Selv om det var feil på leveringene for flexiscop i første del av 1Q19, har Photocure opplyst at feilene ble rettet og at leveringene er i rute i siste del av 1Q19. Likevel ikke mer enn 3 solgte flexiscop ??? Utrolig dårlig!
Samtidig svært høye salgskostnader.
Sliter Photocure med å nå frem til kundene? Å da presse på med høyere salgskostnader, når salget er ineffektivt, er neppe en god strategi. Her kan det tvert i mot lønne seg å få vekk daukjøttet i salgsorganisasjonen og kun satse på de beste selgerne som får resultater. Dermed kan også bunnlinjen raskt bedres…
Riktignok er det vel en startdynamikk i flexiscopsalget. Forhåpentligvis blir det ganske annerledes bedre flexiscopsalg i 2. kvartal. Salget av rigide scop ser jo ellers bra ut.
Det vil være riktig av Photocure å opplyse hvordan salget av flexiscop har gått hittil i i 2Q19. At guidingen for 2020 ikke er hevet, tyder riktignok ikke på spesielt store forhåpninger for 2Q19.
Samarbeidet med Ipsen ser også ut til å stå nesten på stedet hvil, til tross for Schneiders uttalelser. Når kommer det bedre tall fra Ipsen? Har Ipsen introdusert flexiscop? Hvor mange har de solgt?
Ikke rart kursen på Photocure igjen er synkende. Det ser ut til at Londonmannen er på vei ut av aksjen slik han nå hausser. LM, ta det med ro og kom med mer balanserte vurderinger.
Om ikke Photocure lykkes med flexiskop har de et problem. Forklaringen om at dette tar lang tid virker kunstig, etter Dan Schneiders ovasjoner om hvor bra dette skal bli.
Nå skal det plutselig ta lang tid med flexiscopene, der det for ikke lenge siden var slik at dette var så fenomenalt at man nok ville nå 70% markedsandel som målsetting. Så langt ser det ikke slik ut.
Og en bruksfrekvens som fortsatt er så lav at den nesten er uforståelig. Dan vil løse det ved å sette sine beste folk inn der. Her er han inne på noe helt riktig. Det skulle vært gjort for lengst. Det må være bedre å få opp bruken av eksisterende scop i stedet for å sette all innsats inn på salg av nye scop som “nesten ikke” brukes. Det tjener ikke Photocure på. Det må foreligge et frekvensøkningspotensiale på ca. 400% Jeg vil gjerne høre Dans plan for hvordan han skal få opp bruken. Mangel på pasienter er det jo ikke! Tvert i mot er det en masse pasienter som ikke får beste behandling.
Dessuten ville jeg kuttet aktivt salg av rigide scop. omgående! All satsing må settes på flexiscop. Photocure vil jo tjene 4 ganer så mye på dem. Glem innsatsen på fast scop. Det er nærmest bortkastede penger!
Hadde jeg vært ham hadde jeg brukt statistikken i Tyskland og Danmark for alt det er verdt! Resultatene der er frapperende gode, mens USA har mye dårligere resultater. Og årsaken er tydeligvis at bluelightbruken i D/DK er mye hyppigere enn i US.
Et fantastisk salgsargument, som jeg ikke kan se Photocure bruker for alt det er verdt!
SETT I GANG DAN THE MAN! Her må det jobbes! Og det må jobbes mye riktigere!
Og se å bli kvitt denne Erik Dahl snarest. Han er badwill.