Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Vi kan nå komme i den situasjon at 50% av totalt utplasserte skop har blitt utplassert i 2018 og 2019. Ifølge KS dobles gjerne antall prosedyrer i løpet av år 2.

Sjekk side 6.

Så kan en jo med dette som bakteppe spekulere i utviklingen i 2020.

1 Like

Ser slik ut, NAT omsettes rundt USD 4,20 nå.

Har ikke funnet helt ut hvor mange aksjer dem besitter, men basert på urealisert oppgang på dem omtalt i media den senere tid vil jeg anslå at dem har ca. 4-4,5 mill aksjer i NAT?

1 Like

Da fant jeg ut at du er mellom 18 og 33 årgammel for jeg ringte DNB og det var visst et tilbud til den aldersgruppen med kr 29 i kurtasje. Da vet også du at jeg er enten under 18 eller over 33 :joy:
Ellers var det mulig å tegne saga abonnement i DNB for å kunne få kr 65 i kurtasje.

2 Likes

vi får håpe det for deres del:
Allerede ved årsskiftet var gjelden i High Seas større enn verdien av aksjeporteføljen. Med en portefølje som siden nyttår har falt med åtte millioner kroner, er egenkapitalen etter all sannsynlighet spist opp, og Hanssons kan være bedt om å stille økt sikkerhet til kreditorene i High Seas.

Har hatt ett samlet tap på 391mill NOK på 3 år

I norske kroner er aksjene High Seas eier i de to rederiene nå verdt 80 millioner kroner,
men etter dette har vel kursen dobblet seg - får håpe de eier aksjene ennå…!

hvordan påvirker denne oppløsingen av High Seas PHO ?

Får ta med denne også da som motvekt til Jaxi sine dommedagsprofetier :wink: Der står det i klartekst at han eier aksjene ennå…

1 Like

Rimelig gamle nyheter du drasser fram, dette har vært diskutert opp og ned over lang tid, de fleste av oss er ferdige med det og gleder oss over den solide oppturen dem nå har i NAT.
Oppturen er brutal!

Og jeg kan fortelle deg hva Hansson uttalte angående PHO aksjonærene, “dere sitter på en gullgruve”

Så får hver enkelt vurdere om en skal være med eller stå igjen.

2 Likes

javel hva ble dommen da , at det ikke har noe å si for PHO da eller?

Ingen som vet. Det eneste som er sikkert er at Hanssons er i en helt annen situasjon nå enn for 2 mnd siden.

Antar aksjene overføres til en av dem eller begge privat eller i et annet selskap.
I tillegg er det svært få som kjenner deres økonomiske situasjon utover HS. Glem heller ikke hvem deres nærmeste venn er, Herr Fredriksen. Gutteklubbens medlemmer ordner seg som regel alltid.

Nei, livet er for kort til å gå rundt å frykte hva som kan skje, det meste kan skje i børsmarkedet. Nå er det hvertfall overhodet ingen grunn til å la seg grave ned i Hansson bekymringer, det drysser penger inn i NAT i et usedvanlig høyt monn.

1 Like

@JAXI,

Er du short i PHO, eller vurderer du inngang?

1 Like

bra det :+1:

vurderer alltid PHO - har hatt og kommer nok til å kjøpe igjen hvis de kan få igang flexiscoop salget
Beklager men har blitt skuffet for mange ganger til at jeg kjøper før en Q rapport

kommer ikke med dommedags profetier , jeg kommer med spørsmål og synliggjøring av hva som skal til for å nå guiding for 2020

Hvis PHO skulle nå sin minimums guiding for 2020 på 180mill NOK for US - hva er da aksjekursen ?

men selv om analytiske kursmål ville få seg en boost så vil jeg ikke vite hva dere tror kursen er 2024 men 2020 :sweat_smile:

Håpløst å tippe, men det skjer som regel noe med prisingen av et selskap når man begynner å vise positive kvartalsresultater. Da begynner analytikere og større aktører å regne på videre vekst. Det kan skje allerede fra Q3.

1 Like

Det spørsmålet blir for snevert. Hva skal Photocure prises til for årene fremover hvis det viser seg at de klarer å levere sustained vekst i USA?

Og: Disse primitive fremskrivningene jeg har putlet med har satt verdien for Cevira til null, så de må åpenbart revideres når det begynner å komme kjøtt på bena der.

Har sluttet å spå kurs så konkret som nøyaktig hvilken måned eller år bevegelsen kommer. Hvis selskapet leverer verdi, så vil aksjekursen på et eller annet tidspunkt følge etter.

Jeg ser medistim som en klar referanse her. Plutselig ser markedet verdien, og da går kursen før du vet ordet av det. Om det skjer i 2019, 2020 eller 2021 vet jeg ikke, men jeg vet at Photocure er gjeldfritt og har Cevira som en gigajoker i bunn, i tillegg til Cysview i statene.

9 Likes

Holder de kostnadene relativt flate, noe de beskriver som at vi i større grad kan forvente så er det jo bare å telle på knappene:)

Ett annet moment man kan ta i betraktning på daværende tidspunkt: kan man da si at man har ett selskap i vekst, og burde prises deretter? Hva har PHO selv guidet på dette med utsikter utover 2020?

2 Likes

Kvartalsrapporter er ikke lovpålagt; halvårsrapporter er.

1 Like

Det har du rett i, men de børsnoterte selskapene rapporterer hvert kvartal. Hadde det gått 6 måneder mellom hver rapportering tror jeg enkelte av mine medskribenter her på TI hadde vært innlagt :sunglasses:

2 Likes

Det er en betydelig investering i tid og krefter for selskapene å rapportere kvartalsvis og det blir en del wonky kortidstenking ut av det som er direkte detrimental fordi det påvirker hvordan alle i et børsnotert selskap agerer.

Men ja, tekinvestor aksjer ville stort sett vært uinvesterbare uten. :stuck_out_tongue:

1 Like

Så vidt jeg har fått med meg anbefaler OSE kvartalsrapportering, og de fleste, men ikke alle selskaper følger det.
Et selskap som PHO, gjeldfritt og uten interesse av verken å låne penger eller emisjoner, trenger ikke opprettholde en svulstig kurs.
Følgelig ville det mest fornuftige, nest etter å gå av børs, være å spare penger og energi på kun å levere halvårsrapporter.

1 Like

Kvartalsrapport er et must for min del. Viktig informasjon og forteller utviklingen til et selskap som PHO hver 3. mnd. Skulle jeg ventet 6 mnd mellom hver rapportering hadde det blitt for lenge. Trenger påfyllet kvartals rapportering gir.

DS sa under Q2 at kostnader nå ville flate ut, men inntektene vil med stor sannsynlighet fortsette å stige. PHO er omtrent i break even ved Q2 19 så da kan vi med høy sannsynlighet se at vi er svært nære overskudd i hvert kvartal fremover.
Må bare gjenta Dahl: ‘I believe we are on track’.
Svært beroligende for min del :slight_smile:

1 Like

Tålmodighet lønner seg i aksjemarkedet.
Og 6 måneder går veldig fort.

1 Like

Vil bare minne om at det vil være fint mulig for PhotoCure å smadre guidingen for 2020 og oppnå sterk videre vekst, selv om de skulle komme til å få utplassert null - NULL - skop de neste tre årene.

De skopene som allerede er utplassert er i seg selv mer enn nok til å oppnå guidingen, dersom man klarer å øke bruksfrekvensen til et tilfredsstillende nivå.

3 Likes