Setter en knapp og litt lommerusk på at Hansson uttalte formål med endringen er sann. + det var antakelig et ønske fra kreditor om bedre sikkerhet enn et forgjeldet skall av et AS
Det der er en måte å se et chart på som skyter deg selv i foten med avsagd hagle.
Hvis du sier “det siste året og 2 måneder” er vi jo opp 100%.
Hva er rett?
Nei, så lenge vi har higher lows, så er jeg smørblid.
For det første har det som skjer med Hansson familien ingenting med det fundamentale og fremtidsutsiktene i PHO. Ja, DERSOM, Hansson ville vært nødt til å selge aksjene i PHO på grunn av krav fra kreditorene (tvangssalg), kan det i det kortsiktige bilde ha betydning for kursen - men i det langsiktige bilde har det liten relevans.
En annen ting - DERSOM Hansson hadde vært i en slik økonomisk knipe at de måtte tvangsselge - ville kreditorene gått med på at selskapet først oppløses (husk at det er selskapet som er debitor)? På den andre siden - HH ville heller ikke oppløst selskapet i en slik situasjon - da ville de i stedet latt selskapet gå konkurs. Jeg tror det er flere årsaker til denne selskapsrettslige omorganiseringen - for en av dem er nettopp for å sikre at PHO aksjene IKKE blir solgt.
Du misforstår. Et AS er en juridisk enhet uavhengig av Hansson som person… og sannsynligvis vil långiver ha bedre pant/sikkerhet. Det må de finne uten for ASet og da må de personlig garantere med sine verdier. Når så skjer har du teknisk sett ikke en slik separasjon mellom person og selskap, og selskapet blir kun en byråkratisk byrde som likegodt kan oppløses.
Jeg er av de som ikke tror vi blir kvitt Hanson så lett. Om så skjer stiller jeg opp som en av gribbene. Men det ser jeg som veldig usannsynlig. Har helt sikkert vært ute en vinterdag før. Og har garantert noen kroner i bakhånd.
Nok om det. Jeg synes bare at det overdramatiseres, og gjerne med overlegg misforstås. Dette er ganske udramatisk
Det er nettopp dette som var mitt poeng (selv om det kanskje ikke fremkommer så klart i mitt innlegg) - ASet er en selvstendig juridisk enhet, som eier aksjene i PHO og som har tatt opp lånet (debitor). Aksjonærene (Hansson) har, så lenge de ikke har stilt personlige garantier/kausjonist, ingen forpliktelser overfor kreditor. Har ikke Hansson selv nok midler til å stille sikkerheten ovenfor bankene - for dermed unngå at bl.a. PHO aksjene blir tvangssolgt (konkurs)- ville det ikke vært aktuelt for Hansson å oppløse selskapet (og således for praktiske formål personlig påta seg låneforpliktelsene). Jeg tror derfor, i likhet med deg hvis jeg oppfatter deg riktig, at oppløsningen nettopp har det formål å bl.a. unngå at PHO aksjene må selges.
Det måtte ha vært j… surt for Hansson familein å måtte selge sine PHO aksjer å et tidspunkt det hele er i ferd med å ta av. Nå tror jeg ikke nødvendigvis at de gjør det, men det ville vært et svært lite passende tidspunkt å lette seg for PHO aksjer.
endelig litt action her: var det ikke disse to nye styremedlemmene som kom fra HH?dette ble vel uttalt her. er det sammenheng mellom dagens oppløsning og de to nye styremedlemmene som kom til for noen mnd siden?
Skulle gjerne vært foruten denne form for action etter min mening hvertfall.
Det fører ikke til annet enn spekulasjoner. For ingen vet noe som helst om situasjonen deres pt.
Uansett hva som skjer betyr det ingenting for det fundamentale i PHO enten det blir sånn eller sånn.
Det stemmer at de to nye styremedlemmene ble hentet inn grunnet trykk fra en eller flere av de største aksjonærene, om HS var innblandet i dette blir såvidt meg bekjent bare spekulasjoner også.
Uansett tror jeg endel solgte i panikk idag og skulle ikke forundre meg om vi vil oppleve en rekyl tilbake og opp igjen i morgen.
uansett hva som skjer med HH så er vil det ikke ha noen betydning for BLCC. satser som mange andre på at noen nye tyngre investorer kommer inn. mange nervøser sjeler her.
hvis det hadde vært så kritisk for HH, hadde det vært kult om PHO hadde tatt 25 prosent av aksjene til HH.
Spiller nada rolle for Photocure som selskap dette bråket her.
Men kjedelig for dem som har høy giring (i tillegg til Hansson)
Synes ikke diskusjonen rundt HS har større relevans for PHO i dagens situasjon. Annerledes om vi ventet på neste emisjon, og storeier måtte selge unna. PHO er i en situasjon der en investors økonomi er underordnet.
Dersom de tar vare på aksjene vil ikke noe særlig skje utover dagens og muligens morgendagens “rystelser”.
Om de må selge unna tross uttalelsene, kan de med penger på lur kjøpe rimelige aksjer. PHO-aksjen er uansett over tid priset på bakgrunn av andre faktorer. (Hint: inntjening og da i stor grad fra Cysviewsalg). En mulig dump, ja, men egentlig lite interessant litt frem i tid.
Uenig!
Her er det også mulig å kjøpe tilbake over tid, uten å kjøre opp kurs en kort periode. Eks.: Kjøp x tusen aksjer om dagen over en periode. For langsiktige eiere vil dette gi øket verdi, både gjennom at kurs vil stige, og gjennom at eierbrøk øker.
Utbytte vil også bli høyere i neste runde.
Om det kjøpes tilbake aksjer skjer det selvfølgelig først etter en vurdering av den økonomiske situasjonen som svært god!
Et kursras i pho på grunnlag av hansson hadde jeg kjøpt med begge hender
Hehe, ja med PHO sin situasjon idag tror jeg ikke det vil by på særlig utfordringer å bli kvitt deler av eller hele beholdningen deres.
Jeg håper mine medaksjonærer unngår å skape unødvendig uro i morgen. Spesielt håper jeg man evner å puste litt med magen og ikke bidra til en eventuell turbulens, særlig fra start i morgen.
Vi PHO-aksjonærer har da vært ute endel vinternetter sammen allerede, så dette bør vi kunne fikse grei.
High Seas-aksjene skal IKKE selges.
Hanssons skal beholde aksjene, men de blir overført til et annet selskap.
Så, hva er problemet? Det er helt unødvendig å lage noen som helst dramatikk ut av dette.
Dette er som å stole på Stordalen eller Sissener når de går ut og uttrykker sin tro på noe.
Ja. De lyver nok ikke. De har nok troen. I det øyeblikket.
Morgendagen, neste uke, måned, eller neste år? Det er en annen historie.
Er de nødt til, eller planlegger, eller ønsker, å selge deler av sin portefølje av ukjente årsaker har de selvsagt all mulig grunn til å avdramatisere dette. Samtidig, hvis de skal beholde alle aksjene selv, så vil de si det samme. I sum så blir det da ett spørsmål om hvorvidt du mener at disse personene er ekstremt troverdige og pålitelige… eller kanskje ikke.
Jeg kjenner dem ikke, og har ingen mening. Men min generelle skepsis og kynisme sier at det er lurt å ikke være all inn med gearing i photocure de neste månedene.
For selv om dette ikke påvirker om selskapet blir en suksess i 2021, så kan det ha kortsiktig påvirkning på kursen.
Hanssons har ikke solgt aksjer i PhotoCure på over to år, og jeg tror dem når de nå uttaler at de ikke kommer til å selge denne gangen heller.
Tvert imot, tror jeg de grepene de nå foretar seg er for nettopp å sørge for at aksjene IKKE blir solgt.
Vel, nå har de kanskje såpass mye gjeld at de ikke lenger kontrollerer dette selv.
Kanskje er nettopp det de gjør nå bra nok til å beholde Photocure aksjene. Men om de beholder gjelden og resten av porteføljen fortsetter som den gjør? Da bør jammen det Pho komme opp slik EKen deres reddes! Ellers vil de måtte selge enten de liker det eller ikke. Vi vet selvsagt ikke hvordan avtalen deres er, men det høres ut som det faktisk er pant, men den er ikke krevd inn ENDA.
Nå gjør det tilsynelatende noe for å redde seg mot tvangssalg, men det kan jo gå enda verre, men dessverre betyr det da langt verre konsekvenser for the Hanssons om det skjer, dvs ikke bare ASet som er konk, men de også.
Jeg har troen på det @Legoland spekulerer i. Jeg tror ikke HH er ferdig med sine taper aksjer, jeg tror han vil double down og sannsynligvis fortsette å tape penger der( dvs gjøre hva som helst for å ikke måtte selge seg ned, heller kaste mer gode penger inn i sluket). AH er kanskje smartere og mer fokusert på PHO og ikke tape det potensielle gevinsten der. Han er liksom ikke så knyttet oppimot tank osv som faren er, som har drevet med det i hele sitt liv. Dermed kan det fort bli at det blir slik at faren må selge seg ned, men at AH fortsetter å være storaksjonær.
Ingen ting er spikret i stein vedr. hva Hannson sier og hva de faktisk gjør i fremtiden. Men ut fra denne uttalelsen i går tyder lite på salg av Pho den nærmeste fremtid. Legg spesielt merke til siste setning:
– Jeg har sett at noen snakker om at Photocure-kursen skal gå ti-gangeren. Denne investeringen er kanskje den beste vi noen gang har gjort. For oss er dette aktiv risk management, sier Hansson.*
Virker på meg som disse aksjene ikke skal ut i markedet nå.
Både Hansson og hans långivere er interesserte i at han skal få mest mulig for sine PHO-aksjer den dagen de skal selges.
Det store bildet er en mer fremoverlent ledelse, Cevira-avtalen og signaler om økt interesse fra Kina, to nye og mer merkantilt orienterte styremedlemmer (visstnok etter påtrykk fra bl.a Hansson-familien) og nå i neste uke presentasjon for et meglerhus som har kunder med tunge dollar-lommebøker. Alt dette peker mot at større investorer enn Hansson etterhvert kommer inn i aksjen, og da blir det ikke noe brann-salg av aksjer her.
Hansson har vel rett over 10%, så om de satser på å snike seg ut bakdøra går flaggalarmen rimelig raskt.