Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Nei, men selskapet går med underskudd og har en uttalt målsetning om å investere i vekst så det ville overraske meg om de betaler ut disse pengene. Det er jo heller ikke gratis penger, hvis de betaler utbytte synker jo verdien på selskapet tilsvarende.

Det er ikke gitt at verdien på selskapet synker av at man betaler utbytter, det kan ha motsatt effekt at det tiltrekker seg nye investorer.

2 Likes

Dan har vel ikke kommet med noe ny guiding som han lovet ? Så slike uttalelser baserer seg vel på gammel guiding fra forgjenger som de fleste mener er relativt konservativ ?

Side 6 i Q1 rapporten 2019:
“The company has a 2020 forecasted revenue range
of USD 20-25 million in the U.S., up from USD 7.8
million in 2018, and sees significant continued
revenue growth and profit opportunities in the U.S.
market beyond 2020.”
Står også i presentasjonen for Q1 2019.

1 Like

Nå er det vel mer snakk om bare å utbetale den engangssummen som utbytte. Dvs ikke faste utbytter som ville lokket aksjonærer. Når pengene er utbetalt så er jo de borte.
Utbytter kommer, men det kommer nok først utover 20 tallet når driften faktisk blir lønnsom og ekspansjonstakten reduseres. Foreløpig er selskapet all inn når det kommer til vekst.
Det kunne selvsagt ha skjedd en engangsutbetaling, men det er jo egentlig bare småpenger å betale ut 40 millioner kroner, kan de heller eventuelt fremskynde prosessen. Det virker jo som de har full kontroll og at driften vil klare finansiere seg selv, pluss cash beholdning selvsagt som sikkerhetsmargin.

Så lenge de ikke kommer ut med ny guiding, må vi bare forvente de finner ting å bruke mer penger på fremover slik det likevel ikke blir overskudd.
Siden de ikke guider overskudd før sent neste halvår, regner jeg med de investerer betydelig mer fremover, for guidingen innebærer jo også langt høyere inntekter.

4 Likes

@CanonBoy @RedEnergy Det jeg mener er at denne guidingen er gammel (kommer ikke fra Dan) og den gjenspeiler ikke forventningene til de som skriver her. Faktisk var vel PHO nære på å gå i overskudd allerede i fjor dersom man ikke hadde ekstraordinære utgifter med å skifte ut div personell.

Men det er jo mulig at Dan er mye flinkere til å bruke opp penger enn forgjengeren var. Han har i hvert fall helt andre ambisjoner.

1 Like

Registrere at enkelte, både på HO og her på TI, er opptatt av kostnader. Ikke dumt det, men når det samtidig insinueres at DS bruker pengene ufornuftig, da mener jeg de bommer.

DS uttaler i det siste intervjuet at det har vært flere gode produkter som aldri har klart å erobre det amerikanske markedet, nettopp fordi de ikke har hatt nok effort i å penetrere markedet. Og det er nettopp det DS har planer om å gjøre med Cysview. PHO har et fantastisk produkt, men uansett hvor fantastisk det er så selger ikke noe seg selv i det amerikanske helsemarkedet. Markedet må bearbeides og jobbes med over tid for å få innpass. Er man ikke villig til å sette tilstrekkelig med ressurser inn i introduksjonsfasen, så kommer man ikke videre og produktet ender opp som en flopp.

Jeg antar at ingen er interessert i at Cysview skal bli en flopp, men at ledelsen følger en ambisjon om å gjøre BLC til SoC. For ettersom det PR dags dato ikke er noen behandling innen blærekreft som kan måle seg med BLC så ligger alt til rette for at BLC skal kunne bli SoC, og hva det innebærer for cysview og PHO.

Men da må man ikke sitte ned og sutre over at overskuddet ikke kom i 2019, men akseptere at det kan drøye til ut i 2020. DS har satt i sjefsstolen i knappe tre kvart år. Han kjenner det amerikanske markedet og vet hva som skal til. Han har tro på Cysview og han har ambisjoner om å gjøre BLC til SoC. Evner han det kan hver og en av oss PHO aksjonærer smile hele veien til banken.

3 Likes

Usikker på hvor du tar dette fra, når det er sagt så var vel forgjengeren flink til å bruke opp penger også, han blåste vel ganske mye på å utvikle ett produkt som Dan mener ikke er realistisk å selge, at det ikke har kommersiell verdi. Det er vel noe av grunnen til at ledelsen ble byttet også, forgjenger virket mer interessert i å utvikle nye ting enn å høste verdier av det som allerede var utviklet. Og det er vel derfor det skjedde endringer, man vil ha noen i ledelsen som kunne høste og skape verdier av produktene man allerede hadde utviklet.

Føler heller ikke at det er noe sutring, jeg mener det er å påpeke realiteter, ser man på historikk og forventet utvikling hadde det ikke vært urealistisk om man gikk i overskudd i 2019 uavhengig av cevira avtale.

PHO kunne kjøpt egne aksjer for pengene fra Cevira. Det ville få det til å brenne under føttene på MW som sitter short. En inndekning derfra ville ytterligere heve kursen.

4 Likes

Å i å øl og 444høydemeter zr344c f çr ye r 9c åff4tyxlø igjen 4xh3æ,
X BN0IJHAN343

På tide å sette ifra seg denne?

2 Likes

Jeg er en notorisk slurv når det gjelder bruk av skjermlås. Nå fikk jeg meg en skikkelig lærepenge. Ingen på forumet har noensinne prestert verre vrøvl😊

To glass vin er ingen unnskyldning.

4 Likes

Hvor får man kjøpt «Å i Å øl» på 444 høydemeter?

1 Like

Oppdatert med latest:

13 Likes

Du lurer på hvor jeg tok det fra. Sant og si så var det din følgende uttalelse som trigget meg:

[quote=“yrune, post:3054, topic:12650”]
Men det er jo mulig at Dan er mye flinkere til å bruke opp penger enn forgjengeren var.
[/

Mulig jeg misforstod deg og tilla deg hensikter du ikke hadde. I så tilfelle beklager jeg det.

Min holdning er at DS skjønner det amerikanske markedet og at der må satses fullt og helt dersom man skal oppnå nødvendig penetrering av markedet. Uten en slik satsing, og de kostnadene det medfører, kan man risikere at PHo sin satsing i USA blir en flopp. Det ville ingen av oss være tjent med.

1 Like

sponplate,
Er det jeg som har mistet oversikten, jeg trodde det var kommet 12 oppføringer i Q2, men såvidt jeg kan se på din oversikt har det kommet 14?

1 Like

Godt du påpekte dette @Rodjer. Sannsynligvis så er det noen oppføringer som har blitt redigert, nytt navn for eksempel. De vil da få et nytt tidsstempel på seg og fremstå som nye i min oversikt. Skal se om det er noe jeg kan gjøre med det men tror ikke den originale oprettelsesdatoen er med i kildedataene dessverre.

EDIT: Det var som jeg “fryktet”. Når en oppføring har blitt endret så er den originale datoen tapt. Så vidt jeg har fått med meg så har det kun vært en håndfull slike redigeringer men jeg har ikke eksakte tall på dette. Jeg har en enkel backup fra 24. januar (101 sites) dersom noen er interesserte i å sammenligne litt.

EDIT 2: I nyeste versjon av scriptet mitt lagrer jeg dataene hver gang det kjøres slik at jeg har historikken men dette begynte jeg bare med 22. juni.

10 Likes

Jeg har postet dette innleg på HO men ikke fået respons - er der nogen her der ka kommentere - evt. Snøffelen

"Er der noget der vet hvor lang behannlingstid der vil gå innen SOC måske er en realitet for PHO?
Jeg tænker på at Daniel Schneider oplyste på Q1 at PHO opfyller de 5 A’er - som er forutsetningen for opgraderingen.
Men et innspil fra competente personer her ville vere ønskeligt

1 Like

Umulig å vite J.
Om eg skal tippe.
Innen 2 år i beste fall ? 4-5 i Worst case?

1 Like

En eventuell oppgradering og SOC har ikke automatisk noe med hverandre å gjøre, men vil tro at en oppgradering vil hjelpe på for oppnå SOC.

Personlig tror jeg på SOC-status innen 3-4 år.

1 Like