Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 1

Slik jeg oppfattet det sÄ var ikke flexiscopes berÞrt av dette. Prioriteringene til selskapet er Ä Þke utnyttelsen pÄ eksisterende scopes og fÄ utplassert flere flexiscopes sammen med KS.

Introduksjon av nye modeller fra KS vil berĂžre de selskapet for de nye sykehus som vil vente Ă„ ta i bruk Cysview ifb med operasjoner, til ny modell er klar til levering.

Kikket litt mer pÄ Q2 rapporten, og det er markant forbedring hvis man sammenligner med Q1.

Ved fĂžrste Ăžyekast kan det se ut som ting har vĂŠrt stabilt siden Q1.

Man har 90,4 mil mot 88,2 mil. Skarve 2,2 mil Ăžkning.

PHO1

PHO2

Men i Q1 hadde man en engangsbetaling fra Asieris pÄ 6,4 mil, som hjalp godt pÄ resultatet.

I tillegg hadde man en negativ valutaendring pÄ toppen som reduserte resultatet i Q2, NOK med 11%

Med andre ord kunne man for fÞrste gang vÊrt over 100 mil i revenue pÄ et kvartal.

Ser man bort ifra den negative valutaendringen og engangsutbetalingen fra Asieris, hadde man hatt en Þkning fra 81,8 mil til over 100 mil pÄ et kvartal, noe som ville gitt en vekst pÄ over 22%, kvartal for kvartal. Man ville ogsÄ vÊrt over resultatet i Q4, som per dags dato er det beste kvartalet Photocure har hittill.

NÄ blir det kanskje litt feil Ä se ting pÄ denne mÄten med tanke pÄ valutaen, da denne kan tilte i favÞr Photocure pÄ et annet tidspunkt :man_shrugging:

Men det er iallefall ikke noe tvil om at det er vekst tilstede.

10 Likes

Dette var dÄrlig nytt;( Vil vel omtrent ikke vÊre vekst i scopes pÄ et halvÄr nÄ da

Bortfall av vekst midlertidig gjaldt bare rigid scopes
 flexscopes har vért “all the fuzz” i tidligere presentasjoner.

Anbefaler her nyeste radium fra ca 18:40
Selv om det pÄ sikt blir bra osv sÄ synes det ganske klart for meg hvorfor vi har sett nedgang etter Q2 presentasjonen. Det er litt usikkerhet her og der.
Synes ikke det hÞres bra ut at hvitt lys har fÄtt den nye teknologien, mens blÄtt lys fortsatt mÄ vente en stund fÞr det er klart.

Helt enig.
Det er ogsÄ min oppfatning.

Jeg har et excel-ark med oversikt over mange parametere.
Q2 var egentlig et veldig solid kvartal, med finansielt god utvikling fra Q1.

2 Likes

NÄ er vel fremtid og videre vekst det aller viktigste. AltsÄ guiding. NÄr Photocure valgte Ä ikke guide grunnet stor usikkerhet sÄ er vel det noe av det markedet liker aller minst.

Dette er ikke noe nytt. Det har jo vÊrt sÄnn i flere kvartal.
Likevel leverer Photocure solid vekst hele veien gjennom en pandemi

SĂ„ hva tror du er grunnen til den kraftige nedgangen ?

Det er lett Ă„ koble kurs mot enkeltfaktorer retrospektivt.

Mange undervurderer kursspillet som foregÄr pÄ bÞrsen.

Tja. Det kan man alltid si, men jeg tror denne nedgangen har med at det er usikkerhet knyttet til de forholdene blant annet jeg har nevnt her.

Sykdommen kan ligge pÄ lur hos de som ikke har lagt seg undersÞke den siste tiden. Det kan fort ta seg opp etter corona. Da kan det ogsÄ bli hÞyere trykk pÄ flexscopes siden det er mest tids/ressurseffektivt pÄ sykehusene. Disse er allerede HD.

NÄr det gjelder Ä fÄ rigide scopes og optikk tilpasset HD sÄ er ikke dette nybrottsteknologi akkurat. Skulle tro det gikk meget fort Ä utvikle det. Spesielt siden de allerede har en fleksibel modell i HD.

Storz hadde ogsÄ et overgangsprogram hvor SD ble byttet med HD nÄr HD kom pÄ markedet.

Det mest negative er kanskje at BLC er koblet mot Karl storz sin markedsandel. De burde se pÄ Ä utvide mot olympus og andre leverandÞrer.

1 Like

VÊrt prosess pÄ dette over lang tid.

Schneider nevnte spesifikt Wolf i presentasjonen, sÄ de kikker definitivt mot andre leverandÞrer ogsÄ.

Hvem leverer scopes til Europa markedet? Gjelder denne oppdateringen pÄ teknologien hele markedet eller kun USA? Finnes det noen oversikt over antall utplasseringer kvartalsvis i Europa?

Problemet med Europa er ikke antall scope, det er at bruken har vÊrt helt fravÊrende pga. hvordan Ipsen hÄndterte markedet. Det er bare Ä se pÄ hvor stor Þkning i revenue man fikk i Europa fra Q3 til Q4 i 2020.

Photocure har og kommunisert tidligere at utnyttelsesgraden pÄ allerede utplasserte scope var altfor dÄrlig. Dette var noe dem tok tak i og man kan se spor dette pÄ kvartalsrapportene hvis man tok en kikk pÄ tallene.

Q4 2020 hadde 47% hÞyere revenue fra US kontra Q4 2019, med bare 20% Þkning i scope. SÄ en betydelig del av veksten fremover er ogsÄ Ä fÄ opp bruksfrekvensen pÄ allerede plasserte scope.
SÄ om en del velger Ä avvente til nytt utstyr er pÄ markedet, sÄ betyr ikke det at veksten vil forsvinne.

Er klar over det. Men i Europa er det ogsÄ en del nye marknader hvor man er avhengig av Ä fÄ ut nye scopes.

Hadde vÊrt interessant Ä sett antall nye i Europa ogsÄ og ikke bare i USA. Bare stusser pÄ hvorfor ikke dette blir meldt.

Ahh, tror ikke Pho er bundet opp mot leverandÞr pÄ samme mÄte som i USA.

Nei, de er fri.

Ikke samme regler i US som i Europa. I Europa er det KS, Wolf, Olympus. Fritt frem.
I US er det kun KS som er godkjent gjennom en omfattende Fase3.
DS har dog hintet om at det er krefter blant kunder og «hardware» leverandÞrer som jobber for en nedgradering av BLC scopene slik at flere scope kan bli godkjent for BLC i US.
En eventuell nedgradering av scope vil gi en ganske sÄ stor boost for BLC i US. Tror jeg

4 Likes