Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

Hexvix i Kina blir ikkje før i 2023

Det var en veldig offensiv DS i dag helt annen enn da han presenterte Q2.

1 Like

Ja, han virket ganske gira. Mye spennende som skjer neste år. Jeg long uansett.

La tydelig merke til retorikken jeg også. La oss håpe det er en indikasjon på hvor sterk DS anslår recovery å være når de to mest forsinkende faktorene (KS-skop og COVID) er løst seg og ikke bare et forsøk på å redde kursen. Tviler sterkt på at det er sistnevnte

Når det er sagt:
Jeg vet vi tidligere har vært inne på at Photocure ikke selger skop, men som vi alle vet er det Photocure som gjør en stor del av jobben med å selge disse inn til sykehusene. Er det så voldsomt urimelig av selskapet å kreve en viss prosentandel av inntekten på skopene for jobben de gjør?

Noen som vet hva disse store postene som går er for noe? Alle på 110,60 NOK.
299 900 aksjer kl 15:19, 200 000 aksjer klokka 15:26 og 200 000 aksjer klokka 15:29.

1 Like

Er vel noen luringer som omdisponerer verdier, av skatterelaterte årsaker. Hvertfall luringer som kjøper!

Noen ting jeg bet meg merke i:

  • Man så eksempler på pasienter som oppsøker sykehus som tilbyr BLC nå. Hvor man konkret kunne vise til tilfelle hvor dette trigget sykehus til å investere i BLC får å hindre “lekkasje” av pasienter i denne gruppen

  • Utstyrsleverandørene i europa som alle ble “ignorert” av Ipsen er tilbake på “ballen”. Karl Storz og Olympus kommer begge med oppgraderinger i 2022. Wolf var særdeles aggressiv i europa.

  • “Mapped out and business plans for all 200 sites in Germany”

  • Co-launch med Karl Storz i første halvdel av 2022 med det nye utstyret i USA.

  • Tidsbruk på å rengjøre maskinene vil gå drastisk ned med de nye maskinene, dette vil igjen øke antall pasienter man kan undersøke på samme tid.

  • “Pipeline is extremely robust” Var kontoer som ventet på det nye utstyret, men også noen som installerte dagens utstyr med planer å bytte ut når det nye kommer.

  • Utifra Karl Storz sine planer og perspektiv forventer dem en “extremely strong launch” av det nye utstyret.

15 Likes

Gitt dine notater så handler PHO nå om når, og ikke om, det er riktig å posisjonere seg igjen.

Veldig fin oppsummering og flott avslutning på dagen.

Tenkte så jeg skulle kjøre et “what if…”-estimat for å finne et grovt estimat på scope backlog til bruk når ting løser seg litt mer opp. Tok utgangspunkt i den totale utplasseringstakten fra Q1 2016 til Q3 2021 og kom frem til et gjennomsnitt på 7%. Deretter, for å være litt mer konservativ og ta mindre hensyn til kvartalene med den sykeste veksten tok jeg middelverdien mellom median og gjennomsnitt og kom frem til en estimert utplasseringstakt på 6,3% fra kvartal til kvartal.

Tar vi utgangspunkt i antall utplasserte scopes fra Q4 2019 og ekstrapolerer derfra er estimatet at vi ville lagt på totalt 303 scopes ex utsettelsene vi har hatt de siste par årene. Det vil antyde en backlog på 303 - 257 = 46 scopes, og da vil jeg si jeg har vært veldig konservativ ettersom jeg også tar med veksten under covid når jeg beregner gjennomsnitt og median, noe som åpenbart trekker ned verdiene.

3 Likes

Hva mener du Snoeffelen om utviklingen i PHO?
Selv mener jeg at det godt kan være en av vinnerene fremover og selskapet tjener jo nok til å finansiere utviklingen av selskapet , altså , ikke noe emisjoner eller lån.
Ikke ofte en ser noe slik i norsk biotek :slight_smile:
Har øket i dette selskapet delvis på bekostning av PCIB men er klar som et egg til å kjøpe meg opp igjen i selskapet. (PCIB)

Så jeg tar meg den frihet å spørre om hvorledes du tror PHO vil utvikle seg og hvorfor.
Får håpe du svarer.
Det siste du omtalte var ULTI og da kjøpte jeg for tilgjengelig kapital og den gikk vel opp imot 100% på kort tid.
Blir lett utskjemt under slike forhold , :grinning_face_with_smiling_eyes:
Uansett lykke til alle sammen der ute i den store verdenen.

:alien:

3 Likes

Det er bare å se på Savepig sin tekniske analyse fra i går så har du svaret.

Jeg synes rosk 82 hadde en fin oppsummering på Photocure, alt ligger til rette for en fin opptur i 2022. Vi vet brikkene vil falle på plass, spørsmålet er bare når folk tenker seg på å “move in”.

Og angående det så spør jeg igjen om noen kan forklare de store postene som har gått siste 24 timer.
I går kl. 15:19:44 gikk 299 900 aksjer på 110.60 NOK uten at de vistes på logg for totalomsetning (men de kom opp på “søylediagram” i loggen)
kl. 15:26:57 gikk 200 000 aksjer på 110.60 NOK uten at de vistes på logg for totalomsetning (men de kom opp på “søylediagram” i loggen)
kl. 15:28:08 gikk 200 000 aksjer på 110.60 NOK uten at de vistes på logg for totalomsetning (og de kom heller ikke opp på “søylediagram” i loggen).

I dag klokka 10:08:31 gikk 90 000 aksjer på 110,40 NOK, som ikke vises i totalomsetning.

Forklaringen er visstnok at noen omdisponerer midler for skatteplanlegging, men dette skjer ikke særlig ofte, ikke som jeg har fått med meg i alle fall, så hvorfor skal “alle” gjøre det akkurat nå??

Er det ikke mest sannsynlig at dette dreier seg om en aktør som “utfører skatteplanlegging”, og ikke mange, og med 789 900 aksjer til 87 344 940 NOK kan det vel ikke være så mange på aksjonærlista som er aktuelle.

I grunnen bare nr 1 med Morgan Stanley og Co.

Og hvis de har en større aktør som vil inn i US, vil ikke MS da kunne samle sammen poster til sin nye kunde blant andre av MS sin kunder som tenker på andre ting, og resultatet på loggen bli akkurat som vi ser?

@Savepig , dette kan jeg lite om, har du en god forklaring hvordan summene henger sammen. Spør deg siden det så ut som du var veldig bullish på den tekniske analysen.

4 Likes

@Snoeffelen Hvis du ser på den som gikk 15:26, så har jeg en annen kurs på dem. Det indikerer at det kan være skattemotivert realisasjon på en kunstig lav kurs. Blir ihvertfall 2 mill lavere gevinst hos den som selger.
image

Er ikke så veldig konspiratorisk av meg, men kan den duppen vi ser nå være styrt av en større aktør som ønsker å gjøre denne typen skattemotiverte omrokkeringer?
Vi får svar på hvem det på mandag tenker jeg.

1 Like

Alternativt kunne arveoppgjør selskapsrokering e.l. være beleilig på lavere kurs. Store poster skifter eier, billig for de som tar over.
Dette roper et stille -varsku her- prisen stiger om litt - sikkert som banken.

Ny klinikk oppført på Cysview.

Center for Urology
106 Boston Avenue, Suite 103, Altamonte Springs, FL 32701

Synes det popper opp nye klinikker i et tempo som er greit nok tatt Cocid situasjonen i betraktning.
14 nye i q3 var vel egentlig helt ok sett i lys av dette. Så får vi se framover i q4 og q1 hvordan det utvikler seg mtp KS sin nyvinning.

17 Likes

Det er da veldig bra at de solgte 14 scope i q3 tatt i betraktning covid og ikke minst at KS holder på å oppgradere scopene sine. Det som må være problemet til PHO som jeg ser det er at de installerte scopene blir brukt så lite, en gang i uka. Det må ligge et enorm potensiale her, med 2 ganger i uka nesten doble omsetningen for ikke å snakke om 2 ganger om dagen. Vi har ikke fått noen god forklaring fra DS på dette problemet.

1 Like

Japp, det er nok todelt dette og vel så det.
Antar mange av klinikkene har rimelig bra bruksfrekvens, mens altfor mange knapt bruker dem.
Vet ikke om dette er riktig, men er hva jeg tror

Opplegget er at bruk av cystoskopi for å avdekke kreft, er kun en veldig liten del av en urologs arbeidsoppgaver.

Sikkert sånn at noen klinikker har mye mer fokus på kreft, mens andre nesten aldri driver med sånt.

Pasienter i USA vil jo trekke mot de klinikkene som får god omtale i pasientnettverk osv, pluss at forsikringsselskapene sikkert har anbefalinger

Synes veksten i rigide skop er helt ok, men jeg hadde trodd at fleksible skop skulle øke veldig mye fortere enn det har gjort