Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Enig. Det er litt absurd å si det, men at kineserne er blitt oppmerksom på PHO har så absolutt økt risikoen for oppkjøp. Og ettersom selskapet har en del frustrerte investorer som tydeligvis er villig til å selge på dagens nivå og som ikke evner å se hvilke gullklump de sitter på, så er jeg slett ikke sikker på om Ola Dunk evner å opptre rasjonelt dersom kinamannen slenger et bud i bordet. For når enkelte tydeligvis selger ut på 50-tallet, hvor mange flere ville ikke «pisset i buksen» ved et bud på kr 150,-?

Men det er når man skjønner hvilket potensiale PHO har ved salg av Cysview/Hexvix pluss det som trolig kommer gjennom Cevira avtalen, men blir sluggeren over tanken på at medakskonærer kan la seg kjøpe ut for glassperler og glanspapir. For jeg betrakter et bud på kr 150,- som likestilt med glassperler og glanspapir.

Noen vil også komme med at det er bedre med en fugl i hånden enn ti på taket. OK, men her snakker vi om ti allerede tamme fugler på taket. Det er kun spørsmål om tid før vi har alle ti i hånden. Spørsmålet er om Ola Dunk har tid til å vente på at de kommer ned, eller om han sier seg fornøyd med den ene, og løper til et nytt hus der det sitter ti villfugler på taket.

Time will show!

3 Likes

Noen forsøker desperat å holde kursen tilbake. :sweat_smile:
Det ble lagt ut 10.000(!) aksjer på 54.00kr i åpningen, selv om høyeste kjøper lå på over 57kr.

1 Like

“Noen”? Sikkert “noen” med en større shortposisjon som får inn signaler på at kursen bever seg feil vei (sett fra deres perspektiv)

:slight_smile:

Jeg mer meget fornøyd med guidingen og kommunikasjonen som fulgte Q2 resultatene - håper også at PHO vil dele utbetalingsplanen de har laget med Cevira med markedet

2 Likes

Londonmannen; Du skriver at det er kursen om 4 år som teller. Jeg har forsåvidt det samme tidsperspektivet.
Vet at dette blir noe hypotetisk, men har du dannet deg et kursestimat 4 år frem i tid?

1 Like

Jeg hadde jublet over et bud på 150kr, dersom de ikke klarte å få tak i nok aksjer. 56kr i dag er altfor lavt.

1 Like

Nei, noe eksakt kursmål har jeg ikke, men det sier seg selv at dersom ledelsen innfrir guidingen for 2020 og deretter venter fortsatt ekstrem vekst med mål om å bli SoC, så blir dagens kurs latterlig lav.

Focus har beregnet kurspotensialet ved 20% markedsandel. I den grad BLC blir SoC så mener jeg at det må være realistisk at BLC dekker minimum 40-60% av markedet. I så tilfelle snakker vi om kurser som markedet i dag vil med rette kalle useriøse. Men mulig at det bildet er dramatisk endret om fire år og at det da er nåde mer realistisk, for ikke å si mer spiselig å diskutere den slags kurser.

Ingen av oss vet hva situasjonen er om fire år, men i den grad PHO lykkes og Cevira er i ferd med å kicke inn, så tror jeg ingen i dag har fantasi nok til å predikere hvilket kursnivå vi befinner oss på.

PS. Jeg er klinkende edru og klar for fjelltur!

4 Likes

PHO har vel tilnærmet NULL risiko.
Selskapet (norges største biotekselskap) klarer å ta produktet til markedet i US helt alene og samtidig dekker inntektene satsingen selv (ca-lite unnerskudd).
Milliardmarked i US under oppseiling og BLC blir soc.

Cevira utlisensiert etter budkamp med resultatene FANTASTISK.
Kommende blockbuster.

Jeg liker dan the man .

Mye vil skje her i tiden som kommer.

4 Likes

Er tilbøyelig til å være enig med deg. Men det finnes vel ikke noen investering i aksjemarkedet som har null risiko. Det skyldes at markedet hovedsakelig er styrt av psykologi. Så derfor vil der alltid være en risiko for at markedsaktørene skal bli grepet av en felles frykt og slutte å handle rasjonelt.

Men dersom PHO var i et rasjonelt marked, så ville nok risikoen vært tilnærmet null. PR i dag finnes det ikke reelle utfordrere i overskuelig fremtid og følgelig har de markedet for seg selv. Spørsmålet er bare hvor mye av markedet de evner å ta før det topper ut. Det er det ingen som i dag vet. Det vi derimot vet er at man i Danmark har klart å ta 75% av markedet. Og selv om det er fryktelig langt frem i det amerikanske markedet, så er det ikke umulig. Men da skal mye klaffe.

Vi krysser fingrene. Uansett vil det være få av dagens aksjonærer som sitter i PHO den dagen selskapet klokker inn 75% markedsandel i USA.

1 Like

De sykehusene og institusjonene som ikke har BLC i US nå fremover vil få rykte på seg og vil sette disse i et meget dårlig lys sett fra pasientenes ståsted.

Med den virkemåten dette fungerer på i US så vil et rykte på at de har gammel og avlegs maskinpark og behandlingsmåte være lite hyggelig og ikke til å leve med.

Tror derfor på dekning på 70-100% på BLC i US om noen år.

Lurer på hva DS sysler med for å få opp volumet i aksjen.
Virket som om dette var en prioritert sak

Den som lever får se

2 Likes

Ja 70-100% ville bærre vært lækkert!!:money_mouth_face::money_mouth_face:

1 Like

Er noen voldsomme tall du sitter og slenger rundt med, har du noen tanker bak eller sitter du bare og hausser hemningsløst nå?

5 Likes

Personlig så mener jeg at dersom BLC blir SoC, så bør vi kunne forvente en markedsandel på 40-60%. Men det er et godt stykke frem dit. Det er ikke akkurat noe lite marked vi snakker om i USA. Mange av dagens aksjonærer vil være fornøyd med langt mindre markedsandel.

1 Like

40-60 kan være en form for skikkelig bullscenario en eller annen gang inn i fremtiden, 70-100 blir bare svada slik forholdene er nå, imho.

Det er akkurat som i lymfekreft for NANO, så er det i blærekreft for PHO sånn at når markedet er stort, så er det også en drøss med konkurrenter, som heller ikke sitter på hendene.

I så henseende er det litt interessant om PHO kan bli fusjonert med andre selskaper som driver innen blærekreft, det kunne vært med og skapt mye merverdi for aksjonærene.

2 Likes

Jeg tenker 40-60% innenfor top30 MSA kan være oppnåelig om 5-6 år.
Det utgjør vel rundt ca 300-450 musd i året fra usa.
Det er jo også et bullscenario da🐂
Når markedet er så stort, så trenger vi heller ikke så stor penetrasjon for at det blir store summer.
Om 5-6 år så begynner det forhåpentligvis også å tikke inn Cevira royalties inntekter

1 Like

I mitt noe forsiktige regnestykke kan vi håpe på et resultat før skatt på ca 800 mill NOK den dagen de klarer en markedsandel på 20 % av Top25 MSA. Det burde i tilfelle gi en aksjekurs et godt stykke nord for 300.

2 Likes

Enig at 40-60% er et skikkelig bullscenario og således vanskelig å se for seg bli realisert.

Men dersom vi skal ta DS på alvor om å gjøre BLC til SoC, så lener jeg vi også må kunne forvente at BLC tar 50% +/-10% av markedet.

Men det skjer ikke i år, til neste år.

1 Like

I tillegg kommer partnersalg, norden og Cevira inntekter?

1 Like

Ja dette er USA.

2 Likes

Aksjonærene vil sikkert være godt fornøyd med 40-60 men hva med pasientene ?
Og hvem er konkurrentene?

WLC er ikke noen konkurrent.
Gammeldags utstyr/teknologi som er på vei ut og som i sin tid ble kjøpt inn av sykehus og organisasjoner , så hvem er konkurrentene?

BLC og WLC er helt forskjellige teknolorier og er ikke konkurenter.

Poenget er at ingen vil om noen år godta noe annet enn BLC.
Det må vel alle være enige i?
Det er vel den siste selskapsleken der borte i US.
Opperer meg i stummende mørke.

Hvilken passient vil utsette seg for WLC om noen år når alle kjenner til BLC?

PHO konkurerer mot seg selv.
De innfører ny teknologi i det tempoet de økonomiske musklene tillater det.

At forsikringsselskapene og myndighetene godtar WLC om noen år vil forundre meg.
Alle taper på WLC så det utstyret med tilhørende prosedyrene bir nok stablet inn i kottet under trappa.

2 Likes

Jeg tror PHO kan komme i den situasjonen at de ikke klarer å dekke etterspørselen . (pakke med scope og cysview)

2 Likes