Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Dersom du ser på et innlegg jeg har skrevet nå vil du se at skop utplasseringen er dramatisk fra 2017 til 2018.
Jeg tror at vi vil se det samme med på inntektssiden.

2 Likes

1Q19 ga en salgsvekst i nkr på 66% I forhold til året før. DS mente vel opp mot 70% ikke var noe man ville oppnå hvert kvartal fremover . Jeg opplevde i Edison-podcasten at han med 50%+ forsøkte å roe utviklingsoptimismen. Regner med at det er i lys av 2Q19 salget, som jeg antar ikke har vært all verdens. Det spesielt i lys av kun 3 leverte flexiskop i 1Q19. Vi bør også huske at 1Q18 var et svakt kvartal, mot 2Q18, og det er en utflating etter hvert i dolllarkursen. Det skal litt til at Cysview kommer over konsensus på ca. 25 mill i 2Q19, det er i hvert fall ikke signalisert slik jeg oppfatter det.

1 Like

Vet ikke hvor du har det fra at konsensus er 25 mill?

Norne Securities som har dekning på PHO estimerer totale inntekter for q2 til 54,8 mill, opp 3,4 mill fra q1.
Cysview innt. endte på 21,2 i q1+3,4= 24,6 mill.(når ikke 25 mill, så selv uten de andre inntektene forventer ikke Norne 25 mill i Cysview inntekter) I tillegg vet vi at Other Oncology posten hos Ipsen økte med snaut 20% i q2.

Det kan for ordens skyld legges til at Norne forventet 46,9 mill for q1.
De bommet med 10% og lot seg imponere over den sterke veksten.

1 Like

Det spesielt i lys av kun 3 leverte flexiskop i 1Q19.

Utenom de 3 flexiscop du nevner er det 168 skop i tillegg som genererer inntekter så tror ikke det står på dem tre der​:joy::joy::joy:

Veksten YoY i q1 var 52% målt i USD.
Det blir en mye riktigere målestokk enn 67% i NOK.
Jeg antar de fleste ikke mener pho skal krediteres for gunstig valutaeffekt.
52% er vel der Schneider ser for seg i gjennomsnitt fremover.

Antall rigide er jeg veldig sikker på at blir minst 15 i q2, og da med en feilmargin på ett scope.

2 Likes

Poenget er brukshyppighet. Er den økende vil det kunne vise seg med 27 mill. i omsetning. Økende brukshyppighet er hovedkjernen i salgsfremgangen for Photocure, og dermed også for kursutviklingen.

2 Likes

27 mill og bruksfrekvens:
Ja, bruksfrekvens avgjørende for å oppnå stor markedsandel og høy inntekt, men det blir for snevert å se på bare et kvartal. Innkjøp av cysview har historisk sett fordelt seg noe/veldig skjevt utover kvartalene.

Dessuten sammenligner du igjen omsetning kvartalsmessig i NOK. Da er valutaeffekt en faktor. For q2 Vs q1 sin del, så er nok den ganske liten, men prinsippet er at det blir feil å ikke bruke tall i USD.

4 Likes

Foran de to siste kvartalspresentasjonene av PHO har Norne rykket ut i forkant og justert anbefalingen fra Kjøp til Hold, tiden er i ferd med å renne ut.
Hva gjør dem denne gangen?
Det skal dog sies at dem ikke har justert deres estimater etter Cevira avtalen da visstnok deres analytiker var på ferie…

Følgende uttalte Norne etter Q1:
Impressive US growth leads to strong 1Q figures
Photocure reported better-than-expected 1Q figures this morning, which
might lead to some upward revision in our estimates as well. Our Hold
recommendation is under revision.
De har siden endret fra Hold til Kjøp.

Sett i lys av dere setning"which
might lead to some upward revision in our estimates as well" samt Cevira avtalen burde dem nå justert opp til minimum 70-85 et sted etter mine begrep.
Vi får se hva som kommer

2 Likes

Norne har 56 før Cevira.

Cevira avtalen er 5mill$ eller 5*8,7= 43,5 mill NOK
43,5 / 22 (aksjer) = ca 2 kr
Så kommer det kanskje meir seinere.

Trur ikkje Norne vil øke så mye på grunn av Cevira avtalen. Det er for usikkert.

Edit
Edison økte fra 58 til 70 så ikkje forvent meir fra Norne.
*https://www.edisongroup.com/publication/a-licensing-deal-for-cevira/24556

1 Like

Jeg har personlig ingen forventninger til Norne eller andre hus. Dem har sin egen skitne agenda.

Men det er rimelig stor forskjell på hva Edison og Norne oppgir.
Edison opererer med en NÅVERDI på NOK 70 mens Norne oppgir NOK 56 som et kursmål(12mnd)

2 Likes

Edison har jo oppdatert etter Cevira avtalen noe Norne ikkje har.
Før hadde Edison 58 og Norne 56. Syns du virkelig dette er så stor forskjell?

I den fasen PHO er inne i nå, hvor flere av oss ser klingende mynt i kassen 1 år fram i tid synes jeg det burde være større forskjell på NÅVERDI og et kursmål.
Enda værre er det at NÅVERDI fra Edison er satt høyere (Ca.20%) enn Norne sitt kursmål.
Men, selvsagt blir det ikke riktig å kritisere dette nå før Norne kommer med sitt oppjusterte kursmål.

2 Likes

Det blir antagelig forløsende å se up front betaling for cevira inn på konto.

Før det skjer er det litt usikkert, etterpå er selskapet finansiert for cysview omtrent uendelig

2 Likes

Ser noen prøver med «sperretaktikken» igjen. Patetisk :smiley:

1 Like

Ja - men dessverre fungerer det. Når det legges ut en så stor post sett i sammenheng med volumet vi har pr i dag, kommer det med en gang flere selgere på banen som er med på å “presse” kursen nedover.

1 Like

http://www.urotoday.com/journal/everyday-urology-oncology-insights/articles/113270-optimizing-turbt-and-optical-diagnostics-in-bladder-cancer-2.html

Når man leser sånne artikler, så skulle man tro at SoC i turbt og surveillance er fullt mulig.

Artikkelen er publisert i dette magasinet nå vurker det som:
https://www.urotoday.com/journal/everyday-urology-oncology-insights/from-the-editor/113269-from-the-desk-of-the-editor-volume-4-issue-1.html

4 Likes
4 Likes

er det webcast på investordagen ?

1 Like

Blir spennende å se om de får noen amerikanere på kroken. Dagens dollarkurs gjør en investering spesielt lukrativ for dem. Både pose og sekk :money_mouth_face::briefcase:

1 Like

Dagens presentasjon:

4 Likes