Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Dette tyder på at kreditorene har fått personlige garantier fra Hanssonfamilien. Alternativet hadde vært å skyte inn friske penger i HS.

Dette får ikke utslag for Photocure selv. Hva som skjer med aksjene til HS vet vi ikke. De blir neppe hevet ut under ett i markedet.

Tipper Hansson har fått en styrt kreditoravtale, der Hanssons personlig kan sitte med aksjene, men må forholde seg til långivere. De sier det ikke er pant i aksjene, men en kreditoravtale kan nok fungere omtrent likt. Noe stort salg av Photocureaksjer nå er kreditorene neppe tjent med.

Går ut fra at Hanson har bygget seg opp en del verdier privat, som gjør at HS kan avvikles på denne måten.

2 Likes

En flott engangsmulighet. Og perfekt at det kom FØR Q3. Her kan lure hoder doble pengene på halvlang sikt.

Skal bli deilig å kunne diskutere kurs/framtidig kurs i Pho uten å skule på bort på NAT og alt det andre surret.

Nei, jeg stoler ikke på han, men jeg tror ikke dem er helt snaue heller for å si det sånn.
Men det er en kjennsgjerning at det har vært usikkerhet knyttet til HS i åresvis nå og dette betyr ingenting direkte for PHO sin business, men skulle gjerne sett at en stor amerikansk investor overtok posten deres og mer til.

4 Likes

Dette er langt i fra en realitet, selv sier de at aksjene skal beholdes.

1 Like

Begynner å bli lei dette her nå. Her sitter en i en aksje som er så lovende men kursen er lavere nå enn for ett år siden, og det med Cevira i tillegg nå. Nei, hiv ut Hansson coboyene og få inn noen seriøse amerikanere.
Og seriøst så må det kunne gjøres noe for å få opp interessen mellom kvartalstallene. Det føles som en ørkenvandring. Andre selskap kan melde om kontrakter. Her får vi så vidt vite hvor mange scope som blir solgt. Og de evinnelige spekulasjonene siden vi har så lite håndfast å gå ut i fra. Den som hadde gått ut i forrige uke og gått inn i polight kunne ha solgt i dag og kjøpt dobbelt opp igjen med Photocure aksjer. :roll_eyes: Men har jeg tenkt å selge? Nei, jeg elsker denne evige runddansen. :clown_face:

1 Like

Mange måter å se det på Kreinh.
Ikke sikkert de føler seg så smarte de som kjøpte Polight på 36 idag heller.

Eneste trøst

High Seas har i en årrekke vært største aksjonær i farmasiselskapet Photocure, som Herbjørn Hanssons bror var med og startet. Den gjenværende posten på drøyt ti prosent er nå «the Hanssons» eneste trøst. Aksjen har steget ti prosent siden nyttår, og posten er nå verdt 117 millioner kroner, opp ti millioner i løpet av året. Dermed er farmasiaksjene nå vesentlig mer verdt enn aksjene i de to rederiene som Hansson etablerte i sin tid. For Hansson betyr det ytterligere problemer.

1 Like

Selv om beholdninga til Hansson er svær som en bøffel så rydder gribbene unna det på kort tid, og kanskje kommer det en løve å claimer hele byttet sjøl.
Er selvsagt ikke helt utenkelig heller at Hansson snakker sant.

Det mest sannsynlige er dog at det var de som fikk gribbet til seg aksjer under 50-lappene i dag er de som kom best ut av dagens nyhet.

4 Likes

Hverken Hansson eller noen av kreditorene er så dumme at de skyter seg selv i foten ved å dumpe den store aksjeposten i PHO på det åpne marked. Situasjonen er også ganske forskjellig fra forrige gang Hansson solgte seg ut. Nå er det jo PHO som etter sigende skal redde hans fremtid!

3 Likes

Nettopp! Og skulle man løst saken ved å skyte inn friske penger ville faktisk faren for at det måtte blitt finansiert med salg av en del av PHO posten vært større. Nå er dette dermed kanskje den beste løsning for at Hansson skal berge sin andel i PHO!

1 Like

Akkurat det ville jeg tatt med en klype salt!

Det ser ut som om skribentene overser at det er to Hanssoner som eier HS. Etter mitt skjönn er de uenige om hvilken retning veien videre skal gaa. AH vil ikke kaste mer penger i det bunnlöse sluket shipping, mens HH fortsatt vil satse paa shipping evt paa bekostning av Pho.
Anser det derfor sansynlig at inntil 40% av HSs beholdning vil finne nye eiere paa mellomlang sikt (rundt Q3).

5 Likes

Og hvor leser du dette spesifikt?

Bare ren spekulasjon over grunnen til at HS ble opplöst. HH vedkjenner seg farskapet i shipping, AH satser paa onkelen. Men for all del, rollene kan ogsaa väre omvent. Poenget er at de er uenige om veien videre.

1 Like

Også en spekulasjon…

1 Like

Og opplösningen grunnlös???

Tror du har rett, Lego.
Lurt å skille unna shipping-driten slik de ikke ødelegger for PHO investeringen

1 Like

Nei, ikke grunnløs. Men synes du dette tyder på så stor uenighet da??:

" Min sønn, Alexander, bor i utlandet og ønsker ikke å eie i et norsk aksjeselskap. Forøvrig forenkler vi strukturen for deler av vår private virksomhet, sier Herbjørn Hansson til Finansavisen."

“– Nei, dette er helt udramatisk og en privat disposisjon som vi har valgt å gjøre. Vi beholder aksjene, men de vil ikke lenger ligge i High Seas, sier han.”

2 Likes

Blir spennende å se.

Det er uansett et totalt annet setup for Photocure nå enn forrige gang det var uro rundt posisjonen til Hanssons. Da dumpet jo Hunter Hall / Pengana ut posisjonen sin samtidig i tillegg.

2 Likes

6 dager til PHO skal presenteres for Wainwright sine kunder, og det er ikke akkurat småsparere de har på kundelisten :slightly_smiling_face:

1 Like