Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

eneste red flag jeg ser ufo er bruksfrekvensen på de RIGIDE scoopene, du kan jo regne på hvor mange scoop du må ha ut i markedet for å oppnå f.eks 10% markedsandel på operasjonsmarkedet i US.

Jokeren er jo flexiscoopene, med en sansynlig høyere bruksfrekvens - men hva er bruksfrekvensen på flexiscoopene?
Utplasserings hastigheten av flexiscoope, 12 stk på 1 år kan vel ikke kalles noen eksplosjon for å si det sånn.

4 Likes

Gode punkter JAXI.
Ja , alt tar ulidelig lang tid og en undres jo om det er normalt?
TTT-frasen kan vi jo alle men det må jo være måte på.

Tror at disse små kreft-selskapene på børsen vår har lite midler å rote med og må pine inn på alt hele tiden.

“Von Sneider” var jo inne på hvorfor sammenhengene var som de var på siste kvartalsgjennomgang og det er den beste oppklaringen så langt.

Men en må jo bare godta spillets regler og sluke noen kameler i ny og ne.

Har full forståelse for de som reagerer på tregheten i systemet.
Vi snakker jo om en av de største kreftsykdommene som finnes og en milliard her og en milliard der , skulle jo vist mere igjen på bunnlinjen.

Men tungvektorene sitter alle helt i ro og smiler i sjegget så da er det vel alt som det skal være.

Men en ordentlig og sannferdig gjennomgang av disse to punktene ville vært på sin plass slik at ALLE forstod sammenhengene og en slipper å høre mere fra dette punktet.
Sluk en :camel:

2 Likes

Mulig at 12 stk utplassert på et år ikke er mye, men dersom vi skal tro Dan Schneider på at det tar mellom 6-12 måneder, så ble salgsprosessen for scopene som ble utplassert i Q1 startet mellom april- september 2018. Altså før Dan kom i sjefsstolen og lenge før det var klart at PHO skulle få den gode refusjonsordningen for surveillancemarkedet som de nå har og som er innført.

Og tror vi på dette, så kan vi også tro på Dan at selskapet har en strong pipeline; altså at utplassering av flexiscope vil ta seg kraftig opp utover i 2019.

Jeg tror man skal overse all sutringen fra dem som mener det er utplassert alt for få flexiscope og heller utnytte dette mulighetsvinduet der prisen på PHo aksjen synes å bli påvirket av misforståelsen om at økt salgsinnsats ikke gir noe utslag på salget. For faktum er jo at dette utslaget ikke kan forventes før tidligst i Q2 19.

Jeg har tidligere fremholdt at jeg tror Q2 19 i ettertid vil fremstå som et vannskille i PHo sin historie. Etter det jeg nå ser blir jeg sterkere og sterkere i den troen.

2 Likes

ikke helt oppdatert på refusjonsordningene pr dags dato.

det jeg husker er at tidlig 2018 fikk vi vite at det ville bli refusjon for flexiscoopene i oppfølgings markedet den 01.jan 2019
Gjelder dette oxo for første diagnose screening?

husker oxo at AUA anbefalte full refusjon for alle rigidescoop behandlingene med en egen refusjonskode, noe som ikke ble innvilget høsten 2018.

det som er viktig for meg som investor er å beregne hva man kan forvente av inntekter i årene fremover - og ja inntektene har økt betydelig det siste året, men det har oxo utgiftene.

en annen ting er at ett avansert blålys-cystoskop koster rundt 100.000 dollar i innkjøp, det er en betydelig investering for ett sykehus/behandlingssenter.

Hva er bruksfrekvensen på de flexiscoopene som er utplassert?
noen som vet ?

tar forbehold om at jeg kan huske feil :blush:

1 Like

Antar det går endel tid før soopene er opprative etterat de er solgt.
Så brukerfrekvensen vi nok ta seg opp.

1 Like

ett lite tankeeksperiment:

Photocure fokuserer på de 25 største storbyområdene i USA. Det finnes nesten 400 ulike «MSAs» eller metropolitan statistical areas til sammen.

vi har utplassert 170 rigide sccop som benyttes i operasjonsmarkedet
si det er 150 forskjellige sykehus/behandlingssenter som er mega fornøyd med resultatene cysview gir dem, med tanke på behandling og konkurransefortrinn målt mot de som ikke tilbyr cysview.

ref. alle anbefalinger fra diverse urologer og behandlingssentre som tilbyr cysview i US.

Så hvis disse 150 klart ser cysview som den klart beste behandlingen for pasientene, og det gir de ett konkurransefortrinn for å tiltrekke flere pasienter til sitt sykehus/behandlingssenter.

så skulle man tro at disse 150 ville investert i ett flexiscoop oxo for å kunne tilby cysview behandling til alle pasientene sine i oppfølgingsmarkedet.
spesielt med tanke på at denne behandlingen har fått en refusjonsordning for pasientene gjeldene fra 01.jan 2019

Vi er inne i ett nytt år og nye budsjetter for sykehusene - i mitt hode skulle iallefall 100 av disse 150 kjøpt seg ett flexiscoop…!

hva tenker dere?

1 Like

Red flags går nok for meg til scopene. Dyr investering for klinikkene. Et annet moment er konkurrentene blant scopene Olympus. Hva gjør de for å møte denne konkurransen? Går ut i fra at de ikke tar bølgen for ks. En brysom konkurrent som har dette irriterende blålyset som er ivinden som vi ikke har, tenker de kanskje.hvor stor er Olympus ift ks i usa?

1 Like

Skal man trekke fram negative aspekter syns jeg prosessen rundt bruken skal havne der. For hvitt lys trenger man ingen forberedelse, men for blått lys må man gi Cysview en time før undersøkelsen, ellers vil ikke kreftcellene inneholde det som får dem til å fremtre tydelig ved eksponering av blått lys.

Endringen i arbeidsprosessen er vel kanskje den største utfordringen i bearbeidelsen av markedet. Det er jo ikke alle som liker å endre sine arbeidsprosesser…

Jonny

1 Like

Det du der sier om flexiscopene er jo sammenfallende med det Dan har uttalt. Han mente at sykehus som allerede hadde regide scope og erfaring med disse ville være «low hanging fruits», altså kunder det ville være lett å selge inn flexiscope til.

Men uansett så vil TTT. For der første regner man med en salgsprosess vil ta 6-12 måneder. Altså selv for disse sykehusene regner man med måneder. For det andre har KS hatt utfordringer med flexiscopene som vedvarte frem til månedsskiftet feb/mar 2019.

Det tidligste vi kan regne med å se noen effekt av «low hanging fruits» og ekstra innsats på selgersiden er altså ifm Q2 presentasjonen i august, men den virkelige effekten vil ikke komme før utover i Q3 og Q4. Men det er tydeligvis mange som ikke evner å tenke i de banene og som forventet at Q1 viste manglende effekt av selegerinnsats og at 171 scope var i operativ drift gjennom Q1. Da er det ikke så veldig overraskende at de finner ting å bli skuffet over. Men hadde de hatt en mer realistisk tilnærming til situasjonen og tatt inn over seg de fakta som ledelsen har opplyst oss om, så burde de innse at ting går rett vei og i et akselererende tempo. Men disse tegnene vi» helt sikkert komme langt klarere frem når vi kommer utover i 2019.

Vi er instartfasen av innfasing av flexiscope og det vil fortsatt gå npe tid før PHO fyrer på alle sylindre. Men det kommer, det kommer.

1 Like

hvilke utfordringer er det snakk om, har du detaljer?

Tror bare det var noen rutiner rundt sterilisering mellom bruk. Ingen big deal.

1 Like

Jeg forstår ikke helt hvorfor ikke dette enten var en faktor eller ble fanget opp i løpet av fase tre studiet?

Ny underleverandør om jeg har fanget opp riktig. KZ har gått tilbake til opprinnelige underleverandør.

1 Like

Det ble gitt info om det under presentasjonen av Q4 18 i februar. Men som det er nevnt av andre så var det steriliseringsprosedyrene som ikke var godkjent av FDA samt at de måtte gå tilbake til som opprinnelige underleverandør.
Disse utfordringene ble løst i månedsskiftet feb/mar. Men det er helt klart at dette har hatt en negativ påvirkning godt inni Q1 2019.

Det er således flere faktorer som har påvirket Q1 negativt og som ikke vil ha samme påvirkning av Q2. Men jeg tror vi må være forberedt på at den langdryge salgsprosessen vil gjøre at økte ressurser til salg iverksatt av Dan, ikke vil gi full effekt før uti Q3 eller Q4.

Likevel tror jeg nok at vi vil oppleve en betydelig vekst utover i 2019, ikke minst med tanke på den store ledige kapasiteten man hadde i bruken av regide scope i slutten av 2018 og begynnelsen av 2019. Nye rettningslinjer, økt etterspørsel blant pasientene og nye vitenskapelige funn vil samlet være grunnlag for økt brukerfrekvens i månedene som kommer. Forventer å se de første sporene allerede i Q2 19.

2 Likes

Selv om det var feil på leveringene for flexiscop i første del av 1Q19, har Photocure opplyst at feilene ble rettet og at leveringene er i rute i siste del av 1Q19. Likevel ikke mer enn 3 solgte flexiscop ??? Utrolig dårlig!

Samtidig svært høye salgskostnader.

Sliter Photocure med å nå frem til kundene? Å da presse på med høyere salgskostnader, når salget er ineffektivt, er neppe en god strategi. Her kan det tvert i mot lønne seg å få vekk daukjøttet i salgsorganisasjonen og kun satse på de beste selgerne som får resultater. Dermed kan også bunnlinjen raskt bedres…

Riktignok er det vel en startdynamikk i flexiscopsalget. Forhåpentligvis blir det ganske annerledes bedre flexiscopsalg i 2. kvartal. Salget av rigide scop ser jo ellers bra ut.

Det vil være riktig av Photocure å opplyse hvordan salget av flexiscop har gått hittil i i 2Q19. At guidingen for 2020 ikke er hevet, tyder riktignok ikke på spesielt store forhåpninger for 2Q19.

Samarbeidet med Ipsen ser også ut til å stå nesten på stedet hvil, til tross for Schneiders uttalelser. Når kommer det bedre tall fra Ipsen? Har Ipsen introdusert flexiscop? Hvor mange har de solgt?

Ikke rart kursen på Photocure igjen er synkende. Det ser ut til at Londonmannen er på vei ut av aksjen slik han nå hausser. LM, ta det med ro og kom med mer balanserte vurderinger.

Om ikke Photocure lykkes med flexiskop har de et problem. Forklaringen om at dette tar lang tid virker kunstig, etter Dan Schneiders ovasjoner om hvor bra dette skal bli.

Nå skal det plutselig ta lang tid med flexiscopene, der det for ikke lenge siden var slik at dette var så fenomenalt at man nok ville nå 70% markedsandel som målsetting. Så langt ser det ikke slik ut.

Og en bruksfrekvens som fortsatt er så lav at den nesten er uforståelig. Dan vil løse det ved å sette sine beste folk inn der. Her er han inne på noe helt riktig. Det skulle vært gjort for lengst. Det må være bedre å få opp bruken av eksisterende scop i stedet for å sette all innsats inn på salg av nye scop som “nesten ikke” brukes. Det tjener ikke Photocure på. Det må foreligge et frekvensøkningspotensiale på ca. 400% Jeg vil gjerne høre Dans plan for hvordan han skal få opp bruken. Mangel på pasienter er det jo ikke! Tvert i mot er det en masse pasienter som ikke får beste behandling.

Dessuten ville jeg kuttet aktivt salg av rigide scop. omgående! All satsing må settes på flexiscop. Photocure vil jo tjene 4 ganer så mye på dem. Glem innsatsen på fast scop. Det er nærmest bortkastede penger!

Hadde jeg vært ham hadde jeg brukt statistikken i Tyskland og Danmark for alt det er verdt! Resultatene der er frapperende gode, mens USA har mye dårligere resultater. Og årsaken er tydeligvis at bluelightbruken i D/DK er mye hyppigere enn i US.

Et fantastisk salgsargument, som jeg ikke kan se Photocure bruker for alt det er verdt!

SETT I GANG DAN THE MAN! Her må det jobbes! Og det må jobbes mye riktigere!

Og se å bli kvitt denne Erik Dahl snarest. Han er badwill.

3 Likes

Er egentlig rundt 100.000 $ så vanvittig mye penger å betale for et blålys cystoskop? Et stort sykehus har vanvittig mye dyrt utstyr som er investert i årene og som også må skiftes ut innimellom. Blærekreft er blant du dyreste former for kreft, bl.a. pga en massiv oppfølging resten av livet. Når vi vet fordelene blålys gir så tenker jeg at rundt 850.000 kr for et cystoskop faktisk ikke kan være så vanvittig mye i den stor sammenhengen. Hvor mye tjener kiruger/leger i løpet av et år på samme sykehus, materiell, utstyr, vedlikehold etc etc.? Jeg forstår at innkjøp må godkjennes, men det er mye annet utstyr på et sykehus som koster mye mer.

3 Likes

så hvis 100k dollar ikke er så mye for store sykehus i US, så hvorfor har de kun solgt 12 stk da?
170 har da allerede rigide scop - hvor vanskelig kan det være å selge disse flexiscop…?

Hva er bruksfrekvensen på de 12 som er i drift?

@tekdude jeg har fulgt PHO i 2 år nå og @Merlin er vel en av de som har hatt mest rett rundt sine uttalelser om PHO - noe du kanskje bør tenke på før du slenger rundt deg med slike innlegg…

1 Like

Det spørs om det ikke øker på nå i Q2,
da de hadde litt problemer med i Q1.

1 Like

Himmel, du må gjerne være sint og forbannet fordi en som meg i det hele tatt våger å si noe på dette. Hvem er jeg liksom? Beklager JAXI, jeg skal ikke si noe som støter deg lenger, kanskje jeg bare skal slutte å skrive her :slight_smile: Jeg er jo bare blant de 40 største aksjonærene, hva vet jeg :))

2 Likes

Er det så vanskelig å forstå at det tar en stund fra salgsprosessen starter til et skop er registrert utplassert? Det er det siste halve året oppmerksomheten rundt BLCC har eksplodert, det tar 6-12 måneder å få utplassert et skop. En selger kan selvfølgelig ha opptil flere skop i pipeline i denne tidsperioden. Jeg tror vi i q3-q4 vil se en eksplosjon i utplasseringen av skop. At det går tregt med skopene nå er bare naturlig, da dette var en prosess som kanskje startet så tidlig som i fjor sommer.

2 Likes