Ja Rokky - grunnen til at shorterne hadde nettosolgt (dvs. økt shorten) dagene hvor kursen holdt seg bra, er at de ikke klarte å lokke nok selgere til lavere kurser, hvor shorterne ligger med sine større kjøpsordre. Det er bare å følge med på handlene i løpet av dagen - ta f.eks. dagen i forrige uke hvor børsmeldingen kom, dagen hvor shorten ble økt mest den uken. Da måtte shorterne jobbe ekstra hardt for å “holde kursen nede”, vanskelig å få investorer til å selge til akseptable kurser - hvor en selv var nødt til å legge ut mange salgsordre for at kursen ikke skulle stige for mye. I denne perioden har topp 50 også økt - hvilket har gjort situasjonen enda mer frustrerende for shorterne. De to siste dagene virker det derimot som at flere har fått kalde føtter - hvor min antagelse er at det i dag også ble utløst Stop loss - hvor jeg tror flere valgte å selge større poster til shorterne, som lå med store kjøpsordre på lavere kurser (og presset kursen nedover med mange små salgsordre, gjerne under sist handel).
Dette er kun min teori - vi får se imorgen - men jeg anbefaler dere alle å følge med på handelsmønsteret, og dere kan stille dere selv spørsmålet hva er grunnen til at kursen synker med nesten 10 % den siste uken (etter børsmeldingen)? Jeg mener investorene gjør det for enkelt for shorterne (jf psykologiske effekten) - men jeg tror det skal være vanskelig for shorterne å benytte dette mønsteret helt til nesten 900 000 aksjer er kjøpt tilbake, uten at det avsløres… Samtidig er min oppfatning at shorterne heller ikke helt har oppnådd den effekten de ønsket, ved å “selge ut” nesten 4 % av aksjene…