Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Det du skriver vitner om en svært så vanlig missforståelse. Poenget med BLCC er så langt ikke ren diagnose. TURBT blir bedre med Cysview og surveillance blir bedre med Cysview. TURBT er behandling og Surveillance er i mange tilfeller kombinasjon diagnose/behandling.

Ett viktig argument for Cysview er rett og slett fordi behandlingen blir bedre.

Så ligger det ett nytt enormt marked potensielt tilgjengelig for BLFC . Det er ren initiell diagnose og det er screening. Dette er ikke et marked for BLCC i dag men vil trolig bli det.

1 Like

Flottesen
Spørsmålet du stiller er egentlig: Dersom Merck kommer inn i NMIBC markedet med Keytruda, hva har det med Photocure å gjøre? Det er det jeg forsøker å drøfte. Er det en fordel for BLCC? Er det en ulempe for BLCC? eller spiller det ingen rolle?

1 Like

Det spiller ingen rolle så lenge Keytruda ikke er en kur som forandrer prognosen radikalt.
Riktignok kan Cysview ha en marginal terapeutisk effekt, men pr i dag er det et diagnosticum, og Keytruda er et terapeuticum. Lærer du ikke å skille mellom disse begreper så stanger du bare hodet i veggen.

4 Likes

Får kanskje for ordens skyld legge til at WLC + BCG i dag ikke er SoC fordi de er bedre på diagnose. Spørsmålet er hva som er best behandling. Når målet til DS er å bli SoC så er det ikke for å bli best diagnose, men for å bli best behandling.

Konsensus virker å være at det er noe du misforstår totalt, eller så er det vi som misforstår deg.

Merck sin inntreden med Keytruda gir potensielt pasienter som ikke responderer på BCG et nytt alternativ. Dette har vel ikke noen betydning for bruken av Cysview under TURBT/surveillance.

3 Likes

Det som er selve poenget med BLFC Cysview er at fase 3 studiet viser at BLFC oppdager og behandler 20% mer av den vanligste blærekreften og 40 % mer av den vanskeligste og oppdage CIS. p< 0,0001.

Det er dette som har gitt Cysview sine privilegier fra Medicare. Pasienter som er behandlet med Cysview har lengre tid til tilbakefall og de lever lengre. Det er dette Keytruda skal måles mot. Diagnostikk har ingenting med saken å gjøre.

1 Like

Spørsmålet blir jo. Hva er strategien med Keytruda inn i NMIBC markedet? Skal det erstatte dagens SoC om er WLC+ BCG med WLC+ Keytruda? I så tilfelle blir det trolig en tøffere konkurrent, men BCG vil blåses av banen og BLCC blir ny SoC og Keytruda blir for de bedrestilte som er innen for de 40 % som det virker på.

1 Like

Vet ikke helt hva vi egentlig diskuterer her.

Cysview gjør at kirurgen i mye større grad kan være sikker på at han skjærer vekk alt av svulsten, slik at oddsen er mye bedre for at pasienten lever lenger.

Så er det sånn at i denne prosessen kan en del kreftceller bli virvlet rundt og bli værende inne i blæren og gi en kime til senere oppblomstring.

Cysview er altså i høyeste grad en fullintegrert komponent i behandlingen av pasientens påviste sykdom, så det er vel smule akademisk at man skal skille mellom terapi og diagnostikk.

1 Like

Jeg mener vel at å snakke om BLC Cysview som et rent diagnose verktøy er en ned snakking av BLC Cysview sin verdi. BLC Cysview er et kombinert diagnose behandlingsverktøy som øker tid til tilbakefall og øker overlevelse. Jeg håper alle kan være enige i det.

1 Like

Focuss, jeg tror du fokuserer for mye på begrepet SOC.

Cyswiev synliggjør kreften og legger til rette for behandling som i de fleste tilfelle er kirurgisk.
Eller så kan Cyswiev vise om en medikamentell behandling ( BCG eller Keytruda) har vært tilfredsstillende.
Men pr i dag er ikke Cyswiev et medikament som behandler kreften.
Diagnostikken vil være like viktig etter både kirurgisk behandling og medikamentell behandling.
Derfor betyr ikke Keytruda noefor bruken av Cyswiew såfremt ikke Keytruda endrer prognosen drastisk.

3 Likes

Jeg tror ikke det. Hensikten i det minste er å fokusere på konsekvensen av at Merck prøver å få Keytruda inn i NMIBC markedet. Keytruda er jo en CPI med stor suksess i mange kreftmarkeder.

Så tenkte jeg kanskje mange ble bekymret for: Hva skjer med BLC Cysview da?? Poenget er å vise at det er neppe noen bekymring, men trolig det motsatte. Hvorfor mener jeg det? Det er det jeg har beskrevet i innleggene ovenfor.

1 Like

Takk, det ble klarer hva du mente.

Men jeg vil nå likevel si at cysview per def er en del av behandlingen når man ser hvordan bruken er. Selv om det også brukes i ren diagnostikk.

1 Like

https://www.mrknewsroom.com/news/company-statements/merck-remains-committed-producing-tice-bcg-treatment-certain-forms-bladder-c

1 Like

Astrup
Jeg mener du har missforstått totalt. BLC/BLFC Cysview er en teknologi som forbedrer behandlingen. Dersom det også tas i bruk til ren diagnostikk så dobles markedet og vel så det.

1 Like

Min forståelse av situasjonen er at det er leverandørene av terapeutika til bruk i NMIBC som har noe å frykte fra Merck/Keytruda sin mulige inntreden. For scope-leverandørene eller produsentene av diagnostika(Cysview) så har det vel ikke så mye å si slik jeg ser det.

Hvis vi snur på flisen så kan man derimot hevde at Merk kanskje bør frykte Cysview, siden studien deres ikke er kontrollert for WLC kontra Cysview og det kan være at den påståtte effekten faktisk kan komme fra Cysview, ikke Keytruda.

Edit: da tenker jeg ikke på potensiell terapeutisk effekt fra Cysview, kun den allerede klinisk påviste effekten av Cysview ved tilbakefall og progresjon, som jo er betydelig.

2 Likes

Flottesen
Ja da kan Merck frykte seg selv. Det er de som leverer BCG. Det er liksom det som er poenget.

Jeg forstår ikke hva som er helt feilskrudd i prisingen av bcg. Hvorfor går ikke prisen opp når det er sånn mangel?

1 Like

Focuss, hvis du har en hypotese om at dette er positivt for cysview så tror jeg det er bedre at du fokuserer på å forklare den hypotesen fremfor å fremsette vage problemstillinger. Det virker som du ønsker å bidra til en diskusjon rundt dette, men resultatet så lang har vel resultert i mer forvirring enn opplysning.

1 Like

Det synes ikke å være mangel på etterspørsel.