Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Jeg tror ikke det.

Men kan kanskje komme noe nytt neste uke?
Photocure skal delta på 2 konferanser da:

ESMO 2019 annual Congress , EACR, Barcelona,
September 27th - October 1st, 2019.
www.esmo.org
South Central Sectional AUA , Colorado Springs, CO
September 25th - September 27th
scsaua.org

1 Like

Hva mener du med All-inn.

1. ikke mer ledig kapital.

2. solgt alt annet på børs

3. lånt på hus og alt som kan pantes, til og med svigermor og kjøpt med max lånebevilgning :wink:

1 Like

Jeg mener punkt 1 og 2.

1 Like

oki, bare lurte.

Du kan doble innsatsen ved å lånefinansiere kjøpene i PHO.

6 Likes

Er dette et sånt «gode råd er dyre» tilfelle? :thinking:

2 Likes

Når noen kommer med ideen om å lånefinansiere aksjekjøp, så bør man være på vakt. Joda, dess større beholdning aksjer man eier, dess mer vil fortjenesten bli, dersom man lykkes. Den biten er både forlokkende og korrekt.

Men man kan og må aldri overse risikoen ved å investere i aksjemarkedet. Selv det sikreste selskap er utsatt for risiko. Og dersom man lånefinansiere aksjekjøp, så øker man fallhøyden, dersom ting går galt. Og går det riktig galt så ender man opp med null aksjer men med et saftig lån som må nedbetales.

Og man hører gjerne som dem som har lykkes ved å låne på sine aksjer, men sjelden om alle dem som bommer og ødelegger egen og familiens økonomi med sin grådighet.

Nå er det opp til hver enkelt hva man ønsker å gjøre og hvilke risiko man ønsker å ta. Men personlig har jeg valgt å ikke låne midler til aksjekjøp og jeg respektere at det er flere som vil være fullstendig uenige med meg i en slik vurdering.

Ha en god dag!

12 Likes

Kunne ikkje vært meir enig.

Skal du belåne så ikkje belåne direkte i eks PHO eller andre volatile aksjer.
Kjøp eksempel rentefond som har lav volatil som du kan belåne. Og så bruk den belåningen til å kjøpe eks PHO.

Beklager det der henger vel ikke på greip?
Alle investeringer krever en hvis grad av egenkapital.
Har du 100 kr å investere for og du kjøper pengemarkedsfond for disse og belåner med 80-90% så får du vel fremdeles bare 80 - 90 kr å kjøpe PHO aksjer for?
Eller hvordan ser du for deg mekanismen.

Jeg pekte på at bankene tilbyr lånefinansiering av aksjekjøp. For PHO kan en låne 50% av kjøpet i DNB. For EQNR kan en låne 85%. Hver enkelt må vurdere hva slags risiko en er villig til å ta. Vi har lest her på tråden at risikoen er svært lav så nettopp i en aksje som PHO er det fornuftig å vurdere finansiering av å kjøpe flere aksjer. Kan være risk reward er veldig god.
Hadde vært interessant å få en diskusjon hva risikoen er i PHO for å feile, si falle under 50 NOK igjen og hva er sannsynligheten for å komme over 100 NOK på et års sikt. Jeg vil si 10% og 90%.

1 Like

Londonmannen, har du lån på boligen din ?
I så fall har du lånefinansiert aksjene, for du kunne ha brukt pengene til å nedbetale boliglånet.

Joda.
Du har eks kredittramme på 1 mill.
Du kjøper aksje som kan belånes 85%
Du kjøper for 150 000 av din penger.
Du kan da kjøpe PHO for 850 000

Ser den. Men jeg har ingen lån med pant i mine aksjer. Følgelig er der ingen andre som har innflytelse på når jeg skal selge mine aksjer. Og det er når du begynner å låne penger med pant i sksjene du begynner å miste kontrollen og selvråderetten over din egen investering i aksjemarkedet. For når du pantsetter aksjene så vil du kunne bli tvangssolgt på et særdeles lite gunstig tidspunkt.

Følger man din logikk så har alle som har gjeld belånt sine aksjer. Det får blodomløpet tolkning. Jeg velger å se det på en litt annen måte. Men for å si det slik, hadde jeg hatt mye lån og hadde slitt med å betjene lånet, så ville jeg prioritert å betale ned på gjelden i stedet for å investere i aksjemarkedet. Min investering i aksjemarkedet kan gå i null og jeg skal leve godt med det.

7 Likes

Men det er sånn at gjelden vi har er oppdelt i noe som minner mye om transjene en kjenner fra finanskrisen og mbs.

Øverst er kredittkortgjelden, som er helt usikret.

Så kommer type billån og aksjelån, som har sikkerhet i et underliggende aktiva med flytende verdi. Som snøffelen sier under her, disse lånene har sine egne failsafes som slår inn lenge før huslånet og med mye mer kontante virkemidler.

Så kommer for en del studielån, som har gratis forsikring fra staten hvis en blir syk.

Den nederste transjen er boligånet, som for de aller fleste av oss har ekstremt gode betingelser når det gjelder renter, og for en god del også har veldig god margin, helt opp til 50% egenandel eller mer.

Den nederste “transjen” er så bunnsikret at den for de aller fleste ikke vil komme i spill, nesten uansett hvor mye vi kødder til de som er over. (Vel, med unntak av de av oss som gjør en luksusfellen og tar opp så mye usikret gjeld at det truer marginen på boliglånet.)

Og det er også grunnen til at vi i vår dagligtale ikke omtaler den, selv om du selvsagt har rett i at i en mer konservativ virkelighet heller kunne fokusert absolutt alt på å nedbetale lånet, og da gå glipp av lånefradraget som staten i sin idioti sponser oss med.

4 Likes

Enig med Londonmannen her. Det er sikkerheten i aksjer som er “cluet”. Begynner du å nærme deg egenkapitalkravet kan du havne i trøbbel. Noen slik problemstiling kommer du ikke borti med et boliglån, da må i tilfelle boligmarkedet krakke slik at bankene begynner å se på om man er belånt “over pipa”. Med belåning i aksjer måles dette hver dag ift kursen på aksjene. Med fallende kurser kan man måtte tvangsselge. Derfor er det en god regel å ikke belåne, iallefall ikke så man er i nærheten av å utnytte mulig belåningsgrad.

Noen som har en oversikt over hvor stor andel av utgiftene til PHO som er i NOK og hva som er i dollar/andre valuta?

$ står nå i 9,1 … Burde ha potensial for en positiv valuta effekt.

1 Like

I en del av diskusjonene rundt PHO får vi inntrykk av at den største risiko er om PHO ikke klarer sin målsetting for 2020…
Men hva vil egentlig det bety ut fra en investering på dagens kursnivå. Jeg har forsøkt å stille samme spørsmål på HO også.

Hvilken kurs snakker vi om dersom PHO kun klarer rundt halvparten av målsetting neste år? Kan gjerne bruke en PE på 15. Håper noen som er kvikkere i hodet med slike regnestykker gidder å sette opp noen eksempler.
Grunnen til denne vinkling er at jeg ofte får inntrykk av at i dette selskapet er det ikke noen alternativ til enten formidabel kursstigning eller tap ut fra dagens kursnivå.

2 Likes

Er belåning “selve problemet” for biotekselskapene på børsen her hjemme?
Kjøpsvolumet er jo veldig lavt og tvangssalg vil muligens slå den generelle kjøpskursen ned grunnet fravær av kjøpere.
Altså , de som belåner ødelegger ikke bare for seg selv men også for alle andre aksjonærer?

Helsing langsiktig børsspekulant med dip-angst :slight_smile:

Edison har PE 33 om guiding for US innfrir.

1 Like