Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 1

Husker vi pratet pÄ pm for noen mÄneder siden. Og det ble nevnt 112 som et ypperlig sammentreff av linjer. Timing er noe dritt, men tittet pÄ de strekene igjen og er fortsatt ganske spennende omrÄde dette.

Slettet

Jepp, jeg husker :+1:

Klarte Ä time denne meget bra pÄ toppen. Begynte Ä mistenke et det var en Fase B rally, sÄ kom meg ut pÄ 151 med tradingpotten :slight_smile: Tenkte jeg kunne ta ny entring etter Fase C var bekreftet.

Men ble litt overrasket over droppet vi har nÄ. Trodde ikke den skulle korrigere sÄpass mye. Men men, er bare Ä avvente til ny potensiell inngang viser seg :man_shrugging:

Dette blir bare synsing fra sidelinjen, imo.

Jeg fÞler meg ganske trygg pÄ at DS gjÞr lÞpende vurderinger pÄ kosten - inkludert om salgsapparatet skal skaleres opp eller ned eller om det trenges utskiftninger. Han er en oppegÄende fyr, ingen tvil om det.

Du ser ut til Ă„ glemme kostnaden ved Ă„ redusere salgsapparatet for sĂ„ Ă„ bygge det opp igjen. Det har en omdĂžmmekostnad, opplĂŠringskostnad for nye og ikke minst tidskostnad ved at det tar tid fĂžr nye performer i en slik langsiktig salgsrolle som dette er. Man har ikke stĂžvsugerselgere i dette selskapet, men KAM’er som trenger tid pĂ„ Ă„ bygge relasjoner og utvikle kundeforholdet over tid.

12 Likes

Tror dessverre vi skal videre ned nÄ. De leverer ikke som forventet. Unnlater guiding. Greit nok Ä skylde pÄ korona, men problemene begynte lenge fÞr pandemien. Selv om det er litt vekst er det sÄ smÄ tall vi snakker om. Noen fÄ millioner i pluss imponerer ingen. Kursen begynte Ä gÄ fordi det ble snakk om veldig store tall om et par Är, men de er ikke i nÊrheten av Ä fÄ til det. Det virker ikke som markedet har tiltro til at Pho er i stand til Ä nÄ de mÄlene som mÄ til for Ä forsvare hÞye kurser. I tillegg er det problemet med oppgraderingen til HD teknologi. Ser ikke hva som skal stoppe fallet nÄ. MÄ vÊre om det skjer noe plutselig.

Du verden her var det noen negative betraktninger og dommedagsfortellinger.

Disse to skjemaene + Cevira prises i kveld til 2,9 milliarder

Opex er jo uendret fra Q4, sÄ synes ikke akkurat det ser ut som kostnadene er ute av kontroll.

Jeg for min del har sett pÄ 100-120 nivÄet i lange tider og mente det var et gedigent bullscenario om den skulle finne pÄ Ä gÄ videre fra 130 uten Ä reteste skikkelig nedover fÞrst. SÄ det er rimelig udramatisk enn sÄ lenge.

Men at kursen kan finne pÄ Ä falle ned mot 100 og gjerne dippe under? Ja det kan veldig godt hende

12 Likes

«Tror dessverre vi skal videre ned»? Utifra hva du skriver sÄ kan du umulig ha aksjer i selskapet. SÄ dessverre kan du spare deg for.

Av en eller annen grunn sÄ har mange blitt utrolig negative til selskapet selvom de leverer pÄ konsensus.

At de unnlater guiding har med at situasjonen er uoversiktlig og ingenting med at de ikke tÞr eller har trua fremover. Det er rett og slett for vanskelig nÄr det er makroforhold de ikke har kontroll over.

«Noen fĂ„ millioner i pluss imponerer ingen»  Virker som mange som ikke har satt seg inn i selskapet ikke er klar over at Photocure per nĂ„ kunne gĂ„tt 100 millioner kroner i overskudd hvis de hadde droppet veksten og kuttet kostnadene Ă„rlig. Cevira er i fase 3 og ser ut til Ă„ vĂŠre totalt overlegent i forhold til SOC. NĂŠrmer set markedet med stormskritt.

Det er fÄ til ingen selskaper som har det potensialet Photocure har med de marginene. Hvis en ikke har tro pÄ videre vekst eller at det ikke blir noe av Cevira eller salg i Kina, ja da kan en bare selge. Men Ä holde pÄ sÄnn flere utenforstÄende gjÞr nÄ Ä svartmaler Photocure etter et godt Q2 under en pandemi som direkte pÄvirker sykehus og deres ressurser blir bare for dumt


11 Likes

Det som og kan bli ein viktig ting framover er at nÄ kjem nok Photocure til Ä fokusere pÄ flere Flex scopes og at Cysview kjem til Ä bli brukt til fleire av undersÞkingane. Det kjem nok og til Ä kunne visast pÄ inntektene.

2 Likes

Jeg har flere aksjer enn pÄ veldig lenge og har snittet ned hver dag i det siste. Jeg har ikke tatt inn over meg helt den nedtrenden vi er inne i. SÄnn sett skulle jeg ventet. Selger meg ikke ut av Photocure, men mÄ innrÞmme at det akkurat nÄ er vanskelig Ä se for seg at det plutselig skal snu opp nÄ uten nyheter. Det er jo ikke ventet at de neste kvartalene blir noe fest heller.

Det salgsmÄlet er du nok alene om.

Photocure lanserte et mÄl om 70 mill. dollar i USA 2023. (og 1 mrd kroner totalt)
Dette var under Q4 presentasjonen for 2019 den 27. feb. 2020. Samme dato fikk vi vÄre fÞrste coronasmittede i Norge.

2 Likes

Analytikersnittet er 500M omsetning og 23M resultat neste Ă„r og 680M omsetning og 155M resultat 2023. Fra 2024 kan veksttakten vedvare i mange mange Ă„r.

4 Likes

Da mÄ jeg spÞrre:

  • Hva skulle de guidet? Hvordan skulle de gjort det? Og hvordan kunne markedet tatt dette seriĂžst nĂ„r tilgang til sykehus og antall pasienter er direkte pĂ„virket av utbrudd av Corona?

  • Du sier problemene begynte lenge fĂžr Pandemien. Hva legger du i det? Hva mĂ„ler du etter?
    Etter hva jeg husker kom ny CEO i november 2018. Samtlige kvartal i 2019 hadde to siffret Þkning i salg kontra 2018. Q4 2019 hadde ogsÄ 15% Þkning kontra Q3 2019. Hvis du kan fortelle meg hva slags problemer som ligger her sÄ vil jeg gjerne hÞre dem. Veksten stoppet nÄr Corona kom.

  • Du legger frem det med nytt og bedre utstyr som et problem? Tolker jeg deg rett der? Blir jo litt som Ă„ vĂŠre negativ til lansering av ny bilmodell, da dette vil utsette kjĂžp til ny modell er pĂ„ plass. Isolert sett kan salget bli pĂ„virket negativ i en periode. Men kan pĂ„ den andre siden trigge aktĂžrer som har vĂŠrt nĂžlende pga. selve skjermteknologien har hengt litt etter. Man vil uansett fĂ„ en ketchupeffekt i etterkant.

MÄ legge til at jeg stÞtter @Savepig sine observasjoner, ser ogsÄ vi har mye likheter i strekene vÄres.
Selv om vi ikke tegner helt likt, sÄ er det nok til at jeg ser vi kikker mot de samme nivÄene.

13 Likes

NÄ skal ikke jeg vÊre for bastant men mye feil/unÞyaktig i det du skriver. Pho er ikke involvert i slag av scop, salgskonsulentene til pho skal selg flest mulig doser til scop som allerede er i bruk. De rapporterer utplassering av scop men det er mest for Ä vise mulig vekst. De har meg bekjent aldri guidet 3 milliarder, de guidet 1 milliard med 40% ebitda margin. De har en hÞy gross margin, det ser vi av regnskapet, men sale cost og other cost spiser hele overskuddet. SÄ idag har de en for dyr salgsorganisasjon, men caset er jo at de skal vokse og at salgsorganisasjonen etterhvert skal levere slik at ebitda margin er 40%. Men idag ser vi ikke dette, sÄ disse salgskonsulentene er framtiden nÞdt til Ä tjene mye mer pr hodet en de gjÞr idag.

1 Like

Negativ kurs gir negativt sentiment. Jeg synes det fremstÄr som en god anledning til Ä bygge en post. Det er ikke vanskelig Ä se «verdi» utover det rent tekniske, som indikerer kapitulasjon, som ikke stÄr i stil med det fundamentale.

9 Likes

Dette har de fokusert pÄ hele tida, sÄ ikke noe nytt det. Synes antall flex utplasseringer sÄ langt har vÊrt skuffende. Schneider ga utrykk for at dette var lavthengende frukter.

Rettet, men se tillegg i posten, lavt stykksalg mv.

NĂ„ har du snakket om bruksfrekvens og solgte doser pr skop i en halv evighet og jeg skjĂžnner egentlig ikke hvorfor vi skal orke Ă„ svare deg nok en gang, men her kommer det;

  • I en vekstfase er det veldig vanskelig Ă„ oppnĂ„ hĂžy bruksfrekvens ettersom det hele tiden blir utplassert nye skop som krever litt tid fĂžr man klarer Ă„ oppnĂ„ en skikkelig utnyttelsesgrad. Årsaker til dette kan vĂŠre forholdsvis lite kjennskap/omtale i nĂŠrmiljĂžet eller behov for mer opplĂŠring/oppfĂžlging fĂžr det blir fullt operativt.
  • COVID. Redusert kapasitet hos sykehus pga midlertidig omorganisering for Ă„ hĂ„ndtere covid-pasienter og utsettelser fra pasienter som ikke Ăžnsker Ă„ risikere smitte for Ă„ dra til fastlege. Dette har blitt kommunisert krystallklart siden dag 1.
  • Selskapet har aldri fĂžr solgt flere Cysview-doser.
  • DS nevnte sĂ„ sent som under Q2 at de jobber med Ă„ Ăžke brukerfrekvens.
1 Like

Hvis noen synes Photocure leverte et dÄrlig Q2 anbefaler jeg Ä sjekke AZT som er priset til det dobbelte
 OmsetningsmÄl pÄ 120 mill for hele 2021


Men, de kommer til Ä sitte igjen med 50-60MNOK pÄ bunnlinjen :wink:

1 Like

Gi noe mer tid til Ä la pho kalibrere selgerkorps vs salg - sÄ blir dette meget bra. I tillegg:
-blÄlys som SoC i USA?
-cevira
-ekspansjon i Europa
-oppkjþp og integrasjon innen “bladder”