Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

I september var kursen til dels på 57 nivå. På 50-51 nivå, og bedre sikkerhet for at dette kan gå i mål, har jeg valgt å øke en del, riktig. Men mener fortsatt at Photocure burde rapportert månedlig salg av scopes. USD har også økt kraftig i kurs siden sept.

Når Norwegian klarer å rapportere månedlige passasjertall, andre bransjer klarer å rapportere solgte dager etc. er det ren slendrian av Photocure å ikke legge frem månedlige salgsdata for scopes. Slike data vil i tillegg ha en positiv effekt på at ledelsen leverer. Det vil gi en vinn-vinn effekt. Aksjemarkedet får riktigere data, usikkerheten går ned, aksjekursen blir riktigere og ledelsen holdes skjerpet. Einarsson må kunne be selskapet sette i gang med det.

Det er rett og slett ikke ledelsen som skal bestemme dette. Det er aksjonærene. Tallene finnes!

Selskapet sier seg å være i en turnaround situasjon, med et høyt antall nye selgere med et meget høyt kostnadsnivå, som til og med overstiger verdien av salgsfortjenesten. Det er avgjørende med en resolutt og klar rapportering. Uvillighet til gi ut tall er et forsøk på å beskytte ledelsen i første rekke. Ledelsen må selvfølgelig komme med en forklaring på tallene. Er det utsettelser hos kundene som er årsak, oppgi det. At ledelsen vegrer seg med at det er mye arbeid osv. hører ingen sted hjemme. Ledelsen har faktisk mye å vinne på å oppgi disse tallene. Følger ikke ledelsen selv med, blir den avslørt.

Det er " Company Policy" å være i tåkeheimen mellom hver kvartals presentasjon. Som medfører uendelige spekulasjoner og synsing om salg av Cysview og antall scope. Brukerfrekvens er vanskelig å beregne. Om fleksi/rigide scope salg: noen vil offentliggjøre kjøp av scope andre ikke av en eller annen merkelig grunn. Og hvis flexiscope er solgt til et sykehus/klinikk som allerede har et rigid scope så kan vi ikke se dette før ved kvartalstallene. Så velkommen til tåkeheimen. Usikkerhet i aksje verdenen vil alltid belønnes med en saftig rabatt på aksjeprisen.

1 Like

Er det mange aksjer det ikke er tåkeheim i mellom kvartalspresentasjone?

Du har et godt poeng der. Det blir synsing mellom kvartalspresentasjonene i alle selskaper en måtte sitte i.
Og sånn må det også være.

1 Like

Schneider er meget tydelig på at dette ikke vil skje.
Dette vil bidra til økt volatilitet i aksjen og det er ikke vanskelig å se for seg. Vi vil kunne få en jojo greie.
Vi vet også at i de fleste kvartaler blir det ikke oppført en eneste klinikk før etter 4-5 uker. Litt kjipt å melde markedet første måned i kvartalet at dessverre har det blitt utplassert 0 nye skop hittil i kvartalet.

Har respekt for at noen mener at dette bør meldes jevnlig, men jeg tror du finner vel så mange aksjonærer som ikke ønsker det.
Og skop er bare et parameter, et annet er bruksfrekvens, antall doser solgt etc.
Jeg er hvertfall ikke tilhenger av at det skal meldes. Jeg var det for lenge siden, men etter å ha veid for og imot tror jeg ikke det vil hjelpe aksjonærene.
Men dersom flere mener at dette må gjøres kan dere jo sende en henvendelse med ønske om dette.

1 Like

Ledelsen rapporterer og redegjør hvert kvartal slik loven tilsier. Å forvente at vi som aksjonærer skal ha slik detaljert informasjon som du etterspør er absurd i et børsnotert selskap

7 Likes

Hva er egentlig grunnen til det? Er det derfor vi ikke har sett noen oppføringer i Q4 så langt?

1 Like

Jeg har ikke noen god forklaring på det, men det bruker ikke ikke såvidt jeg husker å komme veldig mange i starten av et kvartal hvertfall.
Har ikke sjekket det etter i sømmene så mulig jeg bommer noe(at det ikke er slik hvert kvartal), tar det på hukommelsen.
Men jeg håper vi nå er inne i et taktskifte og håper på 2-3 nye oppføringer i løpet av denne og neste uke. Videre håper jeg at vi framover slipper “hull” uten oppføringer i ukesvis.
Jeg bruker ikke å hausse og skal heller ikke gjøre det nå, men med DS sin kjente strofe"flexi scope pipeline is very, very strong.

Kan det ligge en udetonert positiv bombe her? Kan det tenkes at vi denne gangen ser en meget positiv utvikling på flexi siden. At flere av de oppførte klinikkene med rigid skop har anskaffet seg flexi?
Jeg vet ikke svaret, men her ligger det muligheter for spekulasjon foran q3.
Vi har nå totalt 14 stk oppføringer på CC, i tillegg er det gravd fram artikler om ytterligere 2 klinikker som gir oss ca. 15-16.
Jeg tror det kan være muligheter for 19-22 totalt dette kvartalet!

Med det samme kan jeg oppdatere på avstemmingen på fb gruppen:

Cysview Inntekter(foreløpig 116 stemmer)
26 - 29 mill. 75% av stemmene
Andre alternativer 25%

Utplasserte Skop(foreløpig 123 stemmer)
15 - 18 skop 47,9%
19 - 22 skop 39%
Andre alternativer 13,1%

2 Likes

Det kan fort være rundt 25-26 scope utplassert dette kvartalet om man tar på de optimistiske brillene.

1 Like

Helt klart, men turde ikke skrive det, tror ikke selv på så mange egentlig, men enig i at det ikke er umulig.
Jeg står fast ved mitt tips på 13R+6F, men håper det blir gjort til skamme.

1 Like

Dersom en ny klinikk som ikke allerede har rigide skop skulle skaffe seg flexi skop, så vil vel det bli registrert og publisert? Kan dog ikke huske at vi har sett en slik registrering?

Rockpus,
Ja, det vil jeg definitivt tro.
At en klinikk som anskaffer seg enten rigid eller flexi blir oppført på CC(dersom klinikken da ikke har intern policy som forbyr dem å la seg oppføre).
Men jeg mente mer at av de 136 klinikkene som idag er oppført på CC, vet ingen av oss om dem har rigid, flexi eller begge deler.
Således vil en heller ikke vite når en av disse oppførte anskaffer seg enten det ene eller andre skopet som dem mangler siden de allerede er registrert.
Faktisk ganske mange variabler som kan være positive når fasit presenteres 7.nov.
For vi vet at det ble oppført 14stk i q3 og ser en tilbake i tid tror jeg ikke en vil finne mange om noen kvartaler som har hatt så mange oppføringer på CC tidligere.

2 Likes

lurer på om denne er fra 09.10.19:

hadde vært noe å begynt klatringen snart
https://simplywall.st/stocks/no/pharmaceuticals-biotech/ob-pho/photocure-shares?utm_medium=finance_user&utm_campaign=conclusion&utm_source=yahoo&blueprint=857849#valuation

1 Like

Intrinsic value = Hva en opplyst kjøper vil betale ved oppkjøp
(Det er i alle fall slik Buffett definerer det)

2 Likes

Hva skjer kursmessig dersom Q3 kommer inn med en US omsetning på 32 mill NOK, 25 nye utplasseringen hvorav 10 flexiscope, samt en tydelig økning i brukerfrekvensen generelt?

Kan det skje? Ja, etter mitt syn kan det skje, men da har vi en nesten 100% økning i omsetning yoy og en reell akselerasjon i antall nye scope. Men når vi tidligere har hatt en 10-15% utnyttelse av kapasiteten til allerede utplasserte scope, så sier det seg selv at en noe høyere utnyttelsesgrad, som PHO har jobbet aktivt for, så kan det gi seg store utslag på omsetningen. I tillegg har vi en dollarkurs som spiller på lag med oss.

1 Like

Da måtte vel Pho kommet med en positiv PW?
Det er ikke kommet. Derimot skal man ikke kimse av USD/NOK kursen. I 2Q ca. 8,60. I 3Q ca 8,90. Det er en oppgang på 3,5% alene. Det betyr at reell salgsøkning fra 2Q ikke behøver være mer enn 11,5% for å nå en omsetning på 28,2 mill nkr.

2 Likes

Du legger jo opp til at det må bli skuffelse og kursras etter Q3.
Hva blir resultatet hvis det «bare» blir 60% YoY økning, dvs 27 mill ?
(Som er svært bra)

Jeg tror neppe Londonmannen sine innlegg på TI fører til kursras i et børsnotert firma!

1 Like

Nei, selvfølgelig ikke. Men hvis alle trodde som han…
27 mill vil være 60% YoY som er utrolig bra i det korteste kvartalet (mange feriedager)

1 Like