Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 1

Norne ;

Strong 1Q EBITDA, growth to accelerate

Last ned analysen
Type:
Fast Comment
Anbefaling:
KjĂžp
KursmÄl:
150
Photocure delivered solid figures in a challenging quarter and guides for growth to accelerate as the COVID-19 restrictions are gradually lifted. This supports our positive stance towards the stock, and we are likely to raise our estimates and TP somewhat.

Solid quarterly figures in a pandemic quarter

Photocure delivered better-than-expected 1Q figures this morning. Sales of NOK 82m were almost spot on expectation, while EBITDA of NOK 18m was much better than our estimate of NOK 5m (both figures include the NOK 6m gain from Hexvix-related milestone from Asieris). We highlighted the uncertainty ahead of the quarterly numbers due to the pandemic and are positively surprised about how the company managed to control costs, while maintaining solid sales in a challenging environment.

BLC installations continue at high pace and further acceleration seen

There were 12 new Blue Light Cystoscopes installed during 1Q in the US, 3 flexible and 9 rigid. This was in line with our projections and is an impressive pace having in mind still rather heavy restrictions due to the pandemic with access to hospitals limited in the US. The company sees further acceleration of BLC installations in 2Q and throughout 2021. Interestingly, contracting led to first multi-hospital system agreement which included 5 rigid towers in 4 hospitals from a key health system in the Mid-Atlantic Region.

Europe ahead of plan

There are encouraging signs in Europe as well. PHO indicates the business is exceeding expectations. Importantly, the large growth markets like the UK, Italy and France are showing first signals of turnaround in sales, which is encouraging, especially so having in mind the pandemic-related challenges in hospital access and traveling.

Growth to accelerate and estimates/TP are likely to be lifted

As the COVID-19 restrictions are being lifted in the US and Europe during 2Q and 3Q, the company expects growth to accelerate. This was already visible in stronger growth towards end of 1Q. It seems that PHO is well prepared for this development and demand seems to be solid even in the pandemic environment. We are not likely to change our growth estimates much, but costs are likely to be lowered after 1Q, thus likely having a positive impact on TP. Our Buy recommendation is likely to stay but will depend on the share price development.

4 Likes

Jeg lurer pÄ om muted response fra aksjemarkedet i dag er en ekstremt utvannet versjon av sell the news?

For denne rapporten demper en del av de bekymringene jeg hadde i forkant av rapporten.

Skulle gjerne sett litt sterkere US performance. Men den nye satsingen i Europa virker som den gÄr strÄlende

1 Like

Det jeg tenker er at nÄr Hexvix og Cevira er godkjent i China hvordan dette kommer til Ä gÄ.

Noen som pÄ stÄende fot har kontroll pÄ hvor Asieris er i lÞypa med tanke pÄ utbetalingen som kom i Q1 ?

Trur dessverre at Photocure er kjÞpt av Asieris fÞr vi ser tydelig korleis Kina kjem til Ä gÄ for Hexvix

Ved fÞrste Þyekast sÄ kanskje ikke salget sÄ bra ut, og US med tilnÊrmet flat vekst, men ser man nÊrmere pÄ tallene sÄ er dette ganske sÄ imponerende.

Benchmarker man mot DNB sin analyse fra 3. mars 2021 kommer det tydelig frem.

DNB hadde for 1Q2021 estimert revenue pÄ 91 millNOK, mens de endte pÄ 88 millNOK.

DNB hadde for 1Q2021 estimert operating expenses pÄ 80 millNOK, mens de endte pÄ 65 millNOK

DNB hadde for 1Q2021 estimert net earnings pÄ 4 millNOK, mens de endte pÄ 15 millNOK.

Imponerende kostnadskontroll, og vi ser av presentasjonen at det er US i januar og februar som trekker ned, mens mars viser god rebound.

Ser ogsÄ tydelig at han er i ferd med Ä i gang flere land i Europa.

Synes Schneider viser seg som en skikkelig kremmer, og kommer til Ä levere i begge ender av budsjettet nÄr COVIDen er unnagjort. Blir en pengemaskin dette !

31 Likes

Opex som lÞper lÞpsk var det store skrekkscenarioet for meg i Europa, men det ser helt strÄlende ut sÄ langt.

Photocure prises til 3,48 milliarder nÄ, det er ganske sprekt mtp konsernbidrag fra Cysview, men Asieris ligger jo der som en gigantmulighet.

3 Likes

Prising er rimelig off sammenliknende med flere noterte farma selskaper. Det gir muligheten :slight_smile:

1 Like

Har lenge synes det er interessant Ä holde et lite Þye til Medistim, siden de ogsÄ er et vekstselskap som tjener penger.

Medistim betalte 3 kroner i utbytte for 2020 og er priset til 270 kroner aksjen.
I 1Q21 hadde Medistim profitt etter skatt pÄ litt over 1 krone per aksje, mens Photocure hadde litt over 50 Þre. SÄnn sett er prising ganske lik, og sammenlignbar, aksjekursen til Photocure er omtrent halvparten av Medistim sin aksjekurs.

Forskjellen pÄ selskapene er at jeg mener at Photocure har et betydelig stÞrre vekstpotensiale. NÄ som Photocure er inne i blÄtt/grÞnt/sort territorium sÄ kan vi fort se en voldsom Þkning i aksjekurs.

1 krone i net profit per aksje i kvartalet betyr 27 millioner i net profit for Photocure i kvartalet. Tenker at det er svÊrt gode muligheter for Ä nÄ det i lÞpet av Äret, og det vel ikke totalt utenkelig at det kan blir fÞr 4q, er det vel.

1 Like

Vil tro at shorten til Arrowstreet vil fordunste temmelig raskt utfra Q1 tallene og forventninger om at alt nÄ er «pÄ line» i PHO.

1 Like

I tillegg kommer Cevira

NÄr forventer dere cevira godkjent og pÄ markedet?
Økte min posisjon i Photocure i dag, vanskelig for Ä se at dette ikke gÄr veien de neste Ärene.

Se webcast kl 14.00

2 Likes

Meget bra presentasjon av David der.

Et par punkter jeg la merke til.

Q1 i Är sammenlignet med Q1 i fjor, hadde bedre resultat, til tross for at Covid-19 ikke pÄvirket Q1 i fjor fÞr helt pÄ slutten. Men i Är var mesteparten av Q1 pÄvirket av Covid-19 og lÞsnet ikke fÞr uti mars.

Det andre var at nesten all vekst var fra “organic growth/new growth”, da de stĂžrste bidragsyterene er i storbyene hvor de har vĂŠrt hardt rammet av lockdown. Hvor dem nĂ„ forventet at dem ville bidra som forventet ettersom restriksjonene lettet.

Backlog i bestillinger pÄ scope tilsa Þkt vekst inn i Q2 pÄ utplassering av nye scope.

9 Likes

FÄr svare meg selv, betalingene i Q1 fra Asieris var vedrÞrende Hexvix, og ikke milepel utbetaling pÄ Cevira - sÄ ikke noe Ä hente der.

1 Like

Fra Q&Aen tidslinje 29:30

"There are other opportunities, things we are looking into, that we are not, prepared to speak about, but you can trust me when I say that anything and everything we can do to accelerate sales or gain sales in any country or region, or any partner, we are doing. "

Synes kroppssprÄket til Dan Schneider var svÊrt interessant der. Han kan opplagt ikke si noe, men jeg fikk pÄ fÞlelsen at han det han snakket om er noe vi garantert ikke vil trekke pÄ skuldrene av. Her er det noe pÄ gang ! Og Dan the man har en god tendens til Ä levere.

12 Likes

Synes det ligger i lufta at det blir noen M&A-aktiviteter framover og ikke bare organisk vekst.

Shorten dekker seg inn med bittesmÄ steg for tiden ogsÄ. Har ikke fÄtt sett presentasjonen, men ser frem til det basert pÄ det som skrives her. HÄper PHO kan trosse en eventuelt sur makro fremover og ta smÄ sunne steg oppover :smiley:

Etter uttalelsen ble det stille et par sekunder og Erik Dahl dro pÄ smilebÄndet. De har nok noen ess i ermet som kommer etterhvert :chart_with_upwards_trend: Photocure er nok en av de tryggeste investeringene jeg ser bÄde pÄ kort og lang sikt


2 Likes