Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 1

Jeg har ca 50% EBITDA margin i mine regnestykker, og bruker ogsÄ en diskonteringsrente pÄ 10% som en industry standard. Jeg regner heller ikke med inntekter utover 10 Är frem i tid, sÄ det fins absolutt oppside. Det eneste jeg drar ut av mine tall er at prisingen er hÞy nÄ, som tilsier store forventninger til minimum opprettholdelse av guiding for 2023.

NÄ svarte jeg i utgangspunktet pÄ @nordpolen

Men det er en ting jeg lurer pÄ, peak sales 2027, 2mrd, hvor stammer det Ärstallet og omsetningstallet fra ?

50% er muligens for hĂžyt da, men du har trolig heller ikke tatt hĂžyde for Asieris pengene ?

1 Like

Jeg fant det pÄ selv, med et par antakelser :wink:

  • Veksten stopper ikke opp magisk i 2023 eller ved 1 mrd target
  • Veksten varer ikke for evig pĂ„ grunn av konkurrenter og andre teknologier som kommer

Med andre ord, tatt ut av lĂžse lufta .

Jeg har ikke tatt hĂžyde for noe annet. En implikasjon av det kan vĂŠre at markedet priser inn en lavere sannsynlighet for suksess og at fallhĂžyden er mindre :slight_smile:

1 Like

Hvis vi har tro pÄ produktene sÄ skal det vel komme inn rundt 500mill i milestones fra Asieris innen 2023 er ferdig. Men det skal vel diskonteres og risikoavregnes det ogsÄ.

Jeg har ikke gjort en DCF, bare noen raske regnstykker basert pÄ diverse multipler. Sammenlignet med peers sÄ syns jeg photocure fortsatt er billig. En rekke nordiske peers som bonesupport, sedana, surgical science, xvivo, context vision, revenio, cellavision, medistim osv. prises pÄ mye hÞyere EV/S multippel enn photocure. Flere av disse har langt over 30 i EV/S mens photocure har <10.

SpÞrsmÄlet blir hva de skal prises til hvis de lykkes med guidingen. Hvis de klarer salg pÄ 1 mrd NOK i 2023 med 40% EBIDTA-margin sÄ vil det gi EBITDA pÄ 400 mNOK. Hvilken multippel skal et slikt selskap prises til? Medistim for eksempel prises til EV/EBITDA ~40, og de har langt lavere vekst enn photocure. Med EBITDA x20 vil de prises til 8 mrd NOK i 2024 hvis de lykkes. Risikoen er selvfÞlgelig at sektoren er priset for hÞyt generelt og at multiplene skal ned, de mislykkes i europa og at de potensielt kan utkonkurreres av generika.

Forskjellige scenarioer:

9 Likes

PĂ„ sikt er det scenario 5 jeg har i mitt hode :slight_smile: Tror ikke det skjer 2023, men noe senere.
SĂ„ har man Cevira opsjonen som ren bonus.

Jeg tenker automatisk at multippel bestemmes av utsikten til videre vekst og inntjening, og hvordan konkurransen ser ut ser vi kanskje fÞrst mer av nÄr vi kommer til 2023, samt hvordan markedet generelt er, sÄ klart. Det hÞres usannsynlig ut at generika kommer inn slik de fremstiller det, men det bildet stiller seg kanskje annerledes dersom Photocure beviser gjennom 2021 at det faktisk er mulig Ä tjene penger pÄ produktet?

Takk for et godt svar.

PÄgÄr det noe arbeide innen feltet abscopal effekt i PHO?. Mener atsÄ er tilfellet og at dete arbeidet bygger pÄ at en skal kunne oppnÄ hÞyere pris pÄ produktet (pga at produktet i seg selv fÞrer til behandling av kreft / annet.

HÄper ogsÄ at PHO iverksetter annen teknologi eller kjÞper opp noe knask slik at selskapet fÄr flere bein Ä stÄ pÄ.

PHO----alle mÞdres aksjefavoritt plassert pÄ aksjekonto ( der gjorde hu siv ein fantastisk jobb. Hvorfor skal ikke vanlige folk fÄ de samme vilkÄrene som selskapene???) og i tillegg snart utbytteaksje. Ref Snoeffelen.

Min private pÄstand men kan PHO overhode klassifisere under betegnelsen risiko-aksje??
Nei mener jeg , mye farligere Ă„ ta bussen til sentrum enn Ă„ eie PHO :slight_smile:

Veldig bra :slightly_smiling_face:

3 Likes

Tja jeg sÊlger ihvertfald ikke mine :slight_smile: at guidingen frem mod 2023 er sat i bero stemmer fint overens med covids marked pÄvirkning og jeg havde vÊret mere betÊnkelig hvis det ikke var meldt ud.

1 milliard mÄlet i 2023 vert forkasta grunna omstenda (Fso fÞrst med den).

Da fÄr vi se med hvor hÞy sannsynlighet markedet hadde priset inn 1mrd revenue target i 2023 da :slightly_smiling_face:

2 Likes

Jeg tror dette var ganske sÄ forventet. Hverken Norne eller DNB har tatt hÞyde for 1mrd i sine analyser.

1 Like

USA inntekter pÄ 41 mill er imponerende synes jeg og 15 skop utplassert i pandemien er ogsÄ sterkt.
Umiddelbart ser dette bra ut.

6 Likes

Tror ikke markedet har trodd pĂ„ det, da priser markedet selskapet til ev/ebitda pĂ„ rundt 8 pĂ„ 2023 tall😂
Synes rapporten var bra! SĂŠrlig under en pandemi.

Hvis man tar Q4 annualisert sÄ er photocure allerede pÄ hÞyde med Ipsen sine salgstall i 2019. Og dette under en pandemi. Syns det lover bra for fremtiden.

6 Likes

The introduction of Cysview in the surveillance
market together with improved reimbursement has
resulted in significant growth in the installed base of
blue light cystoscopes. At the end of the fourth
quarter of 2020, the total installed base of rigid
cystoscopes was 230, an increase of 17% or 33 units
since year-end last year (197).

In November 2020, The United States Centers for
Medicare and Medicaid Services (CMS) released its
Final Rule for 2021. The rule maintains or improves
the 2020 amounts reimbursed for BLC when used in
the hospital outpatient and other sites of care.

2 Likes

bilde

"Importantly, we are continuing to execute on our business plan to become a leader in the bladder cancer treatment segment, and we remain well-prepared to return to our prior growth trajectory when the pandemic is resolved.”

La merke til denne her frÄ rapporten. Spesielt det om treatment. Vi venter vel pÄ news om den studien i lÞpet av H1?

De har ingen studier gĂ„ende innenfor “treatment”, Photocure har kun diagnostika, men det er en del av “behandlingssegmentet” da BLC brukes for Ă„ avdekke NMI blĂŠrekreft.

Det at de avdekker mer av kreften betyr ikke at de kurerer kreften, bare at urologene ser kreften bedre som de behandler ved Ă„ fjerne den.

1 Like