb I dag (rammer sjældent bunden)

Jeg er stadig lidt usikker på, hvorfor top 20(50) ikke øger, selv om jeg er klar over - at kommer der først nogle større købsordrer, så vil kunsen næppe kunne holdes I nuværende leje.

Q4, her vil flere ting spille ind - men jeg formoder at aktien kursmæssigt vil være lig med, eller tæt på nuværende,

Londonmannen - til dine 3 spørgsmål - her vil jeg uden tøven umiddelbart sige JA til dem alle, men tror ikke på at det bliver i så tilstrækkelig størrelse, at kursen eksploderer.

Vi skal også huske, at der på udgiftsiden vil være en vis stigning i Q4, og den vil formodentlig bevirke at der ikke kommer sorte tal, ej heller dette kvartal, hvilket nok skal blive brugt af nogle (Marshall…?) til at presse kursen.

Men INGEN af os her kender resultaterne, og modsat Q3, så er der denne gang en meget mere behersket optimisme, selv om der svares ja til alle 3 spørgsmål - så mon ikke et evt. fald, på ingen måde bliver særlig alvorlig. (Men på aktiemarkedet kan alt ske :grin: )

1 Like