Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

For 2020 har Edison PE 33, og for 2019 har de 80.

1 Like

Estimatet for 2020 er vel uten Kina-penger. Hvis noen skal på neste Q-presentasjon, kan de spørre litt mer inngående om detaljene i milepælutbetalingene? Jeg forstod det slik at endel av oppgjøret skal betales uavhenging av fremdriften til Asieris. Kan noe av dette komme allerede i 2020?

1 Like

Alle gamle regnestykker burde vel skrives om pga Cevira.
Kjapp hoderegning tilsier vel ca PE på 25 for 2019 med Cevira.

På tross av økt oljepris, og nytt rentehopp i Norge, så fortsetter dollar og styrke seg vs NOK.
Kjipt for de som skal på ferie, men bra for oss PHO.

Det betyr 1-2 mill NOK ekstra vs Q3-18

1 Like

Det avgjørende for høy PE er selvsagt at selskapet blir vurdert som et vekstselskap.
Hvilken kurs kan vi forvente om målsetting for 2020 blir oppnådd? Da må man selvsagt ha et noenlunde realistisk estimat for de løpende utgiftene på det tidspunktet. På toppen av en slik kursberegning kommer jo verdi av Cevira avtalen.
For meg er den mest reelle risiko om selskapet ikke helt når målsetting for 2020. Kanskje de ender opp med f.eks. 20% under guiding? Men betyr det egentlig da fare for kursfall ut fra dagens kurs?

Vi har mange diskusjoner der mangedobling er tema. For meg er dog det viktigste at jeg ender i pluss, så får tiden vise hvor mye…

1 Like

Noen som har en god forklaring på hvorfor High Seas AS fortsatt står oppført som største aksjonær? Selskapet ble meldt oppløst i Brønnøysund mandag 2/9.

Nevner også et innlegg i Finansavisen i dag der Herbjørn Hansson viser stor optimisme:

“RETT OPP: – Ingen ser ut til å ha oppdaget hvor sterkt markedet er og hvor kraftig det har snudd, sier Herbjørn Hansson.”
“Skipsmeglere rapporterer om suezmaxrater på 30.000 dollar dagen. Det er feil, hevder skipsreder Herbjørn Hansson. Han mener at ratene er på 40.000 dollar.”

1 Like

Slik jeg ser det er sannsynligheten for å ikke nå målsetningen for 2020 veldig liten. Det jeg har estimert er 100 mill NOK i Q4 2020. Det har jeg kommet til med følgende estimater. Brukerfrekvensen har økt med ca. 1,5 i uken til 2,8, installerte scope har kommet opp i 300. Det gir ca. 100 mill i Q4 20. Siden det kommer flere og flere flex scope hvor kundegrunnlaget større og kapasiteten større er en økning på 1,5 veldig konservativt. Vi får en ny måling nå 7. nov, hvor vi må komme over 28 mill for å ligge på skjema til $20-25 mill. i 2020. Er og spennende å se hva brukerfrekvensen er kommet opp i og hvor mange scope er installert.

2 Likes

Om jeg skulle tippe fritt så er det en manuell rutine å vedlikeholde navnet på foretakene aksjene står på og ingen har revidert det enda.

2 Likes

Det hadde jo vært interessant å visst hvem denne aksjebeholdningen nå er registrert på.

1 Like

Det er jo bare en teknikalitet, det er uansett familien Hansson som eier aksjene.

2 Likes

De må gjennom avviklings periode og så melde om sletting

2 Likes

Det kan jo tenkes at det nå kun er en av dem som eier disse aksjene? Vi kan heller ikke være sikre på om de i forbindelse med dette reduserer beholdningen noe?

1 Like

Takk. Det forklarer jo en del:

“Avviklingsperioden kan ikke være kortere enn 6 uker, og normalt bør den ikke være lengere enn 12 måneder.”

1 Like

Sletting av ANS/DA og et AS er to helt forskjellige ting. AS tar mye lengre tid, da eventuelle kreditorer skal få tid til å melde inn krav osv.

1 Like

Joda, det var bare for vise prosessen at foretaket først skal avvikles og så slettes

1 Like

De gangene jeg har slettet selskap så må man vente på kreditorfristen som er på 6 uker fra opphør er meldt. Videre må generalforsamlingen vedta utdelingen av restverdiene i selskapet og endelig sletting.

Nå er jo det meste av aksjer hardt belånt i High Seas AS, så det spørs om de har råd til å kjøpe hele aksjeporteføljen eller om lånegiver(e) overtar denne. Uansett må det meldes i markedet når en aktør selger seg under 10%, så det kommer nok en melding når utdelingen er vedtatt (som også bør gjøres om de overtar dette privat da eier blir et nytt rettssubjekt).

Har Ambaw Bellete fått fyken? Ser at Geoffrey Coy står oppført som insider og med tittel VP & General Manager US Operations.
Kan ikke huske å ha sett det navnet før. Schneider som har ryddet litt i organisasjonen?

3 Likes

Det er jo dette som gjør at noen, inkludert jeg, øyner mulighetene for at det blir mer omsetning rundt Q3 rapporten enn tidligere.

Kunngjøringen i brønnøysundregistrene:

https://w2.brreg.no/kunngjoring/hent_en.jsp?kid=20190000658221&sokeverdi=847540192&spraak=nb

Viktig informasjon:
Eventuelle krav/innsigelser må meldes foretaket v/styrets leder innen seks uker regnet fra 02.09.2019.

6 uker = 14. oktober.

Det er først da jeg antar at selskapet vil formelt kunne bli avviklet, aksjene flyttes til nye eiere, og belåningen gjøres opp eller refinansieres.

Skulle det fra Hansson familiens side være behov for å skaffe kontanter i forhold til denne prosessen så virker det logisk at noen av Photocure aksjene i så fall selges.

Q3 rapporten er 7. november. Det virker logisk for meg at det ventes en god kvartalsrapport, og i den forbindelse vil eventuelt salg gjennomføres HVIS det er aktuelt. Det er også mulig de har så god råd at de ikke trenger å selge en eneste aksje.

Er nok mye som tyder på at noe har skjedd der ja, hva vet ikke jeg.
Ambaw Bellete finnes heller ikke på Twitter lenger såvidt jeg kan se.

2 Likes

Må si jeg har hatt veldig sansen for Ambaw, men det er jo veldig vanlig at ny CEO inn vil sette sitt eget avtrykk på ledergruppen. Så helt plausibelt at han kan ha blitt bedt om å gi plass til ny person.

Eller det kan være så enkelt som at Bellete har CEO-ambisjoner, og det er jo ikke lenger en mulighet i Photocure på ganske så lenge, og han har derfor ønsket å gå videre.

Edit:
Men han er på twitter:
https://twitter.com/abellete

2 Likes

Takk Savepig,
Kunne ikke finne han med navnet, mener han må ha endret endel i profilen.
Og ser ut som han satser på noe annet for tiden.
Men på Linkedin er han oppført som Ambaw Bellete

President - Photocure Inc.

Vel vel, antar Schneider har tatt og tar de nødvendige grep som må til for å øke utplasseringstakten ytterligere samt påvirke bruksfrekvensen.

1 Like