Fullmakten er på 15%
Men skulle de hentet mer enn 10% må de vel ha prospekt?
76 kr vil jo være meget innafor.
Har stor tro på Dan og selskapet og regner med dette vil være med på å sikre selskapet viktige midler på veien mot god vekst i årene som kommer.
Mulig. Dette er regler jeg burde kunnet etter å ha holdt på med aksjer i 29 år, men har ikke giddet få det med meg.
Pho har gjennom to emisjoner økt antall aksjer med 21%.
Mener de må ha prospekt også ved 10 % pga emisjonen tidligere i år. Mener 10%-grensen for prospekt regnes over 12 måneder.
Hvis emisjonene blir kraftig overtegnet. Hvorfor gis det da rabatt ? Greit nok at rabatten ikke er stor men hvis etterspørselen er så stor ? Skjønner ikke det. Dette virker å være en gave til se største aksjonærer som kan handle store volum uten å presse pris opp. Hvordan settes egentlig prisen ?
Kurs 76 og 190 mill bekreftet ja.
Tror reglene for prospekt er endret til 20% for noen år siden.
Du har rett, ble endret i 2019 ser jeg
Når man “utvanner” for å gire opp for vekst og stor ekspansjon i verden synes jeg det er absolutt akseptabelt. Å ha full kontroll over Cysview/Hexvix salget vil vise seg å være gull verdt. Tenk om noen av pengene blir brukt til å påvise terapeutisk effekt av middelet, som selskapet har klare indikasjoner om. At ledelsen har fordeler i opsjonsavtalen vil vise seg om de fortjener det eller ikke.
“SLEIPE BRUK AV OPSJONER!!!” skreik han bittert.
Du vet at opsjoner er en måte å kompensere folk på, ie lønn?
Alle hadde ønsket seg en ledelse som var mer aktive på eiersiden, men å gjøre dette som en del av en emisjon der alt er kunngjort på forhånd er den aller minst negative måten det kan gjøres på.
Hadde Jostein Dahle gjort salget sitt på denne måten i NANO hadde f.eks Dahledippen aldri skjedd
Jeg har forandret ordlyden i innlegget mitt etter en god begrunnelse fra deg Savepig. Takk for irettesettelsen. Enig med deg.
“Fond forvaltet av DNB Asset Management AS fikk i dag 25.06.2020 tildelt 542 400 aksjer i Photocure ASA (PHO NO) emisjon. Fond forvaltet av DNB Asset Management AS eier etter dette 1,703,414 aksjer i Photocure ASA som utgjør en eierandel på 6.40% av totalt utstedte aksjer i selskapet etter emisjon.”
Vet ikke hvordan resten av de 2,5 millioner aksjene ble fordelt, men fra aksjonærliste på selskapets hjemmeside, før denne emisjonen, var største eier Pareto på 2,86% fulgt av radforsk på 2,71%.
Trolig er DNB Assett Management suverent største eier i Photocure nå.
Kan det være lov å håpe på at det endelig skal komme analyser på Photocure fra DNB nå?
DNB sine analyser påvirker jo markedet på en helt annen måte en lettvektere som Norne og Edison.
Og caset med 1 mrd i inntekter i 2023 er et solid vekstcase, så det er vel ikke helt utenkelig at vi får jevnlige nye analyser fra DNB i årene fremover med stadig høyere kursmål.
When something is in their interest to do so, which it now is, I imagine it will only be a short time before we see some analysis from DNB…
I etterkant av forrige emisjon tok jeg opp dette med ED.
Han svarte da at dette er under “bearbeiding” og er nok ikke mindre aktuelt idag, han svarte også at flere institusjoner hadde fanget interesse uten å være mer spesifikk.
Jeg er enig i at 6x overtegnet ikke sier noe om volumet på/rundt emisjonskursen. Det er nok mange større aktører som legger inn store tegninger med lav makspris og reduserer tegningen sin på høyere kurser. Boken kan da bli 6x ganger så stor som tilbudet om prisen er 0. De setter prisen slik at etterspørselen minst dekker tilbudet. I tillegg kikker de på hvem de vil ha med og justerer eventuelt prisen lavere for å oppnå det. Da skvises andre “mindre attraktive” investorer ut.
Som anekdotisk tilleggsinformasjon kan jeg fortelle at jeg fikk 0 aksjer tildelt på forrige emisjon og bare tildelt ca 20% av tegning på denne emisjonen selv om min makspris lå godt over det som ble emisjonskurs. Så det er ikke slik at etterspørselen er akkurat lik tilbudet på emisjonskursen.
Vi vet av erfaring at de selskapene som DNM velger å kjøre går aksjekursen opp. Det er vel nok å vise til NEL.
Økte beholdningen i dag. I likhet med flere hadde jeg et optimalt scenario der PCIB/AZ ville bli avklart før ytterligere opplasting. Men, men.
Nå er vi over emisjonskurs. Spent på om det blir noen større bevegelser i shortposisjonene…
Glem utsikter, vekst prognoser, resultater for ett øyeblikk. Tenk heller på hvem som hausser aksjen. Er det småaksjonærer, Norne eller Edison. Eller er det DNM. Jeg holder en knapp på at en rosende analyse fra DNM vil få mer gjennomslag i markedet enn noen andre. Vil DNM ha aksjekursen opp, da går den opp. Så enkelt er det. Aksjekurser har mer med psykologi å gjøre enn fundamentale forhold å gjøre. Litt enig kanskje?