Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Jeg skal ikke uttale meg så mye om flexiscope, men min reaksjon på q1 var at det var veldig få scope.
Det har også vært tanken i etterkant, men de siste dagene har jeg justert denne endel.
Q1 er historisk sett et kvartal med relativt få scope, og q1 2019 leverte sånn sett relativt ganske bra.
Videre så har det siden q2 2017 vært et slags mønster at årsveksten i scope (year-on-year) er økende og noe/ganske utflatende annethvert kvartal.
Hvis mønsteret skal fortsette, så får vi et nytt hopp i årsveksten (mange scope) neste kvartal.

2 Likes

Normalen er innsalg på 7-24 mnd.
En og annen sjelden gang går det raskere.

1 Like

Jeg tror at på et eller annet tidspunkt så skal mange poliklinikker/sykehus ha BLCC mer eller mindre så raskt som mulig. Full refusjon fra 01.01.19 sørger nok for det, man må bare få ryddet plass i budsjettene. Som LM skriver, det er en selvoppfyllende effekt i områder der mange klinikker har installert BLCC og de som ikke har, pasienter er nå mye mer klar over hva de vil ha når det gjelder undersøkelse. De som kun tilbyr gammel undersøkelse vil oppleve at de knapt får pasienter lenger. De må da enten installere nytt utstyr eller miste pasienter. Jeg tror de fleste klinikker ikke ønsker å miste verdifulle blærekreftpasienter. Enn annen ting er jo hva MediCare og AUA anbefaler, samt hva forsikringsselskap krever.

4 Likes

Samme tenker jeg.
Flex launch var tross alt i slutten av mai i fjor…
Jeg vil være fornøyd med 5 flex, og 15-20 rigide i Q2🙃

1 Like

Naturlig nok vil utplassering svinge fra kvartal til kvartal. Men jeg er litt opptatt av akkurat som for inntektene at en uansett kan registrere en økning fra kvartalet året før. Q2 2018 viste 17 utplasserte og jeg vil helst se at vi ikke kommer inn under det.
Når det er sagt var nettopp Q2 2018 foreløpig det kvartalet med nest flest utplasseringer så mulig det skal holde hardt å overgå det, men jeg har et håp om at de klarer det.
Nye oppføringer på CC fortsetter i omtrent samme spor som tidligere og retningen ser fin ut, håper at de har økt fra 3 flexi i q1 til 5-7 nå i q2 og satser derfor at de samlet har uplassert mellom 18 - 20. Noe som jeg mener vil være særdeles bra nyheter.

Fra Sponplate:

1 Like

Man kan vel ikke forvente at utplasseringatakten øker hele tiden uten å øke antall selgere også🤔

Joda. Dersom det blir stor etterspørsel vil hver selger omsette mange fler scope, dvs. gjøre mange flere salg.

1 Like

Det er med selgere som med seiling. De kan enten krysse i motvind fra et marked som enda ikke er overbevist, da kan det gå litt trått og sakte men sikkert fremover eller de kan fyke av sted i medvind fra klinikker som ser at naboen har skaffet seg cysview og ikke vil være noe dårligere.

B2B salg er også en seig materie hvor selgere kan jobbe i lang tid med å bygge opp en pipeline av prospects med kjøpere som sitter på gjerdet og somler og somler med å gi blekk på papir, kan sikkert @Evilfreud bekrefte, så kan det plutselig komme en ketchupeffekt.

4 Likes

Ja, det er vel slik når det er et godt produkt.

HAH uff, blir kvalm hver gang noen nevner pipeline ass.

Men jobber de systematisk over tid vil jo dette ordne seg.

1 Like

Hvor lang bestillingstid og produksjonstid er det på flexi skope?
Er det et “manuelt håndarbeide” å sette sammen disse enhetene?

Kan en se for seg at der oppstår en flaskehals her hvor noen brukere må vente på produktet.

Dersom dette er tilfellet så burde kanskje PHO hatt med på hjemmesiden leveringstid og estimert fremtidig leveringstid?

Står kanskje noe om dette på produsentens hjemmeside?

Viktig info til kjøper slik at en kan planlegge innkjøpene

Det samme kan også sies om PHO’s muligheter og tid for opplæring.

Det har vært mye diskusjon om brukerfrekvens. Kunne man kontaktet selskapet og spurt om de kan inkludere en slide ved neste presentasjon hvor de feks viser brukerfrekvensen på rigide scop utplassert i Q1 18 vs Q1 19?

Dette vil gi oss som aksjonærer nyttig informasjon om hva vi kan forvente fremover. I tillegg vil det vise hvorfor “farming” hos klinikkene er en viktig oppgave for selskapet fremover. Finnes de gode argumenter for å ikke vise oss dette?

Selve brukerfrekvensen av scopene er helt klart av interesse for aksjonærene men er vel tross allt noe som tilhører selve driften av klinikkene og ikke photocure vil jeg tro

3 Likes

Godt poeng.

Jeg tror der er langt viktigere å holde fokus på antall scope som blir utplassert, for dette er inntjeningsbasen for fremtidig salg av Cysview. Når denne pengegenererende basen plutselig øker med over 50% fra DES 2017 til DES 2018, då bør investorene skjønne at her skjer det noe. Og det som har skjedd er at PHo har funnet nøkkelen til det amerikanske helsemarkedet gjennom forbedrede refusjonsordninger.
Og PR 1 Jan 2019 kommet op plass en enda større og langt mer forgylt nøkkel gjennom refusjonsordningen til surveillancemarkedet som er fire ganger større enn TURBT markedet.

En annen ting som har skjedd er at styret i PHo har skiftet ut ledelsen og fått på plass en ledelse med kompetanse om og erfaring fra det amerikanske markedet, samt fokus på kommersialisering.

Jeg mener bestemt at sykehus som nå anskaffer regide og flexiscope for BLCC teknologien slett ikke gjør det for å sette scopene på lager. Nei, de gjør det for å tilby BLC behandling til sine blærekreftpasienter. Det er derfor all grunn til å forvente at den stadig voksende basen av scope, etterhvert vil bidra til at økende brukerfrekvens vil gi et enormt innslag på bunnlinjen til PHO. Isdag benyttes ca 10% av kapasiteten til de 160 regide scopene som var utplassert PR utgangen av Q1 19. Der er altså generelt sett 90% ledig kapasitet. Store deler av den ledige kapasiteten vil bli tatt i bruk i månedene og rådene som kommer. Samtidig tilflyter det sykehussektoren ytterligere kapasitet i et forrykende tempo. I løpet av Q1 19 kom det til 11 nye regide scope og 3 flexiscope slik at totalen kom opp i 171 scope, en base bestående av 160 regide og 11 flexiscope.

Dersom vi regner med at hvert flexiscope har kapasiteten til fire regide scope, da utgjør kapasiteten ved utløpet av Q1 19 ikke mindre enn 204 regide scope, altså nær 100% økt kapasitet siden 1 Jan 2018.

I løpet av inneværende kvartal kan vi regne med at kapasiteten stiger til godt over 230 regide scope, og dersom vi drister oss til å se frem mot årsskiftet 2019/20 vil jeg ikke bli overrasket om kapasiteten vil være kommet opp i over 300 regide scope. Noe en base på 200 regide scope og 25 flexiscope vil tilsvare.

Det vil i så tilfelle bety at kapasiteten nær har doblet seg i inneværende år.

Så kan hver enkelt av dere begynne å dundre på hva dette har å si for inntjeningen til PHO når denne kapasiteten begynner å gjøre seg gjeldende på bunnlinjen til selskapet.

Joda, vi har visselig mye å glede oss til som PHO aksjonærer. Og det uten større risiko enn det investorer finner i Norsk Hydro, Elkem eller Orkla. For PHO er et farmasiselskap med FDA godkjent produkt, som har refusjonsordninger på plass og som nå har sin egen salgsorganisasjon i det amerikanske markedet.

4 Likes

Er det noen dårlige nyheter jeg har gått glipp av?

Tenker du siden kursen faller noe tilbake igjen?
Neida, ikke som jeg er kjent med hvertfall. Den har steget mye på lavt volum og faller nå tilbake igjen på lavt volum.
Nå håper jeg at vi snart kan få inn noen større amerikanske investorer. Med 3300 aksjonærer i PHO med drøyt 21 mill aksjer sier det seg selv at her sitter et betydelig antall aksjonærer med et svært begrenset antall aksjer. Og mange av dem hopper mellom PHO, Nano, Trvx, Pcib, BergenBio etc.
Det kan ikke bli varig oppgang av slikt.
De store satt stort sett helt uforandret gjennom forrige uke.

Oppdatert Topp 20.
Totalt redusert med 4,500 aksjer.
Danske Bank minus 2k
Nordnet Bank minus 4k
Nordnet Liv. pluss 8k

Netfonds Liv UT av topp 20
JP. Mogan Chace Bank INN

https://photocure.com/investor/largest-shareholders/

5 Likes

Utrolig lavt volum en periode nå, se utheving i rødt:

1 Like

Ja, det har vært meget lavt volum den siste tiden.
Jeg tolker det dithen at da er det like før et eller annet skjer, så får vi bare håpe at retningen blir av den positive sorten

2 Likes

Lavt volum tyder vel på at det er status quo blant aksjonærene. De små bevegelsene som skjer er nok mindre aksjonærer som hopper og spretter mellom ulike farmasiaksjer i håp om å treffe “oppdrift”. I tillegg kan det vel være noe som tar ut kapital for å bli med på Ultimovacs sin emisjon.

Tvilsomt om det vil skje noe jordskjelv i kursen inntil det kommer kursdrivende nyheter eller at nye, større investorer tar tak i aksjen. Personlig holder jeg fortsatt en knapp på at kursen først vil begynne å røre skikkelig på seg etter Q2 presentasjonen i august. På den presentasjonen vil vi kunne få endelig bekreftelse på at den noe skuffende utplasseringstakten i Q4 og Q1 skyldes problemene KS hadde med flexiscopene høsten 2018 og vinteren 2019. På den kvartalspresentasjonen vil vi også kunne se de første tegnene til økt innsats på selgersiden, samt andre grep som Dan iverksatte de første ukene han satt i sjefsstolen.

Vi kan vel også forvente å se et taktskifte som følge av den nye refusjonsordningen som trådte i kraft pr 1 jan 2019.

Men på grunn av disse faktorene så kan vi ikke utelukke at kursen begynner å dra seg til allerede i juli. “Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves”, sa brura!

2 Likes