Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Utrolig dårlige marginer på den guidingen? Opex stiger i takt med inntekter? Ikke det jeg hadde forventet av et legemiddelfirma.

Det er ren svada, det man derimot ber om er at du utdyper retorikken din. Men det nekter du tydeligvis å gjøre

Guidingen er at de enda reinvesterer veldig i selskapet, så jeg estimerer med høy vekst o opex de neste par årene. Men den må jo flate ut på et tidspunkt

Merk at grafen er 100% min oppfinnelse, som bare er en ganske simplistisk modell for et tenkt scenario hvor de lander lavt nede i sin guiding.

2 Likes

Opex er da ikke investeringer? Opex er jo feks et større salgsapperat. Ikke noe du kan kvitte deg med og forvente å opprettholde salget.

1 Like

Jo når du øker bemanningen på salg og marked blir ikke det capex, men det er like fullt reinvestering.

Det er guidet fortsatt stort potensiale for revenue vekst etter 2020.

I mitt hode :slight_smile:

Næh, for hvis du har investert 100mnok, så øker du assets, det gjør de jo ikke her.

Nå flisespikker du enormt her

Hvorfor mener du det?

Er vel ingen grunn til at onsdagens nettmøte skal påvirke PHO kursen positivt. Det blir “Preaching to the Choir” mens man slår inn åpne dører. De som deltar på nettmøte er allerede aksjonærer og superpositive. Skal markedet få øynene opp, må PHO gjøre seg attraktive for Finansmedia. Hva med noen skikkelige innsidekjøp i tillegg??

I utgangspunktet nei. Men i den grad den siste tida nedgang skyldes usikkerhet og misforståelser, så er det rart hva et oppklarende møte der usikkerhet fjernes kan gjøre med tiltroen til selskapet og derigjennom aksjekursen.

Jeg tror ikke at et slikt møte er negativt men hvor stor positiv effekt det vil ha vil vi først se i etterkant.

1 Like

Tenker uansett at det er meget positivt at selskapet åpner opp for denne seansen.
Opplagt at dette trekker først og fremst til seg allerede eksisterende aksjonærer, men i tillegg gir dette oppmerksomhet på flere plattformer som kan bidra til økt interesse og entusiasme.
Da jeg snakket med Obaid Saleem i AX Exposure og stilte spørsmål om hva vi kan forvente oss av publikum så svarte han følgende:
Majoriteten av medlemsmassen er privatinvestorer, men du finner representanter fra institusjonelle investorer, analytikere, profesjonelle investorer og journalister. Finansavisen har eksempelvis tatt flere saker fra Xtrainvestor.com og skrevet om det.
I tillegg har en i FB gruppen merket pågang fra “utenforstående” blant annet journalister fra diverse økonomi medium.
Så jeg tenker at dette blir særdeles positivt. Vet ikke om Schneider deltar direkte i studio i Oslo, men ikke utenkelig siden han skal presentere Photocure på EAU i Barcelona på fredag og legger inn et par dager på kontoret i Oslo.

5 Likes

På einarsson’s podcast nr 75 på tidslinjen 24 00 så kommer ES inn på et eventuelt fremtidig samarbeide med produsentene av Wolf og Olympus sine scopes.

Der er intet som binder PHO til kun å bruke nåværende løsning med carl stolz .

Det er helt tydelig at de har kontakt med wolf og olympus og PHO har foreslått en mulig vei til løsning på hvorledes de skal oppnå dette samarbeidet uten å gå vegen om tunge og kostbare clinicals trials studier.
Dette er under behandling hos wolf og olympus .

CEO PHO avslutter med at dette nok ligger noen år frem i tid.

Men okke som , budskapet er at wolf og olumpus evaluerer dette mulige fremtidige samarbeidet.I et “normalt” selskap så ville jo annonsering av et slikt samarbeide sparke kursen himmelhøyt da det betyr mye raskere oppnåelse av overtakelse av markedet men om det får så store utslag kursmessig på PHO gjenstår jo å se.

Markedet dømmer selskapet nord og ned og det må vi bare leve med.
Men det er snart “payback time”. :cowboy_hat_face:

Sendingen på onsdag kan kanskje bringe klarhet i hvorledes gruppen i US jobber og hvordan en forklarer hva som skal til og hvorfor for å selge produktet?

En får følge med med et “åpent sinn”

lykke til

2 Likes

Det er vel heller Dahl som er årsaken til at man sitter med så mange ubesvarte spørsmål. Han har vært lite villig til å svare på spørsmål både pr. email og på presentasjoner. Ved siste presentasjon var det tydelig at han ønsket å avslutte Q&A før alle hadde fått komme til orde.
Hestdal hadde en helt annen holdning til aksjonærene.

2 Likes

Tror ikke du kommer nærmere sannheten enn det😀
Hadde Dahl sittet som konstituert CEO fortsatt hadde vi under ingen omstendigheter fått oppleve en Q&A session førstkommende onsdag.

Hestdal var på mange måter en fin fyr. Lurer på om det på noe tidspunkt har vært vurdert å spinne Cevira ut i et eget selskap på samme måte som PCIB, og så la Hestdal tal over det selskapet som sjef istedet.

Norsk biotech hadde enkelt og greit klart å hente inn noen millioner i oppstartskapital og offentlige fou-midler fra norge og eu til å kickstarte noe sånt.

@Christian, vet ikke om du har sett denne posten?

Er jo bare tankespinn fra min side og en veldig simplistisk modell, men sier mye om hvordan jeg ser på photocure som investeringscase, altså at jeg forventer høstefasen begynner i perioden 2020-2021. Noe annet kan jeg aldri tenke meg at selskapet får godkjenning fra aksjonærene på.


Den andre saken vi diskuterte:

Jeg mener soleklart at å utsette høstefasen ved å heller øke innsatsen på salg og marketing er smart og vil øke verdien mye på selskapet. Dette er å investere i det kommersielle footprintet til selskapet og blir da opex, men det går ikke an å sitte og si at dette er feil i et salgs-selskap. Hva slags investering mener du de skal gjøre i årene fremover som kan defineres som capex?

image

image

6 Likes

Jeg forstår flisespikkeri kommentaren din, photocure bruker et upresist språk selv. Takk for infoen. :ok_hand:

2 Likes

Men jeg må uansett få gjenta at opex tallene er kun veldig vagt fremskrevet fra min side. Jeg er som alle andre spent på å høre mer om dette på Q&A.

Det jeg uansett bare må hamres inn igjen og igjen er at Photocure sin nåværende guiding for US revenue er faktisk veldig ambisiøs i forhold til tallene de siste årene. Selskapet guider faktisk en ekte hockey stick for 2017-2020 perioden, og får tyn for at de er pysete.

Min største kritikk mot Q4-presentasjonen er at dette poenget ikke blir visualisert nok, for folk skjønner tydeligvis overhodet ikke hvor rask vekst den guidingen representerer.

Skulle fryktelig gjerne hatt konkretisert fra @Rodjer hva han mener ville vært ambisiøst, og hvor realistiske de tallene hadde vært.

4 Likes

Savepig,
Jeg er helt enig med deg at dette er ambisiøst. Lenger oppe videreformidlet jeg kun fra rapporten av Norne som har gått ut til deres kunder. Kursmål på 55 og HOLD anbefaling. Deres estimater bygger på USD 26 mill i 2020 og således i øvre sjikt av Pho sin guiding.
Utfordringen for Schneider er nok at han har arvet denne guiding oppdateringen som første gang ble nevnt i q4 2017 rapporten. I og med at denne har vært framhevet i hver rapport siden den gang er jeg rimelig sikker på at markedet forventet en oppjustering når den endelig kom.

3 Likes

Jeg kan jo forstå Norne på at det er ukomfortabelt å øke kursmålet nå, for PHO må jo fortsette å bevise at de klarer å levere på så høy vekst kvartal etter kvartal. (For alt vi vet holder de også igjen mens de prøver å spre det glade budskap sin sine kunder.)

Og ja jeg er enig i din analyse at en del antagelig ble skuffet at guidingen ble stedfestet på samme nivå som før, for egen del hadde jeg landet på at den ikke ville bli økt noe vesentlig for lenge siden, men undervurderte glatt hvor stor effekt det tydeligvis ville få og gikk glipp av en enorm trademulighet.

Faktum er at topp 50 det siste halve året har vist at det ikke skjer noen akkumulering i aksjen overhodet, så det er gledelig å se at selskapet nå åpner informasjonskrana på fullt, et viktig bidrag til å få inn flere investorer.

3 Likes