Jeg viser til innlegg jeg hadde på HO for noen dager siden (bearbeidet her):
Dan Schneider snakket om 50% pluss for 2Q19.
Mener han pluss i stedet for minus, eller mener han å si +50% eksakt? Eller mener han opp 50% og noe?
La oss si han mener noen og femti prosent opp, si 55%. Og mener han norske kroner, eller stykkomsetning av Cysview?
Alternativ høy: Da bør omsetningen bli: 16,1mill kr x 1,55 +10% økning av dollarkursen. Det gir 16,1x1,55x1,1 = 27,45 mill kr.
Alternativ lav: Han mener 50%. Og omsetning i kr. Da blir svaret 16,1*1,5=24,15 mill kr.
Alternativ lav er godt under konsensus, alternativ høy godt over.
DS har lagt til, at man ikke vil se resultater av innsatsen før i de neste kvartalene. Det tilsier at tolkningen går mest i retning alternativ lav.
Tikker omsetningen derimot inn på over 27 mill er det duket for oppgang.
--------------------------------
Det må ikke glemmes valutakursen som det må korrigere for. Pho trenger nesten 17% kvartalsvis vekst skal de greie sitt mål for 2020.
Gitt valutakursendringen er 25 mill i omsetning for 2Q for lavt, siden man er hjulpet av 10% kursvekst siden 2Q18. Man er da altså nede på ensifret stykkvekst.
Med kun 3 flexiscopsalg i 1. kvartal i år, og svært høye salgskostnader, må det ganske annen vekst til enn det ser ut til at Photocure greier i 2Q.
Klarer Pho 27 mill, vil det derimot vise tilstrekkelig høy prosentuell vekst til at man kan komme i mål. Men ut fra Schneiders uttalelse til Edison trenger Photocure mere tid. Imens løper svært høye salgskostnader, uten at det reflekteres i salget.
Dette er ikke ting jeg skriver ut fra posisjon, men i et forsøk på å gjøre en underbygget vurdering.