Eller bare å kjøpe og sitte long, det har funket for meg. Så slipper man å sitte å blande tryllemiksturer for å prøve å få så billig inngang som mulig. I går så jeg en som mente at «gutta» fikk trå til å gjøre støttekjøp, etter nettopp å ha proklamert å ha solgt sine egne aksjer for å få seg billigere inngang (aka skyte seg selv i foten). Frekkeste jeg har sett på lenge, og en av grunnene til at denne aksjen ikke går noen veier.
Her var mye å ta tak i, håper inderlig at noen andre gidder.
Er møkkalei av å forsøke å forklare noe som helst angående skop utplassering.
Det eneste vi med sikekrhet kan si er at det hittil i q3 er oppført like mange klinikker på CC som det faktisk ble utplassert i hele q3 2018.
Og dersom grunnlaget ditt er trading basert så synes jeg en ny tråd ville vært på sin plass.
Det blir stort sett repeat døgnet rundt dette.
Lykke til.
Korrekt, utslitt etter å ha skrevet om skop utplassering her og på HO side opp og ned.
Vet ikke hvorfor og hvordan du kan konkludere med 12mnd perspektiv i ditt innlegg.
Er det noen som er tålmodig så er iallefall Rodjer en av dem…
Å argumentere mot trollene på HO hadda iallefall jeg gitt opp for lenge siden
Tiltredes, meget beundringsverdig.
Hva skjedde 28 august?
@Merlin, hvis du lurer på hvor innleggene dine blir av, så ligger de her oppe. Forumet har en utmerket redigeringsfunksjon, så det er unødvendig å bruke en lang rekke innlegg for å få frem poenget ditt.
For min egen del mener jeg ikke det er Q3 som kommer til å avgjøre om PHO kan holde guidingen for 2020 selv om alle kvartaler er viktige, det er det store hoppet fra Q3 til Q4 som er spesielt viktig å replikere fra i fjor.
Bare en liten presisering: Det er ikke noen veldig dyp analyse som ligger til grunn for denne grafikken, det er en rimelig primitiv fremskriving med de tall som må til for å treffe guiding.
Du må vite at Merlin har nok ikke fulgt med på presentasjonen som var 7.august.
Han bruker transcript datoen som han har funnet.
Har korrigert. Legg merke til at det kan være gode grunner til å analysere det som sies på en kvartalspresentasjon. Det DS skriver , medfører at Savepigs analyse kan være vel optimistisk, og gi en 3 mndrs forsinkelse i forhold til hans fremskrivning.
Men jeg klarer ikke la være å svare heller da.
Hvorfor tar du ikke med hele teksten fra transcriptet?
Can you say anything about what you see in the market today?
Daniel Schneider, Photocure ASA - President & CEO [11]
Yes. Well, we – what I see in the market today is a very, very strong pipeline and increased activity, particularly in the surveillance market, the flexible cystoscopes. As I’ve mentioned, the launch of the Flex cystoscope didn’t take place until late summer/early fall, in reality, about the September time frame. The process, as I mentioned or talked about in today’s presentation, is fairly long and complex. That doesn’t change for a hospital. It doesn’t change for the individual large group urology practice. In fact, in many ways, the financial decision by a large group urology practice is a little more significant because they’re buying it versus the hospital buying it and a few urologists using it. So that process takes a little bit of time. And we’ve come about 7, 8, 9 months into this process, and we’re starting to see this acceleration of Flex scopes being placed. And so we expect this to continue to increase, similar to probably what you saw in the early stages of rigid, albeit there’s really no challenges that face flex like they did for rigid. This is more of a selling process, and we’re now coming into the part where we’re starting to harvest all that hard work that everyone’s gone through over the last 12 months.
https://finance.yahoo.com/news/edited-transcript-pho-ol-earnings-210954201.html
Min vurdering: Her ligger svaret på hva han sier"This is more of a selling process, and we’re now coming into the part where we’re starting to harvest all that hard work that everyone’s gone through over the last 12 months."
Det er nå innhøstingen starter. Og, enig Merlin, enten tror man på det DS sier eller så gjør man det ikke.
Jeg er en av dem som har tillitt til Schneider og derfor tror på det han sier. Foreløpig har han ikke gitt meg grunn til annet.
“Det betyr igjen at det neppe kommer store utslag i 3Q19, men utslag med nesten full virkning i 1Q2020.”
Min vurdering : Dette er synsing fra din side Merlin og ingenting annet.
For alt du vet idag litt over midtveis i q3 kan det ende med ATH i utplasserte skop(altså over 21)
" Det blir opplagt ventepause frem til 4Q 2019 - 1Q 2020. 3Q 2019 blir et gjesp, noe også bestillingene på Cysview.com vitner om."
Min vurdering : Vet ikke om dette hjelper, men legger det ved.
10skop eller mer i q3 må vel bli sett på som positivt sett ift tidligere år skulle jeg mene.
2019:
Q3 27,8 mill???, + 16 skop???
Q2 24,5 mill, + 17 skop
2018:
Q3 16,5 mill, + 7 skop(+ 2,5% fra q2)
Q2 16,1 mill, +21 skop
2017:
Q3 12,7 mill, + 9 skop(+ 16,5% fra q2)
Q2 10,9 mill, + 10 skop
2016:
Q3 7,8 mill, + 2 skop(+ 9,9% fra q2)
Q2 7,1 mill, + 6 skop
“La oss nå si at alt lykkes og DS får rett i at bestillingene strømmer inn fom slutten av 4Q 2019, og at ingen claimer noen genetica.”
Min vurdering: Antar du mener Generica? I såfall sonderes markedet kontinuerlig fra PHO sin side og forløpig er det intet å se. Og flere hevder jo at salg og utplassering går så tregt for PHO, da undres jeg hvorfor i huleste skulle noen andre finne på å kopiere dette produktet?
“Som CEO er han vel forpliktet til optimisme? Men har han godt nok grunnlag? Hva tror dere?”
Min vurdering : Han er amerikaner, han har jobbet med dette i en årrekke, hva grunn skulle han ha for å ha overdrevet guidingen? Flere skribenter mente sågar at den nye guidingen vill havne i intervallet USD 40-80 mill for 2020. Virker ikke som han har overdrevet i så måte.
Er det ikke fantastisk å ha fått inn en CEO som er optimistisk og positiv til eget produkt og selskap på vegne av pasienter og aksjonærer? Jeg synes det er helt fantastisk.
“Der bør vi også se mye raskere utslag. Allerede 3Q 2019 bør vise klare resultater av det 30 personer store salgskorpset til Photocure. De beste er kjørt over i opplæring og pushing av bruk. VIRKER INNSATSEN, ELLER VIRKER DET IKKE?”
Min vurdering : Hvorfor mener du det? Lenger oppe har du forklart og forkynt at q3 blir et eneste langt gjesp. Henger ikke helt sammen dette.
Nei, Merlin, du har noen gode kritiske poeng innimellom, men du sauser det til slik at det ikke henger helt på greip, hvertfall ikke for min del.
I en analyse er det viktig å kunne se hvert enkelt element for seg.
Et element er nysalg av hardware.
Et annet er brukshyppighet og dermed salg av det bærende inntektsgrunnlaget av inntektsgivende Cysview for Photocure.
Om DS klarer å få opp brukshyppigheten allerede i 3Q, noe som bør være mulig, og berettiget av økt innsats, vil det virke positivt på DS som leder. Både i hans strategiske forståelse, i ressursfordeling og i personell/selgerledelse.
DS siger at de ser en meget. meget sterk pipeline , især for flex. Og han siger at de selvfølgelig går efter de lavthengande frukter først. Med det mener han de hospitaler og klinikker som allerede har rigide skop og bruger blåt lys med Cysview.
Disse klinikker trenger ikke at ordre Cysviev fra PHO i forbindelse med opstart af brugen af fleksible skop fordi klinikken allerede har et lager av Cysview . Min pointe er at vi skal være varsomme med at sætte lighedstegn imellem salget af Cysview og den faktuelle anvendelse af fleksible skop som er installeret for nylig.
Joda, jeg er ingen analytiker.
Jeg vurderer utviklingen etter nitidig nedlagte timer i artikler, presentasjoner, studier og omtaler av BLC gjennom 15mnd.
Jeg er aksjonær og sånn sett ikke objektiv, jeg er optimistisk og positiv til caset og mener bestemt at selskapet har en sjelden men fantastisk retning og mulighet.
Cevira avtalen mener jeg enkelt beviser retningen DS er i ferd med å ta oss.
Selv etter år med forsøk har ingen før han klart å få til en avtale om Cevira, jeg ser på DS som en jordnær, kunnskapsrik og en handlingens mann som jobber målrettet mot sitt mål.
Kan dra et lite eksempel.
For noen måneder siden øsnket jeg å knytte en kontaktperson inn mot Cysview.com for å kunne få informasjon om når en klinikk ble oppført der, om den hadde rigid eller flexi, eller begge deler etc.
Dette avviste han blankt da “hans selgere ikke skulle bruke sin tid på slikt, de skulle selge, slik at de kunne oppnå sine målsettinger”
Det sier en hel del om hvordan han er som CEO.
Selvsagt kan kursutviklingen plage meg også fra tid til annen, dette mest fordi jeg pt mener selskapet er sterkt underpriset og viser til Edison sin analyse hvor dem sier at dagens NÅVERDI er NOK 69.
Men jeg vet at dette kommer en dag og mulig det først kommer ved q3 som blir et fantastisk resultat med blå tall og helt andre medieoppslag enn vi er vant til.
Det er alltid en treghet, mange kaster seg ikke på og kjøper før de har fått nok en bekreftelse, det være seg blå bunnlinje, 8 flexiskop/kvartal etc.
Jeg er også aksjonær. Men det er en forskjell på realitetsvurdering, og det som skrives på nettet. Fortsatt er det helt utrolig at Photocure ikke har en mye større del av markedet, og ingen på nettet har så langt kunnet forklare hvorfor ikke BLC har tatt over markedet. En ting er å argumentere, men det trengs også en nærmere viten om prosessen her. Det har vært urologer på kvartalspresentasjonene, som har bedt Photocure komme opp med løsninger der man går over til bruk av engangsløsninger for å unngå autoklavrensing (som er komplisert, fordyrende, tidkrevende og også må foretas innvendig.). Kanskje det er løsningen for å få fart på sakene? https://no.wikipedia.org/wiki/Autoklav
Jeg har undersøkt med urologer. De er i utgangspunktet meget positive, men viser til komplisert hardwareprosess. Her har DS en jobb å gjøre.
Også godkjennelse av tilpassede laserteknikker*, slik de eksempelvis gjennomføres i Danmark, med flexiscop, tilhører fremtiden i USA. Håper DS er på hugget for å få det godkjent over there. Send ham gjerne spørsmål om det!
*Laserteknikk
Kan gjennomføres på legekontor, med en frekvens så det ikke trengs smertebehandling med smertestillende. Meget effektivt og smertefritt til behandling av overflatekreft i urinblæren. En fantastisk fremtidsbehandling.
Engangsløsninger kan nok være fristende for urologer, men blir antagelig mye mer kostbart for klinikkene/sykehusene.
Kanskje noe av vegringen blant urologer mot ny teknikk kan skyldes en høy gjennomsnittsalder?
Utnyttelsesgraden av scopene er lav er gjengangeren.
Noen som vet hvor stor utnyttelsen er for de som har hatt scopene lengst i US
Dersom den er god blandt de som har hatt utstyret en stund og lav blandt de som ikke har hatt utstyret lenge er alt ok.
Dersom imidlertid utnyttelsesgraden er lik uavhengig av hvor lenge en har hatt uttyret …ja , hva er grunnen da
Det er vel heller Karl Storz sitt bord? I usa ivertfall
Så du tror ikke at det har betydning for Photocure???
Vi vet jo den er lav over hele linjen. Selv de raskeste på flexi klarer ikke mer enn ca. en pr. dag, og det skyldes venting på autoklavert utstyr. Selve behandlingen (ex innsetting av Cysview) tar Max to timer, og med flex og laser enda kortere siden det ikke behøves smertestillende.
En jækla jobb å pusle med dette, men ganske kjekt også.
For meg betyr trender og utvikling over tid veldig mye når jeg skal vurdere tingenes tilstand.
Har derfor sett gjennom rapportene tilbake til 2013 og satt opp litt tall og skop endringer underveis.
Vi snakker her kun Cysview:
2019 1/2 ÅR 45,7 mill. 188 skop(herav 14 flex) + 31 fra 2018
2018 63,7 mill. 157 skop + 53(herav 8 flexi) fra 2017
2017 42,4 mill. 104 skop + 21 fra 2016
2016 30,5 mill. 83 skop + 18 fra 2015
2015 23 mill. 65 skop + 14 fra 2014
2014 12,3 mill. 51 skop + 15 fra 2013
2013 8,2 mill. 36 skop+ (klarte ikke finne tallet)
Føler ikke at dette oppsettet trenger ytterligere å kommenteres, jeg mener bestemt at den som ikke klarer å se en tydelig retning basert på dette har et mega problem og vedkommende bør hvertfall ikke sitte med PHO aksjer.
Noen særlig klarere trend hva angår inntekter og skop skal en lete lenge etter.
Dersom en snitter 2018 kvartalene og deler på 4 og gjør det samme med 2019 og deler på 2 ser vi at kvartalene i 2019 snittmessig har steget med 43,6% hittil i år.
Så vet vi at inntektene fra Cysview øker kvartal for kvartal(har hvertfall gjort det bortimot hvert eneste kvartal de siste årene) Og da ser en at inntektene fra Cysview i 2019 med stor sannsynlighet vil lande i intervallet 100 -115 mill. Og da er vi i området DS snakket om når han sa at de ville ligge på minimum 60% økning i 2019 og 2020. Og guidingen hans vil innfri.