Det er klart at alle burde få tilgang på denne behandlingen. Det oppnår man desverre ikke over natta. Men som sagt, jeg har tro på at dette kan bli SOC worldwide. Det skjer ikke over natta, og kursen går heller ikke til 2000kr over natta, mest sannsynlig ikke til neste år heller.
Siterer dette fra e24 artikkelen:
Vi ser også på muligheter i resten av verden, både i Sør-Amerika og Asia, men akkurat nå er vårt hovedfokus USA, der vi ser størst og raskest inntektsvekst, sier han.
I Italia og Spania er det store uforløste potensialer.
Det er klart at salget av flexiscop i 2Q19 bør vise en kraftig fremgang. Kommer Photocure ut med kun nye 3 flexiscopsalg i 2Q19 kan de glemme guidingen for 2020.
Tyskland ca 80 mill mennesker
Jeg har såpass tillitt til Schneider at det tror jeg han har full kontroll på.
Fortsetter veksten som fra Q4 til Q1 på 15,2% , så vil de ende opp på 187 mill i US i 2020.
Med den satsingen som er i US nå, så ser det for meg ut til at de skal klare guidingen. Blir det stor vekst i flexskop bør vel guidingen heller revideres opp.
Fortsetter veksten i samme takt utover mot 2025 så blir det fort svært store tall.
Vektet meg litt opp idag
Det har du rett i. Jeg forutsetter dog en utflating av rigide scope-salget. Det burde jeg ha presisert. Så med en slik utflating og et flexiscopsalg som ikke tar av vil Photocure ha problemer med å nå guidingen.
Fortsetter derimot cysviewsalget å stige si 15% i kvartalet de neste par årene, vil det alene imøtekomme guidingen på 20-25 MNOK i 2020.
Og skulle flexiscopsalget skyte fart, med 3-4 ganger høyere stykksalg av Cysview blir situasjonen selvfølgelig en helt annen i 2020.
Jada, salget av flexiscope i Q1 var isolert sett skuffende. Men når vi kjenner til problemene KS hadde frem til månedsskiftet feb/mars, så tror jeg ikke man skal vektlegge antall utplasserte flexiscope gjennom Q3.
Ledelsen har selv uttalt at de har en «strong pipeline» så jeg forventer at tallene gjennom Q2 blir langt høyere. Ser vi tilbake på Q1 og Q2 2018 så var det et betydelig hopp i antall utplasserte scope fra Q1 til Q2. Dette skyldes trolig den nye refusjonsordningen for TURBT markedet som trådte i kraft 1 Jan 2018. På samme måte fikk vi på plass refusjonsordningen for surveillancemarkedet f.o.m. 1 Jan 2019. Det er derfor god grunn til å tro at vi får en repetisjon fra 2018 og at tallet på utplasserte scope gjennom Q2 vil havne et sted mellom 25 og 30 scope, noe som vil ta det totale antall utplasserte scope til rundt 200 enheter ved utgangen av juni. My bet.
E24+
Det finnes vekstaksjer som er betydelig høyere priset enn Photocure
Til tross for imponerende vekst, lar lønnsomheten i Photocure vente på seg.
Det går ikke an å bli annet enn imponert over veksten i salget av legemiddelet «Cysview», som brukes for å avdekke blærekreft, Photocure opplever i USA. I første kvartal var veksten målt i dollar på hele 52 prosent i forhold til første kvartal i fjor. Og Photocure har en målsetting om at salget skal vokse videre til mellom 20 og 25 millioner dollar i 2020, sammenlignet med 7,8 millioner i 2018.
Budskapet i forbindelse med fremleggelsen av regnskapet for første kvartal tirsdag, er at selskapet er i rute til å nå salgsmålet for 2020. Men også kostnadene øker ganske friskt, selv om satsingen på nye produkter er tatt ned. Så langt har altså ikke den voldsomme veksten klart å skape overskudd, og vil det neppe med det første.
I et mellomlangt perspektiv handler Photocure-aksjen om i hvilken grad veksten i salget av «Cysview» vil fortsette. Men også i aller høyeste grad om hvilke kostnader Photocure må påregne for å realisere denne veksten.
Så langt velger Photocure å investere i fortsatt vekst i USA. «Gulroten» for eierne blir således veksten og lønnsomheten som eventuelt kommer etter 2020. Hva vi eventuelt snakker om er langt på vei umulig å si noe om. Det å lage noen anslag for dette, må basere seg på et ikke ubetydelig innslag av gjetning. Det de som eier, eller vurderer å kjøpe, Photocure-aksjer må vurdere, er om rimelige antagelser om fremtidig lønnsomhet står i forhold til dagens verdsettelse av aksjen.
Photocures egenkapital verdsettes etter kursoppgangen tirsdag formiddag til vel en milliard kroner. I forhold til den veksten selskapet nå opplever i USA er ikke det spesielt høyt, isolert sett. Å se for seg et scenario som gir løpende overskudd i årene etter 2020 som mer enn forsvarer en slik prising er ikke spesielt vanskelig.
Photocure-ledelsen sier selv at de tror veksten i salget i USA fortsatt vil være betydelig i årene etter 2020. Av alle gjetninger må man jo nesten legge til grunn at Photocure-ledelsens er den best kvalifiserte. Og med fortsatt betydelig vekst etter 2020, kombinert med lavere kostnadsvekst, kan overskuddene raskt bli så store at dagens aksjekurs fremstår som latterlig lav.
Men det er jo selvsagt langt fra gitt at ledelsens forventninger slår til. Photocure er jo selvsagt ikke uten konkurrenter som kan bremse salget og svekke marginene. For alt hva vi vet er det konkurrerende produkter på gang som slår bena under «Cysview».
I mellomtiden fremstår det som ganske fristende å satse på at vekst-eventyret fortsetter. Det finnes vekstaksjer som er betydelig høyere priset enn Photocure.
Kopierer mitt innlegg jeg skrev for 24 timer siden fra fundamentaltråden og limer den inn her fordi jeg selv mener at hvordan Cysview vil vokse og klare seg i markedet ikke blir fullt ut forstått av E24 kommentatoren. Takk til Bingo123 for at du poster E24+ kommentaren her!
"Dette ser jo rett så greit ut, fortsatt sterk ensifret vekst i et modent Norden, Ipsen ser ut til å begynne å bli motivert og få fingern ut, og US går etter plan.
Det som begynner å bli veldig gøy nå er at mange ikke ser ut til å forstå et par svært viktige forhold.
Det første er at Flexiscope er i en underliggende vekst, dvs det utgjør en svært liten andel av Cycview-inntektene akkurat nå. Likevel er det flexiscopemarkedet vi vil ende opp med å ha størst inntekter fra.
For de som skjønner litt matamatikk blir derfor antagelsen om 50-60% vekst i totale for Photocure i 2019 og i 2020 for deretter å dette ned til 10-20% i 2021 til 2023, med 0% i 2024 helt feil.
De beste prosentene, og de desidert beste absolutte økningen vil komme når flexiscope-inntektenebegynner å utgjøre en meningsfull andel av totale BLC-inntekter.
Det andre er at diagnostika-markedet er anderledes en terapeutikamarkdet.
Et godt eksempel er røntgenkontrast-midlet til Nycomed, og nå GE Healthcare bedre kjent som Omnipaque.
Nycomed fikk patent på dette i 1982! Tipper at flere på dette forumet faktisk ikke var født en gang da.
Ikke desto mindre selger GE mer av Omnpaque enn de noen gang har gjort, rekordmye. Og det til tross for at det er gått av patent for lenge siden. Omnipaque er gullstandarden rett og slett og GE tjener grisemye penger på Omnipaque, as in profit.
Det er faktisk flere eksempler på diagnostika fra den kanten hvor “eldgamle” produkter selger mer enn noen gang, og da med helt andre teknikker; MRI, ultralyd etc for visualisering.
Cysview-Hexvix kommer til å ha vekst til godt etter 2030. Mark my words! Og Cysview har en en mye sikrere posisjon enn Omnipaque “due to the drug - device-combination”.
Schneider sier det rett ut at flexiscope har et “tremendous” vekstpotensiale, og det er fordi han skjønner akkurat dette minst like godt som meg.
Edison begynte å skjønne litt av dette da de i forrige analyse flyttet peak sales fra 2020 til 2024. Jeg vil kke si at det gikk opp et lys for dem, det vil nok skje etterhvert, men de begynner å ane noe.
Jeg tror også mange av de som er litt avventende nå virkelig mener det, og at de rett og slett ikke ser de faktorene over.
For å si det litt enkelt, når man skjønner hvor det nå bærer hen er det selvsagt lett å bli litt grådig, særlig med den lille risikoen man utsetter seg for i forhold til rewarden. Jeg kjenner den følelsen nå faktisk. Og sånn sett hadde det vært fristende å nedtone dagens resultat.
Jeg synes det derimot er viktig å være ærlig i sin kommunikasjon, og skal selvagt innrømme at det er skal bli deilig å få rett. Skal bli en glede å plukke frem denne analysen om et par år."
Lov å håpe at markedet oppdager pho for alvor selv om jeg har mine tvil. Jeg har alltid syntes det er litt rart at ikke en storfisk i usa som skjønner dette markedet mye bedre enn norske storfisker og bare snapper opp pho. Gjør en stor satsing og casher trolig inn en solid gevinst. Mulig de er redd for patenter. Liker ikke scopetypen. Hva vet jeg. Mulig de vil se blå bunnlinje. Men litt rart er det?
Det at Schneider oppgir at selskapet vurderer også notering i US synes jeg er veldig sterke signaler.
Direkte useriøst om en sier slikt til pressen uten at det ligger konkrete planer i forholdsvis nær tid.
Ser ut som uttalelsen kom uopfordret uten at det ble stillet spørsmål også? (spekulasjon)
Konkurransesituasjonen har snøffelen tidligere gjordt rede for og i tillegg så har Schneider uttalt at denne kombiløsningen appelerer svært dårlig til å prøve seg på.
Der er nok alternative og langt enklere mål for de som sysler med kopi-medisin.
Utelukker ikke at det kan komme til å skje, men det er helt greit at PHO får utvikle seg i fred og ro og bygge verdier sten p+å sten. For hver måned som går, øker verdien i selskapet; antall pengegenererende scope øker, interessen rundt BLCC teknologien øker og før eller siden vil det gå opp for pengesterke amerikanske investorer hvilke pengemaskin PHO er i ferd med å bli. Men hvorfor skal vi forvente at amerikanske investorer skal våkne før det norske investormiljøet våkner?
Det er jo interessant at et selskap som NEL prises til 10 mrd +, mens PHO prises til ca 1 mrd. Da skjønner man at det er noe som ikke henger på greip og at aksjekursen i PHO har et enormt potensiale. Men det er mulig at PHO må levere enda et par sterke kvartalsresultat der finansjournlister skriver positivt, før allmuen evner å innse hva som ligger liiiike foran nesen på dem.
Tok gevinst i photocure i dag, flytter egga over til nano før kvartalsrapporten. Kommer straks tilbake!
Lykke til! Modig gjort i en tid da det ser ut til å røre litt på seg i PHO. Men jeg har mange gode minner fra min tid i NANO.
Takk for et godt resume over de store mulighetene som Photocure har.
Er på en roll når det gjelder flytting mellom aksjer i biotek. Tar vel snart slutt
Photocure er gull og jeg kommer tilbake, risker ned nå før helga også blir det nano på mandag.
Wow, det hadde jeg aldri våget!