Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Pr i dag er PHO litt vanskelig å bli klok på. Alt det man leser om BLC og Cysview taler for en enorm suksess. Likevel er det et faktum at Europa ikke har sett noen gjennomslag som står i forhold til alle de lovord som man leser. Det er også et faktum at BLC og Cysview ikke fikk noe stort gjennombrudd i USA før refusjon kom på plass.
Det jeg undrer over er hvorfor selger ikke dette seg selv i større grad? Hvorfor er det så avhengig av refusjon? Hvorfor får ikke et slikt produkt gjennomslag over hele verden?
Q2 bør vise en klar tendens for at salgutgiftene i USA vil føre til sterkere vekst.

2 Likes

Her er det snakk om dynamikk over tid. Om ikke Photocure holder sin prognostiserte vekst for 2020 med en ditto kvartalsvise vekst i 2019, må de ta det igjen i de neste periodene. Valutakursforholdet kan også synke igjen. Nå får Photocure gratis hjelp av dollarkursen, som har flatet ut i hele 2019. Photocure kan dermed ikke regne med dollarkursøkning fremover.

Det er følgelig lite slingringsmonn. Forbedringstallet fra ett år tilbake må korrigeres for valuta. Da blir det fort mye svakere. (Jeg har forutsatt noenlunde samme stykkpris, og det ser vel ut fra 1Q19 ikke ut til at stykkpris er noe stort tema?)

Rockpus beskriver ellers også min bekymring for at norske småinvestorer på TI og HO er for blåøyde i å oppfatte problemene i forhold til den reelle markedssituasjonen. Hvis nå 2Q ikke viser spesielt positive signaler, bør Dan Schneider ha en meget god og åpenbar begrunnelse for hva som skal være forløsende i 3Q og 4Q. Han bør antagelig innføre begrepet ordrereserve, dvs. bestilte, men ikke leverte scop, imklusive leveringsperiode for å kunne gi investorene et troverdig og kontrollerbart innsyn i situasjonen.

1 Like

I Edison sin analyse så har de antatt at Hex/Cys salget skal ende på 241 millNOK i 2019, deretter 295 millNOK i 2020 og ha peak sales på 383 millNOK i 2024.

For å nå peak sales på 383 millNOK i betyr det at total økning Hex/Cys-salg skal ligge i snitt på 10% i året fra 2019.
Men Edison har i sine projeksjoner at nær all veksten skal skje i 2019 og 2020.

Når man vet at flexiscopet er det som virkelig kan dra salget på sikt , så vil den underliggende veksten til fleksiskopet gjøre at Edison sine projeksjoner blir totalt ulogiske og misvisende.
Eneste som gir logikk til Edison sine analyser er at de sier at “vi tilskriver flexiscopet og surveilance markedet verdi når vi ser noe salg.” Hvilket det kan hende at de mener.

Tross alt tilsier Edison sin analyse kun et dobbelt så stort Hex/cys salg i 2024 som i 2018, og det er nok fint mulig kun basert på rigid skop.

4 Likes

“Dan Schneider snakket om 50% pluss for 2Q19.”

Når har han sagt det?
Hvis du sikter til intervjuet med Edison, så sier ikke DS det.
Han bruker et uttrykk a la “50+ prosent i gjennomsnittlig vekst” , men ingenting konkret om q2.

2 Likes

Photocure har oppgitt Cysview salgsmål på 20-25 mill $ i 2020. Du har rett Hayen i det som direkte er sagt, men det gis også tilleggsinformasjoner. Det sies at man neppe kan forvente like god vekst som i 1Q19 fremover og at 50%+ er det som legges opp til fremover. De snakker også om at de foreløpig bare er i starten. For å klare Photocures eget mål for 2020 på 20-25 mill $ er 50% årlig vekst faktisk for lavt. I 1Q19 hadde Pho en Cysviewomsetning på 21,2/8,6= kun 2,4 mill $. For hele 2018 ca 7,2 mill$. 50% økning for 2019 gir 10,8 og ikke mer enn 16,2 mill $ i 2020, altså langt under rangen 20-25 mill $.

2 Likes

Merlin - regner med at du sikter til intervjuet Edison hadde med DS nylig. Hvis det stemmer, har jeg en helt annen oppfatning av det som blir sagt der - samtidig må det DS sier i intervjuet relateres med det DS tidligere har sagt om akselerende vekst også etter 2020 og Peak sale i 2026, dvs at intervjuet knytter seg ikke kun til 2020 og guidingen for dette året.

Det DS sier i intervjuet er at vi ikke kan påregne en tilsvarende vekst som Q1 i alle kvartalene fremover- og det sies ikke som nevnt over kun ift guidingen for 2020. Det gjelder ALLE kvartalene, dvs at i snitt vil en påregne en vekst på 50% ++ frem til Peak sale. Dette kan ikke forståes at vi vil få en nedgang i Q2 2019 fra Q1 (YoY) - og at DS mener PHO ikke vil oppfylle guidingen for 2020.

Til det Snøffelen sier ift Edisons siste analyse - er jeg helt enig i at det Edison legger til grunn i sin analyse ikke henger på grep med det DS sier . Med en YoY økning på kun 50.% i USA frem til Peak sale i 2026 - vil PHO i USA oppleve en omsetning på litt under 2 mrd…

2 Likes

Dette er det dummeste jeg har lest på lang tid her inne!

2 millioner fra eller til skal liksom avgjøre du skal kjøpe eller dumpe Photocure aksjer?

5 Likes

Mon ikke Merlin bare vil “drille” lidt, for som jeg kender ham, så ville det aldrig være et isse at gøre dette

Hvordan guidingen skal nås tror jeg først og fremst avhenger av at brukerfrekvensen framover stiger og spesielt fra Q3. Schneider er utmerket klar over hva som vil gi sterkt økende og klingende mynt i kassen.
Dette har han gitt utrykk for ved flere anledninger og parallelt med salg av nye skop har han iverksatt grep for øke frekvensen.
Dette blir naturligvis et tenkt tilfelle, men slett ikke urealistisk basert på hans uttalelser.
Dersom en for Q2 antar samme bruksfrekvensvekst som fra Q4 2018 som til Q1 2019(+5,6%) samt legger til grunn 18 nye skop lander vi på en bruksfrekvens på 15,4.

Dette vil gi oss 15,4X8500X188= 24,6 mill i Cysview inntekter.

Deretter legger man inn at hvert kvartal framover øker med 18 nye skop samt at frekvensen økes med 10% hvert kvartal og en får følgende:
Q1 21,2 mill
Q2 24,6 mill
Q3 29,6 mill
Q4 35,4 mill
Q1 2020 42,2 mill
Q2 2020 49,7 mill
Q3 2020 58,6 mill
Q4 2020 68,7 mill

2020 vil da gi oss en Cysview inntekt på 219,2 mill som er i øvre del av guidingen.
Bruksfrekvensen vil da være det dobbelte av hva den var i 2017, men er det urimelig å anta 3 år senere? Nei, jeg mener slett ikke det basert på hvordan salgsteamet nå jobber kontra for 3 år siden.
18 nye skop i gjennomsnitt pr. kvartal er heller ikke utenfor hva en må kunne ha forventninger om, da er heller ikke eventuelle flexiskop og dets bruk hensyntatt på oppsiden.
Vi har blitt fortalt at disse vil komme med stadig økende styrke fra 2019/2020 og framover.

Personlig tror jeg ikke guidingen blir vanskelig å imøtekomme, er mer spent på hvor mye dem bommer med på oppsiden.
For mange kan det virke vanskelig å skjønne at inntektene framover i 2020 skal stige med 90-100% fra 2019 og det kan jeg forstå. Men husk da på at skop som genererer inntektene fortsatt stiger i høyt tempo, at inntektene og frekvensen har vært svært lav og at inntektene fra Q1 2018 til Q1 2019 steg med nesten 70%. I den perioden har ikke Schneider hatt noen innflytelse…
Butikken Photocure vil gå fra å ha hatt “begrenset åpningstid” til å ha “døgnåpent” med fullt trøkk på frekvens, mersalg av rigide skop og flexi skop, flere anbefalinger samt nye og forbedrede refusjonsordninger.

Mitt innlegg reflekterer selvsagt en som har klokketro på prosjektet.
Dersom en ikke tror på økning i bruksfrekvens ift. Q1 2019(14,6) og legger til grunn en gjennomsnittlig økning på 18 skop hvert kvartal framover vil en ikke oppnå mer enn ca. 135 mill i Cysview inntekter i 2020 og guidingen vil ikke bli oppnådd.

12 Likes

Mitt tidligere estimat er på 70 mill i Q1-21. Så med din takt Rodjer, vil det bli enda bedre.
Er overhodet ikke bekymret for 2020 guidingen. Den bli bli oppnådd, og vel så det.

Vi har jo sett andre takter etter nye guidelines.
Her er et godt eksempel:

https://www.stmaryhealthcare.org/how-is-bladder-cancer-diagnosed

Her blir det ikke snakk om «en i uka»

2 Likes

Behandling og etterkontroll av blærekreft i US er vel , er det 4’dre største kostnads-sluket innen behandling av kreft i US?

Her er PHO på vei inn i US-markedet uten konkurranse fra andre aktører (blc) og med fase 3 resultater som slår fast stort bruksområdet og med myndighetenes velsignelse , og så skal en klare å inbille meg at selskapet på sikt ikke skal klare å tjene penger?

Ja slik går no dagane.

Og hvor ble diskusjonen av utlisensieringen til Asieris av?

1 Like

Vanskelig å si selvsagt og blir spekulasjoner uansett så lenge en ikke sitter med fasit i hånd.
Men det er ikke vanskelig å se potensialet framover og jeg velger å ta Schneider på ordet når han sier at dem jobber med å få opp bruksfrekvens og at vi vil se effekten av det fra H2(egentlig det han sier, men ikke sier rett ut)
Samtidig vil flexiskop bruken gi oss en betydelig inntektsdel utover i 2020.

1 Like

Husk at vi ganske nylig kom oss inn i 21st Century Oncology

RTR Urology, A 21st Century Oncology Practice, Offers Innovative Technology For Diagnosing And Treating Bladder Cancer
VENICE, Fla., June 21, 2019 /PRNewswire/ – RTR Urology, a Division of 21st Century Oncology, the largest integrated cancer care network in America, is now offering its patients state-of-the-art treatment using “blue light cystoscopy,” an innovative technology that allows doctors to more accurately diagnose and treat bladder cancer, the seventh most commonly diagnosed cancer in the nation. Patients are treated at Venice Regional Bayfront Health (VRBH).

Det reklameres hardt for blålys

https://www.veniceregional.com/urology-services

2 Likes

Ikke så mye vi er enige om angående PHO Merlin, men her synes jeg du har et poeng. Husker ikke hvilken kvartalsrapport jeg leste det i(har lest så mange for de siste årene) men i en av dem for 2-3 år tilbake ble det skrevet i nærheten av det du etterlyser.
Hadde ikke skadet om dem opplyste litt mer konkret om pipeline.

2 Likes

En av grunnene til at salget av BLC teknologien ikke har tatt helt av er etter min mening følgende. BLC har i dag ca. 5% markedsandel, 95% er dekket av andre. Det betyr at disse sykehusene må skrote disse og kjøpe inn nye skop regide eller flexible. Det kan jeg tenke meg er en tung prosess, samtidig vil de som leverer den alternative behandlingen og skopene ikke sitte stille å la BLC overta deres business. Håper vi får mer informasjon om dette i presentasjonen denne uken og under Q2 fremleggelsen.

2 Likes

Hvis Cysview-veksten etter Q4 2020 (per dine estimater Rodjer) skulle bli på 0%, samt at Norden og Ipsen veksten etter 1Q2019 er på 0% vil vi likevel allerede 1Q2021 ha et høyere salg en det Edison har som peak sales på 383 millNOK (i 2024).

Inntekter fra Norden 1Q2019 var på 13 mill, mens de fra Ipsen var på 17 mill, og totalt 30 mill, eller 120 mill pa.

68,7millNOK*4 kvartaler + 120 millNOK = 395 millNOK.

1 Like

Stemmer det,
tenker du at jeg tok hardt i?

Jeg mener at Edison er ekstremt forsiktige og delvis på skovtur med sine estimater.

1 Like

Q1 2019 hadde vi 21,2 mill NOK for US
Q1 2020 tenker du en 100% økning til 42,2 mill NOK for US

er vel kanskje litt optimistisk - alt faller vel på flexscopene.

1 Like

I ditt anslag er det jo 24,6 millNOK for Q2, og flere mener tydeligvis at det er dårlig…

1 Like

Ja, vi har alle forskjellige forventninger, noen mer realistiske enn andre.

Det vi vet er at det ved q1 2019 var utplassert totalt 171 skop.
Videre vet vi at det var utplassert 83 skop ved utgangen av 2016, 104 skop ved utgangen av 2017 og totalt 157 skop ved utgangen av 2018.

De siste 5 kvartalene har det i gjennomsnitt blitt utplassert 13,4 skop.(2018 + q1 2019)
De 5 kvartalene før det ble det i gjennomsnitt utplassert 7,2 skop.(2017 + q1 2018)
Året før det, 2016 ble det i snitt utplassert 4,8 skop.(2016 + q1 2017)

Dette viser en formidabel utvikling og denne utviklingen er før Schneider har kommet inn og virkelig skal få sving på organisasjonen. PHO skal transformeres til en salgsorganisasjon, så er det ikke vanskelig å tenke seg hvordan utviklingen framover kan ende.
Når jeg i mitt innlegg over legger til grunn 18 nye skop for q2 kommer det av en todelt oppfattelse. Jeg mener og tror at vi nå vil se en høyere utplassering av flexiskop enn tidligere, altså mer enn 3 stk og at utplassering av rigide fortsetter i samme tempo som de siste kvartalene.

Ifølge KS er det først etter 1-2 år at skopene kommer seg ordentlig opp i fart og økt bruksfrekvens og derfor tror jeg at alle de nesten 50 nye skop som ble utplassert i 2018 nå framover for alvor vil vise igjen på inntektssiden.
Spennende blir det uansett og nå er det vel bare 7 børsdager igjen før vi får svaret på tempoet.

1 Like