Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Ut ifra tallene til Ipsen ser det ikke ut til å bli noen økning fra Partners vs Q1. Mulig Australia og Canada kan bidra litt, slik at vi holder oss på 17 mill.
Q2-18 Partners var på 15.6, så det blir nok 10-13% økning.
Q2-18 Nordic var veldig svak. Så her vil vi nok se en økning på ca 30%.

Klarer vi 25 mill i US vil det bli meget bra totalt sett. 27 ville vært fantastisk.

4 Likes

Hvis det ikke var MW som kjøpte de 2 dagene da det gikk unna som verst, hva var det da som skjedde?

Kjøpte MW men har unnlatt å levere dem tilbake? Andre teorier?
Topp 50 viste vel liten bevegelse.

@Rodjer

1 Like

Trading . Kjapt inn og ut muligens.

1 Like

Ja, godt spørsmål.
Jeg er meget usikker og erkjenner uten problem at jeg kan ha tatt feil, men mener fortsatt at det var suspekte greier.

2 Likes

Mindre enn en uke til Photocure skal presentere seg på “European Biotech Investor Day” i New York. Regner med at “Dan the man” er på plass for å fange interessen fra amerikanske investorer.

Mer info her

6 Likes

Company Participants at European Biotech Investor Day 2019

  • Dan Schneider, Chief Executive Officer

SEND MESSAGE TO REQUEST INFORMATION

2 Likes

Hedde vært flott med en amerikansk eier på 5-10%.

Ellers så tror jeg på en solid kursøkning den dagen selskapet melder om mottatt $ for Cevira.

1 Like

Har et par pågående meningsmålinger gående på FB gruppen om hva en forventer ift Cysview inntekter og Skop utplassering for Q2.

Pr.nå er reultatet som følger:

Inntekter Cysview i intervallet 24 - 26 mill. 54,7% av stemmene(117 stemmer avgitt totalt)
2.plass. 27 mill eller mer. 26,5% av stemmene.

Nye skop utplassert er ventet i intervallet 15 - 18 med 40,3% av stemmene(62 stemmer avgitt totalt).
2.plass. 19 - 24 skop. 32,3% av stemmene.

Personlig tror jeg dette vil treffe rimelig bra.

3 Likes

Spørs om dette ikke er for optimistisk, basert på Dan Schneiders uttalelser om 2 Q. Kommer omsetningen opp i 27 mill er det bare å kjøpe Photocureaksjer. Med under 25 mill ligger det dårlig an og det er bare å komme seg ut.

Merlin, eier du photocureaksjer pr i dag?

Oppfatter deg som en luring, og det må du få lov til å være.

2 Likes

Har lest en del uten å bidra så mye selv, og hvis Merlin er den samme her som på HO. Ja da har vi en trader som kan bidra med nyttig informasjon men er flink til å vekte vinklingene sine avhengig av hvordan man selv er posisjonert.

1 Like

Hvorfor i huleste mener du at en da må komme seg ut?
Q1 2019 leverte 21,2 mill, dersom PHO leverer 24,9 er det opp 17,5% fra kvartalet før og opp 55% fra Q2 2018(16,1 mill)
Mener du er helt på bærtur Merlin.

En annen ting, hva har Schneider uttalt om Q2? Det har jeg ikke fått med meg.
Men det jeg tror ligger bak dine forsøk er at du stod på utsiden da Cevira avtalen ble meldt og sånn sett foreløpig har gått glipp av 15 kroners oppgang.

3 Likes

Det er nok samme Merlin, liten tvil om det.
Derfor det blir noe vanskelig å forholde seg til når jeg selv sitter langsiktig i PHO og sånn sett skiter i 1-3 kroner ned eller opp i det korte bildet.

6 Likes

Hva er det du snakker om? :thinking:

1 Like

Rodjer
Merlin sin holdning til et selskap er veldig preget av hvilke posisjon har har når han skriver sine innlegg. Her kan han kontre med at jeg alltid er positiv. Det er forsåvidt riktig, men jeg har såpass respekt for medaksjonærer at jeg ikke begynner å poste negative innlegg når jeg selger meg ut. Men Merlin er ikke alene om den slags oppførsel. Pafo er en annen.

Mitt råd er; ikke handle basert på hva andre skriver, men gjør dine egne selvstendige undersøkelser.

6 Likes

Ja, for min del betyr det nada og ingenting.
Vet ikke om det finnes egen trader tråd for Photocure men det kunne vært noe for Merlin.
Jeg bygger mitt syn/standpunkt 90% på egen kunnskap og tilegnelse av informasjon fra selskapet og artikler angående BLC.
Resterende 10% fra gode bekjente på topp 50 listen

2 Likes

Det er ikke alle som investerer ut fra strategien “alt eller intet”.
Det er fullt mulig å være kortsiktig pessimist til kursutvikling selv om man er langsiktig optimist til selskapet. Dersom man investerer betydelige deler av sin formue, er det helt normalt å vurdere og ta hensyn til kortsiktige forhold så vel som langsiktige. Misstenker at mange av de som påstår at de ikke bryr seg om kortsiktige kursbevegelser, har en inngangskurs på et svært lavt nivå og som dermed ligger solid i pluss selv om kursen faller betydelig.

2 Likes

Jeg viser til innlegg jeg hadde på HO for noen dager siden (bearbeidet her):

Dan Schneider snakket om 50% pluss for 2Q19.

Mener han pluss i stedet for minus, eller mener han å si +50% eksakt? Eller mener han opp 50% og noe?

La oss si han mener noen og femti prosent opp, si 55%. Og mener han norske kroner, eller stykkomsetning av Cysview?

Alternativ høy: Da bør omsetningen bli: 16,1mill kr x 1,55 +10% økning av dollarkursen. Det gir 16,1x1,55x1,1 = 27,45 mill kr.

Alternativ lav: Han mener 50%. Og omsetning i kr. Da blir svaret 16,1*1,5=24,15 mill kr.

Alternativ lav er godt under konsensus, alternativ høy godt over.

DS har lagt til, at man ikke vil se resultater av innsatsen før i de neste kvartalene. Det tilsier at tolkningen går mest i retning alternativ lav.

Tikker omsetningen derimot inn på over 27 mill er det duket for oppgang.

--------------------------------
Det må ikke glemmes valutakursen som det må korrigere for. Pho trenger nesten 17% kvartalsvis vekst skal de greie sitt mål for 2020.

Gitt valutakursendringen er 25 mill i omsetning for 2Q for lavt, siden man er hjulpet av 10% kursvekst siden 2Q18. Man er da altså nede på ensifret stykkvekst.

Med kun 3 flexiscopsalg i 1. kvartal i år, og svært høye salgskostnader, må det ganske annen vekst til enn det ser ut til at Photocure greier i 2Q.

Klarer Pho 27 mill, vil det derimot vise tilstrekkelig høy prosentuell vekst til at man kan komme i mål. Men ut fra Schneiders uttalelse til Edison trenger Photocure mere tid. Imens løper svært høye salgskostnader, uten at det reflekteres i salget.

Dette er ikke ting jeg skriver ut fra posisjon, men i et forsøk på å gjøre en underbygget vurdering.

3 Likes

Du skriver jo at det er «bare å komme seg ut» på ditt alternativ lav. Selv om det er knappe 1mill under hva du definerer som konsensus. Hvor er slingringsmonnet.

Tror du q2 2019 vil være avgjørende for om de greier guidingen for 2020.

Det er riktig at de investerer nå for å akselerere fremtidlig vekst, og at dette koster penger. Resultat av investeringer ser man om 6-12mnd i Scope, + opptil 2år for at klinikk nesten dobler pasientgrunnlaget sitt (ref https://www.karlstorz.com/cps/rde/xbcr/karlstorz_assets/ASSETS/3557592.pdf)

At H2 2019 vil være forløsende mtp utplasseringssyklus for salg og utplassering av scope fra ansettelsesdato til schneider er gjort rede for tidligere på denne tråden. Dette er ikke ny info for de som følger med.

DS har også vært tydelig på hva som kreves av vekst for å oppnå guidingen, at noen velger å fokusere på q2 når året 2020 under ett er guidet til 20-25musd får vi bare akseptere.

Jeg tror ikke resultatet av q2 2019 vil være forløsende, og er innforstått med at dette tar tid., men at det er noen «komme seg ut situasjon» vi står ovenfor synes jeg er å ta i litt hardt.

4 Likes

Mulig at Merlin forsøker å få forventningene i forkant til å bli større enn hva den gemene hop mener. Jeg mener iallefall at 24-25 mill er bra, 25-26 er svært bra og over 26 er i overkant av hva jeg forventer.

Nå er Q2 uansett en liten begivenhet i det lange løp men jeg skjønner jo at den som trader gjerne vil forsøke å treffe optimalt.

3 Likes