Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

I slike litt kjedelige perioder som vi nå tydeligvis er inne i synes jeg det kan være greit å se litt på kursutviklingen over tid og gjerne sammenligne med andre selskaper på OSE i samme sektoren.
Det kan kanskje være mer inspirerende og oppløftende enn å sjekke kursen 170 ganger daglig.
Her er oversikten over 8 utvalgte fra helsesektoren på OSE(endring siste 12 mnd):

Medistim + 81,25%
Photocure + 69,29%
Navamedic + 44,53%

Targovax - 68,41%
Bergenbio - 54,02%
PCIB - 42,73%
Biotec Ph. - 37,50%
Nano - 10,09%

Så skal jeg være meget forsiktig med å antyde noe som helst, men det er nærliggende å tro at siste emisjon blant selskapene på taperlisten ikke er gjennomført enda.

3 Likes

Interessant oversikt på avkastning siste 12 mnd, og selvsagt mange likhetstrekk mellom taperne og vinnerne.

Så vidt jeg vet har taperne ingen inntekter, mens vinnerne har inntekter.

Taperne har hatt emisjon, vinnerne trenger ikke penger.

Nå det gjelder videre kapitalbehov er det imidlertid stor forskjell mellom taperne.
NANO, BGBIO og TRVX må alle hente penger i 2020, mens PCIB har penger til 2022.

4 Likes

Snøffelen,
Vi må vel snart nå kunne forvente en oppdatering fra Edison og hvertfall fra Norne?
Norne har jo på det nærmeste lovet en oppdatering da de ble positivt overrasket over den store inntektsøkningen i USA, mens Edison bruker å oppdatere ca. 14 dager etter kvartalsslippet, bortsett fra etter forrige Q da.

Estimates might be raised a bit and Hold recommendation under review
Following the strong 1Q report, we are likely to increase our estimates
somewhat. Growth in the US continues to be high, which is key for the
company to reach its 2020 goals and to realize the longer-term revenue and
profit growth opportunities. Our current Hold recommendation is under review
having in mind the recent fall in the share price and the strong 1Q report.

2 Likes

Jeg tror Edison er litt i tenkeboksen, sånn som sist gang.
Da økte kursmålet, og ikke minst peak sales året fra 2020 til 2024. Og de satte i tillegg verdien av Cevira og Visonac til null kroner.
Jeg mener at måten de antar inntektsveksten på er ulogisk, da den ikke hensyntar at flexiscope har en underliggende vekst fra svært lave nivåer, og deres salgsfremskrivninger rimer godt med det rigide skop alene kan forsvare.
Før eller senere må Edison gjøre noen radikale forandringer der. Kan godt hende at de venter til etter Q2, men kan også hende at de starter justeringen nå. Blir spennende å se hva de kommer frem til.

4 Likes

Jeg synes ikke det er urimelig av analytikerne å være litt i show me the money modus med PHO, fordi Q2 vil vise om den spreke veksten opprettholdes nå som det etterhvert må litt flere skop og litt flere kroner og øre til for å dekke opp for den bratte prosentveksten.

En ting er å vokse med 70% når man vokser fra 10, en annen ting når du vokser fra 25. (De siste tallene er litt ut bra det blå men you get the meaning.)

1 Like

Det kan du si Savepig, grunnen til at jeg likevel mener at flexiscope regnes ut feil er at markedet i US på fleksiskop er 3 til 4 ganger så stort som for rigide skop.

1 Like

Joda, jeg skjønner godt hva du mener.
Da er jo Nel kanskje et slående eksempel i så måte som også Norne dekker.
Der er det ikke travelt med å vise pengene tenker jeg, en Cashburner av dimensjoner men her doblet de kursmålet over natten…
Og Løkke kan ikke og vil heller ikke kommentere hvor mange kvartaler eller år de skal fortsette med slike tap.
Er endel som ikke stemmer slik jeg vurderer det, men verden vil bedras og meglerhus er sånn sett ikke å stole på heller da de oftest har sin egen tvilsomme agenda.

2 Likes

Jeg tror du har helt rett i det. For ettersom KS tydeligvis snublet i startblokkene da Flexiscopene skulle gjøre sin inntreden på markedet høsten 2018, så er man kommet helt skjevt ut med lanseringen av flexiscopene. Det var først etter at problemene var ryddet av veien i månedsskiftet feb/mars 2019 at situasjonen normaliserte seg og man kunne begynne en normal utplassering av flexiscope. Men man kan ikke utelukke at vi allerede ved presentasjon av Q2 19 i august vil se en ekstrem vekst i utplassering av flexiscope. Noe som da vil skyldes at det har lagt latente ordrer på vent som først har kunnet bli effektuert fra mars 19 og utover. Kan det være at de tre flexiscopene som kom i Q1 19først ble utplassert i mars 19?

Men i tillegg til at salg/utplassering av flexiscope vil normalisere seg, så vil man ved å ta i bruk flexisciope få tilgang til en helt annen og langt høyere kapasitet. Noe vi kan få se allerede i Q2 men som jeg tror først vil vise seg tydelig i Q3 og fremover.

Når vi vet at kapasiteten pr flexiscope er ca 4 ganger høyere enn på et regid scope, så vil kombinasjonen av et 3-4 ganger større marked og betydelig høyere behandlingskapasitet, gi en voldsom effekt.

To elementer som virkelig kan gi boost til vekstkurvene for omsetning av Cysview i tiden som kommer.

2 Likes

Hmmmmm, det blir nok skuffelse og børsfall etter Q2 også

Enig i det. Men for sykehus innen et MSA betyr det nok ikke så mye om ett sykehus tilbyr BLCC. Men når det begynner å bli 6-7 sykehus inne n din region som tilbys BLCC og du merker at pasientene etterspør BLCC og ber om å bli behandlet med BLCC, da blir det nok lettere for urologer å nå frem til beslutningstakeren for pengesekken å bidra til at også ditt sykehus anskaffer BLCC teknologien.

Dette er en smitteffekt man ikke skal undervurdere effekten av. Og da er det verdt å minne seg på at gjennom 2018 vokste antall utplasserte scope fra 104 til 157 i USA. Det til tross for de problemene KS opplevde med flexiscopene høsten 2018.

Det blir nok tøffere og tøffere å stå uten BLCC teknologien, dess mer denne brer om seg.

Ved utgangen av juni 2019 vil det trolig være nær dobbelt så mange scope utplassert som det var 1 jan 2018. Så her er det tydeligvis noe som skjer, og det skjer raskt.

2 Likes

Ja, nå steg den vel 15% etter Q1 så vet ikke helt hva du tenker.
At kursen falt etter q3 og q4 er en sannhet, men det snudde ved q1.
Hva som vil skje i etterkant av q2 er ikke godt å vite, men tror vi kan få oppleve mange oppturer før vi kommer til 2021.

1 Like

Den overbevisningen må du få lov til på ha. Velsigne deg, vi er så forskjellige vi mennesker. Noen liker datteren og andre moren. Tog du an?

1 Like

Jeg tenker at vi alle er tjent med litt tålmodighet. Det er ikke 2021 ennå.

1 Like

Enig i det. Og jeg er tålmodig. Skal man få med seg desserten i PHO så bør man ha en investeringshorisont på 3-4 år. Men jeg tror nok mye artig vil skje lenge før det. Som jeg har sagt i flere fora så tror jeg vi vil se noe skje med aksjekursen allerede i 2H 2019, primært etter Q2 er presentert. Men noen garanti har jeg ikke.

1 Like

Ingen av oss har fasiten. Jeg har sittet tålmodig i 2 år og sitter gladelig i mange flere år.
Jeg tror guidingen er ganske riktig. Det blir ingen “ekstrem vekst” i Q2.
Utplassering av scop tar lenger tid enn dere tror.

Topp100

1 Like

Jeg tror ikke, jeg er 100% sikker på og enig med deg i at utplasseringen tar betydelig lenger tid enn mange tror, håper og drømmer om.
Denne jobben er ingen quick fix fylt med shortcuts. Når det er sagt føler jeg meg rimelig sikker på at vekst i skop og inntekter vil øke betraktelig utover i 2019.
Skal guidingen av Schneider slå til så må det nødvendigvis skje, nytter ikke å hente alt i 2020.
At q2 fortsatt vil gi oss bekreftelser er jeg sikker på.

1 Like

Enig !
Men nå er vi tjent med å dempe forventningene, roe volatiliteten og bygge opp imaget som et seriøst selskap. Ikke et selskap som hopper 10-15% opp/ned på hver lille melding eller Q-rapport,trur eg

2 Likes

Det hadde vært en fordel om investorer sluttet å se på PHO som “high risk” med enorme svingninger

2 Likes

Hvor godt belegg har du for å si etter Q2 “også” skal tro?

image

1 Like

Men det er vel ingen som hevder at vi vil få se en ekstrem vekst i antall scope gjennom Q2. Men jeg tør påstå at de problemene som KS erfarte høsten 2018 og vinteren 2019, og som nå er løst, har hatt en betydelig effekt på utplassering av flexiscope gjennom Q3, Q4 20218 og Q1 2019. Når den bremsen nå er borte, så tør jeg påstå at dette vil merkes på utplasseringen av scope gjennom Q2 19, ved at vi får en ekstreem vekst i antall flexiscope, sett i forhold til de tall vi har sett i Q3, Q4 2019 OG Q1 2018. Altså ikke for antall scope generelt sett, men for flexiscopene.

Men jeg er helt enig med deg i at salgsprosessen tar lang tid og de grep Dan gjorde de første månedene mhp ekstra salgsressurser vil neppe vise igjen i kvartalsresultatene før tidligst i Q3 19.

Men her er andre element enn utplassering av scope som vil gi seg utslag i Q2. Jeg har tro på at vi vil oppleve enda en ny rekord med salg av Cysview og at grep tatt ovenfor f.eks. ipsen kan vise seg i det kvartalet.
Vi kan heller ikke avskrive økende interesse fra f.eks. amerikanske investorer kan gjøre seg gjeldende i 2H 19.

Hovedpoenget er at det skjer mye positivt rundt PHO som etterhvert vil vise igjen både i kvartalsrapportene men også i økt interesse for selskapet.

1 Like