Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 1

Med rapporten i gÄr og nedsalget tror jeg en Þrkenvandring de neste 3 mÄnedene er det beste man kan hÄpe pÄ, de taler vel mer mot videre nedgang.

Jeg sliter med Ă„ se hvorfor nye aksjonĂŠrer skal tiltrekkes av dette bakteppet.

3 Likes

2023-02-24 08:28:41 CET
PHO: DNB MARKETS NEDJUSTERER KURSMÅL TIL 120 FRA 140, GJENTAR KJØP
Oslo (Infront TDN Direkt): DNB Markets nedjusterer kursmÄlet pÄ Photocure til 120 kroner pr aksje, fra tidligere 140 kroner, og gjentar en kjÞpsanbefaling.

Det fremgÄr av en oppdatering fra meglerhuset torsdag kveld.

Meglerhuset skriver at fjerdekvartalsrapporten var svakere enn ventet, med lavere salg og hÞyere operasjonelle kostnader enn estimert. I tillegg var 2023-guidingen om omsetningsvekst pÄ 20 prosent og positiv ebitda ogsÄ svakere enn ventet, skriver DNB Markets.

3 Likes

Ganske sykt at en aksje med sÄ gode framtidsutsikter kan falle sÄ mye pÄ en halvgÊrn kvartalsrapport. Aksjene til Briarwood ble solgt i en stor post i gÄr.

Ja, da var jeg litt mer positiv enn DnB, siden jeg tippet ny TP pÄ 125,-

Robotene er i hvert fall i full gang med Ă„ massakrere kursen.

SItter Ä kikker litt tilbake pÄ kvartalsrapportene. Tror dette vil ordne seg.

Q4 2020 var fÞrste kvartal Photocure hadde bÄde US og Europa under seg. De hadde da en revenue pÄ 97 mil. Vekst var pÄ vei og ting sÄ bra ut. SÄ kom covid og alt kom skjevt ut.

Revenue i Q4 2022 var pÄ 104 mil
 Ganske liten vekst pÄ 2 Är.

Men sÄ er det Ä sette dette i kontekst.

Hva har Photocure gjort i denne perioden? De har ikke redusert staben, for Ä opprettholde momentet nÄr ting lÞsnet. Nye skop er blitt lansert. De har hatt egen buss som har reist rundt i Europa for Ä promotere BLC. Og de har har fortsatt Ä utplassere skop i USA.

Hvor mangen skop har kommet til siden Q4 2020? Noen som har disse tallene? @Rodjer ??

NÄr man da tenker seg 2 Är med uforlÞst potensial i mengde skop, og en CEO som da gÄr ut for fÞrste gang siden covid og guider en MINIMUM 20% vekst, basert pÄ hva dem ser nÄ i lÞpet av de 2 fÞrste mÄnedene i 2023, sÄ fÞler jeg dette nedsalget er ganske overdrevet.

2 Likes

Deter en kĂžbs mulighed for de som har penge.
Lur om gĂ„rsdagens sĂŠlgere samler op igen lavere prisđŸ€·â€â™‚ïž i den kommende tid.

Revenues of NOK 94.9 million in the fourth quarter of 2022. + at de fikk 1 MUSD i utbetaling fra Asieris.
US: SÄ kan du se pÄ valuta: FX impact USD 17%.
Europa Q4 revenue decline 5% FX impact in Europe (EUR) 4%.

SĂ„ hvor er veksten?

2 Likes

Jeg er usikker pÄ det, men @Hayen tror jeg garantert har det antallet

Det er jo det jeg sier, sÄ og si ingen vekst pÄ 2 Är, hvis man ser tilbake til Q4 2020.

Men man har fortsatt Ä plassere ut skop. Men den veksten har ikke materialisert seg pga. press pÄ sykehus og bemanning.

Da er jo spÞrsmÄlet om dette uforlÞste potensialet vil begynne Ä vise seg? Og om det er det DS nÄ ser konturene av nÄr han guider med en minimum 20% vekst basert pÄ hva dem ser i de fÞrste mÄnedene i 2023.

4 Likes

Jeg tok sÄ enormt feil etter jeg hÞrte DS i november og med at Q3 report av DNB ogsÄ speilet turning point. SmÞrer meg enda mer tÄlmodighet i biotek.

Norne har varslet de kommer med nedjustert TP pÄ Photocure. Hva har de fra fÞr? 120 TP og HOLD ?

120 og HOLD

“our estimates and TP will be cut significantly, while our
current Hold recommendation is under revision as well”

MĂ„ nok anta at TP kuttes ned mot 95-105 tipper jeg

2 Likes

Er det Briarwood som fortsetter nedsalget med nye 200000 aksjer. Noen tar imot, skal vi ende i grÞnn dag? Som Hayen har pÄpekt er det to store triggere Cevira og nedgradering av scope.
Da blir det ikke snakk om 20%+ i 2023.

Vanskelig Ă„ si om den har stabilisert seg.
De flagger ikke under 15% for morro skyld.
De sitter som stÞrste aksjonÊr og har ikke som mÄl Ä gruse kursen, antar de jobber pÄ begge sider av bordet om de fortsetter Ä selge.

1 Like

image

Og denne viser et vindu pÄ hvor mange som er utplassert siste 12 mnd:

12 Likes

Mannen med stÄlkontroll pÄ dette som jeg mistenkte(visste) :grinning:

Det snakkes om overeaksjon, nesten samme prosentvise nedgang skjedde for Nordic Semiconductor NOD for Q4. Begge nedgangen er sterke overeaksjoner er nÄ min mening. HÄplÞst nÄr man vektlegger siste kvartal, uten Ä ta hensyn til hvordan utsiktene er de kommende kvartalene.
Inntekter framover som kommer til Ă„ bli viktigst for Photocure, blir Ăžkende bruken av Flexiskop .

2 Likes

Jeg tror mange ikke bare vektlegger siste kvartal, men flere av de siste kvartalene. Og komponentmangelen som stopper produksjon av fleksiskop blir ekstra kjip nÄr inntektene derifra er spesielt viktige.

Det er en haug med aspekter som bidrar til Ä gjÞre sentimentet negativt for aksjen. Kontroll pÄ opex virker ikke til Ä vÊre noe de bekymrer seg sÊrlig for, og kanskje har ledelsen en strategi som mange aksjonÊrer nÄ ikke lenger tror veldig pÄ. Blant annet urokkelig tro pÄ at utgiftene til salgsapparat kan forsvares i lengden. Jeg vet ikke hva som er lurt, kan hende det er helt nÞdvendig, men for et tungsolgt produkt i sÄ fall!

Edit: Jeg er den fÞrste til Ä rekke opp hÄnda og si at mine vurderinger av aksjen er mer fÞlelsesstyrt enn fundamentalt og faglig styrt. Jeg kan rett og slett ikke nok til Ä vite om ledelsen gjÞr ting rett eller galt. Vi fÄr se med tiden :slight_smile:

1 Like

Det er delvis riktig i teorien, men ikke i praksis.
Snitt inntekt per scope har ikke endret seg positivt etter at flexi ble lansert for noen Ă„r siden.
Videre vil komponentmangel bare bremse utplassering i det korte bildet, men hĂžyst sannsynlig ingenting i et lengre perspektiv.

Her er du nok inne pĂ„ noe. De fĂ„ smĂ„investorene som sitter i aksjen, har nok (hatt) en forventning til at omsetning/utplassering skal bryte opp “snart”.

Det er endel ekstraordinÊre kostnader rundt forretningsutvikling i q4. Videre pÄvirker sterk dollar negativt.

Helt Êrlig, sÄ synes jeg litt synd pÄ DS.
Inntrykket erat han virkelig prÞver og virkelig vil fÄ til dette. Jeg tror han jobber knallhardt pÄ mange fronter, men sÄ har han vÊrt uheldig med en rekke faktorer som er utenfor hans rekkevidde ; pandemi, bemanningsproblematikk sykehus, komponentfeil, komponentmangel, ustabilt utstyr gamle scope KS osv.
De hadde ogsÄ sett for seg at de slapp eget hexvix-studie i kina, men det sa kinesiske myndigheter nei til.

8 Likes