Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Tusen takk Rodjer! Jeg er også en av dem som er opptatt av trender, og som du her viser ser man en tydelig trend de to siste årene når det gjelder utplassering av scope og økning i omsetning ift Cysciew. Spørsmålet jeg har stilt meg mange ganger er hvorfor skal ikke denne trenden fortsette - og hva er grunnen til denne akselerende veksten når Cysciew like fullt har vært på markedet i mange år? Grunnen til at PHO valgte å hente inn DS som ny CEO er nettopp for å få inn riktig kompetanse i kommersialiseringsfasen selskapet nå er inne i - hvor DS har lang erfaring fra USA markedet. Jeg registrerer at mange er kritisk til DS fordi han valgte å satse ytterligere i USA - og flere var kritisk til det han har sagt rundt tiden det tar ifm salgsprosessen. Men har det tidligere fra PHO vært sagt at salgsprosessen tar kortere tid? Det har ikke jeg fått med meg.

En skal selvfølgelig være kritisk til ledelsen i et selskap - og dersom en ikke har tillit til ledelsen er min klare anbefaling ikke å investere i selskapet. Jeg synes DS har gjort veldig mye riktig - og det han har fortalt så langt virker meget troverdig og jeg har ennå ingen grunn til å tvile på DS. Han kom inn - brukte noe tid på å “oppdaterte” guidingen for 2020, og dersom han kun skulle vært opptatt av å få en bust i kursen (kort sikt) kunne han sikkert gitt en noe høyere guiding (vært optimistisk) - og når en ser utviklingen, og så lenge en har tiltro til at salgsprosessen tar så lang tid hvorledes en kan forvente en økt effekt av grepene som ble gjort høsten 2018 (og at det ift flexiacope er en very very strong pipeline) utover høsten 2019/2020- er jeg ikke det minste i tvil om at guidingen for 2020 blir innfridd. Jeg er derimot vel så interessert å se lenger enn 2020 - og klarer PHO å opprettholde den samme prosentvise veksten, vil det virkelig begynne å vise seg i resultatet ( kroner og øre). I tillegg har vi Cevira avtalen som etterhvert kan gi store engangsutbetalinger.

Kursen i dag er etter mitt syn ikke i nærheten av å prise inn at PHO klarer guidingen for 2020 eller det store potensialet i fremtidisutsiktene - og siden jeg mener at alle forutsetninger er til stede for at PHO kommer til å oppnå stor suksess i - mener jeg dagens kurs gir en god kjøpsmulighet. Men det er kun mitt valg:)

7 Likes

Såvidt jeg kan finne ut av så tåler jo ikke fleksible skop autoklavering pga de høye temperaturene?

Uansett, når man ser på denne studien, så er det ikke pga utstyret at bruksfrekvensen er lav:

With two cystoscopes available and adequate planning, it was possible to perform BLFC on two patients per hour in this outpatient setting.

Skal vi tro Schneider, så vil det løsne nå fremover med flex.

and we’re starting to see this acceleration of Flex scopes being placed. And so we expect this to continue to increase, similar to probably what you saw in the early stages of rigid, albeit there’s really no challenges that face flex like they did for rigid. This is more of a selling process, and we’re now coming into the part where we’re starting to harvest all that hard work that everyone’s gone through over the last 12 months.

3 Likes

Har du en link om disse fantastiske laserteknikkene.
Jeg fant denne:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2577185

2 Likes

Har du noe henvisning til kilde på denne påstanden?

1 Like

Minner om at Cevira avtalen ble publisert på en mandag, hva blir neste katt ut av sekken?

På mandag får vi muligens vite mer om planene om å gå på børs i USA. Og att H,C Wainwright tar opp dekning på Pho.

1 Like

Kan noen forklare hvorfor folk ønsker å bli notert i USA? Forstår at noen tror det vil øke interessen for nye ivestorer osv. For meg virker det bare helt totalt unødvendig. Etterhvert som tiden går og PHO leverer knalltall kvartal for kvartal, vil aksjekursen gå deretter. Hvorfor er det så ønskelig å dele dette med amerikaneren?

5 Likes

D. S. uttalte att det var stor inntress for å kjøpe aksjer i USA, men att det var litt komplisert å kjøpe over Oslo børs. Stoler på att D.S har fokus på å få mer belest om selskapet og aksjekursen.

“PHO leverer overskudd på 100.000.000”

Da skal du se det blir “blest”…

1 Like

I forhold til notering i USA kan en løsning være å kjøre en emisjon/ipo der på feks NOK 500mill for 40% av selskapet som igjen betales som utbytte til eksisterende aksjonærer?
Da vil vi kunne kjøpe like mange mange aksjer som vi vannes ut med (tar ikke hensyn til evt skatt nå).

1 Like

Bedre med en splitt for eks. 10:1 hvor en aksje utgjør 10 nye.

1 Like

Men det betyr ikke at de får noen flere aksjer til salgs i USA. Det betyr jo bare at eksisterende eiere får flere aksjer.

Alt det her prate dere holder på med om emisjon er kanskje ikkje det smarteste dere holder på med.
Tenk litt på den

Helt enig emisjon er bare tull og unødvendig støy. Blir det notering i USA så blir det rift etter aksjer, og då seller no folk.

Nei, jeg er også veldig i tvil om dette, men ingen tvil om at DS har nevnt dette ved et par anledninger og det skulle ikke forundre meg om det skjer noe i sakens anledning om ikke altfor lang tid.
Så får vi bare se hva de bestemmer seg for å gjøre.
Det er hvertfall på det rene at de jobber med å få utenlandske investorer på banen.

1 Like

Men uansett, det er tregt for tiden og Cevira avtalen alene dersom alle kriterier, godkjennelser etc går iorden og 2,5mrd blir en realitet i løpet av 3-5 år så snakker vi alene om ca. 115/aksje. I tillegg kommer royalties.
Aksjen handles nå ca. 7kroner over kurs da avtalen ble meldt, forstå det den som kan.
Dette i et selskap som vil levere 40-50 mill i overskudd allerede nå den 7.nov.

Når en da gløtter til Nel og mcap, og skyhøye kursmål, ja det er da en får seg en evigvarende lang og god latter, det er nærmest uforståelig.
NB. Ikke til forkleinelse for Nel, men det er mye som er riv ruskende galt.

Når jeg en sjelden gang får disse tankene, setter jeg meg ned og teller til 10 og konkluderer, markedet har ikke enda skjønt potensialet i Photocure. Stå ved din investering Rodjer, selskapet er fundeamentalt i toppform.

4 Likes

Enig at det er noe som er galt.

Nel er prissatt av europeere basert på fremdtidshåp.
PHO er prissatt av Nordmenn basert på gamle tap.

NEL priset ganske nær potensial til norge å være.
PHO er priset til en kurs ganske nær potensiale for et års utbytte.

Hvor kan denne feilen ligge? :thinking:

3 Likes

Kan like godt tenke på hvilke usikkerhetsmomenter som holder igjen kursen på kort, mellomlang og lang sikt.

Kan nevne noen: patenttid, Hansson, når pho guiding?, flexiscope, bruksfrekvens.

Blir noen eller alle disse momentene avklart på oppsiden så vil kursen følge etter.

Det jeg ser etter i mellomtiden er små og store signaler som sier noe om hvilken retning dette tar.

3 Likes

Helt enig med @Rodjer angående verdsettelsen av Cevira-avtalen – her tror jeg at markedet ikke helt har skjønt avtalen eller ihvertfall gjort noen helt andre vurderinger enn oss…
Det som dog er godt å tenke på i den forbindelse er at vi ikke har noen emisjon som truer over oss som følge av cashburn slik det er i de andre biotek-selskapene - så selv om markedet ikke er villig til å prise inn fremtidige sannsynlige inntekter i særlig grad i biotek og ikke vil verdsette teknologi og utvikling til noe i nærheten av den verdien vi (ihvertfall jeg) ser i den, så vil ikke aksjekursen kunne gi slike konsekvenser for eksisterende aksjonærer i Pho som i de andre biotek - som jeg nok mener ofte blir urettferdig mye utvannet for en “slikk og ingenting” i dagens marked…
De riktige verdiene av Pho vil komme fram etterhvert uansett, så gjenstår det å se om det er vi eller markedet som har vurdert riktig per i dag…

5 Likes

At DS ønsker å få PHO sidenotert på en amerikansk børs skyldes hovedsakelig det faktum at norske investorer primært setter kapital inn i selskaper relatert til olje, shipping, fisk og finans. Ikke noe galt i det, men konsekvensen er at selskaper som PHO ikke får det ønskede fokus og den prising som DS helt klart mener at selskapet burde få.

Dersom et vekstselskap som PHO blir liggende å surre på en for lav verdisetting av markedsaktørene over lang tid, så øker risikoen for at større kapitalinteresser kan finne det interessant å kjøpe opp hele selskapet og ta det av børs. I så tilfelle vil ikke vi aksjonærer få ta del i den veriøkningen som DS ganske sikkert ser inn i fremtiden.

Men dersom PHO sidenoteres i USA, så vil selskapet bli mye lettere tilgjengelig for amerikanske investorer og prisingen kan bli en ganske annen i et marked der aktørene faktisk har vist stor appetitt på nettopp farmsiselskaper.

Men her er diverse problemstillinger som må belyses og vurderes før man går til et slikt skritt. En sidenotering kan bety utvanning av eksisterende aksjonærer. Det vil også koste selskapet ressurser. Så her må man veie fordelene opp mot ulempene.

Men jeg tviler ikke at DS jobber med denne saken. Som amerikaner er han helt klart interressert i at en eventuell suksess med PHO blir godt synlig i USA. Da hjelper det lite at selskapet kun noteres på en minibørs i sydhellinga til Nordpolen.

1 Like