Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 1

SpÞrsmÄlet er vel om den bunner ut i morgen?

Jeg kommer til Ä vekte meg opp, men kommer til Ä spre det ut over noen dager. 25% av portefÞljen min var i Pho - nÄ er det blitt endel lavere :-/

NÄ er ikke jeg noe veldig pÄ fundamentale analyser, da jeg bruker utelukkende TA for Ä finne mine ting Ä satse pÄ. Men synes dette var artig Ä ta en kikk pÄ.

Under har jeg de mest grunnleggende tallene i hver eneste kvartalsrapport til og med 2019.

Det som er det spesielle er at fra Q1 2019 og til og med Q3 2020 ligger revenue fra Hexvix/Cysview pÄ ca 53 mil i snitt.

Men rett etter Q3 19 har vi som sagt en dipp pÄ over 10%, fÞr vi plutselig gÄr ca 85% pÄ 22 bÞrsdager.

Ser man sÄ pÄ Q1 og Q2 i 2020, ser man hvor mye Covid pÄvirket US, all vekst forsvant og man var tilbake til Q1 2019 tall.

Fast forward til Q4 2020 og man ser tydelig hvor dÄrlig Ipsen har hÄndtert markedet i Europa. Total revenue pÄ Hex/Cys ender pÄ 97,7 mil og man ser tydelig tegn til vekst. US sales gÄr opp 10 mil pÄ 1 kvartal, og man har den hÞyeste veksten i US pÄ 8 kvartal.

KjÞr pÄ Q1 og Q2 2021 og man har tilbakefall pga. Covid saker. I tillegg slÄr valutaen inn negativt pÄ Q2.

SĂ„ kan man leke litt med tall:

Null vekst og 88 mil resten av kvartalene, ender man opp pÄ 346 mil for 2021. Som vil vÊre 36% over 2020.

Har man samme tall i Q3 21 som Q2 21, vil man havne pÄ 79% vekst YoY i forhold til Q3 20.

Det store spÞrsmÄlet er jo hvordan Q4 vil vÊre i forhold til Q4 2020. Mest sannsynlig flere vaksinerte, mindre restriksjoner osv.

Opex

Ser man pÄ Opex, kan man se Opex Europa stÄr for ca 1/4, men stÄr samtidig for 65% av Hex/Cys revenue per dags dato. SÄ en meget godt stykke arbeid Ä ta dette markedet tilbake.

I tillegg hadde man det hÞyeste antall solgte doser i mai. Man ser fremdeles bedring i tilgang til marked som har vÊrt avstengt pga. Covid, og i tillegg har man Asieris i bakgrunnen som arbeider pÄ bÄde fÄ Hex/Cys til markedet og Cevira gjennom Fase 3.

28 Likes


SÄ kan man se litt pÄ estimater for vekst og prising.
Photocure vil jeg si stikker litt ut her :slight_smile:
Har ogsÄ blitt litt billigere siden denne oversikten. Mcap 3270 EV under 3000 nÄ.

4 Likes

BĂ„de @Snoeffelen og meg selv nevner ofte Medistim i samme Ă„ndedrag som Photocure.

Jeg har ikke vÊrt flittig med hjemmeleksene i det siste men da er det jo flott at @rosk82 tar jobben, for med dette fokuset pÄ Europa sÄ mÄ jeg si jeg mener parallellen fremdeles stÄr seg!

7 Likes

Photocure med unik teknologi og store muligheter. – Investornytt

6 Likes

Hatten av for Rodjer!

1 Like

Jeg har ogsÄ i Ärevis brukt Medistim som en form for benchmark for Pho, og sett pÄ dem som 1 - 1,5 Är foran Pho.
Dessverre makter ikke Pho Ă„ holde tritt lenger mtp lĂžnnsomhet, selv om inntektene fortsatt er akseptable, forholdene tatt i betraktning.
Her er det etter hvert et stort gap Ä dekke inn for Pho som er hardt rammet av pandemien, kanskje sÄ mye som 2 Ärs tapt fremdrift for Cysview.
Selv om jeg pĂ„ ingen mĂ„te hadde forventet en slik reaksjon etter Q2 resultatet (som tross alt var noenlunde pĂ„ nivĂ„ med forventet) var ikke Dan’s fremfĂžrelse av presentasjonen like overbevisende og humĂžrfylt som tidligere


Jeg satt ogsÄ med en litt uggen fÞlelse av at Schneider ikke virket like selvsikker og optimistisk etter presentasjonen. Vanskelig Ä forstÄ hva som var sÄ galt med tallene som ble levert, men aksjonÊrene hadde tydeligvis veldig hÞye forventninger.

Urealistisk hĂžye, tydeligvis. Det var ingen grunn til Ă„ anta bedre tall enn det som ble lagt fram. Men det store flertall var nok mer enn fornĂžyd.

1 Like

Satser pÄ at dagen representerer bunnen og at det snur opp igjen i neste uke.

Økt beholdning med 40% i dag og er relativt trygg pÄ at dette blir en god, langsiktig investering.

1 Like

Sikkert ikke dumt. Tror jeg skal realisere litt fra Ultimo og overfĂžre til pho ila fĂžrste halvdel av neste uke :muscle:

Tok en post i PHO i dag selv. Utover at det er et spennende case, sÄ ser det mistenkelig ut som en OSE-finte man kan gjÞre nytte av.

1 Like

Gjorde faktisk jeg og i dag. PĂ„ tross av at jeg vanligvis ikke tar imot fallende kniver. Men denne skjĂžnte jeg bare ikke!

Great minds think alike? :rofl:

1 Like

PÄ mitt chart var det relevant at man fikk fredagsclose over 120 pÄ et visst volum. Alt over 200 dagers glidende snitt er fint.

NÄ var det jo noen rimelig gode bÞrsdager nÄ, sÄ det er litt kjipt om det kommer en veldig sur bÞrsuke pÄ mandag.

Jeg har neste kjĂžp rundt 110 og 100

1 Like

Var vel noe usikkerhet som ble presentert:
De dropper guiding pga usikkerhet knyttet til pandemien.
De kommer med en oppdatering av blÄlysteknologien sÄ det kan bli nedgang av installasjon av nye scope da en del klinikker vil avvente til de har fÄtt den nye oppgraderingen. Kan fort ta 6 mnd fÞr de har det nye ute hos klinikkene
Hvitt lys har fÄtt den nye teknologien sÄ derfor mÄ Photocure ogsÄ oppgradere til denne for Ä beholde forspranget. Det har noe med skarphet nÄr man ser og det er visst en skikkelig revolusjon.
Det jeg spÞr om da er hvorfor hvitt lys allerede er klar med det nye her, mens Photocure fortsatt mÄ bruke opptil 6 mnd. Sovet i timen ?

1 Like

Dette har ingenting med Photocure Ă„ gjĂžre. De har iallfall ikke noe “skyld”.
Det er Karl Storz som produserer scopene som er inn under refusjonsordninger for blc+cysview i USA.
Jeg velger heller Ä tro at Photocure har pushet KS mtp at en oppgradering av ulike elementer er pÄkrevd. Kanskje har KS ogsÄ sett/blitt fortalt at det blir mye lettere Ä selge inn scope med blÄtt lys hvis de har bedre spesifikasjoner.

Skarpheten du snakker om, var skjermteknologi. WL har hatt bedre opplÞsning pÄ skjermene sine i en viss tid. Det var en omfattende oppgradering slik jeg skjÞnte det pÄ DS.

Og nÄr du snakker om tid, sÄ skal alt utstyr gjennom grundige prosesser fÞr det er ferdig til salg. I tillegg mÄ ny versjon en runde hos FDA. Alt dette tar veldig lang tid.

3 Likes

Takk for nĂŠrmere forklaring/oppklaring. Uansett tror jeg dette blir oppfattet som en viss usikkerhetsfaktor da. Og det med at de ikke guider lengre. Nettopp guidingen har jo fuelet kursen da vekst er det som betyr noe
Med den nye skjermteknologien, vet du om blÄtt lys fortsatt er like langt foran hvitt lys?

BlÄtt lys er ikke skjermteknologi

Det vet jeg, men nÄr cysview ogsÄ bli kompatibelt med den nye teknologien . AltsÄ den med hÞyere opplÞsning og skarphet.
Vil da blÄtt lys fortsatt ligge minst like langt foran hvitt lys(som nÄ funker med den nye teknologien)

1 Like