Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

Børspause fra start pga av kraftig nedgang
Mer enn 10% ned antakelig

Auch…

Vet hvertfall hva jeg gjør med beholdningen med nano-aksjer før deres presentasjon på fredag. Der blir det større reaksjon ned med forsinkelse og behov for nok en emisjon med gigarabatt.

DS tåler heller ikke flere slike kvartaler. Dette var et spark under beltestedet. Forventer han gjør en solid jobb for å rette mest mulig på inntrykket kl 14.

Pho inn på taperlisten idag, som forventet. Det vi må håpe nå er at de store investorene (USA/GB og del Sverige) gir selskapet en utvidet sjanse, f.eks ut året, til å bevise at de er verdt å satse på. Men, som sagt, tror nok det vil røyne seriøst på tålmodigheten med flere slike kvartaler fremover……

ja vi er nå helt avhengig av de store aksjonærene spesielt Briarwood at de står ved selskapet og tar de aksjene som kommer på billig salg her.

BUY, PHO.OL: SP, NOK 108.50; TP NOK 150.00

Weak Q1 sales but strong March recovery
Sales 11% below cons. on Omicron impact
Strong March and 13 scope placements to support ests.
Share to underperform low single digits

Det slutter aldri å forbause hvor lavt noen er villige til å selge sine aksjer basert på øyeblikkets skuffelse. Man hadde mulighet til å selge sine aksjer 20 kroner høyere bare for noen uker siden, dersom man tvilte på det langsiktige potensialet for selskapet. Likevel velger noen det strategisk dårligste tidspunktet til å dumpe aksjene.

3 Likes

Spørsmålet er vel om det “billigsalg” nå eller ikke. PHO går med underskudd kvartal etter kvartal, og det begynner å tære på tålmodigheten for noen og enhver. Jeg som har inngang på 40 tallet kan gjerne sitte i årevis fremover, men spørsmålet er om alle er like tålmodige som meg.

Når det er sagt så tror jeg resultatene kommer når pandemien er ordentlig over, og jeg tror H2 blir veldig bra for PHO.

Det var meget psositvit med alle de nye skopene i hvert fall. Det er klart det kommer til å bli en forløsning i bruk fremover, særlig i USA. Dan pratet om kanskje over 50 % årlig vekst i sin forrige presentasjon (for en uke siden). Etterhvert blir det så mange som bruker blue light at det faktisk må bli standard of care. Da prater vi bucks!

3 Likes

Mye kortsiktig depresjon her nå. Ja, Q1 kunne ha vært bedre. Ingen tvil om det. Samtidig vet vi at pandemien har herjet med de fleste selskapene og det tar tid å komme tilbake etter to år med oppoverbakke.

Fundamentalt er det fortsatt ingen røde flagg som kommer opp i horisonten, snarere tvert i mot. Det er ikke noe i veien med selskapet og markedet er fortsatt til stede. Skjønner at det er krevende å løfte blikket nok en gang, men ærlig talt: Hva hadde man egentlig ventet av resultater for jan/feb? Jeg hadde selvfølgelig også håpet på bedre resultater, men ble ikke overrasket. Det er, fortsatt, ingen som kan trylle. Meg bekjent.

1 Like

En kjøperpost på over 40.000 aksjer til 102kr fikk kjøperne til å flytte oppover…

Jeg er uenig.
Faktisk begynner jeg å ane konturene av røde flagg her. Selskapet har kjørt med stadig økende bemanning gjennom pandemien, uten tilsvarende topplinjevekst. OK det i en periode, men ikke over flere år slik tilfellet er.
Det er ikke slik at et selskap kan forklare seg bort fra realitetene og samtidig forvente trofaste investorer.
Jeg registrerte også at markedet (ihvertfall blant norske investorer) ble overrasket over at KS-scopene var «antikvariske» på bildeoppløsning og brukervennlighet, sammenlignet med konkurrentenes, iflg Dan. Dette bidro jo også til en negativ kursutvikling i etterkant. Så har Dan uttalt en rekke ganger at straks pandemien er over, vil vi oppnå en pre-corona vekst. Nå tar han nytt forbehold om at det er mangel på helsepersonell som vil bremse veksten fremover i 2022. Det handler ikke om at disse forholdene ikke beskriver realitetene, men heller måten Dan velger å (unnlate) kommunisere slike forhold, før der blir åpenbart for markedet. Hva blir neste «kattenutavsekken» innspill ?
Med økende frykt for ny covid-oppblomstring i USA, vil det heller ikke bidra til øket behandlingsfrekvens, og hvorfor skal klinikker og sykehus investere i utstyr når de mangler helsepersonell, og lønnsomheten kanskje er truet?
Han kommer neppe til å snakke om Kina, som jeg antar har stoppet opp pga nedstengingen av av hele samfunnet (vanskelig å innrullere pasienter når de ikke kan forlate leilighetene sine).

Stikkord er tillit og forutsigbarhet - Litt som en fotballtrener. Det at du var rett mann for selskapet igår, betyr ikke at du er den rette idag. Dan har ikke håndtert pandemien godt nok og vi må få vite hvilke grep han tar for å takle de kortsiktige ( 6-12 mnd) utfordringene, samtidig som han evner å overbevise mer strategisk. Hvor er det blitt av M&A-strategien?

Som sagt, han har en tøff oppgave foran seg, og jeg håper virkelig han overbeviser idag.
Jeg har tro på Pho, på lengre sikt dessverre - men kanskje med en ny CEO ?

Akkja, klarer vi å holde oss over 100,- etter dagens presentasjon, vil jeg si meg veldig fornøyd.

1 Like

Har kommet seg godt opp fra dagens bunn

Jeg forventer at den skal testes 90. Dagens oppgang er bare pga korte shorts tenker jeg.
Idag har jeg heller ikke hørt/forstått hvordan DS får sine kostnader under kontroll. :frowning:

Ligger 40.000 på kjøp til 103

Jeg tror vi skal gi DS minst ett år post covid med normalitet før vi dømmer han nord og ned. Greit nok at du ikke er fornøyd med kommunikasjonen ut fra selskapet, men det virker nesten som du vil at alle potensielle problemer skal adresseres før de oppstår. Tror selv ikke en ny CEO vil leve opp til en slik forventning.

Jeg ønsker også å dra frem hva DS har fått til så langt i Photocure-karrieren:

  • Utlisensert Cevira, inntekter rett på bunnlinja
  • Ekspandert til Australia, NZ, Canada, Chile, Taiwan og Kina (under covid)
  • Kjøpt tilbake rettighetene i Europa (under covid)
  • Allerede levert betydelig vekst i Europa (under covid)

Det koster både tid og penger å ekspandere til nye områder, så at kostnadene øker raskere enn inntektene, spesielt nå under covid, er hvertfall ikke jeg særlig bekymret over. Fordelen er faktisk at covid har gitt selskapet tid til å etablere en solid infrastruktur både i USA og Europa slik at de allerede er posisjonert for veksten som venter. Den verste scenariet for et vekstselskap er nemlig om man vokser fra infrastrukturen i selskapet slik at det oppstår inefficiencies. Husk hvordan det gikk med Ipsen som prøvde å øke inntektene uten å etablere en skikkelig infrastruktur. Jeg både tror og forventer at Photocure nå er posisjonert slik at dette ikke vil bli et problem.

Når det gjelder M&A og henviser jeg til Photocures godt kommuniserte strategi:

  1. Accelerate (i gang)
  2. Expand (i gang)
  3. Acquire
  4. Transform

Det er ikke lange tiden siden selskapet startet å ekspandere, så ved å hoppe direkte til et oppkjøp risikerer man å ende opp i samme situasjon som jeg nevnte tidligere.

Slow is smooth, smooth is fast.

12 Likes

Nå som Q1 resultatet er her, er mye usikkerhet borte. Oppdaterte tall taler sitt språk. Jeg har nå kjøpt meg inn igjen i dag, heldigvis tidlig. Amerikanske og canadiske investorer har trua, så jeg blir med videre…

Når du skal kommentere innlegget mitt, må du forsøke å være mer etterrettelig og ikke tillegge meg synspunkter jeg ikke har uttalt. Helt OK å ha et annet syn og vinkling på saken.
Les heller innlegget mitt litt mer nøye en gang til og besvar det på en saklig måte

Vi vet vel at du hopper ut og inn, så å fortelle det i etterkannt har relativt liten interesse.

Fra presentasjonen.
Liker spesielt det siste punktet.

Summary

-Delivered Hexvix/Cysview unit growth in Q1 2021 despite significant Covid-19 pressures

-Strong new account pipeline; customers
anticipating new Karl Storz Blue Light system

-13 new towers placed in the U.S. during Q1;
including 5 flexible tower installations

-New Karl Storz system FDA-approved in February;
National launch expected second quarter 2022

-Continuing to drive key initiatives in both
commercial regions and with licensing partners

-Photocure is well-positioned for strong post-
pandemic growth

3 Likes