Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Ethvert prosessforløp har sin “flaskehals” hvor ytterligere økning ikke er mulig.
Så hvor er PHO sin grense for rigide scop og flexiscop?

Under tidligere diskusjoner så gikk det tydelig frem at kapasiteten til rigide scop (allerede utplassert scop for BLC) var langt unna maksimal ytelse.

Er disse scopene’s kapasitet 100% utnyttet nå?
Det mistenker jeg de ikke er i nærheten av og det er jo på sin plass å spørre , hvorfor ikke?
Forhold som Utplasseringstid for begge scop-typene , oppstartsproblemer for flex scop og andre forhold virker jo ikke inn på dette spørsmålet.
Hvorfor har vi ikke nådd maksimum grense på de allerede utplasserte rigide scopene?
Med alt det nye som er skjedd med selskapet og all publisitet i media om BLC så skulle problemet vært at kapasiteten var sprengt på disse fullt operative regide scopene.
Tidligere beregninger viste at dersom en økte antall behandlede med 1 stk pasient pr utplasserte regide scope så ville photocure gå i pluss.
Noen som har noen ide hvor flaskehalsen ligger?

Så kommer utplasseringen av flex scopene.
Har vi dokumentasjon på at de har behandlet pasienter overhode så langt?
Schneider gav jo en grei forklaring på kompleksiteten og arbeidsmengden for å selge og utplassere/opplæring på flex scopene så her er der et stykke på vei redgjordt for hvorfor prosessene tar slik lang tid.

Så hvorfor har vi ikke problemer med at kapasiteten er sprengt på de rigide scopene?
Kanskje noe for kommende radium podscast å informere om?

Annet forhold
Nå er det helt tydelig at en har fått godkjenning av FDA til å bruke BLC-teknologien på "en ny type scop (flex) uten å gå gjennom en ny fullstendig clinical trial studie.
Betyr dette at tilsvarende kan gjennomføres på de andre leverandørene av scop i US.
I så fall så åpner jo dette for samarbeid med andre selskap som har store markedsandeler innen blærekreft.
Markedet er jo gigantisk og samarbeide/deling kan være den beste løsningen?
Schneider har jo nevnt at der er “kontakt” med de andre leverandørene.
Oppkjøp /fusjon kan jo også være aktuelt.

Har personlig stor tro på at jeg som aksjonær sitter på store kommende verdier i PHO men skulle likt å få en god forklaring på hvorfor kapasiteten på de rigide scopene kapasitetsmessig ikke er sprengt.

4 Likes

Den enkleste forklaringen er vel at leger og sykehus har valgt det enkleste, og ikke det beste. Sparer tid og penger (men ikke liv).

Nettopp derfor er nye guidelines en milestone i mine øyne.

4 Likes

kan en lese ut av q119 regnskapet inntektene i US fordelt på rigide og flex scop*s ?

1 Like

Skal forsøke å kommentere noen av Merlins punkter, men det som er riktig er at hele salgsprosessen er mer kompleks enn noen av oss kan forestille oss og derav blir det skudd fra hofta fra de fleste av oss inkludert undertegnede, det blir mer hva en tror og nødvendigvis ikke helt hva en vet om dette.

Samarbeidet med Ipsen ser også ut til å stå nesten på stedet hvil, til tross for Schneiders uttalelser. Når kommer det bedre tall fra Ipsen? Har Ipsen introdusert flexiscop? Hvor mange har de solgt?

Min vurdering: Q1 bekreftet hvertfall en liten oppgang i salget og inntektene noe som gjør meg trygg på at det jobbes mot Ipsen da hverken Schneider eller hans forgjengere har vært fornøyd med deres bidrag.

Nå skal det plutselig ta lang tid med flexiscopene, der det for ikke lenge siden var slik at dette var så fenomenalt at man nok ville nå 70% markedsandel som målsetting. Så langt ser det ikke slik ut.

Min vurdering: Såvidt jeg kan erindre har Schneider gjentatt at dette er en tidkrevende prosess, det mener jeg han gjorde både på Q4, Q&A og nå sist på Q1, tror faktisk også han var innom det samme på podden hos Radium.
Men at vi aksjonærer er ivrige og mener det tar for lang tid, ja det kan nok stemme at for de som følger diskusjonene utenfra. De fleste av oss har nok i forkant av presentasjonene trodd og håpet på flere flexi utplasseringer enn fasit har gitt.

Og en bruksfrekvens som fortsatt er så lav at den nesten er uforståelig.

Min vurdering: Inntektene i USA øker i høyt tempo og det betyr at flere skop er tatt i bruk og at frekvensen er økende. En skal huske på at det normalt tar noe tid/etterslep før det vises i regnskapene. Det er også en kjennsgjerning at antall utplasserte skop i 2018 var 51%(tar det på husken) enn i 2017.
Men er enig i at frekvensen må opp, selvsagt må den det, men det vil komme.

Dessuten ville jeg kuttet aktivt salg av rigide scop. omgående!

Min vurdering: Det er jeg totalt uenig i. Alle skop gir inntekter i PHO kassa, Jo mer volum jo mer bruk. At en får 4 ganger så mye tilbake ved bruk av flexi er korrekt, men jo flere utplasseringer jo bedre.
Jeg vil heller ha 750 rigide skop utplassert med bruk 2 ganger/uke enn 180 utplassert med bruk 4g/uke.
Overalt er det snakk om å få volum, det er ikke anderledes her. Fyr på hva remmer og tøyler kan holde av rigide og fleksible skop.

SETT I GANG DAN THE MAN! Her må det jobbes! Og det må jobbes mye riktigere!

Min vurdering: Dan har vært ansatt i PHO siden 1.nov. Han skal snu et forskningsselskap om til et direkte kommersielt salgsselskap, dette gjøres ikke over natten.
Han har allerede endret mye etter mine bedømmelser. Mer aktiv bruk av sosiale medium, selskapet børsmelder og sender ut pressemeldinger i et helt annet tempo enn tidligere. Han svarer aksjonærene på deres henvendelser. Han har begynt å endre presentasjonsmaterialet ved kvartals presentasjoner. Han virker engasjert, kunnskapsrik og jeg mener at han har nettverk som vil hjelpe både PHO og oss i tiden framover. Han kjenner det amerikanske systemet på godt og vondt.

Og se å bli kvitt denne Erik Dahl snarest. Han er badwill.

Min vurdering: Dahl er vel rundt 60, en lojal CFO gjennom flere år med stor kompetanse. Trenger vel ikke kaste ham ut fordi at han dypdykker og kjeder oss en gang i kvartalet?
Det må da heller være mulig at han ikke engasjeres ved kvartalspresentasjonene, at Schneider tar alt. Bare tull å bruke så mye tid på tall som dem gjør og jeg mener også det er unødvendig at dem bruker to som presenterer.

Ting tar dessverre lengre tid enn jeg også ønsker å like, men har tillitt til at Schneider underveis tar de nødvendige grep for å holde en fortsatt og enda bedre kurs framover. Jeg er rimelig trygg på at antall flexi utplasseringer vil vise en flott utvikling framover.

Lykke til.

12 Likes

Schneider svarer på akkurat det du spør om. Q1 fra ca. 30 - 34 min.

Når scopene er utplassert er det kanskje bare 1 eller 2 av 6-8 urologer på avdelingen som bruker blc, og da initiellt bare på de pasienter som er mest opplagte. Målet for selgerne er da å få de resterende urologer trent opp og at avdelingen begynner å bruke blc på et bredere spekter av pasienter.

Det er her Schneider benytter analogien med “hunting and farming”. Hunting er å jakte på nye utplasserinfer, mens farming er å jobbe med bruksfrekvensen på de utplasserte scopene.

Dette gjør meg svært optimistisk, for dagens utfordringer kan lett bli morgendagens muligheter - hvis det løsner på ordentlig kan vi raskt få en dobling i revenue, bare basert på de scopene som allerede er utplassert.

6 Likes

Man trenger ikke en gang å kutte ut Erik på kvartalspresentasjonene, kun å stramme opp regien.

Det er overraskende mange som ikke skjønner hvor kritisk og krevende CFO sin rolle er i et børsnotert selskap, ser ut som om Merlin har plassert seg i den klubben

6 Likes

Dette har ikke noe på denne tråden å gjøre sikkert, men vet ikke helt hvor det passer best.

Jeg kom i skade for å åpne det skjulte innlegget her og i tillegg kom en av fingrene bort i emojien under innlegget. Det gav tydeligvis et signal om at jeg likte dette (tror jeg i hvert fall).

Dette er feil og jeg har ingen sympati eller andre meninger om innlegget. Fant heller ikke en mulighet til å fjerne det igjen, men kanskje det finnes en slik løsning her?

Hvis ikke burde dette være mulig slik at man ikke tillegges meninger man ikke har.

Nå ser jeg denne havnet som svar på Rodjers innlegg også så da er kaoset komplett😳

1 Like

Ja, litt det jeg mente, men som kanskje ikke kom tydelig nok fram.
Han skal selvsagt være tilstede for å kunne svare på regnskapsrelaterte spm fra salen etter presentasjonen.
Forøvrig har jeg fått et langt bedre inntrykk av Dahl etterhvert som jeg har kommunisert endel med han. Dahl er bare en altfor snill fyr som egentlig vil det beste for alle.
Senest min henvendelse angående GF hvor innkalling pr. post nådde aksjonærene først etter at fristen var gått ut. Selskapet hadde ikke trengt å foreta seg noe som helst da alle hadde fått innkallingen elektronisk i god tid, men Dahl ønsket å ordne opp i dette og det gjorde han.

3 Likes

Vet ikke helt hva du mener.
Men om det er slik at du trykket “liker” på et av mine innlegg og heller ville trykket tommel ned går det helt fint for min del eller kanskje ikke trykket i det hele tatt.
Jeg er ikke her inne for å motta likes, men heller redegjøre for mine synspunkter på en ærlig, samvittighets- og sannferdig måte.
Her på Tekinvestor finner jeg saklighets nivået betydelig høyere enn inne på HO. Her er det kritiske røster også og det er bra, men sjeldnere at en finner direkte ondskapsfulle personer. Måtte faen ta dem som kun skriver for å spre dritt!

1 Like

Nei Rodjer,
Av meg skal du få så mange likes du vil.
Setter kjempestor pris på det du skriver.

Det gjaldt det skjulte innlegget til tekdude lenger opp i tråden.

1 Like

Hehe, åja, beklager og det viser at jeg ikke skjønte det.
Det viser hva jeg skjønner av dette, visste ikke det gikk an å skjule noe som helst engang.

1 Like

:blush: Nei jeg er ikke så kjent med opplegget her og synes det er dumt hvis jeg knoter i vei med tjukke fingre og ender opp med å mene masse jeg egentlig ikke gjør.

2 Likes

Jeg har også et utmerket inntrykk av vår cfo. Men så driver jeg heller ikke å vurderer cfo’er på skalaen for underholdning - presis som jeg heller ikke vurderer en stand up komiker på tallforståelsen.

1 Like

???
750 x 2 =1500
180 x 4 = 720 her mener du vel kanskje 375x4 = 1500.
???

Det må vel være mye smartere å forsøke å få økt brukshyppigheten på de 171 utplasserte faste scopene enn å selge enda flere av dem med lav brukshyppighet.

La oss si man ved riktig innsats får til en dobling i frekvens på 171 scop.
Det bør kunne skje relativt raskt ved riktig innsats, men det vil at flere år å selge inn nye 171 faste scop, der du også får en forsinkelse i bruksutvikling.

Markedet for flexiscop er fortsatt helt jomfruelig og åpent og kan opplagt bli en vinner.

Så jeg avventer at Dan satser på hyppighet+flexiscop og nedprioriterer mersalg av faste scop.

Vi ser dette spesielt også for Ipsenområdet, der det vel er utplassert ca. 800 scop. Der er det bruken som må opp, foruten flexiscop.

Ellers har jo Photocure en salgsavdeling med ledelse i USA. En ny strategi skal ikke ta så lang tid å innføre. Men det må ikke være som i Rosenborg, der spillerne ikke skjønner hva treneren holder på med.

Jeg har en følelse av at Dan har et stykke igjen før han skjønner helt hvor skoen trykker. Han skulle fortalt markedet i detalj hvordan brukshyppigheten skal opp. Han må vise at han har skjønt årsaken til den lave brukshyppigheten og hvordan det skal løses, punkt for punkt. I stedet snakker han nå om hvor lang tid alt tar. Det er en lett underambisiøs holdning.

1 Like

Da bare trykker du på emojien som du har gitt og så forsvinner den igjen…

1 Like

Merlin,
Jeg mener akkurat hva jeg skriver og jeg mener ene og alene rigide skop i den sammenhengen.
Er opptatt av volum, få spredt ut flest mulig skop og da vil jeg heller ha utplassert 750 rigid skop X 2/uke enn 180 utplasserte skop som brukes 4 ganger/uke.
Vi ser av inntektene at frekvensen går opp, men fortsatt ikke nok, tålmodighet er stikkordet. Og når “alle” innser at ikke å bruke BLC kan medføre tidligere død vil frekvensen på de 750 skop dra seg opp.
Og den dagen vil jeg heller ha utplassert 750 skop enn 180. Regnestykket blir eksplosivt ved økt frekvens.
Det er ekstremt viktig å huske på at når først en klinikk har investert i utstyret og opplæringen er gitt så er det ingen snøball sjanse i helvete for at de da bevisst vil parkere utstyret å la det bli en støvfanger. Dersom en velger å tro på slikt, ja, da mener jeg at en totalt undervurderer enhver sykehusledelse. De er som alle andre opptatt av å bruke det utstyret de anskaffer.
Pasientene er der, men de mangler tilgang på behandlingsmetoden.
I tillegg skal det selvsagt stormjobbes for utplassering av flest mulig flexiskop, helt klart!
Mange som ikke følger meg på det resonnementet, men det er likt for de aller fleste bransjer.
Volum, volum og atter volum og eneste måten å få det til på i PHO sitt tilfelle er å utplassere flest mulig av skop og samtidig aktivt jobbe for å få opp frekvensen.
Blir litt som med hydrogenstasjoner i eksempelvis Norge. En får ikke solgt mange HY bilene om en bare har en stasjon i Oslo, har en derimot 4-6 stasjoner så vil bilene også komme når tilgjengeligheten er der. Og med tilgjengelighet øker etterspørselen , volumet på fyllinger går opp og det kan være mulig å tjene penger.
Ikke direkte sammenlignbart siden DB mellom disse to er vidt forskjellige, men mer for å illustrere hvordan jeg tenker.
De seneste årene har jeg jobbet i matvarebransjen, det er en grunn for at eksempelvis NorgesGruppen stadig vekk åpner nye butikker, gjerne flere i samme lille by, for å oppnå mest mulig volum, holde andre på avstand eller om ikke annet gi dem kamp. Være tilgjengelig overalt.
Heller ikke direkte sammenlignbart da marginene i denne bransjen heller ikke kan sammenlignes med cysview/hexvix.
Jeg leser mye på Bladder Cancer fora og det som ofte går igjen er at mange pasienter med denne diagnosen legger ut spørsmål om hvor de kan få BLC behandling. Ufattelig mange går idag glipp av denne fantastisk gode behandlingsmetoden nettopp fordi den ikke finnes i umiddelbar nærhet.

7 Likes

Er ikke pasientene i US villige til å reise til steder som har utstyret og trenet personell og ledig plass? (rigide scop)

1 Like

Selvsagt, mange er villige til det, men det er verdt å tenke på at det er lettere for en urolog å dra fram BLC som behandlingsmetode om han/hun vet at det finnes en klinikk rundt neste kvartal eller om det medfører 800km til nærmeste klinikk.
Men selv om ikke alle klinikker med BLC er oppført på Cysview kan en tydelig merke seg at store deler av USA ikke har dette tilbudet…(sjekk cysview kartet)

2 Likes

Gjør den? Prøver da og takk for tipset👍

Vi ligger on track med Edison sin analyse på salg, og det til tross for at flexiscope- salget utgjør kun en liten fraksjon av det totale salget, foreløpig.

Analysen til Edison kan fort vise seg å bli tam, selv om man bare skulle hensyn til salget fra rigide skip.

Og når den underliggende veksten fra flexiscope begynner å synes på veksten i regnskapene vil man selvsagt se at analysen til Edison pt er litt ulogisk.

En annen viktig faktor er selvsagt at imaging og diagnostika- produkter kan selge i decennier, og my humble prediction er at vi vil ha god salgsvekst til 2030.

Jeg tror også at stadig bedre kliniske data vil gjøre at vi også kan øke prisene.

5 Likes