Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

Ja Rokky - grunnen til at shorterne hadde nettosolgt (dvs. økt shorten) dagene hvor kursen holdt seg bra, er at de ikke klarte å lokke nok selgere til lavere kurser, hvor shorterne ligger med sine større kjøpsordre. Det er bare å følge med på handlene i løpet av dagen - ta f.eks. dagen i forrige uke hvor børsmeldingen kom, dagen hvor shorten ble økt mest den uken. Da måtte shorterne jobbe ekstra hardt for å “holde kursen nede”, vanskelig å få investorer til å selge til akseptable kurser - hvor en selv var nødt til å legge ut mange salgsordre for at kursen ikke skulle stige for mye. I denne perioden har topp 50 også økt - hvilket har gjort situasjonen enda mer frustrerende for shorterne. De to siste dagene virker det derimot som at flere har fått kalde føtter - hvor min antagelse er at det i dag også ble utløst Stop loss - hvor jeg tror flere valgte å selge større poster til shorterne, som lå med store kjøpsordre på lavere kurser (og presset kursen nedover med mange små salgsordre, gjerne under sist handel).

Dette er kun min teori - vi får se imorgen - men jeg anbefaler dere alle å følge med på handelsmønsteret, og dere kan stille dere selv spørsmålet hva er grunnen til at kursen synker med nesten 10 % den siste uken (etter børsmeldingen)? Jeg mener investorene gjør det for enkelt for shorterne (jf psykologiske effekten) - men jeg tror det skal være vanskelig for shorterne å benytte dette mønsteret helt til nesten 900 000 aksjer er kjøpt tilbake, uten at det avsløres… Samtidig er min oppfatning at shorterne heller ikke helt har oppnådd den effekten de ønsket, ved å “selge ut” nesten 4 % av aksjene…

3 Likes

Det er overveiende sannsynlig at kursfallet nå hadde mer med PCIB å gjøre enn PHO.

I mine øyne.

4 Likes

Ja, tipper det er noen girede porteføljer som endte med salg av pho aksjer ifbm Pcib raset i dag :+1:

2 Likes

Hvis det stemmer, har det gitt shorterne en fin anledning til å dekke inn deler av shorten😀

Har hele tiden hatt følelsen av at algoritmen som shorter nå trør vannet i påvente at at en eller annen ekstern makrofaktor skal knuse ned PHO, så fikk de heller en melding om at en bitteliten norsk biotek skal fortsette å avklare ting med big pharma, og det var nok til å ta ned pho noen prosent.

2 Likes

:+1: Vi får se når PHO får til en avtale med Kaiser- som jeg har forstått de er i samtaler med?

1 Like

https://finance.yahoo.com/news/edited-transcript-pho-ol-earnings-132444852.html

I will say that COVID will impact the installations, at least in the near term, as hospitals have focused in on the resources needed for treating COVID. But nonetheless, we are still placing them. In fact, we have a major institution in Buffalo, New York, Roswell, who has purchased a flex and 6 scopes to go with it. They intend to do a lot of surveillance up in that big medical center. We also have, as I mentioned in the past, Kaiser, has completed their evaluation. And just as of a couple of weeks ago, they gave us the green light, so we now have the license to hunt in all Kaiser institutions across the country. This is huge because Kaiser is a closed system. You cannot go into a Kaiser system without the corporate office allowing you, which means you have to get evaluations and you have to have their blessing to go and sell your products there. We have that blessing. And Kaiser is a bellwether type of account where if you can get Kaiser, you have a story to be told to all the other major IDHNs, integrated delivery health networks, across the U.S. So we see that as a second half and onward opportunity for Photocure.

https://finance.yahoo.com/news/edited-transcript-pho-ol-earnings-215314830.html

We also have 2 Corporate Account Managers. These individuals are highly leveraged. And what I mean by that is, if these individuals get an account, these are major, major accounts in the U.S., like a Kaiser with 20, 30 different hospitals associated.

If you could turn a Kaiser, you’re turning multiples of hospitals at one time. And this is a very exciting opportunity for us. In fact, we have Kaiser right now in the middle of a clinical evaluation and their first report came out, we love Blue Light, more to come. It takes time with the big accounts.

14 Likes

Som du ser av @Savepig sitt innlegg, grønt lys er gitt fra ledelsen i Kaiser.
Klinikkene kan og jaktes nå av teamet😀

7 Likes

Takk Rodjer og Savepig!

1 Like

https://hexvix.com/node/69

3 Likes

Angående avtalen med Asieris var vel den på $250 mill totalt utenom royalties. Til nå har vel PHO motatt ca. $10 mill i 2 utbetalinger. Nå har Asieris fått Approval to Start a Global Phase III Clinical Trial for APL-1702 (Cevira) . Siden godkjenningen er global ligger de langt foran skjemaet, EU og US skulle vel starte i 24-25. Det gjenstår altså $240 mill til utbetaling i løpet av 21 siden vi kan anta at phase III vil være avsluttet i løpet av neste år. tror ikke markedet har tatt dette inn over seg.

4 Likes

Er vel en stor del av de milepælsutbetalingene som er bundet opp mot markedsadgang og salgsmilepæler også… så det er nok ikke så mye som kommer inn på bare fase3-løpet…

1 Like

Spennende å se utviklingen framover nå.
Vi er jo alle kjent med at investorer i biotek på OSE svitsjer mellom selskapene fortere enn de fleste av oss skifter truse. Antar at mange har hoppet fra PHO til blant annet PCIB og nå kaster kortene der og hopper tilbake igjen nå.
I tillegg er det spennende å se hva shorterne foretar seg.
På fb har jeg tidligere ment at kommende triggere er * Kunngjøring av ny Europa sjef, * Oppdatering vedrørende Cevira* Nå venter jeg på oppdateringer ift Europa strategi.

Så får vi se om det også slår an, men mener det vil være det neste, finansiering og Europa sjef er på plass, hun kan nå spille ut DS sine planer for Europa.

3 Likes

Enig med deg her myk, siste melding fra Photocure Cevira var veldig oppløftende, og sannsynligheten for at dette kommer på markedet er både langt større, og trolig langt tidligere enn det analysene tilsier.

Ser man på siste analyse fra Edison fra 13 mai 2020:

Så ser man at de der tok ned kursmålet fra 124 kroner til 109 kroner:

“We have decreased our valuation to NOK2,625m or NOK109 per basic share, from NOK2,699m or NOK124 per basic share previously, mainly due to a reduction in our near-term estimates due to COVID-19 affecting procedures (the per-share value was also affected by the dilution of the capital raise). The reduction was offset in part by a higher net cash total and rolling forward our NPVs. As the Ipsen rights re-acquisition has not closed, we are not yet including its impact in our estimates.”

Nå, 2 mnd senere er det lett å argumentere for at COVID-19 vil påvirke PHO mindre fremover enn det så ut per 13. mai.

Det ser også ut som Edison ikke kalkulerer fullt ut impacten fra at Photocure tar over Ipsen-salget, men kanskje det viktigste er at Edison i denne analysen har satt en sannsynlighet for kommersialisering i Kina til 40%, og til EU og US til 20%. Mtp tidligere data fra Ceviras fase 2b vil jeg tenke at en riktigere i en slik analyse bør i første omgang være 60% (personlig tenker jeg 80% er en fin start).

Legger man til at risiko (og diskonterings) justert verdi for Cevira i denne analysen er på rett over 300 millNOK, eller magre 11 kroner per aksje så kan vi se frem til flere solide oppgraderinger i kursmål i tiden fremover.

9 Likes

Tipper shorts har fått dekket inn en del med god fortjeneste nå takket være pcib, men de har jammen mye de trenger å kjøpe og

Det stemmer, ved publisering av avtalen fikk vi følgende informasjon:

“Under the License Agreement, Photocure will receive a total signing fee of USD 5 million within 6 months after signing. In addition, the company may receive a total of USD 18 million based upon achievement of certain clinical and regulatory milestones in China and up to USD 36 million for certain clinical and regulatory milestones in USA and EU. Approval of a second indication in China, the US and the EU would result in payments of up to USD 14 million. Additionally, sales royalties will apply in all markets.”

Det må vel bety at regulatoriske og kliniske milepæler utgjør 5 +18+36+14 = 73 mill$, og av det har vi altså fått 10 mill$.

Følgende blir litt gjetting/synsing fra min side, men tenker at begrepet “second indication” betyr LSIL, dvs lavgrad, eller det som tidligere ble betegnet som CIN 1, dvs et stadie der man ungikk konisering, mens det som ligger i kortene nå er HSIL, dvs CIN2 og 3. Mao så gjenstår 73-10-14 =49 mill$ i milepæler de neste 2 -3 årene.

Når det er sagt er kinesiske legemiddelselskap veldig ambisiøse, og det er ikke bare cash det er snakk om. Det ligger en stor grad av prestisje i å få et nytt godkjent legemiddel fra FDA og i Europa, i tillegg til kinesiske FDA.
Derfor er jeg ikke overrasket over at Asieris nå ser ut til å jobbe knallhardt for å fremskynde tidslinjene sine, særlig markedet i vesten.

Husk også at Schneider sa at folka bak Asieris hadde dype lommer, så jeg er sikker på at de kommer til å gjøre “what ever it takes” for å pushe Cevira worlwide når den tid kommer. Og den tid er ikke altfor langtfrem heller, sist jeg hørte Dan Schneider snakk om laucnh av Cevira sa han 2022/23.

16 Likes

Snøffelen - du skriver at vi har fått 10 MUSD, samtidig som at du ift nevnte 73 MUSD skriver at det gjenstår 49 MUSD de neste 2-3 årene. Vil ikke nevnte 14 MUSD være noe PHO, basert på sist børsmelding, vil få i løpet av kort tid?

Det som i tillegg etter mitt syn er av stor interesse, nå som det virker som Aseris er foran planen (og i likhet med det du skriver legger nok Aseris stor prestisje i dette), er at PHO har krav på diverse utbetalinger opp til 250 MUSD (dvs 177 MUSD utover nevnte 73 MUSD) når forskjellige salgsmål nås + royalty mellom 10-20 %. Sett ift Mcap i dag på 1.8 mrd utgjør det i prosent mye penger - og kursen ligger fortsatt en del lavere enn før sist børsmelding…

1 Like

Nå sliter jeg med hukommelsen, har vi fått $10 mill ? Har vi ikke fått $5 fordel på 3 ubetalinger i 2019. Men at nye burde komme nå i q3 ref børsmeldingen?

1 Like

Shorten ble i går dekket inn med ca 17 000 aksjer - 10 000 flere enn på mandag…

1 Like