Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 1

Sikker pÄ det @solskimm ?

Preklinisk rottestudier forholder jeg meg ikke til - vi kan snakkes nÄr de begynner med fase-1


Jo, skjÞnner det. Men de har da studier pÄ gang, dog ikke pÄ det stadiet som kan regnes hjem

1 Like

Det stĂ„r i avsnittet US cysview segment pĂ„ side 4 at “The growth was driven by an increase in unit
volume, additional revenue from the reversal of
Medicare 340b reserves totaling NOK 8 million (USD
0.9 million) and price increases.”

Det er sÊrskilt price increases eg legg merke til. Er det nokon som veit om det betyr at dei har satt opp prisen per dose cysview? I sÄ fall kor mykje?

PÄ sluttkurs i 115 NOK/aksje i gÄr var MCAP pÄ Photocure pÄ 3,1 mrdNOK, mens MCAP pÄ Medistim var pÄ 5,2 mrdNOK, 68% hÞyere, eller PHO-kurs tilsvarende 193 kroner aksjen.

Medistim leverte 4Q:
Sales for the quarter ended at MNOK 94.2 (MNOK 95.7), a decrease of 1.6%.
Sales for 2020 ended at MNOK 363.1 (MNOK 363.7). Operating result (EBIT) for the quarter ended at MNOK 22.1 (MNOK 19.7) a 12.1% increase. Operating result for the year 2020 ended at MNOK 95.5 (MNOK 89.8), a 6.4% increase. This is the best operating result for a year ever.

Mens PHO leverte salg pĂ„ 97,7 MNOK i 4Q, med “Fourth quarter 2020 EBITDA was NOK 17.9 million,”

Videre kan man forvente at Medistim betaler utbytte for 2020 tilsvarende 3.00NOK, og Photocure er jo on par der allerede.

Jeg er sikker pÄ at Photocure kan levere en langt sterkere vekst i Ärene fremover enn det Medistim kan, sÄ Photocure bÞr prises minst som Medistim etter min mening.

17 Likes

DNB’s morgenrapport om PHO:
Omsetningen for kvartalet kom inn pÄ NOK 98
mill mot vÄrt estimat pÄ NOK 94 mill, mens EBITDA for perioden lÄ pÄ NOK 15 mill mot
vÄrt estimat pÄ NOK 20 mill og konsensus pÄ NOK 11 mill. Selskapet tok med virkning
for hele kvartalet selv over salget og distribusjonen av Hexvix i flere europeiske
markeder og har i den forbindelse belastet kvartalsresultatet med NOK 3 mill i
engangskostnader. FÞr eventuelle justeringer pÄ grunnlag av dagens
oppdateringer har vi en kjÞpsanbefaling pÄ Photocure med et kursmÄl pÄ NOK
135 pr aksje. Kursen stengte i gÄr pÄ NOK 115 pr aksje.

USA year revenue doblet siden 2018, pÄ samme mÄte som 2019 var dobling fra 2017

Hvis den trajectoryen holder sÄ ser vi pÄ 180-200 mill for usa i 2021

image

11 Likes

Det som er tragisk, er at Patrick Ling kommer til Ä slakte kursmÄlet pÄ bakgrunn av forventet fall i dollaren. (hehe)

1 Like

ATH! Gratulerer :partying_face:

2 Likes

utbytte neste Ă„r?

HĂ„per ikke det.

Jeg ble ved fÞrste Þyekast veldig skuffet over europainntektene som bare Þkte med 86%. De har tidligere anslÄtt at topplinjen fra Ipsen-omrÄdene skulle tredobles nÄr inntektene gÄr direkte til PHO fÞr kostnader og honorarer til Ipsen og til de nye ansatte i Europa. Derfor hadde jeg hÄpet pÄ en Þkning i stÞrrelsesorden 200% i EU fra Q4 i fjor. NÄ har jeg lest litt mer nÞye og ser at Norden nÄ rapporteres sammen med resten av Europa. Norden solgte for 14.5mkr i Q4 i fjor sÄ hvis vi da tredobler Europa ex Norden (30,8-14,5 = 48,9) og tar med Norden igjen sÄ ville tilsvarende salg gitt 63,4mkr. NÄ rapporterte de 56,6mkr, som stemmer bra med at enhetssalget er ned 11%. Det er ikke fullt sÄ ille, gitt pandemi og at Q4 var fÞrste kvartal med egen salgsenhet i Europa.

2 Likes

Det er imponerende hva Dean and team fÄr seg til. I det fÞrste kvartal mulig viser de seg at Ipsen Exit var kjempe lurt. OgsÄ viser de seg at med covid store fleksibilitet viser seg Ä vÊre lÞnnsomt.

Jeg var noe bekymret for kostnad nivÄ, men ogsÄ der viser de Ä mestre det.

Bra jobbet Dean & Team.

Om selskapet begynner Ä betale utbytte neste Är sÄ selger jeg alle aksjene mine. Det vil i sÄ fall vÊre elendig kapitalallokering fra et vekstselskap og mye mer bear enn bull. Utbytte har ingenting i et vekstselskap Ä gjÞre, pengene skal brukes pÄ vekst.

6 Likes

Sammenligningen med Medi Stim er god og relevant. Den ble kraftig repriset da markedet forsto at det var et vekstcase som hadde startet Ä tjene penger pÄ underliggende drift.

Jeg har tro pÄ at PHO vil kunne nÊrme seg Medi Stims market cap. Det har vÊrt noen fine regnestykker over her.

La dem brenne! :fire:

3 Likes

Nei da, alle har sine forretningstanker. Men muligens gir de seg nÄ da?.

Shortepakk innenfor bioteknologi fortjener Ă„ steke i sitt eget fett :slight_smile:

4 Likes

En kollega prÞvde Ä kjÞpe litt Photocure pÄ rundt 110kr i forrige uke da den droppet til 108 i Äpningen. Hadde et lite rally, nÄr den gjorde pullback la han inn ordre pÄ 110. Stoppet pÄ 110,4 kr


Dyre 40 Ăžre Ă„ skulle spare :joy: :joy:

1 Like

Økningen mht PHO ser jeg som annerkjenning til PHO og annerledes enn biotek pÄ Oslo bÞrs.
PHO har kapital, salg, vekst og marginer. Sammenlikning med Medistim anser jeg som riktig. PĂ„ 2Ă„r sikt meget relevant Ă„ sammenlikne med.