Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 1

Tror pÄ en hÞyere close etter at Dan har vÊrt pÄ scenen

Det vi trenger er noen gode nyheter fra China som for eksempel;
: Hexvix MAA filing
accepted for Fast Track
review in China

tror ogsÄ pÄ kursÞkning nÄr investorene forstÄr at denne guidingen blir missforstÄtt. det er mere en generell beskrivelse av situasjonen fremover og ikke en PHO sak.
dette ordner nok dan opp i senere i dag

1 Like

Virkelig fritt fall her. Ser ut som jeg kjÞpte for tidlig! Mine briller er uansett lange, og i sÄ mÄte fÞler jeg meg trygg pÄ kjÞpene i dag.

Problemet er at dette internasjonale selskapet med den soleklart beste lÞsningen ikke klarer Ä levere nesten plusstall i det hele tatt. Bare smÄpenger igjen. Fra internasjonalt hold mÄ det jo se helt forferdelig ut. Vekstselskaper med et vinnerprodukt pÄ markedet skal jo imponere med tall det virkelig svinger av, sÊrlig etter sÄpass lang tid pÄ markedet. Det gjÞr ikke Photocure og da blir aksjen hardt straffet etter en solid opptur i lang tid nÄ.

Ikke utenkelig at det er shortere som angriper med full styrke.

Hadde ikke trodd at dette skulle bli dagen Ä fylle pÄ med fler PHO aksjer, men her er det bare Ä grabbe til seg med begge hendene. Traff rimelig pent pÄ 124,50 ser det ut som :smiley:

Dette var dÄrlige greier, ikke noe nytt og egentlig den samme gamle visa.
Blir jo bare mer og mer langsiktig dette her. :see_no_evil:
Jeg er nok inne med alt for mye.

Litt fascinerende Ä se pÄ hvordan prisen oppfÞrer seg.

Normalt ville man brukt en “positiv rapport” som et bakgrunnsteppe for Ă„ selge inn i et “weak hand rally”. Men her ser man motsatt effekt.

Det var kun 5000 aksjer fÞrste minuttet som flyttet prisen ned til 132 kr. Ytterligere 3200 aksjer og man klarte Ä fÄ den ned til 131.

Etter dette svinget kursen mellom 128-133, og utover dagen falt volumet. NÄr volumet var i ferd med Ä dÞ ut, kom enda et push pÄ ca 10000 aksjer som pushet prisen ytterligere ned til rundt 125.

Man har igjen en sidelengs formasjon hvor volumet igjen ser ut til Ă„ tĂžrke ut.

SÄ man har i grunnen bare brukt ca 18 000 aksjer for Ä flytte kursen. Men det er omsatt forelÞpig over 400 000 aksjer i de pÄfÞlgende horisontale omrÄdene


Skulle jeg kvittet meg med aksjer, ville jeg gjort motsatt, brukt en mindre sum for Ä flytte kursen opp, for sÄ Ä prÞve distribuere pÄ et hÞyere nivÄ, fÞr en korreksjon i etterkant.

7 Likes

Det bĂŠrer tydelig preg av et shortangrep ja. lett Ă„ “lure” smĂ„investorene til Ă„ tro at kursen vil droppe markant i Ă„pningsauksjonen, og sĂ„ fĂ„r det sin effekt.

Veldig underlig kursutvikling, ja. 130 nÄ. FÄr se hvor vi er pÄ close.

4 Likes

Noen som ser en forklaring pÄ denne videre svekkelsen etter Q2 framleggelsen?
Hvor er logikken?

Det er vel sÄ enkelt som at veksttakten viser seg Ä vÊre lavere enn mange hadde hÄpet pÄ, og dermed er prisen man er villig til Ä betale ogsÄ lavere.

2 Likes

Men det mÄ da bare vÊre drÞmmere som hÄpet pÄ noe bedre enn det som ble presentert igÄr? At covid vil ligge som en mÞrk skygge over utviklingen ogsÄ en tid framover var vel Äpenbart, selv fÞr Q2 presentasjonen.

1 Like

Det er ogsÄ tydelig at det fremdeles er for mye lett tilgjengelig supply tilstede.

Ser enkelte trekker frem den har gÄtt mye.

Men ser man Är til Är, er det egentlig ikke sÄ voldsomt.

Januar 2020 - Januar 2021 : Ca 21%
Januar 2021 - Hittil i Ă„r : Ca 13%

Men mellom disse punktene har man hatt store utslag.

Faktum er at i det store bildet har volumet tÞrket ut over tid. FÞr Q2 lÄ gjennomsnittlig volum under 50 000 aksjer per dag. PÄ en heilt grei Q2 , tatt status rundt Korona og negativ innvirkning pga. valuta i betraktning ble det plutselig omsatt over 10X sÄ mye aksjer. Selve bevegelsene til nedsiden skjedde pÄ lavt volum, men mengden aksjer omsatt innenfor disse nivÄene var nesten 30X hÞyere en hva som faktisk beveget kursen.

Hva som gjĂžr dette mĂ„ folk bare fantasere om. Men stĂžrre aktĂžrer trenger “likviditets hendelser” for Ă„ operere. Vil noen selge stĂžrre volum, vil man som regel bruke positive nyheter/sentiment for Ă„ kvitte seg med stĂžrre volum uten Ă„ pĂ„virke prisen negativt.

Vil man ha stĂžrre posisjoner, gjĂžr man det motsatte. Usikre investorer, belĂ„nte posisjoner, stop loss osv, kan fort utlĂžse mindre “panikkartede” bevegelser i markedene. Klarer man da Ă„ utlĂžse en liten dominoeffekt med Ă„ bruke et mindre belĂžp for “hjelpe” kursen ene eller andre veien, vil psykologien gjĂžre resten.

SpĂžrsmĂ„let da er bare hvor langt ned kursen gĂ„r fĂžr “noen” ser verdi igjen.

Kvartalsrapporter trenger nedvendigvis ikke ha noen kobling til pris. Men det er en god unnskyldning for hva som skjer i markedet.

Ta eksempel Q3 2019.

Q2 nov

Dette resulterte i ett fall pÄ over 10%. Men ca 1 uke senere begynte prisen Ä stige igjen. Inn i en av de villeste rallyene Photocure har hatt.

fall

Fra i gÄr.

Q2

Man har forelĂžpig 10% hĂžyere salg YTD Q2 i 21 i forhold til YTD Q3 i 19, samtidig som man har en pandemi med tilhĂžrende utfordringer og et negativt valuta utslag.

Dette har forelÞpig resultert i et fall pÄ ca 12% i forhold til kursen dagen fÞr Q2.

27 Likes

En ting er sikkert, det er ikke store aktĂžrer som selger.

Heller ik mig mÄske 2023

Ikke mye oppdrift Ă„ spore idag heller. Bunner den imorgen?

Tre dager med nedgang er vel en klassiker innenfor norsk bio :upside_down_face: NÄ er det plutselig blitt et stykke opp til DnBs kursmÄl