Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Tallet jeg viser til for Europa er ca 200 000 tilfeller. Hvor har du 60 000 fra? Jeg er helt enig i at potensialet er stort for Asia, og har jo som vist til, sagt at innpass i Kina vil ha stor betydning.

Photocure skriver i sine pressemeldinger at det er ca 430 000 tilfeller årlig. Hva differansen skyldes mot tallene til “international agency for reasearch on cancer” kunne vært interessant å vite. @Rodjer, kanskje noe du kan spørre selskapet om neste gang du er i kontakt?

http://gco.iarc.fr/today/online-analysis-table?v=2018&mode=cancer&mode_population=continents&population=900&populations=&key=asr&sex=0&cancer=39&type=0&statistic=5&prevalence=0&population_group=0&ages_group[]=0&ages_group[]=17&nb_items=5&group_cancer=1&include_nmsc=1&include_nmsc_other=1#collapse-group-1-4-0

Global bladder cancer statistics
Region Numbers %
Africa 28 954 5 %
Latin Am 29 098 5 %
US 82 501 15 %
Canada 9 160 2 %
China 82 270 15 %
Asia ex China 116 483 21 %
Oceania 3 794 1 %
Europe 197 105 36 %
Total 549 393 100 %

@tekdude, hvis du inkluderer kvinnene på side 4 så er tallet for Asia ca 150 000. Ser at kilden er den samme som jeg fant, men for 2012. Dvs at veksten i antall tilfeller er høy. Kombinert med økt kjøpekraft tilsier det at Asia bør være fokusområde fremover.

4 Likes

Denne grafen og tabellen var interessant. Sorter på “Bladder” og velg tabell så får man listet alle landene etter antall tilfeller.

1 Like

198000 for asia? litt kjapt på en lørdagskveld. jeg ser vi har kommet til samme tall. da er vi enige om at potensialet er godt:)

2 Likes

Korrekt. Kina (82), Japan (37) og India (19) de klart største.

1 Like

Europa var nok større enn jeg trodde for denne kreftformen ja, det var overraskende. Interessant at Asia er mer enn dobbelt så stort som det USA-markedet vi regner hjem big bucks fra.

1 Like

Ble selv overrasket når jeg så tallet for Europa. Tyskland (36), Italia (26), Spania (18) og Frankrike (16) har jo tilsammen flere tilfeller enn USA. Synd Ipsen ikke klarer å få ut potensialet.

1 Like

så kan vi legge til nesten 30.000 for sør-Amerika med Karibien

1 Like

Det er helt tragisk, Europa har basically bare ligget dønn flatt i årevis:

2 Likes

Teknisk motstand på 17 der!

1 Like

Ipsen området er dessverre en skamplett og en kan sannelig undres hvordan det er mulig at det har fått holde fram på denne måten i “alle” år. Det viser nok også manglende og eller reduserte evner hos tidligere ledelse og styre hva kommersialisering angår.
Flott at DS nå har tatt de grep som er mulig ihht avtalen slik at vi hvertfall kan få til en betydelig bedre partneravtaler for deler av Asia som han mener er hensiktsmessig.

Mine refleksjoner om CEO Schneider etter 1 år i stolen.

Schneider kom inn i Photocure 1.nov. 2018.
Han måtte presentere q3 og q4 2018 som han ikke kunne ha noen innflytelse på, q3 overhodet ingen, mens q4 i praksis var halvkjørt ved hans inntreden.
DS sitt mandat var å transformere Photocure fra et forskningsselskap til en nærmest ren salgsorganisasjon.
Hvilke endringer kan vi merke det første året.

Mine tanker som følger:

• Vi har fått inn en CEO som lytter til og responderer på aksjonærenes forespørsler/input.
  • Han arrangerte en Q&A session via Facebook i mars 2019, det var en forespørsel fra en gruppe aksjonærer.
  • Sammen med de ansatte ble det børstet støv av Cevira og det ble meldt om en giga avtale med Asieris 1.juli 2019.
  • Han har styrket salgsorganisasjonen i USA, noen som kunne merkes ved antall utplasseringer nå i Q3, ny rekord med 23.
  • Han tør å snakke om mulig terapeutisk effekt og får forskerne til å børste støv av tidligere funn og vil forfølge dette framover for å se om det kan være en ny
    gullgruve der. Dette etter at ansatte i organisasjonen har ment at dette bør en se på. Altså, DS lytter til sine ansatte.
  • DS forklarer hele verden at utplassering av skop er en komplekst sak, tidligere har de fleste av oss trodd at det nærmest var som å selge en bil, andre i ledelsen
    har latt være å fortelle hvor tung den prosessen er.
  • DS har direkte eller indirekte sørget for ny USA sjef i Geoffrey Coy, noen kaller det kameraderi, jeg er 100% sikker på at dette er et strategisk og gjennomtenkt grep
    til det beste for Photocure og dets framtidige vekst.
  • Schneider har åpenhjertig fortalt om at han er misfornøyd med Ipsen.
  • Schneider har åpenbart gjort hva som er mulig ihht kontrakt med Ipsen når vi nå får høre at han har dratt hele eller deler av Asia tilbake i PHO’s eie.
  • Selskapet jobber nå også inn mot store kjeder, Kaiser Permanente fikk vi høre om, fra før vet vi om 21st Oncology fra mai/juni 2019.
  • Schneider antyder rimelig sterkt at det jobbes intenst med flere potensielle partnere både i Korea og Kina spesifikt.
  • Selv om vi ikke kjenner 5års strategiplan, fortalte han at styret var begeistret for denne da den ble forelagt dem på styremøte forrige uke.
  • DS arvet en guiding fra tidligere ledelse. Håper ikke han gir noen ny guiding i q1 2020 for 2021.

I tillegg er det sikkert flere elementer som kunne vært nevnt, men har fått med det meste vil jeg tro.
Jeg har hele tiden ment at Schneider er riktig mann til å lede PHO videre mot nye høyder og at vi i q3 og spesielt q4 må kunne se synlige tegn til at han er det.
Med 23 utplasseringer, Cevira avtale i boks(ingen så den komme, har lagt “død” i åresvis), endring og styrking av teamet i USA, mulige partneravtaler i Asia, ettergå mulig terapeutisk effekt samt et godt forhold til aksjonærene, mener jeg virkelig at CEO Schneider har lagt bak seg et flott første år i Photocure.

21 Likes

Ledelsen i Nano sa også alt var under kontroll da 1Q 2029 resultatet ble presenterte . I 2Q 2019 måtte ledelsen komme ut av skapet og sa:
“I have a good new and a bad news”

Mest sannsynlig skal det samme skje med PHO når 1Q 2020 presenteres. Cysview er så fantastisk at med 10 talls selgere i USA går salget treg, veldig veldig treg. Det er lett å bortforklare alt og love bedre tider i fremtiden. Jeg lurer på hvordan de skal bortforklare i 1Q 2020.

Dette var rimelig uforståelig.

Skjønner ikke relevans til Nano overhodet.
Har du satt deg inn i PHO overhodet, du vet at dem har 95 mill i cash, ny utplasseringsrekord av skop i q3, inntektene i USA steg med 52% nå i q3 versus q3 2018.
Cevira avtalen vil bidra med 36 mill på bunnlinjen i q4,

Noe mer vi kan hjelpe med slik at vi bedre kan forstå hva du vil fram til?

5 Likes

Huff da skjerm, har de glemt å låse døra på HO igjen nå…

2 Likes

" Hvis PHO skal oppnå sitt laveste måle og på slutten av 2020 må de omsette i snitt for 45,5 millioner per kvartal i 2020"

Det har du helt rett i, mener du at du er bedre i stand til å vurdere det enn Schneider og hans team?
Sagt på en annen måte, du mener at DS lyver når han på torsdag opprettholdt guidingen for 2020?
Og det er helt riktig selvsagt at salget må opp betydelig nå framover.

Cevira avtalen kan ved full klaff være verdt 116/aksje eksklusiv royalties.

Men Skjerm, jeg er enig i at guidingen framstår ambisiøs basert på 2019 sålangt. Q4 vil gi oss en betydelig bedre pekepinn på farten, kommer den inn på over 30 mill så vil det hjelpe veldig.

3 Likes

Denne oppstillingen er veldig grei til å leke seg litt med.
Sjekk for eksempel hva som skjedde fra q1 2018 til q1 2019, +67%. Det kan i aller høyeste bli tilfelle også fra q1 2019 til q1 2020, også 80-90% tatt i betraktning større fart på flexiskop samt betydelig høyere antall rigide skop utplassert.
Men dette blir bare synsing og skjønner ikke helt hvorfor guidingen skal ta så mye oppmerksomhet. Om 2020 omsetningen lander på 160 eller 190 mill er ikke avgjørende for annet enn guiding målet i seg selv, mener jeg.

2 Likes

Han sa også at han skal komme tilbake i 1Q 2020/1H 2020 hvis det blir forandring i guidingen (et eller annet), han var ikke helt sikker på og etter min mening har han allerede varselet hva kan skje. Vi må ikke glemme at guidingen skulle økes kraftig etter refusjonsordningen og dette skjedde ikke.

Jeg reagerte bare på at noen sa ledelsen opprettholder guidingen. De opprettholder guidingen med et spørsmålstegn.

Dette er hva han sa ift guiding:

So – If we decide to make a future prediction, it’ll come probably first quarter next year of guidance going out further than that, but we’re looking at the numbers very closely

1 Like

Er du sikker?

«Right. Right. So it still remains today at USD 20 million to USD 25 million for next year 2020. It’s still a significant growth rate for the U.S., but we believe it’s an achievable growth rate. So – If we decide to make a future prediction, it’ll come probably first quarter next year of guidance going out further than that, but we’re looking at the numbers very closely.

2 Likes