Jeg har definitivt lagret denne ukes volum for å se hvilke nyheter som kommer i nærmeste fremtid som kan forklare kursoppgangen. Jeg tror vi får nyheter innen kort tid, forlengelse av patent? partneravtaler i Asia, flaggmelding? Hva gjør at vi ikke har fått flaggmelding? Er dette bevist, kjøpes det opp mange aksjer i forskjellige ‘selskap’ inntil 5 % slik at flaggmelding unngås? Jeg vet jo ikke, men at det kommer noe meldinger fremover til det som har skjedd nå er jeg overbevist om.
Psykologi spiller forøvrig en rolle i aksjemarkedet, å ligge i minus gjør at mange hevder med sterk overbevisning at kurs skal langt opp. Da har man mye å vinne på at kurs stiger. Når man ligger i pluss har man alt å beskytte. Da vil de fleste sikre seg gevinst med en gang det ser ut til at kurs faller tilbake/kan falle tilbake. Vi så det på torsdag når kurs falt ned til kr 72,-, hvor mange solgte som pokker da?
Det er en del av grunnen, tror jeg, at mange taper penger i aksjemarkedet. Noen blir heller med skuta ned enn å innrømme for seg selv at man burde selge for å begrense tapet og en del sikrer gevinst altfor tidlig fordi man blir defensiv når endelig de grønne tallene dukker opp i nettbanken. Dette er nok vanskelig å innrømme tror jeg, har erfaring med dette selv fra tidligere. Erfaring er viktig uansett hvor man holder til. Fundamentet i PHO er så sterkt, oppsiden er så stor, de som har ristet i treet denne uken har fått tak i mange aksjer. Strategien fungerer, de lettskremte selger for å beskytte de grønne tallene. Jeg tror det er en tabbe og spesielt i PHO, 6-12 mnd frem i tid, hvor står kurs da?? De som har grafset til seg aksjer i uken som gikk er nok rimelig sikre på hva de har kjøpt