Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Har ved tidligere anledninger vist til selskapet Medistim for å vise hva som fort kan skje med Photocure.

Det er mange likhetstrekk, og nå som Photocure er i ferd med å snu i pluss er jeg bortimot sikker på at vi kan oppleve samme kursutvikling i løpet av de neste 9 til 12 mnd som Medistim har hatt de siste 9 til 12 mnd. Bare se på kursutviklingen til Medistim for siste 12 mnd så ser dere hva jeg mener.

Medistim lå på en 60-70 kroner for en 12-9 mnd siden før den gjorde et kjapt byks til 90-100 kroner. Deretter har det gått i rykk og napp til dagens kurs på 187 kroner.
Photocure har nå tatt et kjapt byks fra 50 tallet til rett over 80 kroner.

Jeg blir ikke forundret, dvs jeg nærmest forventer det, at vi i løpet av sommern 2020 ser ny ATH for Photocure, dvs passerer 155 kroner aksjen.

16 Likes

16,72% av aksjene i Photocure skiftet eiere i løpet av uken, det er ganske formidabelt.
Etter hva jeg har skjønt så viser aksjonærlistene som legges ut mandag morgen kun til og med onsdagen i uken foran.

Jeg hentet ut listen for topp 20 igår formiddag som da i praksis gjelder til og med mandag. Den viste at FF hadde solgt ytterligere 57k i tillegg til flaggemeldingen(ca. 13k) som kom rundt middagstider mandag. Ellers kun små justeringer på topp 20. Og det er jo først fra tirsdag at volumet virkelig tok seg opp.
Vi vil derfor ikke kunne vite noe særlig sikkert før onsdag/torsdag kommende uke hva som egentlig skjedde/foregikk denne uken.
Mine betraktninger er basert på at det er en tre dagers forsinkelse på listene.

6 Likes

Enig, Snoeffelen. Pho er fortsatt billig. Det vi ser nå er en reprising som burde ha kommet for lenge siden, og som etter mitt skjønn kun er i startfasen (vi vil sikkert oppleve “a bumpy ride” - men retningen vil være oppover). De fundamentale forutsetningene for en betydelig høyere verdi har vært tilstede lenge, men blitt betydelig styrket i løpet av de siste 1-2 år, kanskje særlig i løpet av det siste året. Uten at kursen har fulgt med i den grad den burde. Gapet er i ferd med å bli mindre, men det er fortsatt lenge igjen til det lukkes. Så spørs det om vi blir svelgt i mellomtiden. Etter å ha vært aksjonær i en årrekke håper jeg virkelig ikke det.

2 Likes

Nødvendigvis behøver 16% ik at have skiftet - da der kan være noget trading, hvor tradere har solgt, købt flere gange i løbet af dagen

Men er dog rimelig sikker på at der er nye (større) investorer på vej

2 Likes

Helt enig.
Selvsagt er det slik. Men nær 17% av utestående har uansett rullert.

2 Likes

Her tror jeg Snøffelen er på vinnersporet, noe jeg antar at Medisinmannen gir full støtte til;

«Jeg blir ikke forundret, dvs jeg nærmest forventer det, at vi i løpet av sommern 2020 ser ny ATH for Photocure, dvs passerer 155 kroner aksjen.»

3 Likes

Det blir utrolig spennende å se aksjonærlistene neste uke og den påfølgende.
Volumet har vært enormt. Millioner av aksjer omsatt, og dette kan umulig kun være trading og robothandel.
Det har blitt solgt og kjøpt store aksjeposter på flere titalls tusen aksjer i dagesvis.

MYE tyder på endringer i topp-50, og nye store investorer på vei inn.

1 Like

Eller det er bare Fondfinans som selger seg ut fra sin opprinnelige 5% beholdning og aksjene plukkes opp av villige hender…

Da tror jeg ikke kurse hadde steget så mye. Ref nedsalget til spesialinvestoren i PCIB

1 Like

Det er vel en generell oppfattelse, på pcib trådene, at det Nederlandske tresko folket oppførte seg som komplette idioter etter inntoget i pcib. Så at de ikke klarte å selge seg ut “smartere” ville vel ikke være overaskende.

Fondfinans har vel da muligens brukt roboter i bøtter og spann for å herje med kursen slik at den ikke bare vendte ned.

I tillegg slet jo pcib med en lavt satt emisjonskurs som dro den fra ca 55 ned til 20-25 mens PHO er sterkt i vinden for tiden.

Uansett, spennende blir det å se aksjonærlisten og jeg, som flere, blir ikke veldig overasket med en flaggmelding til uka, men det blir selvsagt bare tipping om det er nedsalget fra FF, stor fisk på vei inn eller begge deler :grinning:

1 Like

Roboter spiser ikke så store potter Don S…

Klar over det men poenget med robotene er å få kursen opp eller ned. At det går større poster kan jo være fordi roboter “egger” kursen ned eller opp med sine mindre poster.

Det er jo ikke tvil om at mange der ute ønsker aksjer men det kan like så godt være menigmann som kjøper.

Jeg har ikke sett kursen på alle postene som ble solgt/kjøpt denne uken men hvis det er veldig mange STORE poster skal jeg skifte mening :joy:

1 Like

Jeg er enig i at roboter alene kan føre kurser både oppover og nedover, men jeg blir ganske overrasket om roboter har klart å drive kursen såpass langt opp samtidig som nesten 5% av aksjene dumpes ut for salg av en enkelt aktør. Man skal ikke se bort fra at FF har solgt mesteparten av aksjene sine, men da er det nok 1-3 andre storfisker som har akkumulert store mengder (i tillegg til en viss mengde småsparere).

Edit: Jeg noterte meg forresten at det blant annet ble lagt ut én ordre på 35 000 aksjer à 76kr. Å kjøpe aksjer for 2,6 mill kr i en enkelt transaksjon på så høy kurs er rimelig heftig om du spør meg.

3 Likes

Jeg har definitivt lagret denne ukes volum for å se hvilke nyheter som kommer i nærmeste fremtid som kan forklare kursoppgangen. Jeg tror vi får nyheter innen kort tid, forlengelse av patent? partneravtaler i Asia, flaggmelding? Hva gjør at vi ikke har fått flaggmelding? Er dette bevist, kjøpes det opp mange aksjer i forskjellige ‘selskap’ inntil 5 % slik at flaggmelding unngås? Jeg vet jo ikke, men at det kommer noe meldinger fremover til det som har skjedd nå er jeg overbevist om.

Psykologi spiller forøvrig en rolle i aksjemarkedet, å ligge i minus gjør at mange hevder med sterk overbevisning at kurs skal langt opp. Da har man mye å vinne på at kurs stiger. Når man ligger i pluss har man alt å beskytte. Da vil de fleste sikre seg gevinst med en gang det ser ut til at kurs faller tilbake/kan falle tilbake. Vi så det på torsdag når kurs falt ned til kr 72,-, hvor mange solgte som pokker da?
Det er en del av grunnen, tror jeg, at mange taper penger i aksjemarkedet. Noen blir heller med skuta ned enn å innrømme for seg selv at man burde selge for å begrense tapet og en del sikrer gevinst altfor tidlig fordi man blir defensiv når endelig de grønne tallene dukker opp i nettbanken. Dette er nok vanskelig å innrømme tror jeg, har erfaring med dette selv fra tidligere. Erfaring er viktig uansett hvor man holder til. Fundamentet i PHO er så sterkt, oppsiden er så stor, de som har ristet i treet denne uken har fått tak i mange aksjer. Strategien fungerer, de lettskremte selger for å beskytte de grønne tallene. Jeg tror det er en tabbe og spesielt i PHO, 6-12 mnd frem i tid, hvor står kurs da?? De som har grafset til seg aksjer i uken som gikk er nok rimelig sikre på hva de har kjøpt :slight_smile:

4 Likes

Hva tenker dere om antall nye oppføringer på cysview.com i Q4 ?

Jeg tenker at det er litt spennende, men betyr svært lite.
De jobber på og utplasserer stadig flere scoop og børskursen vil sannsyligvis doble seg innom vi tar sommerferie.
Vi tar mere å mere markedsandel, så om 1-2-3 år så får vi fete utbytter for å sitte med aksjer.
Så oppføringer på cysview.com er for underholdning og korte svingninger i kursen.
Legg deg litt bakpå og prøv å innse at du eier høna som legger gullegga.

Trur vi må vente og se det an. Hvis vi ser på Q418 så ble det utplassert 20 skop, På CC til samme tid i Q418 var det oppført kun 2 skop. Ett i okt, og ett i nov. Desember hadde 12 oppføringer. Denne trenden i Q er ganske vanlig,

3 Likes

Jeg tok ut en liste fra kontofører på fredags morgen, visstnok 3 dagers forsinkelse til VPS så dette skal da være oppdatert liste etter stengetid mandag 25.11.
Det var først fra tirsdagen at volumet virkelig “tok av”.

image

1 Like

Helt enig Clawback, oppkjøp vil primært flytte potensialet over til kjøperen. Det er derfor de kjøper.

2 Likes

Noen som kan rapportere endringer på topp 50?

1 Like