Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

Det ble nevnt at mangel på betjening (staff) til scopene kan vedvare ut året. Hvordan kan de vite det? Jeg tror det vil ta seg fort opp igjen ettersom behovet av backlogg av pasienter må være stort nå…

Du sier jo at Q1-resultatet var en gedigen skuffelse. Da forventer jeg jo at du har en personlig mening om hvorfor det var det? Eller sier du bare at det var en gedigen skuffelse fordi kursen gikk ned?

Da har du i så fall blitt skuffet ofte i det siste, med Nasdaq ned 30% YTD, S&P500 ned 20%, en svekket krone, PHO som kun er ned 5% YTD og en Oslo Børs som er ned 1% YTD.

2 Likes

Du får heller gå tilbake å se på innleggen mine:
Dette skrev jeg 1 minutt etter at rapporten ble publisert.

Kreinh, jo jeg er 99,9% sikker på at de over tid har vært godt kjent med staffing problemer, på samme måte som Dan meget vel visste om utfordringen rundt de antikvariske skopene til KS - ja han brukte faktisk den benevnelsen selv. Som CEO er man ansvarlig for butikken uansett gode eller dårlige unnskyldninger.
Gjennom mine innlegg burde mitt ståsted nå være kjent, og istedet for å spamme ned forumet, får dette bli mitt siste innlegg i denne runden.

…så ser jeg at gabster kjeder og prøver seg på primitivt retorisk grep for å få siste ordet. Men jeg har uansett truffet godt med min forståelse av markedet her - og det var også helt gratis :wink:

Jeg kan virkelig sette pris på et kritisk innlegg, og syns det er veldig velkomment angående et hvert selskap. Men setter også pris på gode innlegg :smile: Hadde ikke tenkt å svare på dette ettersom jeg nesten aldri skriver her inne, men kjeder meg på en rolig fredag så here we go.

Dette burde ikke komme som noen overraskelse. PHO har hele tiden kommunisert at de skulle opprettholde salesforcen sin så de var klare til å kjøre på når pandemien avtok. Skjønner ikke hva du mener med “OK det i en periode, men ikke over flere år”. Dette var jo ikke tilfellet før pandemien? Da vokste de 40% i USA som et resultat av fokuset på en forbedret salesforce. Det at vi ikke har sett topplinje vekst på lik linje som i 2019 burde absolutt ikke være en overraskelse eller kritikk, ettersom covid har hindret dem i å gjøre business. PHO er ett av de casene jeg har sett som har vært mest påvirket av covid.

Han tror vell fortsatt at de skal oppnå en pre-corona vekst til tross for bemanningsproblemene? Det var mitt inntrykk etter presentasjonen i går ihvertfall. Før Q1 forventet jeg 25% vekst i 2022 (dette vet jeg også at flere store aktører forventer 15-25%) , så er ikke sånn at alle investorer har forventet pre-covid vekst i 2022 uansett.

Ingenting på onsdagens rapport burde vært “katta-ut-av-sekken” hvis man faktisk følger med på og tracker hva som skjer i USA :slight_smile:

Hvordan ville du håndtert pandemien når alle sykehusene slutter å gjennomføre den prosedyren du er avhengig av skal bli fullført? Og skjønner absolutt ikke at man kan nevne M&A. Det er jo ikke selskapet klar for i det heletatt.

Dette er jo bare feil. Han sa at opex for Q1 var -3% Q/Q, og Erik forklarte helt tydelig hvordan kostnadsstyringen ble fremover.

Som sagt er jeg “all for” kritiske innlegg, og syns alltid det er bra å se de negative sidene av et case. Men her var jeg kanskje ikke så imponert over argumentene. Bare min mening som er verdt det dere betalte for den… 0 :slight_smile:

7 Likes

Q1
5/13

Ah det er fair. Jeg tolket det som at han sa at flex var 30-40% av totale utplasserte scopes. Men da er jeg med på matematikken, hehe.

1 Like

Det er generell trøbbel med tilgang på kvalifisert arbeidskraft og høy turnover innen urologi,

Hyggelig å få aktivitet på PHO tråden. Det jeg lurer litt på er om dere kjøper her eller sitter i ro eller selger. Skjønner ikke hvorfor dere er opptatt av kostnadssiden, det eneste jeg er opptatt av er salget. Nå har de en oppegående salg og infrastruktur stor nok til å ta en dobling av salget eller mer med kostnadene stabile. Det har vel aldri i PHO sin historie vært så positive utsikter som nå.

Det spørs om ikke teknisk analyse spiller en rolle her. Med makro som trigger. I den sammenheng gir fallet siste uke mening, og det samme gjør dagens lav som sammenfaller med at man siste halve året finner støtte rett over 90.

1 Like

Nedgang i dag også. På en festdag for de fleste aksjene på OB. :thinking:

Men løftet seg fra 94 i dag morges ihvertfall

Veldig flott at Photocure nå har begynt å dele antall solgte doser. Har nå fått mulighet til å se over 1Q21 og 1Q22 for USA og Europa mot tallene jeg har estimert tidligere. Blir selvfølgelig ikke noen nøyaktig sammenligning ettersom grafene bare gir omtrentlige tall, men ser ut som estimatene har vært overraskende nøyaktige. Det gjør også at jeg får relativt nøyaktige estimater på utnyttelsesgrad av skopene i USA

EDIT:
Ansattstatistikk var fra 2020-rapporten. Pr FY 2021 er status:
US kommersielt = 38
EU kommersielt = 30


image

11 Likes

For de spesielt interesserte kjørte jeg også på med beregning av backlogen og sensitivitetsanalyse på hvordan dette kan slå ut inntektsmessig ved forskjellige utnyttelsesgrader. Bør gi en liten indikasjon på størrelsen på backlogen samt hvilke inntekter som er på vei.

10 Likes

@roblar fine innlegg!

Når DS viser omvendte kurver og tall :part_alternation_mark: som viser at kostnader kommer under kontroll kan dette bli bra.

1 Like

Total number owned by top 20 -12 931 336,00 aksjer. Fra fredag til mandag opp fra 47.67% til 47,94% av alle aksjer.

De 50 største økte til 18221936 67,55% +50 000 aksjer, det var vel onsdag sist uke. Det største kjøperen var SEB som har vært den største selgeren før Q1.

Flott melding fra AUA the American Urological Association Annual Congress 2022 i dag. Ser at de 50 største økte med nye 84 000 aksjer på torsdag, SEB og State Street Bank som kjøper.

3 Likes

Total number owned by top 20 - 12,964,403.00 aksjer. Fra 16 til 18 Mai opp fra 47.94% til 48.06% av alle aksjer.

Største bevegelser er:
SEB med +68000
The Bank of New York -38000

Andre:
Avanza +4000
Nordnet Bank +5000

1 Like

Siste bevegelser blant topp 20:
SEB med +19000
The Bank of New York - 25000
RBC INVESTOR SERVICES BANK S.A + 10000

Handelen i PHO har stoppet helt opp, MS sitter helt i ro mulig grunn. SEB og RBC kjøper.