Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

Det eneste som holder PHO tilbake nå er utviklingen av coronaen. Men om mindre enn ett år er viruset formodentlig bekjempet. Og jeg tror kursen skyter fart lenge før.

Covid 19 hadde nok størst påvirkning i starten, da det var nytt og spredte seg eksplosjonsartet.
På sikt tror jeg ikke kommersielle sykehus har råd til å stenge ned urologien fordi det er fullt på intensiven - de finner nok en løsning.

Og pasientene kommer helt sikkert tilbake. Hvis jeg har bestilt bord på restaurant for å feire bursdagen og det blir coronaavlysning, så bestiller jeg ikke nødvendigvis bord på nytt når restauranten åpner. Men hvis jeg har fått påvist blod i urinen og urologen avlyser, da forholder det seg helt annerledes når det åpner opp igjen.

Så kan man si at noen fler blir nødt til å velge WLC pga. økonomiske utfordringer fremover. Jeg tror det oppveies av de pasienter og pårørende som, på hjemmekontoret, har hatt tid til å google seg frem til BLC.

2 Likes

Er J.P. MORGAN BANK LUXEMBOURG S.A. på 9. plass på topp20 en av short utlånerne?
Øket med 88.179 aksjer på listen 22.06
Øket med 62.102 aksjer på listen 25.06
Øket med 22.830 aksjer på listen 29.06
Reduserte med 77.307 aksjer på listen 02.07
Reduserte med 100.000 aksjer på listen 06.07
Og øket med 19.867 på listen idag
Vekter seg opp under shortangrepet. Kan kjøpe billigere samtidig som de får inntekt på utlånte aksjer?

1 Like

Topp 50 fortsetter å øke (55 000 aksjer)

4 Likes

Øker shorten?

Det ser vi ikke før i ettermiddag.

1 Like

Det er litt rart at shorterne klarer å overleve på denne shortingen.

Men markedet generelt klarer ikke å tenke den motsatte veien som det egentlig er og ser på at shorten øker og da er det best å selge.
De som da selger gjør at shorterne klarer å komme ut av det uten tap av betydning, men hvis man klarer å vente, må faktisk shorterne øke prisen for å komme ut av dødens posisjon.
Tenk at de faktisk må kjøpe tilbake 10 ganger flere aksjer enn det som er omsatt hittil i dag. Hvorfor gi de den muligheten? Det er best å kjøpe nå, før de må dekke seg inn og vær med å press kursen så de blir nødt til å ta tapet.

2 Likes

Og det har jeg gjort :smiley:
PHO er en av få aksjer innen farma som ikke har gått “bananas” i år. Og som har solide inntekter foran seg. Takket være shortingen er det fortsatt relativt rimelig å kjøpe aksjen.
Pareto Investment har kjøpt seg opp til største eier inneværende år.
Kristianro økte med 20K siste uke. Sissener er kommet høyt på topp20.
Flere analyser med kursmål over 100 kroner.
Bare for å nevne noen få gode grunner til at shorterne har en utfordrende jobb.

2 Likes

Sjekker man chartet i det siste, så ser man at volumspikene helt konsistent er større på oppgang enn på pullback, samtidig som man ser topp 50 bare øker og øker.

I sum gir dette et bullish bilde som gjør at man skal være forsiktig med å la seg frustrere for mye av at kursen ikke fyker helt umiddelbart.

Man konkurrerer mot følelsesløse datamaskiner, da må man prøve å være litt følelsesløs datamaskin selv

7 Likes

Det jeg tror jeg observerer shorterne gjør for å slippe øke posisjonene sine for mye er følgende;
De legger store poster på kjøp nede i boka, så greier de å senke kursen med forholdsvis små poster til en svak sjel selger sine aksjer her. På den måten får shorterne kjøpt tilbake aksjer de har solgt.
Det er derfor ikke så smart av oss longere å bli fristet til å gi våre aksjer på denne måten. Synspunkter på dette?

3 Likes

Det du trekker frem her Savepig (bl.a. handelsmønsteret (TA) den siste tiden og at Topp 50 øker) - sett i sammenheng med den siste meldingen om at Aseris ligger foran skjema - har vært avgjørende faktorer for mine vurderinger om investering i PHO. Det gjelder å ligge “foran” markedet - som Wayne Gretzky (verdens beste hockey spiller) sa, det viktigste er å vite/forutse hvor pucken vil komme… Dere får selv vurdere hvordan kursutviklingen til PHO vil være fremover - men de som etter mitt syn har størst grunn til å være frustrert er shorterne, som ved å “selge” over 850 000 aksjer, ikke har klart å presse kursen nedover… Jeg tror shorten også ble økt i går/i dag, hvilket gir en god forklaring på hvorfor kursen nå rent faktisk er lavere enn før onsdagens strålende børsmelding. Men hva vil skje med kursen når de etterhvert er nødt til å dekke inn shorten…?

3 Likes

Interessant tanke Myk - det en også registrerer er at det ofte blir lagt ut små poster på 500 når kursen stiger litt (gjerne på en salgskurs under sist handel), og at det ligger større salgsposter (som etterhvert forsvinner når kursen nærmer seg), hvilket etter mitt syn også vil være effektive virkemidler for å “holde kursen” nede. Dessverre for shorterne har de derimot, selv ved å shorte nærmere 4 %, ikke klart å presse kursen ned (som nevnt har topp 50 tatt imot og økt sin beholdning).

1 Like

Ja har også observert det samme, tror det er måten de opererer på når kursen stiger. Når kursen er på vikende front tror jeg de opererer som jeg beskrev .
Er også fornøyd med at de ikke har klart å presse kursen nevneverdig ned selv om de har shortet nær en mill aksjer.

Vi har jo sett en utrolig styrke i Pho, først da Hansson dumpet 2,2mill aksjer ila en uke, 2 emisjoner og nå short på over 800k aksjer - alt ila kort tid!

1 Like

Enig. Det sier litt om interessen. Må da være en smule frustrende å shorte slike volum dag etter dag, og nesten ikke få kursen ned. De kan jo ikke holde dette trykket til evig tid.

Fra shortingen (synlig short) startet, 14./15.mai har faktisk kursen gått opp :smiley:

Eller er de bare glad for å få sette shorten på dette nivået, da de forventer at q2 skal senke den?
De ønsker vel at det er noe annet som skal senke kursen enn at de setter en short.

Samtidig tror jeg topp 50 er fornøyd med å akkumulere på disse nivåene. Jeg tror ikke de er frustrert over at kursen ikke øker når de kjøper som de gjør.

Det er jo vinn/vinn. Så får markedet kåre vinneren…

Short økt med 23k i går. Ikke nok til å styre kurs i noen som helst retning, om de da ikke har satt opp roboter til å trade den for å styre kurs

Har egentlig ingen som helst tro på at disse aktørene noengang har hørt om Photocure engang. Her er det bare noen servere som står og sviver et sted.

Tipper shortposisjonen deres i Photocure tilsvarer typ 0,02% av kapitalen de har under forvaltning

5 Likes

og nå 890k https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010000045

1 Like

Riktig - shorten i går økte, som forventet, med enda mer enn dagen før (økte med totalt (netto) ca 23 000 aksjer. Det forklarer hvorfor kursstigningen i går ble “dempet” etter sist børsmelding - og dette må være fryktelig frustrerende for shorterne…:grinning:

Igjen blir det lagt ut poster på 500 aksjer til salgs med en gang kursen begynner å stige…