Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

I mangel på noe bredere, er vel dette pt hva “markedet” forventer:

Med det samme kan jeg oppdatere på avstemmingen på fb gruppen:

Cysview Inntekter(foreløpig 116 stemmer)
26 - 29 mill. 75% av stemmene
Andre alternativer 25%

Utplasserte Skop(foreløpig 123 stemmer)
15 - 18 skop 47,9%
19 - 22 skop 39%
Andre alternativer 13,1%

3 Likes

Hvis de presenterer 32 mill som Londonmannen skriver burde kursen dobles. (Det burde den uansett) men det skjer ikke.

1 Like

Dagens aksje
Photocure (PHO) Kurs 51.80, 10. okt 2019

Photocure viser en sterk utvikling innenfor en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Stigende trender indikerer at bedriften er inne i en positiv utvikling og at kjøpsinteressen blant investorene er økende. Aksjen beveger seg i en rektangelformasjon mellom støtte på 49.50 kroner og motstand på 56.11 kroner. Etablert brudd på et av disse nivåene vil signalisere videre retning. Aksjen tester støtten ved cirka 50.60 kroner. Dette kan gi en reaksjon opp, mens et brudd ned gjennom 50.60 kroner vil utløse et salgssignal. RSI-kurven viser en fallende trend, noe som er et tidlig signal om mulig vending ned også i kursen. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.
Anbefaling: Kjøp

2 Likes

Kan legge til
Kortsiktig : Selg (fallende trendkanal)
Langsiktig : Svak selg (må over 54.40) (stigende trendkanal)

Tror vi må forholde oss til noen faktiske forhold. For det første er dollarkursen høyere enn det den var gjennom Q2. For det andre gikk PHO inn i Q3 med 10% flere scope i operativ bruk. Og antall flexiscope har økt i tillegg. Som om ikke dette er nok, så er det gode grunner til å hevde at brukerfrekvensen på scopene vil stige. PHO har hatt det å få opp brukerfrekvensen som en av sine prioriterte oppgaver.

Det er altså flere faktorer som drar i samme retning. Og jeg vil forbeholde meg retten til å bli skuffet dersom de nevnte faktorene ikke bidrar til et betydelig forbedret kvartalsresultat i USA.

3 Likes

Men når du tenker deg om,- har ikke alle kvartaler hittil kommet inn under dine tips ?
I mitt hode er det ikke lurt å legge lista på 2,5 meter når du blir verdensmester på 2,15

4 Likes

Ja, valutaeffekten er betydelig.
Av samme årsak oppgraderte jeg min antydning for q3 fra rundt 26,5 til rundt 27,5 mill nok cysview.

2 Likes

Alt er prisgitt om klinikkene velger å buffre opp cysview i større omfang i Q3 enn i foregående kvartaler. De handler nok mye basert på prognoser for pasientgrunnlag for de nærmeste uker. Doser de benytter i q3 er trolig Cysview-doser de har kjøpt inn på ett tidligere tidspunkt. At klinikkene kjøper cysview-kit på ukentlig basis har jeg liten tro på.

1 Like

Tror dine antagelser stemmer godt.
Årsveksten/omsetning cysview fordeler seg ganske ulikt fra kvartal til kvartal, men over tid har omsetningen økt eksponensielt og veksttakten lineært (gjennomsnittlig årsvekst for siste år har økt jevnt siste 3,5 år)

1 Like

Jo, det kan du sikkert si. Nå er jo jeg av den optimistisk typen og jeg har virkelig tro på at PHO vil lykkes med sitt amerikanske fremstøt. Ikke minst pga at BLC er overtruffen alle andre tilbud blærekreftpasientene har. Hittil har ting gått noe saktere enn det jeg har forventet. Det innrømmer jeg gladelig. Men jeg er overbevist om at vi nærmer oss et punkt der ting vil gå langt raskere enn det markedsaktørene forventer. For som du selv sier “har ikke alle kvartalene hittil kommet inn undewr dine tips?”. En slik uttalelse er jo nettopp basert på at du mener vi skal predikere kommende kbvartaler basert på hvordan det har gått i tidligere kvartaler.

Akkurat det må du få lov til å mene. Men når vi vet at det er utplassert 200 scope, der kapasitetsutnyttelsen i gjennomsnitt ligger på 10-15% , og samtidig står AUA og pasientorganisasjoner frem og hyller BLC teknologien. Da er det noe som sier meg at det kun er et spørsmål om tid før brukerfrekvensen vil ta seg betydelig opp. Skjer det i Q3 19? Ja, det vet jeg like lite som dere andre, men det kan like godt skje i Q3 19 som i Q2 20. Og når det skjer vil det være et tydelig tegn på at BLC brer om seg i økende fart. Noe som vil trigge en del aktører som i dag fortsatt sitter på gjerdet.

1 Like

Helt enig med deg. Cysview kjøpes ganske sikkert i bulk og ordrestørrelsen er basert på forventet forbruk i et delta T. Hva dette tidsrommet er vet jeg heller ikke, men det er nok ikke så kort som en uke, ei heller en måned, men snarere et kvartal.

1 Like

Dollarresonnementet kan for øvrig trekkes videre også for 4Q19. Så langt ligger kursen på ca. 9,10, altså opp ytterligere 2,2%. Fortsetter det vil Photocure klare seg med ikke mer enn 12,8% volumvekst i 4Q19 for å holde minimumsguidingen. Det bør være godt innen for det som er realistisk.

Etter hvert som volumene øker, vil derimot spørsmålet bli om de klarer å holde 15% økning over tid. Det blir etter hvert større og større nominelle omsetningshopp som skal nås.

1 Like

Guidingen er jo oppgitt i dollar, så valutaeffekten spiller vel ingen rolle sånn sett?

The company has a 2020 forecasted revenue range
of USD 20-25 million in the U.S., up from USD 7.8
million in 2018, and sees significant continued
revenue growth and profit opportunities in the U.S.
market beyond 2020.

4 Likes

Følger ditt resonnement Merlin, men samtidig ble det utplassert ekstremt mange skop i 2018 ift totalen, så også i 2019.
Og det er ingen tvil om at det tar tid før skopene får opp frekvensen rundt om på klinikkene, gjerne både 1 og 2 år, så tenker vi vil kunne se en veldig inntektsvekst hvertfall i 2020 og 2021 med det vi vet nå. Og fortsetter utplasseringsveksten i samme tempo eller forhåpentligvis enda høyere tempo vil vi se veldige inntektshopp også lenge etter 2021.

2 Likes

I prinsippet har du nødvendigvis rett. Men vi snakker her om å tippe omsetningen i nkr. som grunnlag for guidingen. Med høyere USD kurs går omsetningskravet i dollar tilsvarende ned. Gudingen i nkr. øker ellers hele tiden med økende dollarkurs.

Det ender jo i kr. i regnskapet. Så du må på et tidspunkt konvertere til kr. Og da guidingen ble lagt frem var dollarkursen vesentlig lavere enn nå. Siden også børskursen er i kr. er det faktisk kr. som gjelder reelt sett. Guidingen ble gitt helt nede på ca. 8,20 USD/NOK. Det er ikke reflektert spesielt i kursen. Det igjen kommer nok av at kostnadene i USD fortsatt omtrent tilsvarer omsetningen til Cysview, så det så lang utligner hverandre. Om salget etter hvert kraftig overstiger USD-kostnadene og dollarkursen holder seg, vil det bli rom for en kurskorreksjon oppover alene basert på dollarkursøkningen. Det er ikke uten grunn til at Oljefondet gjør det så bra når krona faller.

1 Like

Dette gir ikke noen logikk. Det er omsetningen i USA det blir guidet på, i dollar. Den guidingen blir neppe påvirket av usd kurs.

En effekt på bunnlinjen må det jo bli, men det ville være en klassisk “vanity metric” om selskapet begynte å legge variasjon i norsk kronekurs til grunn for om de har oppnådd målene de har guidet for i sin amerikanske virksomhet.

3 Likes

Jo. Så lenge det her tippes omsetning i nkr.

Merlin - guidingen er i USD

2 Likes

Dere sier at tippekonkurransen, som jeg har forholdt meg til, er i feil valuta.

Tipping av tall for q3(de fleste tipper i NOK) og guiding 2020(20-25 musd) er to ulike ting

5 Likes