Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

UW Medicine implements blue light mechanism to detect bladder cancer cells

13 Likes

Virker som kommersialiseringen begynner å gå på skinner for PHO.
Verdien av selskapet øker stadig.
Hadde vært positivt om selskapet ble værende igjen i Norge, men er redd for at selskapet blir kjøpt opp.
Gjetter vi ser et bud relativt snart.

Vi kan vel gå ut ifra at det er tale om Cysview selvom navnet ikke er nevnt?
“The University of Washington” er vel det samme som “Washington University” ?

https://urology.wustl.edu/blue-light-cystoscopy-now-used-for-detecting-bladder-cancer/

Tja, det er minst 4 Washington University I USA, så kven veit.

Det er noen år siden Ipsen rapporterte Hexvixsalg. Sist gang jeg har klart å finne var i 2016.

“Other Oncology – In the fourth quarter of 2016, Hexvix® sales amounted to €4.5 million, up 6.6% year-on-year. In 2016, sales of Hexvix® reached €18.3 million, up 7.1%, mainly driven by the good performance in Germany, which accounts for the majority of product sales. The Group also registered first sales of Cometriq® of €1.2 million in the fourth quarter 2016”

Etter 2016 så har Ipsen kastet alt i samme sekk “Other oncology”, så etter hvert er det blitt vanskeligere å vite hvor stor del av “other oncology” som er Hexvix.

Uansett Photocure har registrert følgende partnersalg, som i hovedsak er Ipsen.
2015: 54,1 millNOK (q4: 13,6 millNOK)
2016: 61,5 millNOK (q4: 14,0 millNOK)
2017: 63,3 millNOK (q4: 16,3 millNOK)
2018: 62,2 millNOK (q4: 14,4 millNOK)
2019: 66,3 millNOK (q4: 16,5 millNOK)

Mao ganske svak økning år for år.
Mener at Photocure sitter igjen med ca 30% av salget til Ipsen. Antar man snitt Euro-kurs for 2016 på 9,20 NOK, hadde Ipsen inntekter på 18,2 mill€*9,2NOK/€ = 167 millNOK.

Så fra disse 2016-tallene så sitter Photocure igjen med 61,5/(61,5+167) = 27% av inntektene. Som stemmer relativt bra at med man kan regne “tilbake” fra oppgitte Photocuretall, og bruke 30%. Alternativt anta at Ipsen salget er ganske flatt år for år og at Q4 for 2020 vill gitt Photocure partnerinntekter på 16,5 millNOK, men at de nå er 16,5/0,3 = 55 millNOK.

Men i følge avtalen skal Ipsen ha en cut i 10 år:

“The parties have entered into a final agreement were Photocure will pay Ipsen EUR 15 million upon transfer on 1 October 2020. Ipsen will book sales up until this date. Ipsen will in addition receive earn-out payments in the range of 10-15% of sales (years 1-7 post-transfer) and 7.5% of sales (years 8-10) in the current Ipsen markets.”

Det er vel grunn til å tro at det er 15% den første tiden, så det betyr vel at Photocure får:
55 millNOK*0,85 = ca 47 millNOK, i “Ipsen-inntekter” i 4q2020.

Legger vi til 30 mill fra US (samme som Q3 2020 grunnet litt usikkerhet på covid19) og svak vekst i Norden tilsvarende 15,0 millNOK, så havner vi på rundt 92 millNOK.

Konsensus i analyser er 90 millNOK, og DNB er noe mer optimistisk med 94 mill NOK i inntekter for 4q2020.

DNB skriver for øvrig i sin siste analyse av 12 januar 2021:

“Q4e sales of cNOK94m, down c19% YOY. While this might appear weak, the
company received a milestone payment in Q4 2019 (of cNOK56m), hence in reality
we expect product sales to rise from cNOK59m last year to cNOK94m, a c59%
increase YOY. This results from Photocure now selling directly in Europe (the old
Ipsen territories) instead of receiving a 34% royalty on Ipsen’s sales. Of the forecast
cNOK35m absolute increase YOY in product sales, cNOK27m comes from the
takeover of Ipsen’s territories, cNOK1m from the Nordics and cNOK7m from the US.
In the former Ipsen territories we have been slightly cautious and factored in a 10%
decline in sales YOY.”

Mao de antar Norden salg på 15,5 millNOK, US salg på 35 millNOK og “Ipsen-salg” på 43,5 millNOK.

DNB mener likevel at man heller skal se på de store linjer når man vurderer resultatet.

“Q4 the first quarter Photocure takes over Ipsen’s old territories. With this in mind,
we believe that comments from management on the progress of the takeover and
near-term plans regarding expanding market presence in these territories could be
more important for the stock performance than the quarterly figures”

DNB har altså kursmål 135 NOK/aksjen.

Synes likevel det er interessant at DNB regner EPS på 2,13NOK for 2021 og 5,23NOK for 2022.
Samt at de skriver at:
“Long-term target looks ambitious. We believe the company will reiterate its longterm target of cNOK1bn sales in 2023. As we have stated before, we believe this
target looks on the high side (especially without further acquisitions), and we reiterate
our long-term sales forecast of cNOK734m. We also note that the consensus for 2023
is more in line with our estimate than the guidance”

Antar vi at DNB mener at cNOK734m gjelder for 2023, og ikke peak sales (som DNBs analyse kan tolkes som), og observerer at DNB har hhv 246 millNOK (2020), 302 millNOK (2021) og 317 millNOK (2022) i utgifter, så er det en utflatning som gjør at utgiftene i 2023 neppe er mye over 350 millNOK.

For 2023 vil det med cost of sales på ca 60 mill gi en EPS på (734-(60+350)/27,5 = 12 kroner.

Leses DNB sine 734 cNOKm som peak sales, så er uansett Schneider sin guiding på 1 mrdNOK i 2023 uansett vannvittig mer optimistisk enn det DNB antar, for Cysview/Hexvix er et produkt som vil vokse i mange år etter 2023.

Synes det kan være litt interessant å sammenligne med Medistim, som er verdsatt 50% over Photocure, de leverte følgende på 4Q2020:

“Sales for the quarter ended at MNOK 94.2 (MNOK 95.7), a decrease of 1.6%.
Sales for 2020 ended at MNOK 363.1 (MNOK 363.7). Operating result (EBIT) for the quarter ended at MNOK 22.1 (MNOK 19.7) a 12.1% increase. Operating result for the year 2020 ended at MNOK 95.5 (MNOK 89.8), a 6.4% increase. This is the best operating result for a year ever.”

og har en utbyttehistorie som ser omtrent slik ut:
2014: 1,40 NOK/aksje
2015: 1,65 NOK/aksje
2016: 1,85 NOK/aksje
2017: 2,00 NOK/aksje
2018: 2,25 NOK/aksje
2019: 2,75 NOK/aksje

Det er vel rimelig å anta at etter årets resultat i Medistim havner utbytte for 2020 på 3,00 NOK per aksje.
Aksjekursen i Medistim er nå 250 kroner aksjen, og 10% av aksjene byttet på fredag fra en sterk eier til en annen på kurs 246 kroner aksjen.

Når man sammenligner Photocure og Medistim så er det en stor forskjell, og det er at Medistim går i pluss, og betaler utbytte. Photocure har levert røde tall i lang tid på driften. Men hva skjer når Photocure blir en utbytte-aksje?

Jeg er overbevist om at vi vil se en solid reprising når Photocure går fra å være en vekstaksje til vekstaksje OG verdiaksje.

Det skifte kan veldig godt skje den 3. mars. Analytiker konsensus er på EBITDA på 11 millNOK mens DNB er ganske optimistiske med 20 millNOK.

Det er god grunn til å tro at Photocure vil oppleve solid kursvekst i årene fremover, og at første rykk skjer i mars 2021.

48 Likes

Takk for ett fantastisk innlegg. Oppsummert, om det skjer nå eller litt senere (stor covid usikkerhet). Jeg tror PHO blir en solid utbytte aksje innen kort tid. Det vil gjøre noe med prisingen også.

Jeg trodde PHO allerede i 2020 skulle være utbytte aksje, men en ambisiøs DS gjorde at vi må vente litt lenger, vi må håpe på at høstingen blir dertil bedre. Alternativt at det kommer noen pengesterke kinesere som kjøper hele butikken - jeg håper egentlig ikke det skjer, men det virker nesten litt rart om det ikke skulle komme ett bud derifra innen ett par år hvis ikke det kommer en kraftig reprising innen den tid.

1 Like

Tusen takk for fin utredning, det var langt over hva jeg hadde forventet og at jeg nå føler meg langt tryggere på min investering i PHO. Blir veldig spennende på onsdag.

Jeg tror også at Chinamannen kjøper selskapet. Det er helt ulogisk at de skal betale ut milstones tilsvarende mp på selskapet. Hadde derfor vært flott om reprisingen starter nå etter 3. mars.

Ser likevel ut til å være visse forventninger til Q4? Var oppe og snuste på 120 såvidt.
Ikke så lystelig å sitte short på en slik dag, men det skal vel mye til at DS klarer å levere fundament til kursen på dette nivået? Eller?

Både DNB og ABG tror at DS skal levere, men de har kanskje ikke greie på det, eller?

Det spenstige hvis man ser på det fra et teknisk ståsted, er at en liten anelse poitivitet kan resultere i en eksplosiv bevegelse når den først passerer 123, som er tidligere topp fra februar 2020.

Det finnes ikke volum omsatt over dette punktet i tillegg har man short som ikke er dekket inn. Spørsmålet er om dem velger å dekke inn og ytterligere lage etterspørsel, eller om dem øker shorten for å dempe momentet.

Det tekniske viser en reduksjon på volum over lengre tid. Man har hatt lokale spiker, med dette har fort blitt absorbert av markedet. Man har og mindre volatilitet prismessig en tidligere, noe man ser både på daily og intradag.

1 Like

Som vanlig deler jeg resultatene fra meningsmålingene i fb gruppen(Photocure Investors) i forkant av kvartalspresentasjonene også her på Tekinvestor.

De uhøytidelige meningsmålingene avsluttes nå med følgende resultat:

Totale inntekter.

91 - 100 mill. 38% av stemmene.

81 - 90 mill. 31,5% av stemmene.

Andre 30,4%

Inntekter fra USA.

32 - 35 mill 55,6% av stemmene.

36 mill. eller høyere. 25,9% av stemmene.

Andre 18,5%.

Utplasserte skop.

8 - 10 skop. 54% av stemmene.

11 skop eller flere. 27% av stemmene.

Andre 19%.

Personlig har jeg vel stemt selv på “vinnerne”. Men, jeg tror faktisk at jeg bommer på utplasserte skop.
Jeg heller mot at det blir flere enn 10 skop, nettopp fordi det som regel dukker opp enkelte klinikker som ikke Cysview fanger opp, flexi skop spesielt.
Det har blitt lagt til 11 klinikker hittil i 2021, opp mot 10 av dem tror jeg faktisk kan tilskrives q4 2020.
Kommer det flere enn 10 klinikker i q4 vil det være særdeles bra tidene tatt i betraktning.
Det har nok uten tvil vært vanskelige arbeidsvilkår inn mot klinikkene under pandemien.

5 Likes

Rojder
Har du oversikt over hvordan de ulike sykehusene har henholdsvis,
Bare rigide skop
Både rigid og fleksi
Bare fleksi
Utviklingen av flexiscope har vel vært tregere enn forventet mildt sagt.

Dessverre, den oversikten tror jeg kun Photocure besitter alene.

Tror prognosene for framtiden vil telle mer enn Q resultatet, når en gjør seg opp formening i morgen.

Hva er gjeldende guiding per nå? Enda 1mrd i 2023?

Yes.

Jeg driver og trykker litt på kalkissen, og for meg virker det som om markedet per nå priser selskapet til høy sannsynlighet (~70%) for at de når target i 2023 + peak sales på >2mrd i 2027. Det blir spennende å følge med i morgen.

Har du sett noe på regnestykkene, @Boykie ?

1 Like

1 mrd oms || 200 mill EBITDA || P/E 20 → MCAP 4 mrd = kurs 150

I tillegg kommer potensialet videre. Ikke gæli det her :blush:

1 Like

Guidet de ikke 1mrd/400mill selv, eller blander jeg sammen noe nå ?

Edit
« Målet er en EBITDA-margin på 40 prosent fra 2023.» så du må justere

Ett annet poeng er at den guidingen tar ikke høyde for Cevira, den tar heller ikke høyde for Cysview asia, selv om det trolig er begrenset i 2023.