Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 1

FÄr vi rette inntrykk av et selskap nÄr en legger tilgrunne situasjonen som var for 6 uker siden?
Ja , kanskje dersom verden rundt en er litt stabil og ikke som det har vÊrt med pandemier og trussel om taktiske atomvÄpen og greier.
Q122 fÞrste 2 mÄneder var sterkt pÄvirket av virus-trussel mens mars , siste mÄned var nest beste marsresultat noensinne for PHO.

Hvorledes skal en tolke dette?

Det kan jo godt vÊre at mars mÄned var the turning point hvor PHO fikk adgang til pasientene og derav Þker salget.
Skaper Q122 rapporten et negativt bÞrsklima som fÄr negative fÞlger for aksjekursen hvor virkeligheten er det helt motsatte?

Hvor stÄr selskapet i dag?
Hva er Ă„rsaken til dagens fall?

DS ble spurt om de nye scoopene og da sa han at de nÄvÊrende scopene var belemret med alslaks problemer og kvaliteten pÄ skjermbildene var dÄrlig.

Har tenkt litt pÄ dette og det er kanskje derfor der er sÄ mye opmerksomhet rundt de nye instrumentene?
altsÄ , ikke bare et mye bedre bruker-snitt mot pasienten men ogsÄ et mere stabilt og enklere system som ikke bryter sammen til stadighet.
Er der noen som har fÄtt inntrykk av at PHO kan bruke mindre tid pr operasjon , at disse nye scopene kan rasjonalisere prosessen noe?

Det er irriterende at et selskap som PHO med sÄ mye pÄ gang som kan fÄ dette selskapet til Ä bli en virkelig stor internasjonal aktÞr oppfÞrer seg som en konkurs-kandidat for tiden.
Selskapet har inntekter (ingen emisjon) , god kassabeholdning , utprĂžvd teknologi uten safty-problemer , stort marked , god styring , utvider til mange land , osv.

Noen som har dannet seg et bilde av Ă„rsaken til dagens kursfall?

Det ene selskapet etter det andre dundrer ned for tiden. Nesten ikke unntak. Bare se pÄ Hydro osv. Ser ut til at det blir ganske ille fra start i morgen ogsÄ

Dan var veldig klar pÄ At Karl Storz kom til Ä pushe det nye systemet med sine selgere fremover. De hadde aldri brukt mye ressurser pÄ et nytt system om de ikke trodde pÄ BLC fremover.

NĂ„r det kommer til kursen blir alle vekstselskaper solgt ned om dagen. Nasdaq er ned 30% fra topp, mer en under corona. Om noe synes jeg Pho har holdt seg bra.

Mye dyrere materialer, helt stopp pÄ en del kritiske komponenter og hÞyere renter er en sterk medvirkede Ärsak til at mange vekstselskaper virkelig fÄr gjennomgÄ om dagen. SÄnn sett burde PHO egentlig kunne klare seg bra. Bare covid situasjonen blir stabilt ok. Som jeg skjÞnte va mars beste mÄned pÄ lang tid ?

Photocure blir her hjemme lagt opp i samme biotek kurv som NANO, PCIB, Targovax, NyCode, ULTIMO, osv. Selskaper som ikke har ferdig produkt og verdens patent slik som PHO har.
Photocure har Cysview/Hexvix som etterspÞrs i markedet med enerett pÄ Blue light. 40% margin pÄ produktet. Cevira, som ogsÄ er ferdig verdens patentert produkt, som bare venter pÄ avsluttende phase 3 godkjenning. Og Hexvix som snart er ferdig med phase 3 godkjenning i Kina. Her skal mange scope installeres.
Uten rentebérende gjeld og uten behov for emisjon er Photocure ganske safe langsiktig investering. Noe som spesielt amerikanerne og canadierne har funnet ut og investert i selskapet. Top 20 sitter rolig og akkumulerer i disse tidene


1 Like

Mars var bra og Dan nevnte at Q2 hadde startet bra.

1 Like

Enig i nesten alt du skriver, men tror ikke PHO gÄr akkurat som de andre biotekaksjene. PHO lider av makro nÄ og det dÄrlige Q1 res
Hvis det er bluelight verden skal ha i Ärene fremover, og det bare har vÊrt korona som har Þdelagt, sÄ burde PHO vÊre et ganske sÄ bra kjÞp her nede pÄ dagens kursnivÄ.

Kan hende det var dette du mente, men skal vell sies at de 30 P.O’ene bestod av scope som var pĂ„ en obsolete protection plan. Som etter min hukommelse betyr at de fĂ„r byttet til de nye scopene gratis (de har sikkert betalt en premium for Ă„ ha den protection planen men).

SÄ selvom det er bra, sÄ ville jeg vell ikke ekstrapolert det til Ä bety interesse. Med det sagt sÄ tror jeg de absolutt vil ha interesse for de nye scoopene :slight_smile:

3 Likes

Da kan vi anta at forbruket av Hexvix vil Þke pÄ disse 30 sitene. Og tiltrekke seg pasienter som vil ha en sÄ nÞyaktig utredning som mulig. :wink:

Om vi kan anta det vet jeg ikke, men at vi kan hÄpe pÄ det er jeg veldig enig i :wink: hehe

Et datapunkt som var interessant var at de hadde det nest beste kvartalet for antall flex scopes installert. Dette til tross for at flere flex scope installasjoner ble forsinket inn til April. Hadde ikke det skjedd at det var et rekord kvartal for flex scope installasjoner.

Men lurer litt pÄ matematikken til Dan nÄr han sier flex nÄ utgjÞr 33-40% av totale scopes :laughing: 53/271 = ca 20%.

2 Likes

Ehhhh. Tror alle de du nevner har “verdens patent” pĂ„ sine produkter (om noe, sĂ„ er vel patentet pĂ„ hexvix/cysview i ferd med Ă„ gĂ„ ut, uten at det betyr all verden)

Enig! (Ingen av de ovennevnte har heller gjeld, men emisjonsrisikoen/pengebehov er der i alle i varierende grad)

Vet de fleste her fÞlger selskapet tett, sÄ kanskje unÞdvendig Ä poste dette. Men her er oppsummeringen og tankene mine som jeg la ut pÄ MCC:

Photocure announced the Q1 results yesterday. While I expected a weak quarter because of COVID, the top-line number came in below my personal estimate of 88-90 MNOK.

Some notes from the Q1 presentation:

  • While January and February was very slow, the company saw their second highest unit volume ever in March (U.S.) That trend is continuing at the start of Q2.
  • Nearly half of U.S. hospitals postponed surgeries. Even with covid subsiding and procedure volumes improving in Q2, they expect staffing shortages to remain a challenge for the rest of the year. Same situation in Europe, with procedure volumes expected to improve, but they have seen unprecedented staffing shortages. Expect hospital access (by appointment) to reach 100% in Q2 (EU). Germany, which accounts for 70% of EU revenue, is recovering a bit slower, but expect full access by June.
  • Second highest amount of flex scopes installed in a Q (5). They had several installations that were postponed into April, so this number could’ve been even higher. Flex scopes are now 20% of the total scopes, up from 18%, which is good as the surveillance market (flex) is their largest market in terms of TAM.
  • Could see see a small uptick in operating cost after covid subsides even more, since they will have to spend a little bit in EU. But after that opex should stabilize at a single digit growth. Opex QoQ was -3%.
  • No supply chain issues for the new KS system, and KS are currently producing 2-3 new systems per day. That will also be the production rate going forward.
  • The number of tower placements surprised me with 13. But the company announced that they pretty much depleted the backlog for the old systems (U.S.). When asked about if Q2 will then be the low point for tower placements as KS is launching the new system in Q2, Dan said that Q2 will probably be a low point for the rigid towers (the new KS system is only for rigid scopes, so flex scope sales won’t be affected). He did specify that what will happen first is that all the towers that are on the obsolete protection plan (OPP), will be replaced first. There’s about 30 of these accounts which will have their towers replaced immediately, and Dan thought this would happen quickly, within a couple of of weeks. New installation should start towards the second half of Q2, and continue to accelerate in Q3 and Q4.
  • Dan confirmed that there is a pipeline, as defined by the customer having to have placed a P.O, for the new KS towers beyond the 30 OPP P.O’s. He also mentioned that this is the healthiest pipeline the company has ever had.
  • Both Photocure’s and KS salesforce will be selling the new systems. KS had a recall of one of their products in March, which should help the sales of the new BLC system, as those sales reps can now focus more on selling the BLC system with the recalled product out of the way.
  • In Europe, KS is also launching the new system at the end of June. Olympus plans to launch a new upgraded system in Q3.

Although Q1 produced somewhat disappointing results (even though I personally didn’t think it was that bad), I continue to believe in this a big opportunity coming out of covid. Cysview units continue to outpace TURBT procedure market, despite covid. All of the capital equipment manufactures are showing that they really believe in this market through their investment in developing and selling new equipment. March had the second highest unit volume ever. The company has the best pipeline they’ve ever had, and hopefully covid won’t go back to a level where hospitals are shutting down again.

In other words, I think there’s a lot of pieces in place here to really accelerate growth 2H 2022.

15 Likes

Ser at stĂžrste aksjonĂŠr bevegelse blant topp 10 er RBC INVESTOR SERVICES BANK S.A.
med 548.146,00 aksjer mot 518.575 den 3 Mai.
Topp 20 har i samme tidsrom Ăžkt fra 47.62% av alle aksjer til 47.67%

Det er ikke lenge siden vi var pÄ 80-tallet. Det kommer aldri tilbake nÄr vi vet at det gÄr mot lysere tider for Photocure.

Ufo, pÄ en mÄte forstÄr jeg forvirringen. Men som jeg allerede har pÄpekt i mine innlegg var q1-resultatet en gedigen skuffelse, og da sÊrlig mtp bunnlinjen og «pengebruken» nÄr topplinjeveksten samtidig svikter: Det bidrar kanskje til en gryende usikkerhet hvorvidt Dan & Co evner Ä manÞvrere Selskapet gjennom «krise-tider», som vi nÄ mÄ pÄregne Ä vedvare et godt stykke ut i 2022. Det syntes som om det nÄ over lang tid har manglet det som sÄ fint heter contingency plan og en fall-back plan - iallfall mangler kommunikasjonen ut i markedet.

Samtidig har Pho en fantastisk mulighet til Ä bli en pengemaskin nÄr «all uro» er tilbakelagt, en sits vi stadig mÄ skyve ut i tid - og dette er Dan sin utfordring.

Men min frykt er at de store investorene begynner Ä bli utÄlmodig. Vi fÄr se


Om de store aksjonÊrene har solgt noe av betydning etter Q1 resultatet fÄr vi ikke se fÞr 3 dager etter eventuelle salg


Hva var dine forventninger til Q1? Omsetning, EBITDA, etc.

Det handler ikke om hvorvidt de panikkselger, men hvilke posisjoneringer de gjÞr de neste mÄnedene og som i stor grad vil kunne pÄvirke kursutviklingen iÄr.

Mine vurderinger har isolert sett ingen betydning - spÞr heller hva markedet forventet. Men det ser vi jo Äpenbart pÄ kursfallet etter presentasjonen. Gi det noen dager/uker da det ofte kommer en overreaksjon (begge veier).