Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 1

I Norge er det viktigste at alle er med, og sammen om Ä ha det like dÄrlig. NÄr sÄ staten ikke har rÄd til det andre land har rÄd til, sÄ blir det sÄnn.

Vi har det vel langt fra dÄrlig?

3 Likes

Det er vel en kjent sak at Norge ikke har rÄd til medisiner som andre land, f.eks. Sverige og Danmark har rÄd til Ä tilby pasientene. Har ikke fulgt med sÄ mye med pÄ ventekÞene i andre land, men her i landet er det helt uforsvarlig vil jeg si.

Det der er cherrypicking av problemer og bakgrunn er sammensatt. Hva gjelder Ä ha rÄd, sÄ er det kun to land i Europa hvor staten er netto formuende.
Dette hÞrer forsÄvidt ikke hjemme her, men pÄ politikktrÄden.

HÄper du har rett, men a) dette er er 3 mndr. siden jeg fikk vite B) kilden jobber ved St .Olav som overlege ç) kjenner 2 personer i 50 Ärene som behandles ved St Olav for blÊrekreft hvor en er undersÞkt for spredning. Ingen av disse hadde hÞrt om blcc!

1 Like

Skremmende, synd for pasientene.
For Photocure isolert sett betyr det nada

Ja det er skremmende, arrogant vil jeg si. Arroganse er vel ikke et ukjent fenomen blant leger.
Dette endrer ikke min tro pÄ PHO, men man blir litt forundret for Ä si det mildt

2 Likes

Man skal heller ikke undervurdere den ulempen det er for photocure Ă„ vinne gjennom i Norge med en norsk innovasjon. De er ikke alene om det problemet.

Det er en kjent sak at St. Olavs Hospital ikke bruker BLC, og det har vĂŠrt slik i alle Ă„r.

Og til du som ba om blÄtt lys til fÞrstegangs undersÞkelse av blÊrekreft, antar da dette var med «vanlig» fleksibelt skop pÄ poliklinikken (vanlig cystoskopi), og det er meg bekjent ingen i Norge som bruker blÄtt lys ved vanlig cystoskopi. Flesteparten med eksempelvis pÄvist blod i urin mÄ gjennom cystoskopi, og det kunne blitt veldig tidkrevende om alle skulle hatt blÄlys.

Standard er ofte blÄtt lys ved alle fÞrstegangs TUR-B (kirurgisk eksisjon av tumor fra innsiden av urinblÊre), dette gjÞres med rigide skop og pasient i narkose. Det krever lengre forberedelsestid, men for urologen er det ikke veldig mye ekstra jobb, annet enn at man bruker en knapp til Ä bytte mellom hvitt og blÄtt lys.

Standard i Norge er ofte ogsÄ Ä bruke blÄtt lys ved residiv hvor man har hatt CIS, og ofte ved «reeksisjon TUR-B» nÄr man opererer pÄ nytt grunnet eksempelvis manglende fri reseksjonsrand. Men som sagt, det er forskjeller mellom sykehusene.

4 Likes
5 Likes

Det ser ut for at installasjon av de fleksible cystoskopene har tatt av i US i det siste. Dette fra pressemeldingen 18. mai;
The positive feedback from uro-oncologists further reinforces the recent surge in flexible blue light tower installations and how outpatient surveillance with flexible BLC helps support the continuum of care for patients with bladder cancer. ” said Geoff Coy, Vice President & General Manager North America.
Skal vi fÄ en positiv overaskelse med bÄde surge in flexible installation og de nye scopene?

3 Likes

Det hadde vĂŠrt Ă„lreit om Photocure kunne offisielt komme med info/oppdatering om dette. Jeg vet det er KS som har opplysnings ansvar om utplassering/installering av scopene, men som sagt, greit med ett livstegn av og til.

Vi fÄr hÄpe ikke nye bÞlger med korona innleggelser kommer og legger en kraftig demper

Vi nÊrmer oss ogsÄ slutten av mnd. sÄ den offisielle lanseringen av de nye scopene skulle vÊre rett rundt hjÞrne, dette i henhold til pressemeldingen 5. juli;
“ The new Blue Light System Powered by Saphira received significant attention and praise in the U.S. at the American Urological Association congress in May ” added Geoff Coy, Vice President & General Manager North America. “ With confidence phase testing now complete, we expect roll-out of this high-definition system to begin this month to raise the technology standard for Blue Light Cystoscopy in the U.S., improve the experience of our customers, and to expand blue light usage throughout North America. ”

1 Like
  1. Juni

https://fb.watch/emb3DhsS-m/


5 Likes

Vi mÄ huske at korona innleggelsene nÄ er av en mye mildere art en den fÞrste bÞlgen og at vi nÄ har en helt annen verktÞykasse Ä ta av for Ä bekjempe sykdommen. Har selv hatt korona den siste uken med smÄ symptomer bare litt slapp og hodeverk.

Ja hvis det er riktig at nye versjoner nÄ ikke gÄr pÄ lunger/pust sÄ ser det veldig mye bedre ut ja.

Tolker du dette som om at lanseringen har funnet sted?

Slutten av q2 er nevnt pÄ presentasjonen.
Ca 30 sentre var linet opp for Ă„ erstatte de gamle.
DS mente det burde gÄ pÄ et par uker.

Venter dere en bĂžrsmelding om official launch ?