Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

I prinsippet selvsagt enig. Men risikoen for kursfall fra dagens nivå i PHO er svært liten, tatt i betraktning den kjente status i selskapet.
Eneste reelle risiko for et midlertidig kursfall, er om vi blir rammet av en større internasjonal korreksjon i markedene. Men da faller alt, enten man er “all in” i et enkelt selskap eller har spredd seg på flere aksjer.
Jeg kan ikke finne noen andre norske aksjealternativer som har en like gunstig kombinasjon av potensial og lav risiko som det PHO har.

2 Likes

Risikoen i Pho er absurd lav.

Jeg har forsøkt å sette opp en liste med negative faktorer til en venn som jobber i et «hus». Det var en vanskelig oppgave.
De vurderer inngang privat i første omgang.

1 Like

Hva ble listen?

Dollarsvekkelse- kronestyrkelse, patent/generika (liten fare), største eier gir liten tillit, liten vekst i Europa, makro, TTT, besluttsomhetsvegring i det offentlige (f.eks Canada).

En stusselig liste

4 Likes

Ja, og eierstruktur + makro skal jo ikke påvirke det fundamentale.

Helt riktig

Kun kortsiktig nedgang eventuelt

Kom ikke på noe negativt om Photocure

@Rodjer, kan du komme på noen flere negative faktorer?

Synes listen hans ser veldig grei ut.
Tror personlig jeg hadde utelatt Canada som sådan, er enig i at det tilsynelatende står rimelig stille der, men markedet er såpass lite at jeg ville ikke vektlagt det.
Vi snakker ca. 9000 tilfeller der årlig, ikke ubetydelig men sammenlignet med hovedsatsings området USA er det lite.
Det er noen flere tilfeller der enn Storbritannia som heller ikke satser for fullt på BLC enda.

Ipsen har hatt en begredelig lav suksess i Europa. Har notert at DS forteller at de nå har lagt et betydeligt press på partneren for å øke aktiviteten i Europa. Så i tillæg til aksellerasjonen i USA kunne det bli interessant hvis vi over de kommende kvartaler kan konstatere at dette presset på Ipsen vil resultere i en markant økning av utplassering av skop og markant økt salg av Hexvix .

Og så MÅ jeg adressere “medicinmannen” som jeg og mange andre har hatt mange debatter med år tilbake hva angår hva som kreves for å selge Hexvix/Cysview. Det var fullstendig futilt at forsøke å få Medicinmannen til å akseptere at det ikke var like enkelt å selge skop og Hexvix/Cysview som det var å selge I Phones.

Det er vel mye forlangt at hann skal krype til korset å innrømme at han tok feil - men så koser jeg meg bare med at han ikke lenger skriver uendeligt lange innlegg om dette men nå aksepterer den strategien som DS og PHO har valgt.

2 Likes

Jeg vil som @anon80503862 si at den viktigste trusselen til Photocure er drastiske politiske endringer i USA. Slik det er nå er ikke det usannsynlig engang.
USA trenger ikke om å forbli et fristed med supre profitter/marginer i all tid, dersom det blir medicare for all og privat helseforsikring forbys, så vil det selvsagt bli slik at marginene vil gå nærmere mot det vi har i Europa. Men selvsagt da mer enn vi tjener per dags dato da det er direkte salg i USA . Likevel er det en betydelig trussel som kan skape usikkerhet og dårlige utsikter for fremtiden. Det hjelper liksom ikke at man får utbredelse, om det USA blir så sosialistiske de skal forsøke styre hvor mye profitt man faktisk får…:slight_smile: Ikke undervurder den sosialistiske bølgen i USA. Sanders og Warren er de to største sosialistene nå og er på topp 3 begge to. Dvs sammenlagt er de større enn Biden, som er den store moderate kandidaten.
Analyserer man det videre ser man kjapt at Warren er den soleklare vinner kandidaten slik det er nå, og hun er jammen ikke grei og ha med å gjøre.
Det vil jo kanskje gå verst utover forsikringsselskaper og evt medisinprodusenter (opioder), men tror ingen kommer seg fri om de først skal prøve slå ned.

5 Likes

Fikk i kveld en privat melding fra et av forumets medlemmer. Han stusset over at jeg gikk all in allerede nå. Selv ville han vente og regnet med å få aksjen billigere.

Grunnen til at jeg nevner dette, er at jeg tror han er ganske representativ for mange potensielle investorer. De sitter på gjerdet og avventer rimeligere inngang i PHO.

Selv var jeg for inntil nylig egentlig skeptisk til om jeg i det hele ville våge ny inngang før Q3.

Den siste ukas nye registreringer hos Cysview.com har dog fått meg til å endre oppfatning. Vi har allerede et betydelig antall registreringer i Q3 og fortsatt kan det komme flere før utløpet av kvartalet. Ser man dette i sammenheng med Dahl sin uvanlige bekreftelse ved Q2 om at de nå er på riktig vei, så er det grunn til å revurdere hva Q3 kan komme til å vise. Vi var mange som håpte at Q2 skulle vise sterkere tall enn det gjorde. Forklaringen som ble gitt var at effekten av salgskorpset ikke kunne forventes å begynne å vise seg før fra Q3.
Da det for kort tid siden gikk over to uker uten nye registreringer, ble jeg for alvor skeptisk.
Men så løsnet det altså for en god uke siden!
For hver ny registrering som nå publiseres, øker sannsynligheten for at aksjen vil begynne å stige på forventning til Q3 . En forventning om at Q3 skal markere begynnelsen på at større investorer kjøper seg inn i det som tegner seg å bli et eventyrlig vekstselskap. Det smarte er jo da å posisjonere seg FØR disse store gutta oppdager hva slags grunnlag som er i ferd med å bli lagt for Q3 og videre!
Q3 kan bli en meget hyggelig overraskelse med blå tall. Ja, det kan nå faktisk bli blå tall også om man tar bort pengene fra Cevira.
På dagens kurs er absolutt ikke Cevira priset inn. Bare det i seg selv er grunn god nok til kjøp på dagens nivå.
Jeg tror også at økt frekvens av nyregistreringer for kjøp av skop til en viss grad henger sammen med sannsynlighet for en gradvis økning av brukerfrekvens. Når et nytt sykehus bestemmer seg for en slik investering, er det naturlig at de først innhenter erfaringer fra urologer som allerede har tatt dette i bruk. Om de da fikk vite at utstyret ikke var noen vits i å bruke, hadde de neppe gått til et så pass kostbart innkjøp. Det betyr i klartekst at dersom utviklingen av brukerfrekvensen nå var negativ, hadde vi sett en tilsvarende reduksjon i kjøp av skop.

6 Likes

Blir USA sosialistisk er vi alle «fucked».
Deep State vil nok sørge for at ikke katastrofen blir total i såfall.

@rockpus

Jeg er også meget overrasket at endel tenker slik.

Opex vil f. eks gå ned fra forrige kvartal.
Q vs Q18 vil bli helt rått.
Skal man inn billig må man kjøpe FØR Q3

3 Likes

Takk for et flott innlegg!

1 Like

Dette er helt klart et godt poeng og en kraftig reduksjon i salgspris vil jo kunne fjerne mye av potensialet i selskapet. Likevell, er det ikke mer sannsynlig at myndighetene vil gå etter medisiner som er vanlige og livsnødvendige (feks insulin) og de medisinene hvor prisene i USA er relativt sett mye dyrere enn resten av verden?

Forslaget som er lekket sier vel noe av det samme:

Cysview blir jo relativt billig sammenlignet med medisinene i tabellen under. Samtidig som studier også viser at kostnadene går ned når BLC benyttes.

1 Like

For det første tror jeg ikke demokratene har snøballs sjanse i helvete til å vinne neste valg, og for det andre er ikke PHO den type pharma som kommer til å bli rammet mest.

Men ja, helt enig i at på sikt så tviler jeg på at den type crazy lønnsomhet som healthcare har kunnet drive med i US vil kunne vare.

Stocktalk.no sin topp 50 antyder et lite taktskifte i det siste…

4 Likes

Med et mer offentlig helsevesen, så blir ting mer standardisert (sentral beslutning vs hvert enkelt sykehus)
Det vil sikre raskere utbredelse av behandlingsmetoder.
Det er grunner til at amerikanere fremdeles bruker sjekker og fax i stor grad. Til og med telex bruker de.

For øvrig er prisen på cysview så lav at den er ikke truet uansett hvem som styrer.

5 Likes

Jeg vil tilføye NBI på «den negative listen», selv om jeg håper og tror det vil få særlig innvirkning på PHO’s fremtidige markedsandel.

1 Like

Er det nokon som trur det kjem nyheter i Litauen i dag?

Ikke egentlig. :slight_smile: