Mine refleksjoner om CEO Schneider etter 1 år i stolen.
Schneider kom inn i Photocure 1.nov. 2018.
Han måtte presentere q3 og q4 2018 som han ikke kunne ha noen innflytelse på, q3 overhodet ingen, mens q4 i praksis var halvkjørt ved hans inntreden.
DS sitt mandat var å transformere Photocure fra et forskningsselskap til en nærmest ren salgsorganisasjon.
Hvilke endringer kan vi merke det første året.
Mine tanker som følger:
- Vi har fått inn en CEO som lytter til og responderer på aksjonærenes forespørsler/input.
- Han arrangerte en Q&A session via Facebook i mars 2019, det var en forespørsel fra en gruppe aksjonærer.
- Sammen med de ansatte ble det børstet støv av Cevira og det ble meldt om en giga avtale med Asieris 1.juli 2019.
- Han har styrket salgsorganisasjonen i USA, noen som kunne merkes ved antall utplasseringer nå i Q3, ny rekord med 23.
- Han tør å snakke om mulig terapeutisk effekt og får forskerne til å børste støv av tidligere funn og vil forfølge dette framover for å se om det kan være en ny
gullgruve der. Dette etter at ansatte i organisasjonen har ment at dette bør en se på. Altså, DS lytter til sine ansatte.
- DS forklarer hele verden at utplassering av skop er en komplekst sak, tidligere har de fleste av oss trodd at det nærmest var som å selge en bil, andre i ledelsen
har latt være å fortelle hvor tung den prosessen er.
- DS har direkte eller indirekte sørget for ny USA sjef i Geoffrey Coy, noen kaller det kameraderi, jeg er 100% sikker på at dette er et strategisk og gjennomtenkt grep
til det beste for Photocure og dets framtidige vekst.
- Schneider har åpenhjertig fortalt om at han er misfornøyd med Ipsen.
- Schneider har åpenbart gjort hva som er mulig ihht kontrakt med Ipsen når vi nå får høre at han har dratt hele eller deler av Asia tilbake i PHO’s eie.
- Selskapet jobber nå også inn mot store kjeder, Kaiser Permanente fikk vi høre om, fra før vet vi om 21st Oncology fra mai/juni 2019.
- Schneider antyder rimelig sterkt at det jobbes intenst med flere potensielle partnere både i Korea og Kina spesifikt.
- Selv om vi ikke kjenner 5års strategiplan, fortalte han at styret var begeistret for denne da den ble forelagt dem på styremøte forrige uke.
- DS arvet en guiding fra tidligere ledelse. Håper ikke han gir noen ny guiding i q1 2020 for 2021.
I tillegg er det sikkert flere elementer som kunne vært nevnt, men har fått med det meste vil jeg tro.
Jeg har hele tiden ment at Schneider er riktig mann til å lede PHO videre mot nye høyder og at vi i q3 og spesielt q4 må kunne se synlige tegn til at han er det.
Med 23 utplasseringer, Cevira avtale i boks(ingen så den komme, har lagt “død” i åresvis), endring og styrking av teamet i USA, mulige partneravtaler i Asia, ettergå mulig terapeutisk effekt samt et godt forhold til aksjonærene, mener jeg virkelig at CEO Schneider har lagt bak seg et flott første år i Photocure.