Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 1

Mener du virkelig at svaret mitt ikke var saklig?

  • Du ytrer misnĂžye over hva DS sin hĂ„ndtering av covid, sĂ„ jeg drar frem det han har prestert under covid.
  • Du trekker frem at kostnadene har Ăžkt for mye, jeg sier at nĂ„r man ekspanderer vil kostnadene ogsĂ„ Ăžke som en naturlig konsekvens (med mindre man driter i infrastruktur selvfĂžlgelig, men da forskyver man bare problemene)
  • Du nevner M&A, jeg svarer at M&A fortsatt er en del av planen, men at men ikke kan gjennomfĂžre alt samtidig. Det vil garantert fĂžre til hĂžyere kostnadsvekst enn inntektsvekst.

Det eneste jeg ikke direkte har adressert er “tillit og forutsigbarhet”. Her har selskapet hele tiden sagt at situasjonen er flytende og dermed veldig lite forutsigbar. Er det ikke bedre Ă„ vĂŠre ĂŠrlig og si “vi vet ikke” enn Ă„ late som man har full kontroll?

7 Likes

Takk for et mer saklig innspill. Vi vurderer ulikt, og det har jeg ingen problemer med.
La oss hÄpe de stÞrste investorene lar dette resultatet passere og fortsatt ser fremover, selv om det er grense for hvor lenge det skal kunne vedvare, uten uttelling pÄ bunnlinjen.

Jeg gjÞr jo tross alt ogsÄ det, som en blant de stÞrre «smÄinvestorene» i Pho. Selv om jeg altsÄ tillater meg Ä stille kritiske spÞrsmÄl, enten her eller direkte til Dan eller David.

1 Like

Vel, jeg kan bare konstatere at vi er grunnleggende uenige i en del ting. Selskapets strategi under pandemien, Schneiders evne til Ă„ sette ord pĂ„ problemene, fokuset pĂ„ geografiske utvidelser av markedet, eksisterende kostnadsnivĂ„ og informasjonen om “antikvariske” scopes. For Ă„ nevne noen.

Cevira er under Asieris kontroll, og det ligger ikke under Photocures ansvar/rett til Ä oppdatere markedet. Etter at selskapet ble bÞrsnotert kan vi vel imidlertid hÄpe pÄ mer regelmessige oppdateringer fra den kanten. Det er i allfall Þnskelig.

ForÞvrig stÞtter jeg Roblars synspunkter pÄ ekspansjon og kostnader fullt ut.

3 Likes

Og der nevnte de jaggu Asieris i Kina. Rekruttering on trackđŸ„ł

4 Likes

Er Dan i form?

DS sa og akkurat at Karl Storz har mulighet til Ä produsere 2-3 skop per dag. FÄr vi plutselig slike tall pÄ vekst sÄ blir det veldig bra

5 Likes

Veldig bra form, jeg spurte om KS hadde en waiting list, og svaret var kontant ja. Han kaller det pipe line og de mÄ ha en PO for Ä bli registrert i den listen. SkjÞnner replacement of old scopes vil gÄ raskt.

3 Likes

Det eneste negative fra presentasjonen mÄ slik jeg tolker det vÊre utplassering i Q2.

Hva tenker vi her ut fra det som ble sagt i dag? 1-3 rigide og 3-5 flexi?

Amerikanske og Canadiske investorer fortsetter Ä kjÞpe. Mens noen forvirra svenske banker og norske smÄ aksjonÊrer selger


https://soundcloud.com/user-972208711/episode-226

Einarssons podcast , omtale PHO hvor Q1 2022 sine resultater blir komentert.

Start 48:30
(49:20 " PHO leverte sitt nest- beste resultat noen sinne i Q1 2022 MARS")
FÄr hÄpe mÄneden mars blir den fremtidige retningen.

Norne sine betraktninger etter Ă„ ha lest dagens q1 rapport:

Weak 1Q affected by Omicron; improvements to start in 2Q Following weaker-than-expected figures from Photocure this morning, we are likely to reduce our estimates somewhat, but positive stance stays. Weaker-than-expected 1Q figures affected by Omicron surge Photocure’s revenues in 1Q22 came in at NOK 81.6m, which was the same level as last year (ex Asieris milestone in 1Q21) as the recent Covid-19 Omicron variant surge and resulting staffing shortages significantly impacted access to care and procedure volumes in January and February of this year, with March showing a strong recovery. In the first quarter of 2022, a total of 13 BLC towers were installed in the US driven by rising demand by large urology group practice associations. This was much better than 5 expected by us, having in mind the new Karl Storz equipment is not yet available in the market. New system launch should happen this quarter resulting in accelerating growth in BCL installations. EBITDA for the first quarter was NOK -13.9m and weaker than our estimate of NOK -1.3m, as lower revenues took their toll, while costs came in largely as expected.

Post COVID recovery later this year, while staffing shortages continue The first quarter was heavily affected by Omicron surge and according to PHO, nearly half of hospitals in the US were postponing surgeries. Normalized access and procedure volumes are expected in 2H22. Access in Europe was also limited in 1Q but should return to 100% during this quarter. Staffing shortages are still acute and both key regions (US and Europe) are affected. Nevertheless, the company indicates that 2Q volumes should improve vs 1Q. Positive stance stays with post-pandemic recovery being the key nearterm trigger We might reduce our estimates somewhat following 1Q report. However, our positive long-term stance stays on the stock. We still see Photocure benefiting from post pandemic reopening in the healthcare sector, which should start in 2Q and be more visible in 2H22.

2 Likes

Dan gjorde som vanlig en OK presentasjon igÄr - pÄ vekststrategien. Og han svarte ogsÄ greit pÄ spÞrsmÄlene mine. Men dessverre unnlot han Ä snakke om kostnadsstyring fremover, og da tror jeg markedet frykter et q2-resultat i samme gate som q1 - og som var ille !
Jeg mener det er kritikkverdig Ă„ ikke adressere denne problemstillingen mye tydeligere, og da sĂŠrlig i et turbulent marked med sterkt Ăžkende inflasjon og renter.
Pho har godt med penger pÄ bok etter siste emisjon, men jeg er betenkt pÄ hvordan disse midlene har vÊrt og blir anvendt.

Til tross for dette, har jeg fortsatt stor tro pÄ selskapet - men stadig vekk pÄ litt lengre sikt :wink:

  • nĂ„ justert til 2023
 OG - i mellomtiden vil det ganske sikkert komme nyheter som trigger kursen, om enn midlertidig (trading-mulighet?).

Han sier det pÄ starten av presentasjonen, opex -3% mot q4, og at commercial investement er pÄ plass og kommer ikke til Ä Þke noe sÊrlig fremover.

Vel, inntektsmessig gav han vel klare indikasjoner pÄ at salget har vÊrt bra ogsÄ etter mars, og at det var jan og feb som var dÄrlige (pga omikron).

1 Like

Hadde vĂŠrt interessant Ă„ vite hvor mange behandlinger med hvitt lys som ble utfĂžrt i januar og februar

La oss hÄpe du har rett, men jeg forsÞker Ä beskrive og forstÄ markedets reaksjon pÄ resultatet. Med den bÞrsuroen vi opplever nÄ, blir pho relativt hardt straffet.
La oss ogsÄ hÄpe at vi fÄr en rekyl de neste ukene eller mÄnedene - men blir q2 likt q1 - uansett Ärsak - er jeg redd kursen gruses.

NĂ„r de nye scopene er klare om kort tid er det allerede sluttet over 30 P.O. pĂ„ kjĂžp. Og det fĂžr scopene er tilgjengelige. Etterhvert som distribusjons linjene og betjening er oppe og gĂ„r igjen for fullt etter covid perioden vil det sĂ„ klart vises pĂ„ bunnlinjen. Det er bra at Photocure gikk over til fĂžrste linje kontakt med selgere som svarer direkte til selskapet og fĂžler lojalitet for Ă„ prestere mest mulig salg av Cysview/Hexvix (eksempel spesielt Europa). Det har vĂŠrt vanskelig i 2 Ă„r, men nĂ„ ser vi lys i enden av tunnelen. Og selskapet har ennĂ„ over 250 millioner pĂ„ bok. SĂ„ kred til ledelsen som har holdt oppe salgskorpset som til slutt vil vise seg Ă„ ha vĂŠrt en riktig strategi. Kan like godt bruke penge beholdningen som “arbeidskapital” enn Ă„ ligge uvirksom i banken.
SĂ„ kan jeg til slutt bare nevne gullkalven Cevira.

2 Likes

Var det pÄ presentasjonen i gÄr at det ble sagt at man hadde over 30 P.O.-er?

Yes :slight_smile:

Ser den norske kronen svekker seg en del mot dollar og euro om dagen. Dette er vel noe som gagner Photocure fremover.