Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

Flott - da er den saken oppklart

Stemmer nok bra, syntes det var noe kjent med den, men siden den ble publisert av EMJ på Twitter idag fant jeg det klokest å dele den.

1 Like

Som tidligere kommunisert her har han økt med ytterligere 50k. Utfordringen er at oppdaterte lister er 3 dager gamle så dette er nok til og med torsdag i forrige uke. Fredagen steg PHO bra på høyere omsetning så vi får se utover om han ikke dukker opp på Topp 20 når som helst nå.

Gårsdagens artikkel oppdatert med nytt aksjeantall:

“Øystein Stray Spetalen tar følge med lillebror Eigil Stray Spetalen. I forrige uke kjøpte investoren 124.647 aksjer i Photocure.”

https://finansavisen.no/nyheter/helse/2020/01/27/7491917/oystein-stray-spetalen-satser-pa-photocure

3 Likes

Han er jo en dyktig investor og en som har teft. Det eneste er at når man har en flokk etteraper som gjør akkurat det samme som deg, da blir det litt vanskelig p vite om det er teften din eller følgerne dine som gjør at kursen går opp.
Men han har jo kommet i dem posisjonen uten følgere, så at mannen også er dyktig, det blir vanskelig å hevde.

Jeg gleder meg over oppgangen.

1 Like

Personlig synes jeg det er mer interessant at Myrlid reduserer. Han kan caset og er en kløpper på statistikk og sannsylighetsberegning. Jeg ville heller likt å se han øke.

På den annen side sitter han på solid papirgevinst allerede, så det kan jo være fornuftig å redusere litt her hvis han vil bruke midlene et annet sted.

2 Likes

Myrlid gjorde vel tilsvarende sommerstider i fjor også (fritt etter hukommelsen), så det kan jo være så enkelt som en rebalansering av porteføljen.

2 Likes

Tror hukommelsen din treffer rimelig bra der.

1 Like

Syntes Myrlid har gjort alt rett. Sittet rolig gjennom en dobling i både Pho og Pcib. At han nå selger litt for å betale formueskatt, og noe til lommepenger, er helt OK.

Er HELT sikker på han sitter med videre til vi ser «rentes rente» effekt i Photocure. Dvs da vi ser effekten av at opererte kommer inn til første og annengangs oppfølging med Flexi. Først DA vil Photocure bli den juvelen vi alle håper på.

3 Likes

Jeg tror du er spot on der, Onco

1 Like

Sjekker du kvartalsrapportene til Photocure ser man at Myrlid ikke var på topp 20 per 31. oktober 2017, men hadde 250 000 aksjer per 31. desember 2017 og 535 000 aksjer per 31. mars 2018. Mao er det overveiende sannsynlig at han har akkumulert sine Photocure-aksjer på snitt 27 kroner.

Det stemmer sikkert at det på et eller annet tidspunkt har vært justert ned fra 535 000 aksjer til 522 000 aksjer, sikkert i fjor sommer som det blir påstått, og at porteføljen nå justeres ned med ca 10% til 470 000 aksjer , ref Photocure hjemmeside og oversikt på Largest Shareholders.

Det må være godt innafor det når man har sittet stille og tålmodig i båten i over 2 år og gjort 200%+.

Helt greit å høste litt da, og det kan jo hende at det ikke er til lommepenger eller skatt, kanskje til reinvestering, hvem vet. Gjerne i biotek, medtech eller lignende hadde vært helt topp.

3 Likes

Tenk så enkelt å være spetalen.

Kjøp en aksje billig over tid. Kjøp 10 aksjer mer for å komme synlig på topp 50 når aksjen blir dyr.

Se aksjen stige 15%.

selg

profit

1 Like

Er det ikke det man kan gjøre om man er bjellegris på sharville med mange følgere? :wink:

2 Likes

Spetalen sitter gjerne med en stund.
Mannen kan matematikk, og vil vel gjerne se «rentes rente» effekten slå ut på kursen før han selger. Eventuelt etter neste kvartal med milepæl-utbetaling Cevira.
Tviler på om han selger under 100.
Men 120-130 er nok en mulig exit.

1 Like

Jeg tror det er hans bror som har gjort researchen her, og at ØS har fulgt på, nå som han har fått satt seg inn i caset.

Og caset er at Photocure kan ta en Medistim neste 12 mnd og gå 200%+ til, samt at Schneider kan bygge selskapet slik at det kan fortsette å vokse videre etter det. Photocure er også i ferd med å bli et oppkjøpsobjekt, og jeg er sikker på Asieris sikler på Photocure.
Håper selvsagt at Photocure forblir på norske hender, og kan fortsette veksten til 2030, minst.
Som jeg har sagt før tror jeg ikke peak sales på Cysview stopper før tidligst da, og Cevira kan bli skikkelig bra.

Men med eiere som Hansson og Spetalen kan nok fort finne på å ønske å selge for en 500 NOK+ per aksje om et par år.
Uansett hvordan dette ender bør man være godt plassert i Photocure i årene fremover, det er jeg helt sikker på.

8 Likes

“Etter å ha vært “ute” noen dager kjøpte jeg meg inn igjen på formiddagen. Endelig heldig med timingen. Sto mellom PHO og Targo. Spetalen sin inngang avgjorde saken. :grin:

Det var nå ei lykke at jeg kom inn igjen i går… En av de ytterst få gangene man treffer blink på trade…

5 Likes

Gratulerer med formidabel oppgang idag - selvsagt med en del hjelp fra Spettet med venner

1 Like

Photocure vil selvfølgelig levere et formidabelt resultat for 4Q19 pga. avtalen med Asieris, forutsatt at Asieris har betalt.

Når det gjelder driften for Cysview er jeg ikke like sikker. Det skyldes at 3Q19-salget i enheter ikke akkurat var overveldende, mens derimot salgskostnadene var høye.

Vi får se hvordan pressen klarer å formidle resultatet. Blir det “stort overskudd” eller “fortsatt labert salg” evt. “fortsatt driftsunderskudd” som blir overskriften?

Guidingen fra Photocure selv har ikke endret seg på evigheter. Rapportert salg på Cysview.com er ikke allverdens, selv om det ikke akkurat er ventet. Og tall for salg av flexiskop vet vi ikke noe om før kvartalstallene kommer. Både de og omsetning burde vært rapportert månedlig.

Det kan se ut til at Spetalen tar en “NEL”. Inn på lav kurs, oppgang når folk ser han står på aksjonærlisten og rett ut.

Jeg har valgt å lette meg en del i dag, på 89 nivå. Kanskje Spetalen har solgt alt?

Opex kom inn langt under det folk forventet i Q3. Så det der stemmer overhodet ikke.
Og historien med NEL stemmer heller ikke. Derimot var han «fødselshjelper» for NEL, og satt lenge. Du blander med Haudemann.
Dessuten rapporterer heller ikke Pho salg på Cysview dot Com.
Jævlig mye rot fra deg nå Merlin.

6 Likes

Blir lett rot når en begir seg ut på noe en er usikker på og eller ikke innehar nok kompetanse om.
Men en ting som er helt riktig i det han sier at ingen vet hva Spetalen har gjort de siste dagen, solgt noe eller alt eller sitter på eksempelvis 280k, ingen vet.
Men jeg henter ut ny topp 20 liste imorgen så får vi se om han har økt ytterligere på fredag. Med 125k pr torsdag nærmer han seg definitivt topp 20 om han holder fram med kjøp. Første som slo meg var at han hvertfall ikke vil finne seg i å stå under lillebror på listene så får vi se.

5 Likes

Litt vanskelig å svartmale +32mnok ish…

1 Like