Poenget er vel mer at kartet på CC synliggjør hvilke sykehus eller privatklinikker som tilbyr BLC. Deretter antar jeg pasientene tar direkte kontakt med den klinikken som passer best ift geografisk avstand.
Nødvendig kontakt informasjon om den enkelte klinikk finnes på Cysview oversikten.
Adresse, telefonnummer og webside for de fleste.
Det var tallene som Rodjer viste til som også jeg siktet til. Må vel kunne kalle dem gode?
ok da er jeg med. ift oppføringene og de kjente utplasserte som ikke er oppført så tallene absolutt så hyggelige. også har endel scope kommet til siden q3-18, hvilket generer mer cash enn enn for ett år siden. og forrige q for øvrig.
Det virker merkelig å bokføre betalingen basert på når kontrakten er signert. Kontrakten regulerer når betaling skal skje, da skulle man tro at bokføring skjer i samråd med når betaling skal skje.
Kontrakter skrives jo flere år fremover i tid i bedriftsmarkedet, bokføring av inntekene skjer jo ikke når kontrakten signeres men etter hvert som den faktureres i henhold til kontrakt.
Avtalen var vel at det skulle betales innen 6mnd, så det bokføres uansett i år.
Jeg kjenner ikke til reglene for IFRS og baserer meg kun på hva som har blitt skrevet på dette forum samt HO. De som mener å ha kunnskap om disse reglene mener at det skal inntektsføres i q3 siden avtalen ble meldt i q3.
Uansett, enig i at det blir bokført før 31.12.
Vi får bare se hva som skjer.
Her er du ute å kjøre @yrune. Betalingstidspunktet regulerer ikke inntektsføringen. Har man rett på pengene er utgangspunktet at inntektsføring skal skje og det er uavhengig av om betalingen deles opp med forskjellige forfallsdatoer.
Det er derimot leveransen av varen/ tjenesten, som bestemmer inntektsføringen. Om hele leveransen er levert og man har krav på oppgjør, skal inntektsføring normalt skje.
Inntektsføring skjer i henhold til bilaget som krever innbetalingen. Sannsynligvis sendes det en faktura/invoice fra Photocure når milepel er oppnådd og/eller i henhold til kontrakt. Da er det fakturadato som gjelder som bokføringsdato selv om betaling ikke skjer før neste kvartal.
Kan ikke noen spørre Photocure? Så slipper vi noen overraskelser om dette i rapporten.
Har spurt. De henviser til Q3.
Hvis de henviser til q3 tolker jeg det som at vi får svar på q3 rapport, ikke nødvendigvis i q3.
Ellers enig i det Otard skriver, å inntektsføre ved kontrakt høres merkelig ut med mindre det står i kontrakten at betaling forfaller omgående. Det er nok ikke slik at de hadde 6 mnd på seg til å betale, det rr nok bundet opp mot noe som skal skje innen 6 mnd.
den blir vel inntektsført for å synliggjøre den i balansen tenker jeg.
Blir den inntektsført i 3. kvartal og ført opp som fordring i regnskapet?
Eg er helt sikker på den blir inntekts ført i q3.
Vi trenger vel det
Uten at jeg har noe videre innsikt i dette, men en slik kontraktsverdi skal vel enten komme som en fordring eventuelt føres på goodwill… Hvilket og hva som blir inntektsført er vel kun de som har kontrakten som vet, sett at det er garanterte summer som står skrevet.
Norske kronen faller ytterligere, med PHO briller på er det kanskje helt greit.
Mot dollaren svekker kronen seg til 9,18, som er det svakeste på 18 år.
Erik Dahl sitt svar:
“Når det gjelder inntektsføring av up-fronts and milestones fra Asieris vil vi diskutere dette i vår Q3 presentasjon 7. november.”
@Otard sitt svar er delvis feil og alt for overfladisk (unnskyld Otard ).
Jeg har tidligere på tråden skrevet:
Normalt skal inntekten resultatføres når betingelsene for inntekten er oppfylt. Dette uavhengig av om pengene er overført eller ikke. Jeg vil anta at det ikke er tilleggsbetingelser som skal oppfylles for å få utbetalt up-front betalingen, og da har PHO krav på pengene på det tidspunkt avtalen signeres, og det vil si i Q3. At pengene overføres i porsjoner er kun en teknikalitet.
La oss si at 1/3 av pengene ble overført ved avtalesignering, så vil resterende 2/3 også inntektsføres, men fremstå som en fordring i balansen, inntil oppgjør foreligger.
Mitt tips blir således at hele up-front betalingen skal inntektsføres i Q3.
Nå har jeg også lest på denne tråden at Photocure muligens ønsker å dra inntektsføringen “over kontraktsperioden” (altså fremover i tid). I så fall ønsker de kanskje en flatere inntektsføring for å vise en hockey-kølle-formasjon i inntektene sine fremover (og derved slippe at inntektene synker ift Q3 i Q4 og kommende Q´er).
I så fall må de nok ha åpning for en slik inntektsforsdeling i kontrakten (gjenstående forpliktelser etc), samtidig som de nok må overbevise sine revisor om at et slikt prinsipp er forsvarlig og iht regnskapsreglene om inntektsføring i IFRS. Det er det på ingen måte opplagt at de klarer.
Så lenge marked og aksjonærer får bekreftet at beløpet er sikkert og kommer på plass, så betyr det vel egentlig ikke så mye om det føres på Q3 eller Q4? Beløpet kan jo kalkuleres med når man vurderer aksjen uansett.
Du setter jo forutsetninger og antagelser som ikke er kjent for det du skriver. I så måte blir ikke det Otard skriver feil. Det er grunnleggende prinsipper.
Det bokføres ikke inntekter på kontraktssignering med mindre man har avtalefestet en betaling skal skje ved signering. Det er jo en grunn til andre bedrifter rapporterer ordre reserver.
Må nesten svare deg på dette. Dersom du i dag selger sykkelen din til en kamerat for 1.000 kr. Når ble du da 1.000 kroner rikere? I dag eller når han betaler om en uke?
Mitt svar er i dag (regnskapsprinsippet) ditt svar er neste uke (kontantprinsippet).
I regnskapsverden forholder man seg til et eller flere regnskapsprinsipper. Kontantprinsippet brukes ikke i det private næringsliv.
Har ikke all verden å si, det viktigste er at de faktisk kommer på konto. Men jeg elsker tanken på overskriftene som kan komme i avisene hvis alt skrives på Q3.
“Photocure doblet topplinje, tidoblet bunnlinje”