Så lenge i alle fall en tredel er innbetalt, vil selvsagt revisor måtte inntektsføre det som faktisk er innbetalt til selskapet!
Da blir spørsmålet: Er det sjanse for et plussresultat for Q3 dersom kun 1/3 del av 5 mill usd er med i regnskapet?
Jeg ville ikke tatt det for gitt at betalingen er 3 like store deler.
Med mindre det er noen overraskelser ifbm avgangen til Belette eller sign-on fee så tror jeg muligheten for pluss i regnskapet er innenfor rekkevidde uten inntekter fra Cevira avtalen.
Usikkerhet med oppgjør tilsier ikke inntektsføring før betaling er mottatt. Det er ikke uten grunn at det både gjelder bolkebetalinger og upfront i denne saken. Usikkerhet.
IFRS 15: If a contract with a customer does not yet meet all of the above criteria, the entity will continue to re-assess the contract going forward to determine whether it subsequently meets the above criteria. From that point, the entity will apply IFRS 15 to the contract.
Photocure skal i 3Q19 inntektsføre det de har mottatt kontant for Cevira. Om noe av beløpet er mottatt i 4Q, men før regnskapet for 3Q er avsluttet kan det medtas.
Om 1/3 av 5 mill $ inntektsføres i 3Q blir avisoverskriftene: “Betydelig overskudd i Photocure”.
Nå handles det aksjer i størrelse fra 1 aksje til 8 aksjer om gangen, det er en sorgens kapittel. De største aksjonærene med Hansson i spissen er fraværende, har kjøpt aksjer jevnt men det hjelper lite. En av årsakene til denne bedrøvelige interessen er selskapets informasjonsflyt til markedet.
Det var meg som ble sur på han som la 1 aksje for salg på 51,3
Derfor la jeg 2 på kjøp på 55kr.
Men det hjalp ikke, for drittsekken så det tidsnok og la ut 6 aksjer til-
Men det spiller vel ingen rolle. Snart er vi SoC
En som ønsker å senke sluttkursen gjør det vel fordi han ønsker å kjøpe neste dag
Nei, nei, nei. Man kan ikke flytte en betaling fra en periode til en annen kun fordi betalingen som blir mottatt er i tidsrommet mellom periodens slutt og presentasjon av kvartalsrapporten. Det blir fullstendig feil. Så vidt jeg vet er det ingen prinsipper som tillater forflytning av inntekter mellom perioder.
Når det gjelder de $5 mill vil jeg gjette på at det betales 1/3 hvert kvartal og at disse ligger som fordringer frem til Photocure mottar innbetalingen. Dette for man ikke skal se enorme utslag i kvartalshistorikken. Om de hadde sett noen som helst tegn til at Asieris ikke ville overholdt sine finansielle forpliktelser (spesielt mtp utviklingsmilepælene på $68 mill) ved forhandlingene rundt Cevira ville de aldri inngått avtalen. Derfor kan vi vel trygt si at Photocure ikke føler noen usikkerhet rundt Asieris sin finansielle situasjon og derfor ikke har noen spesiell grunn til å følge forsiktighetsprinsippet.
Det er hvertfall mine tanker rundt temaet
Fakturadato avgjør hvor pengene skal bokføres. Dersom mottaker ikke betaler i tide gjelder fortsatt fakturadato (forfall kan gjerne være Q4 men bokføres i Q3 om dette er fakturadato}
Inntekter skal tas med i den perioden de anses opptjent. Det er hovedprinsippet. D.v.s. på det tidspunktet Cevira er forpliktet til å betale beløpet til Photocure. Betalingstidspunktet har ingen ting å si. Man fører ikke regnskap etter kontantprinsippet. Det er bare hvis man vurderer at det er usikkert om betaling vil komme, at man kan unnlate å inntektsføre beløpet.
Skal være Asieris selvfølgelig.
Er vel strengt tatt asieris som skal betale…
@Dreamliner
Du blander litt med periodisering her ., fakturadato er nøkkelen.
Fakturadato og forfall kan selvfølgelig være i samme Q
Nei, inntekter skal tas med når de er opptjent. Det kan hende at store beløp er glemt fakturert. De skal likevel tas med som en inntekt i den korrekte perioden. At små virksomheter ikke alltid følger dette prinsippet kan være, men alle som har regnskapene sine revidert kjenner til dette.
Du kan bare google så ser du at slik er det.
Riktig det, men det heter periodisering
Vi mener sikkert det samme men uttrykker på ulik måte men når det gjelder avtalen med Cevira er det fakturadato som gjelder
Det man godt hende at fakturadato og opptjeningstidspunkt er i samme periode (det er som oftest det), men hvorfor mener du at det kun er fakturadatoen som bestemmer periode for inntektsføring i dette tilfellet?
«I følge [regnskapsloven § 4-1 nr. 2]skal inntekter resultatføres i den perioden de er opptjent, dvs. når varen er levert eller tjenesten utført.
I de tilfeller der varen/tjenesten er levert til kunden, men ikke fakturert i samme periode, må den opptjente inntekten periodiseres slik at inntekten kommer i den perioden varen/tjenesten er levert til kunden.
Et eksempel på dette er en tjeneste som er utført i desember, men ikke blir fakturert før i starten av januar. Tjenesten er da utført og opptjent i desember, og inntekten må føres tilbake til desember, se eksempelet under.»
Beklager, det gikk litt fort i svingene med meg når jeg skrev første del av svaret. Poenget mitt skulle være at man ikke kan bokføre en innbetaling i en annen periode enn den hører til. Jeg er helt enig i at det er forfallsdato som gjelder.
Nå er det nok snakk om dette, er det ikke??
Her er det kontraktsdato som gjelder, som jo er fra tidligere. Om også pengene er mottatt før rapportering av 3Q, fjernes usikkerhet og kan tas til inntekt i 3Q, selv om beløpet er mottatt i Q4. IFRS 15s punkter for usikkerhet for inntektsføring er borte når beløpet er betalt. Her er ingen kostnader relatert til innteksføringen. Altså gjelder ikke kongruens uansett. Men en note må selvfølgelig lages, som forklarer hva som er gjort.
Tenk så unødvendig denne diskusjonen burde vært!
Tenker vi svitsjer over på noe annet innenfor Cevira, intervju med Kevin Pan – CEO, Asieris, China
For our in-licensed photodynamic product, Cevira®, it is actually a second-generation product. The first-generation product entered Phase II trials but was discontinued because it was not efficacious enough. The second-generation product has made improvement in design to increase its absorption, which should theoretically increase the sensitivity of the drug to photo-activation. In addition, the phototherapy device has been miniaturized so it can be implanted on the cervix. Patients can leave the hospital and remove the device easily by themselves once the treatment is completed. Importantly, the product has shown positive Phase II results, which finally gave us the confidence to invest.